AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Har en gutt på 6 mnd som sitter fint på fanget og i Tripp trapp (kun til måltid), men har inntrykk av at det er langt igjen til at han setter seg opp selv. Leste et sted at rekkefølgen var at han skulle begynne å skyve seg bakover først, så åle seg, så komme opp i krabbeposisjon og krabbe før han sitter. Men altså, han skyver seg jo ikke bakover? Han gjør derimot forsøk på å åle seg fremover og han strekke ut armene i tydelige forsøk på å komme opp i krabbeposisjon. Kan det være at han hopper over dette steget med å skyve seg bakover, eller henger han etter? Anonymkode: 7f346...c69
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Det er helt normalt å ikke gjøre alle de stegene i «riktig» rekkefølge. Min eldste satt seg opp ved 8 måneder og min yngste ved 5 måneder. Eldste ålte seg før krabbing, yngste krabbet med en gang. Anonymkode: e9f3f...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Jeg tror min begynte rundt 6 1/2 mnd. Så kom krabbing ikke lenge etter. Hadde ikke stresset om jeg var deg vet om babyer som ikke har begynt å sitte før 9-10 mnd:) Anonymkode: 68dd4...646
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Mi ble ett år i februar, setter seg fortsatt ikke opp selv. Krabber heller ikke, men kommer seg framover. Går med støtte. Det er ikke alltid de følger den der. Hs hos oss sa også at hun kom til å dytte seg bakover først, men hun rullet seg sidelengs og så dro seg framover. Anonymkode: 18285...cf5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 Begynte å åle seg ved 10 måneder, men skjøv seg ikke bakover først. Satte seg opp ved 11 måneder, men krabbet ikke først. Er nå 13 måneder og har funnet seg en mellomting mellom krabbing og åling, men er aldri oppe på alle fire. Har likevel begynt å prøve seg på å gå noen skritt med støtte. Skal nevnes at han har trengt ekstra tid og tilpasninger pga. funksjonshemning, men fysioterapeuten har likevel vurdert han til å være innenfor normalområdet fordi det har gått jevnt fremover. Fysioterapeuten han følges opp av er veldig tydelig på at de ikke forholder seg til disse rekkefølgene lengre. Noen av de eldre fysioterapeutene gjør nok det enda, men de som er flinke til å oppdatere seg gjør ikke det. Barna tar ting i sin egen rekkefølge. Noen følger boka, mens andre hopper over steg eller tar stegene i "feil" rekkefølge. Alt er like normalt. Niesen min krabbet ikke før hun begynte å gå, for da fant hun ut at det var slitsomt å gå også gikk det fortere å krabbe enn å åle. Mannen til søsteren min verken ålte seg eller krabbet - han skjøv seg rundt på rumpa frem til han begynte å gå. Anonymkode: f5db2...f4f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Min ålet og krabbet før han satt. Han var bare 6 mnd da han per definisjon krabbet, ikke bare ålet, men han var vel 8 mnd før han satt. Anonymkode: 4016a...693
Regnbuefisk Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Begge mine har satt seg opp samtidig som de begynte å krabbe, nesten samme dag. Første ålte seg hverken fremover eller bakover, men krabbet og satt ved 7,5 mnd. Eldste ålet seg heller aldri bakover, men ålet seg fremover i mange mnd. Krabbet og satte seg opp ved 11 mnd.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 Min første krabbet ved 7 måneder og satte seg opp selv ved 8 - fulgte sånn sett den vanligste "rekkefølgen" men ålte aldri. Andremann har skøvet seg bakover og kommet opp i krabbeposisjon siden ca 7 måneder, fant ut at hun kunne sette seg opp selv ved 8 måneder og har siden det kommet seg rundt ved en merkelig kombinasjon av å skyve, rulle seg opp i sittende, snu seg, ned igjen på magen, osv. Hun virker å ha knekt krabbekoden nå ved 9,5 måned. Så denne gangen lærte hun å sette seg opp før selve krabbingen. Hun har også hoppet over "ålestadiet", riktignok. Anonymkode: c4845...88f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 Det kan være han hopper over noen steg eller tar det i en litt annen rekkefølge, og han henger ikke etter Begge mine begynte å sette seg opp og krabbe omtrent samtidig. Den ene var 8 mnd., ålte seg aldri slik jeg ser babyer oftest gjør det, men begynte å ålekrype seg fremover omtrent som en åme rett før hun begynte å krabbe. Innen det forflyttet hun seg mer tilfeldig, og havnet ikke der hun ville selv, eller hun rullet for å komme seg til noe. Hun kom seg opp i krabbeposisjon og stod og gynget på alle fire i rundt en mnd. før hun faktisk begynte å krabbe og sitte. Den andre begynte å åle seg frem da hun var 6 mnd., og krabbet og satte seg opp da hun var 7 mnd. Den som krabbet senest gikk stødig da hun var 11 mnd. og hun som krabbet tidligst, gikk da hun var da hun var 15 mnd. Anonymkode: d57e7...c80
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 Min var minst 8 mnd før han satt. Åling og deretter kryping kom senere. Det er veldig individuelt og det meste er helt normalt. Anonymkode: 73783...b4d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #11 Skrevet 2. mars 2023 Min var 6,5 måned. Satte seg først, så krabbet iløpet av noen dager. Anonymkode: 3b624...a3e
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #12 Skrevet 2. mars 2023 Min krabbet og satt seg opp da han var 5 måneder. Anonymkode: 1ea13...4af
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Mine to første satt rundt 6 mnd. Men den tredje klarte ikke sitte selv (selv om man «satt» han) før 10 mnd. Syns det var veldig rart, men han begynte også å gå selv ved 12 mnd som de andre to, alt helt «normalt» ellers. Aner ikke hvorfor han ikke klarte å sitte 😛 Fjerde barnet var også rundt 6 mnd, men begynte å løpe(!) rundt da han var 9 mnd. så barn er veldig forskjellige. Anonymkode: 64316...200
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Der var tiiidlig, han likte aldri å ligge på ryggen i armene våre så han trente magemusklene tidlig😅 satt som en konge da han var 6 måneder hvertfall, husker ikke helt når han satte seg opp selv men det var nok rundt den tiden 😛 jeg ble så sjokkert da jeg leste at baby settet til tripp-trappstolen kan brukes fra 6 måneder, for da hadde han allerede sittet greit i den i en måned allerede😅 Anonymkode: 05bb8...f4a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Samtidig som hun krabbet,ca 7,5mnd,kanskje nærmere 8 mnd. Hadde ålet seg fremover siden 6mnd ca. Anonymkode: 8f17d...ac1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #16 Skrevet 2. mars 2023 Vet om barn som gikk før de krabbet 😅 så de rekkefølgen på stegene ville jeg ikke bekymret meg så voldsomt for❤️ Anonymkode: 1e406...8ff
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 Min på 7 mnd sitter selv hvis jeg setter han ned. Men, han kommer seg ikke opp i sittende stilling selv enda. Han åler bakover og rundt i ring, ikke fremover. Og reiser seg opp på alle fire og står og gynger. Lurer på når han skal knekke koden med å åle seg fremover.. Anonymkode: 80c82...84a
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #18 Skrevet 3. mars 2023 Ca 8 måneder☺️ ålte ved seks måneder, reiste seg opp ved syv måneder og satt seg og krabbet når han var åtte måneder Anonymkode: 10b8f...d8b
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #19 Skrevet 3. mars 2023 Hvis vi satt hun i sittende posisjon kunne hun sitte ved 6 mnd, men holdt lenge på å finne ut hvordan hun setter seg selv og hvordan hun kommer fra sittende til liggende. Hun kunne sette seg i sittende litt tidligere enn 9.5 mnd, men turte ikke fordi hun " falt" ned fra den posisjonen først. Ved 9.5 mnd gikk hun rett opp i sittende til krabbing plutselig etter flere mnd med øving. Anonymkode: 7c71b...875
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #20 Skrevet 3. mars 2023 Mi satte seg ikke opp selv før hun var rundt 10 mnd. Satt med støtte først ved 9 mnd. Hun har vært tidlig ute med andre ting. Ikke stress med det Anonymkode: 02fa5...a49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå