Gå til innhold

Hvor mye bruker dere egentlig i sommerferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med at alle vennene mine dro utenlands i de aller fleste ferier, og samboern har også vokst opp med sommerferier i syden. Jeg derimot har tilbringt alle ferier hos besteforeldre/familie nordpå, og innimellom har vi tatt oss råd til å besøke Hunderfossen familiepark. Har hatt null problem med det og sommerferiene har vært supre!

Men nå har vi fått barn selv, og skjønner helt ærlig ikke hvordan man har råd til å gjøre noe i sommerferien? Samboer har fastlønn og får vel rundt 1000-2000 ekstra utbetalt, og jeg har samme som til vanlig.

Hva gjør dere og hvor mye bruker andre folk, med barn vel og merke, ila fellesferien? Sparer dere noe selv gjennom året, har dere egen feriekonto?

Anonymkode: eda7b...0dd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vokst opp med at alle vennene mine dro utenlands i de aller fleste ferier, og samboern har også vokst opp med sommerferier i syden. Jeg derimot har tilbringt alle ferier hos besteforeldre/familie nordpå, og innimellom har vi tatt oss råd til å besøke Hunderfossen familiepark. Har hatt null problem med det og sommerferiene har vært supre!

Men nå har vi fått barn selv, og skjønner helt ærlig ikke hvordan man har råd til å gjøre noe i sommerferien? Samboer har fastlønn og får vel rundt 1000-2000 ekstra utbetalt, og jeg har samme som til vanlig.

Hva gjør dere og hvor mye bruker andre folk, med barn vel og merke, ila fellesferien? Sparer dere noe selv gjennom året, har dere egen feriekonto?

Feriepenger? Får dere ikke det? 

Anonymkode: 37d54...612

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva andre bruker er ikke så nøye, er det vel?

Finn en ferie DERE koser dere med. 

Når du spør så sparer jeg litt i år, men vi drar som regel hjem til mine foreldre en tur. Kanskje en tur til en by en dag, til badeland , Hunderfossen eller lignende.  Blir litt ekstra is og litt sånn...

I år tenkte jeg ta en tur med københavnsbåten og så kjøre tilbake til Norge. Stoppe på litt attraksjoner, badestrender etc.  2 små barn

Abslutt ikke noe sydentur eller riviera 😅

Anonymkode: fee06...569

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi får jo feriepenger begge to. Ca 100.000. Reiser som regel to uker til utlandet og en tur til familie på Sunnmøre. 

Anonymkode: e5a39...5df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dessverre ikke rom for ferie-sparing i hverdagen, men betaler litt ekstra på skatten og får feriepenger (12,5% av årslønn). Feriepenger utgjør nok en del for folk flest. 

Vi snakket i fjor og i år om å legge inn ca. 10 000kr hver på ferietur, da kommer vanlige regninger og hverdagslige utgifter i tillegg. Så får vi oss en uke i Kristiansand for den summen, koser oss i dyreparken og turer på stranden. 

Jeg er dog. student, men jobber mye ved siden av studiene. 

Anonymkode: d8b2b...a91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Feriepenger? Får dere ikke det? 

Anonymkode: 37d54...612

Feriepenger er jo de ekstra 1000-2000kr det er snakk om. Fastlønn + feriepenger - 5 uker trekk = fastlønn + 1000-2000kr..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker bruke ca 15000kr. Har to små. Lavterskelferie får holde til de blit større.

Anonymkode: ee418...202

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva andre bruker er ikke så nøye, er det vel?

Finn en ferie DERE koser dere med. 

Anonymkode: fee06...569

Vi koser jo oss med de feriene vi har, men jeg bare skjønner ikke hvordan folk har råd til annet enn «hverdagslivet».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feriepenger er jo de ekstra 1000-2000kr det er snakk om. Fastlønn + feriepenger - 5 uker trekk = fastlønn + 1000-2000kr..

Det ble litt feil slik jeg skrev det der, men summen vi får er jo så og si lik en vanlig månedslønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Det beste med ferie for meg er å slippe å følge klokka, kunne stå opp når jeg vil og ha mange dager til å gjøre hva jeg vil. Hver sommer har jeg en eller to weekend på et fint hotell i Norge og det er slik jeg vil ha det. Jeg har en hektisk og krevende hverdag og da er ferie å la ting være enkelt. Jeg har ikke behov for å oppleve nye land og nye steder, jeg vil ha det rolig og på lavterskel. 

Det meste av feriepenger går til sparing, så har jeg en enklere hverdag resten av året. Bruker ikke mye på ferie, det er ikke noe mål å blåse vekk mest mulig penger .

Anonymkode: d6c2f...a14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å dra til varmere strøk. Har 2 tenåringer. I fjor havna det på rundt 70 k, og ser vel ikke ut til å bli noe billigere i år :(

Synes det er i overkant mye å bruke på ferie, men har forsåvidt råd til det og liker sånne ferier så da gjør vi det alikevel.

Anonymkode: ae7c1...238

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har morsomsparing. Trekker 10 kr for hver gang vi trekker kortet og 15 kr for hver gang vi betaler en regning. Dette går inn på en feriekonto. Det blir noen tusen i løpet av et år. Har vi penger igjen på brukskontoen i slutten av måneden, setter vi det over på feriekontoen. Da blir ikke kostnaden så stor når ferien kommer.

Anonymkode: 3fa09...2ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I år starter vi med tre netter på Skottevik Feriesenter i nærheten av Kristiansand i juli. Kostet ca. 6000 for en leilighet med to soverom, bad, stue og kjøkken i ett. Ligger på stranden 🌞 Deretter drar vi 17 dager til Spania. Fly, leiebil, parkering på OSL, stort nytt rekkehus med basseng kommer på 32,000 for to voksne og to barn på 2 og 7. 

Vi bruker feriepengene til dette, men har uansett nok når vi bestiller et halvt år i forveien. 

Anonymkode: ec0c7...b56

• Liker 2
Skrevet

0 kr. Drar ikke på ferie.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sommerferien vår koster ca. 40.000 for fly og opphold(mat og annet kommer i tillegg). Tre uker i Italia, to voksne. Har også hatt to uker i Thailand i januar, 40.000 der også. Pluss en uke i Kroatia i mai, 20.000kr. Så ca 100.000kr hittil i år da for oss to(alt er betalt, så feriepengene blir lommepenger og mat osv).

Reising er vår hobby og noe som prioriteres meget høyt(vi bruker nesten ikke penger på klær,interiør, oppussing osv, velger å bo i en liten leilighet, velger å ikke ha barn osv.), da får vi spart litt hver måned selv på stusselige fagarbeiderlønninger.

Anonymkode: 3d978...659

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sommerferien vår koster ca. 40.000 for fly og opphold(mat og annet kommer i tillegg). Tre uker i Italia, to voksne. Har også hatt to uker i Thailand i januar, 40.000 der også. Pluss en uke i Kroatia i mai, 20.000kr. Så ca 100.000kr hittil i år da for oss to(alt er betalt, så feriepengene blir lommepenger og mat osv).

Reising er vår hobby og noe som prioriteres meget høyt(vi bruker nesten ikke penger på klær,interiør, oppussing osv, velger å bo i en liten leilighet, velger å ikke ha barn osv.), da får vi spart litt hver måned selv på stusselige fagarbeiderlønninger.

Anonymkode: 3d978...659

Deilig!

Anonymkode: 62b1a...907

AnonymBruker
Skrevet

Vi er bare en voksen og et barn. Vi skal på hotell i Norge noen dager der turen vil koste 10 000 og i tillegg skal barnet mitt på sommerleir som koster 4000. 

Anonymkode: c44d0...536

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det ble litt feil slik jeg skrev det der, men summen vi får er jo så og si lik en vanlig månedslønn. 

Syns det var rart at dere får så lite utbetalt selv om regnestykket ditt er riktig. Feriepenger trekkes det vanligvis ikke skatt av hvis du ikke ber om det. Du skatter for de resten av året. Jeg som skatter 46% får nesten dobbelt utbetalt i juni. 

Anonymkode: 7802e...fba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns det var rart at dere får så lite utbetalt selv om regnestykket ditt er riktig. Feriepenger trekkes det vanligvis ikke skatt av hvis du ikke ber om det. Du skatter for de resten av året. Jeg som skatter 46% får nesten dobbelt utbetalt i juni. 

Anonymkode: 7802e...fba

Vi har ikke mulighet til å sette opp skattetrekket dessverre, da vi tjener særs dårlig begge to og trenger det som kommer inn. Men ja, etter en tråd her inne for et år eller to siden angående feriepenger, syntes jeg det var meget rart at folk fikk alt mot dobbelt, trippelt eller mer utbetalt i feriepenger sammenlignet med oss.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan det bli det? De fleste får jo ganske mye mer, fordi det ikke trekkes skatt av feriepengene? 

Ellers, vi sparer til ferie i løpet av året. Ferien er betalt før feriepengene kommer. Med fem stk (to voksne, tre barn) blir ferie dyrt… nesten uansett hva vi gjør, så lenge vi ikke får låne en hytte. Å bruke egen hytte er vel den dyreste ferien av alle. 🤣 I år skal vi til Middelhavet, regner med vi vil bruke 60-ish tusen inkludert mat og aktiviteter. Ferien er stort sett betalt (fly, halve AirBnB, leiebil).

Anonymkode: ad469...e5a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...