Møysa Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Shit! Jeg trodde jeg traff «smutthullet»(aka. normal lønn) men etter samtalen med nav i dag tror jeg at jeg falt i hullet. Ferdig utdannet i juni AAP går ut 19. juni 40% vikariat 20. januar - 31. juli Permisjon fra 21. august Termin 10. september Det vil så at jeg ikke har jobb den dagen foreldrepenger regnes altså 20. august(eller 18. august siden 20. er en søndag). Jeg har altså rett til foreldrepenger, men regningsgrunnlaget er ekstremt lite. Det blir jo et gjennomsnitt av de 3 siste mnd. Min lønn frem til juni var/er ca 19 000kr. Men i juli stenger arbeidsplassen min i 3 uker (og jeg har ikke rett på feriepenger) og jeg får ikke jobbet de 3 ukene i august. Lønn i juni= 16 000kr(mister aap) Lønn i juli= 2000kr Lønn i august= 0 det vil si at jeg går fra 19 000kr i mnd til 7000kr i mnd😳 Hun fra nav sa at jeg bare måtte få fast jobb i august. Noe jeg egentlig skulle få før jeg fortalte at jeg var gravid. Nå skal noen andre være vikar for meg fra 1. august. Det må jo bety at jeg ikke får noen vakter i august😔 Eller at det er lite lønnsomt for bedriften å gi meg vakter bare for å være snill. Jeg hadde lyst til å ha siste barnet nå for å unngå å forlate fast arbeid, men nå ser jeg meg nødt til å trygle eller formane å få fast arbeid fra august, og evt true med å søke andre steder😔 utrolig misvisende at «å ha rett til foreldre penger» ikke har noen sammenheng med beregningen. Jeg trodde beregning var er gjennomsnitt av de 10 siste mnd. Eller beregning av lønnen av minst 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst bare de 3 siste mnd?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-mye Anonymkode: 357c0...5d3 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Ta en dag perm 12 uker før termin, da kan du få et bedre grunnlag Anonymkode: 5dbcc...905 1 2
Møysa Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette. https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-mye Anonymkode: 357c0...5d3 Takk for tips! Men regner jeg det riktig her? vanligvis har jeg en årslønn på 144 000kr Juni lønn er ca 16 000kr juli er ca 2000kr august ca 0kr. skal jeg regne ut slik: 144 000kr x 0,40= 57 600kr De siste tre mnd vil være ca 18 000kr så da må jeg vel være innenfor?
Møysa Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ta en dag perm 12 uker før termin, da kan du få et bedre grunnlag Anonymkode: 5dbcc...905 Bra tips! Men hvordan kunne jeg gjort dette i praksis? Skrive søknad 10. mai (22/23 svangerskapsuke) og søke om permisjon fra 18. juni (eller 19. siden den 18 er søndag). Og så 19. juni sende en ny søknad om utsettelse frem til 21. august?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Hvor lenge har du jobbet der (antar du jobber i barnehage)? Og vikarierer du for en fast person/stilling, og er den personen evt tilbake i august? Hvis det ikke er personen du orginalt vikarierer for som er tilbake i sin stilling, så har du rett på å fullføre vikariatet for personen dersom du har jobbet mer enn 8 eller 10 måneder (husker ikke nøyaktig), og de kan da altså ikke sette inn en ny person i vikariatet for samme stilling i august. Husker ikke helt hvilken paragraf det er, men det er en lov. Anonymkode: e0995...dea 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Møysa skrev (20 minutter siden): Bra tips! Men hvordan kunne jeg gjort dette i praksis? Skrive søknad 10. mai (22/23 svangerskapsuke) og søke om permisjon fra 18. juni (eller 19. siden den 18 er søndag). Og så 19. juni sende en ny søknad om utsettelse frem til 21. august? Jeg ble anbefalt av nav å gjøre det slik i et lignende tilfelle ja. Ta en enkeltdag permisjon så tidlig som mulig for å få best grunnlag. Du har ikke noen mulighet til å få forlenget aap? Anonymkode: 56385...575 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 1 hour ago, Møysa said: Shit! Jeg trodde jeg traff «smutthullet»(aka. normal lønn) men etter samtalen med nav i dag tror jeg at jeg falt i hullet. Ferdig utdannet i juni AAP går ut 19. juni 40% vikariat 20. januar - 31. juli Permisjon fra 21. august Termin 10. september Det vil så at jeg ikke har jobb den dagen foreldrepenger regnes altså 20. august(eller 18. august siden 20. er en søndag). Jeg har altså rett til foreldrepenger, men regningsgrunnlaget er ekstremt lite. Det blir jo et gjennomsnitt av de 3 siste mnd. Min lønn frem til juni var/er ca 19 000kr. Men i juli stenger arbeidsplassen min i 3 uker (og jeg har ikke rett på feriepenger) og jeg får ikke jobbet de 3 ukene i august. Lønn i juni= 16 000kr(mister aap) Lønn i juli= 2000kr Lønn i august= 0 det vil si at jeg går fra 19 000kr i mnd til 7000kr i mnd😳 Hun fra nav sa at jeg bare måtte få fast jobb i august. Noe jeg egentlig skulle få før jeg fortalte at jeg var gravid. Nå skal noen andre være vikar for meg fra 1. august. Det må jo bety at jeg ikke får noen vakter i august😔 Eller at det er lite lønnsomt for bedriften å gi meg vakter bare for å være snill. Jeg hadde lyst til å ha siste barnet nå for å unngå å forlate fast arbeid, men nå ser jeg meg nødt til å trygle eller formane å få fast arbeid fra august, og evt true med å søke andre steder😔 utrolig misvisende at «å ha rett til foreldre penger» ikke har noen sammenheng med beregningen. Jeg trodde beregning var er gjennomsnitt av de 10 siste mnd. Eller beregning av lønnen av minst 6 av de 10 siste mnd. Men det er visst bare de 3 siste mnd? Du kan alltids begynne permisjonen den siste dagen du er i jobb, altså 30.juni. Men du har kanskje rett på dagpenger i august eventuelt.og undersøk med NAV om det er riktig at feriemåneden skal være med i beregningen av foreldrepenger. Anonymkode: 65a5a...45d 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 1 hour ago, Møysa said: Takk for tips! Men regner jeg det riktig her? vanligvis har jeg en årslønn på 144 000kr Juni lønn er ca 16 000kr juli er ca 2000kr august ca 0kr. skal jeg regne ut slik: 144 000kr x 0,40= 57 600kr De siste tre mnd vil være ca 18 000kr så da må jeg vel være innenfor? Hvordan kan du ha en årslønn på 144 000 når du skriver at du har 19000 i lønn pr mnd frem til juni? Jeg tolker det som at du skal legge sammen summen av de 3 siste månedene og gange den med 4 = "årslønn". om den summen da blir 25% mer eller mindre enn din virkelige årslønn vil NAV måtte gjøre en vurdering av hva som er mest riktig i din situasjon. Men jeg ville spurt NAV om dette for å være sikker. Om du skulle få bare 7000 i mnd i foreldrepenger vil det muligens lønne seg å heller velge engangstønad. Men støtter også andre sine råd om å starte permisjonen tidlig. Anonymkode: 357c0...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 2 hours ago, Møysa said: Bra tips! Men hvordan kunne jeg gjort dette i praksis? Skrive søknad 10. mai (22/23 svangerskapsuke) og søke om permisjon fra 18. juni (eller 19. siden den 18 er søndag). Og så 19. juni sende en ny søknad om utsettelse frem til 21. august? Du søker 1 dag 18 juni og resten fra 21 august. Det du legger i mellom heter opphold eller noe. Anonymkode: 5dbcc...905 1 1
Møysa Skrevet 2. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor lenge har du jobbet der (antar du jobber i barnehage)? Og vikarierer du for en fast person/stilling, og er den personen evt tilbake i august? Hvis det ikke er personen du orginalt vikarierer for som er tilbake i sin stilling, så har du rett på å fullføre vikariatet for personen dersom du har jobbet mer enn 8 eller 10 måneder (husker ikke nøyaktig), og de kan da altså ikke sette inn en ny person i vikariatet for samme stilling i august. Husker ikke helt hvilken paragraf det er, men det er en lov. Anonymkode: e0995...dea Ja, det er barnehage! Tusen takk for tips! Dessverre er jeg i en ny stilling(og startet offisielt i stillingen 20. januar). Så det er totalt 5 mnd slutten av Jan til slutten av juli. Det var et vikariat med mulighet for forlengelse. Fordi barnehagen har fått flere og flere barn. Slik jeg har forstått det så skal jeg få fast stilling men jeg tror at min faste stilling vil være fra april/mai 2024 (etter min permisjon). Jeg tror dette fordi det skal bli lyst ut en stilling for svangerskapsvikariat(for meg) fra 1. august til jeg er tilbake fra perm.
Møysa Skrevet 2. mars 2023 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan kan du ha en årslønn på 144 000 når du skriver at du har 19000 i lønn pr mnd frem til juni? Jeg tolker det som at du skal legge sammen summen av de 3 siste månedene og gange den med 4 = "årslønn". om den summen da blir 25% mer eller mindre enn din virkelige årslønn vil NAV måtte gjøre en vurdering av hva som er mest riktig i din situasjon. Men jeg ville spurt NAV om dette for å være sikker. Om du skulle få bare 7000 i mnd i foreldrepenger vil det muligens lønne seg å heller velge engangstønad. Men støtter også andre sine råd om å starte permisjonen tidlig. Anonymkode: 357c0...5d3 Jeg startet ikke i jobb før november 2022. Så årslønnen for 2020, 2021 var altså 144 000kr, men så har jeg sikkert litt mer i 2022, siden jeg begynte å jobbe i november. Jeg jobbet ikke så mye i 2022, så jeg tipper jeg har en årslønn der på 156 000kr. 144 000kr x 0,25=36 000kr 156 000kr x 0,25 = 39 000kr De tre siste mnd ganger fire vil være 72 000kr Da vil jo 72 000kr være mer enn 36 000kr og 39 000kr🤔 Da gjelder vel ikke den 25% grensa meg?😔
Møysa Skrevet 2. mars 2023 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men jeg ville spurt NAV om dette for å være sikker. Om du skulle få bare 7000 i mnd i foreldrepenger vil det muligens lønne seg å heller velge engangstønad. Men støtter også andre sine råd om å starte permisjonen tidlig. Anonymkode: 357c0...5d3 Ja, jeg tror jeg skal ringe nav en del ganger før jeg søker. Og ja engangsstipend er mye mer enn 7000kr, men jeg har også en mann som gjerne vil ha permisjon🙈 Kanskje han bare skulle fått all permisjonen😅 og jeg slitt meg til depresjon på en jobb🤦♀️ men fra spøk til alvor, det med å starte før tiden er en mulig løsning. og en ting er å klare seg uten lønn i 6 uker, men i tillegg måtte klare seg med kun 7000kr i mnd (+ stipend) blir veldig lite😅 Hvertfall når vi skulle hatt en ny bil, men vi finner ut av det. Kanskje vi bare må klare oss uten bil i permisjonen og så kjøpe den når jeg har begynt å jobbe igjen.
Møysa Skrevet 2. mars 2023 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2023 Og så må jeg bare si tusen takk for alle meldinger!💛 Det ga meg håp, for den telefonsamtalen med nav ga meg en skikkelig krisefølelse (som de telefonsamtalene ofte gjør). Og jeg er skikkelig glad for at jeg ventet med å ringe de til jeg var 13+0. For da slapp jeg å få krisetanker om abort som en løsning på problemet😅 Ville nok ikke tatt abort, men slapp ihvertfall de tankene😅
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #15 Skrevet 2. mars 2023 Møysa skrev (2 timer siden): Ja, jeg tror jeg skal ringe nav en del ganger før jeg søker. Og ja engangsstipend er mye mer enn 7000kr, men jeg har også en mann som gjerne vil ha permisjon🙈 Kanskje han bare skulle fått all permisjonen😅 og jeg slitt meg til depresjon på en jobb🤦♀️ men fra spøk til alvor, det med å starte før tiden er en mulig løsning. og en ting er å klare seg uten lønn i 6 uker, men i tillegg måtte klare seg med kun 7000kr i mnd (+ stipend) blir veldig lite😅 Hvertfall når vi skulle hatt en ny bil, men vi finner ut av det. Kanskje vi bare må klare oss uten bil i permisjonen og så kjøpe den når jeg har begynt å jobbe igjen. Mannen har rett på foreldrepenger selv om du velger engangsstønad. 8 uker uten aktivitetskrav til deg, og evt 32/42 uker hvis du begynner å jobbe 75-100% eller studere 100%. Ellers er det lurt å søke 1 dag med permisjon, men vent så lenge som mulig og forsøk å få deg fast stilling i høyere prosent enn du har hatt for å få bedre uttelling. Du kan søke foreldrepengene en dag før du tar den ene dagen, søknaden er bare formelt og så lenge du ikke jobber etc den dagen du søker om så har det ingenting å si. Men, var du lovet 100% stilling fra august? Hvis ja, så har du fortsatt rett på den, selv om de må ha vikar for deg. Jeg ville forsøkt å få den på papiret først og fremst, arbeidsgiver taper ingenting på det. Vent med å søke foreldrepenger til du med sikkerhet vet at dette ikke går i boks, for grunnlaget settes kun en gang og hvis du søker om den ene dagen - men så ordner det seg med jobb, så er katta fortsatt i sekken. Anonymkode: df484...392
Møysa Skrevet 3. mars 2023 Forfatter #16 Skrevet 3. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mannen har rett på foreldrepenger selv om du velger engangsstønad. 8 uker uten aktivitetskrav til deg, og evt 32/42 uker hvis du begynner å jobbe 75-100% eller studere 100%. Ellers er det lurt å søke 1 dag med permisjon, men vent så lenge som mulig og forsøk å få deg fast stilling i høyere prosent enn du har hatt for å få bedre uttelling. Du kan søke foreldrepengene en dag før du tar den ene dagen, søknaden er bare formelt og så lenge du ikke jobber etc den dagen du søker om så har det ingenting å si. Men, var du lovet 100% stilling fra august? Hvis ja, så har du fortsatt rett på den, selv om de må ha vikar for deg. Jeg ville forsøkt å få den på papiret først og fremst, arbeidsgiver taper ingenting på det. Vent med å søke foreldrepenger til du med sikkerhet vet at dette ikke går i boks, for grunnlaget settes kun en gang og hvis du søker om den ene dagen - men så ordner det seg med jobb, så er katta fortsatt i sekken. Anonymkode: df484...392 Jeg var ikke lovet en fast stilling fra august. Men når jeg fortalte at jeg var gravid, så sa en annen kollega at jeg hadde fått noe. Og så sa arbeidsgiver/styrer at hen skulle ordne noe til meg og at hen var veldig glad for at jeg fortalte at jeg var gravid. Så alt har vært snakket om i koder og ikke vært helt sikkert. Og jeg har ikke tørt å spørre pga dårlig samvittighet. Hadde aldri lyst til å forlate en ny arbeidsplass. Jeg trodde jeg ikke ville få mer jobb(slitt med dårlig selvbilde i arbeidslivet, fordi det har vært så ekstremt vanskelig å få jobb tidligere, men nå har jeg utdanning og da blir jeg plutselig «veldig» attraktiv(virker det som her jeg er nå)😅). Etter at jeg fortalte at jeg var gravid så har de fortalt flere ganger at jeg må komme tilbake og at jeg gjør en kjempe god jobb. Så har jeg prøvd å gjøre en så god jobb som mulig både med kollegaer, foreldre og barn. Så jeg skal spørre om jeg kan få den faste jobben på papiret, men jeg vil ikke mase for mye, kan vente til uke 22 (10. mai) og forklare at jeg skal søke permisjon og fortelle at det hadde vært fantastisk om jeg kunne fått fast jobb på papiret. Men når jeg snakket med damen på telefon så sa hun at jeg måtte ha fast jobb på papiret og h jobbet en dag. Stemmer det? Og den dagen jeg jobber, må det være dagen før permisjon? Hun i telefonen kalte det skjæringspunktet. Og hvis jeg ikke hadde aap eller jobb den dagen, så kunne dem ikke telle med det i beregningen. jeg synes at det er veldig rart da jeg har aap og jobb i en(juni) av de tre siste mnd🤔(og litt jobb i juli). Hvis jeg søker permisjon 21. august. Endret 3. mars 2023 av Møysa
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #17 Skrevet 4. mars 2023 Her er et annet smutthull du kvalifiserer til å benytte deg av (sorry for langt innlegg): hvis du tar engangsstønad, så kan mannen din få nesten all permisjonen (40 uker) så lenge du oppfyller et aktivitetskrav. Siden du er student, så kan du oppfylle aktivitetskravet ved å fortsette å være student. Søk et eller annet studie som ikke krever obligatorisk oppmøte, så lenge du betaler semesteravgift regnes du som aktiv student. Det er ikke krav om progresjon i studiet, du må derfor ikke bestå eksamen (så du trenger ikke å faktisk studere). Om mannen din velger under 50% foreldrepenger den perioden du ønsker å være hjemme med barnet vil du ha rett på foreldrestipend fra Lånekassen som vil si at alt blir stipend. Du får altså vanlige utbetalinger fra Lånekassen uten at noe av det er lån. Tar han mellom 50-99% foreldrepenger får du 50% foreldrestipend. Dette har du rett på i 49 uker. Så her får mannen 40 uker foreldrepenger, du får 90k engangsstønad + stipend fra Lånekassen. Eksempel hvis du ønsker å være hjemme med baby i 9mnd: Du er hjemme med baby 100% fram til april 2024 og får engangsstønad (tilsvarer 10k per mnd) + foreldrestipend (underkant av 9k i mnd + ekstra ved storstipend), mannen din tar foreldrepenger og er hjemme under 50%, f eks en eller to dager i uken, i samme periode. Du har også rett på tilleggslån fra Lånekassen siden du har barn om det skulle være aktuelt. Når du begynner å jobbe tar mannen din 100% foreldrepenger, du vil ikke lenger ha rett på foreldrestipend. Her vil du altså få samme sum i mnd som du er vandt til, ca 19k, + at mannen kan være hjemme med dere en dag eller to i uken i din periode. Mannen vil ha såpass mye permisjon igjen at dere ikke vil trenge å ta ulønnet før baby begynner i bhg. Baby kan få en myk start i bhg med korte dager mens far fortsatt har permisjon. Dere kan eventuelt strekke permisjonen så langt at baby ikke trenger å begynne i bhg før januar 2025 (hvis det er aktuelt), da vil dere også ha rett på kontantstøtte sep-des 2024. Anonymkode: 3acbf...1df
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #18 Skrevet 4. mars 2023 Møysa skrev (På 3.3.2023 den 5.37): Jeg var ikke lovet en fast stilling fra august. Men når jeg fortalte at jeg var gravid, så sa en annen kollega at jeg hadde fått noe. Og så sa arbeidsgiver/styrer at hen skulle ordne noe til meg og at hen var veldig glad for at jeg fortalte at jeg var gravid. Så alt har vært snakket om i koder og ikke vært helt sikkert. Og jeg har ikke tørt å spørre pga dårlig samvittighet. Hadde aldri lyst til å forlate en ny arbeidsplass. Jeg trodde jeg ikke ville få mer jobb(slitt med dårlig selvbilde i arbeidslivet, fordi det har vært så ekstremt vanskelig å få jobb tidligere, men nå har jeg utdanning og da blir jeg plutselig «veldig» attraktiv(virker det som her jeg er nå)😅). Etter at jeg fortalte at jeg var gravid så har de fortalt flere ganger at jeg må komme tilbake og at jeg gjør en kjempe god jobb. Så har jeg prøvd å gjøre en så god jobb som mulig både med kollegaer, foreldre og barn. Så jeg skal spørre om jeg kan få den faste jobben på papiret, men jeg vil ikke mase for mye, kan vente til uke 22 (10. mai) og forklare at jeg skal søke permisjon og fortelle at det hadde vært fantastisk om jeg kunne fått fast jobb på papiret. Men når jeg snakket med damen på telefon så sa hun at jeg måtte ha fast jobb på papiret og h jobbet en dag. Stemmer det? Og den dagen jeg jobber, må det være dagen før permisjon? Hun i telefonen kalte det skjæringspunktet. Og hvis jeg ikke hadde aap eller jobb den dagen, så kunne dem ikke telle med det i beregningen. jeg synes at det er veldig rart da jeg har aap og jobb i en(juni) av de tre siste mnd🤔(og litt jobb i juli). Hvis jeg søker permisjon 21. august. Det er riktig som hun sier, ny jobb og 1 dag i jobben regnes som varig endring og skal trumfe AAP-en og de foregående mnd 😊 Foreldrepenger skal jo egentlig tilsvare det du ville fått utbetalt om du ikke var i permisjon, derfor trumfer varig endring. Anonymkode: 3a50b...d34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå