Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Noen som har opplevd dette? 
2. Startet ting av seg selv, i så fall: når?

3. Hvordan gikk igangsettelsen dersom du måtte settes i gang?

Selv opplever jeg kun vonde kynnere med 4-60 min mellomrom. Ingen fremgang, og snart et døgn siden vannet gikk😓

Anonymkode: 817df...203

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk kl. 06.30 fredag 17. Februar for 11 år siden. Fikk time til oppfølging ved poliklinikken kl. 11.00 søndag 19. Februar. Hadde ingen rier eller nevneverdige kynnere etter vannet gikk.

Kl. 11.30 måtte gå med et bind som skulle analyseres i tilfelle vannet faktisk ikke hadde gått (men det visste vi meget godt med tanke på mengdene hjemme i leiligheten som måtte moppes opp). Ble undersøkt kl. 12.30 mtp igangsetting, var da fortsatt 0 cm. Baby født og på brystet kl. 13.24. 

Anonymkode: 309c9...9d7

• Liker 1
Skrevet

Med førstemann gikk vannet kl 6 en morgen. Ingen rier. Jeg ringte føden og fikk komme på en sjekk og der fikk jeg beskjed om å komme tilbake neste morgen kl 9 for igangsettelse. Det trengte jeg heldigvis ikke for jeg våknet kl 6 neste morgen, nøyaktig ett døgn etter, av at riene startet og han ble født sent den kvelden.

Imidlertid har jeg vært gjennom to igangsettelser med nr 2 og 3 og begge var veldig raske og fine opplevelser. :) 

• Liker 1
Skrevet

Vannet gikk mens jeg var på overtidskontroll i 14 tiden. Alt kom ikke på en gang, men lakk vann i flere timer. Riene og fødselen startet for fullt kl.23.30 samme dag. Ungen var ute etter 7-8 timer. Men skal sies at jeg hadde hatt 12 timer med svake rier som kom og gikk med 10-20 min mellomrom hele kvelden og natta før som stoppet opp i 06 tiden på morgenen før vannet gikk senere den dagen.

• Liker 1
Skrevet

Men førstemann begynte vannet å sive. Hadde ingen rier. Kom inn på kontroll og de ville starte med modningspiller. Ctg viste derimot at jeg hadde regelmessige rier, de var bare veldig tidlig i oppstartsfasen så jeg kjente det kun som svake murringer. Ble strippet og riene kom ganske kjapt i gang. Dessverre viste det seg å være maserier og etter ett døgn var det fortsatt ingen fremgang. Fikk da riestimulerende drypp. Baby ble født 2.5 døgn etter at vannet startet å lekke.

Når jeg gikk gravid med andremann mente jordmor at vannet burde vært tatt første gang, for når man får en sånn skikkelig "splæsj" vannavgang så faller ofte hodet ned i bekkenet og setter dermed i gang riene. Ikke vet jeg. Med andremann gikk vannet og noen timer senere hadde jeg fødselsrier, så heldigvis litt raskere fødsel enn første gang.

Ps: tips som jeg selv fikk, men ikke tok alvorlig (og som jeg angrer på etterpå) er å spise godt og sove så mye som mulig nå mens du kan! Vet det er vanskelig, men... 🤭

Lykke til!

• Hjerte 1
Skrevet

Vannet gikk en mandagskveld ca kl 23. Ingen rier. Jeg fikk jevnlige sammentrekninger tirsdag ettermiddag/kveld, men 0 cm da jeg kom til sykehuset. Ble lagt inn og fikk noe å sove på. Litt modning onsdagsmorgen. Fikk satt inn ballong (igangsatt) ca kl 11 onsdag formiddag. Fikk rier utover ettermiddagen og ballongen datt ut ca kl 17. Da var det ca 5 cm åpning og jevnlige rier. Baby kom ut natt til torsdag kl 03.30. 

Ting startet altså ikke av seg selv. Fikk infeksjon i livmor i siste del av fødselen (grunnet lang tid fra vannavgang). Fikk feber og masse antibiotika. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lå og halvsov middagslur da jeg hørte et "knepp", og kjente at det skjedde noe, løp inn på badet og vannet silte ut😅 Det var en så rar følelse, som om jeg tisset på meg men jeg visste jo at jeg ikke gjorde det. Tenkte først at nå er det igang, men dette var tirsdag kveld og det kom ikke noe mer enn lette kynnere hele kvelden - jeg dro inn for en sjekk og fikk time til ingangsettelse torsdag kl 8 på morgenen. Onsdag kveld begynte riene, men jeg dro ikke inn til sykehuset før halv to på natten, men det gikk veldig raskt deretter:) Klokken halv sju på morgenen var det tid for å klemme og ti over sju var baby ute! Jeg som skulle ha badekar og greier.. rakk ingenting, ikke smertelindring engang haha.

Glad for å ha vært hjemme og "slappet av" så lenge det gikk, spiste middag på kvelden og satt på yogaballen og rullet hoftene, fikk tatt en dusj, sov litt innimellom slagene osv.

Anbefaler å prøve å slappe av så godt du kan slik snurk skriver:)

Anonymkode: 688a4...bad

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk men fikk ikke rier. Ble satt i gang med modnings- tabletter 1,5 døgn etter. 

Anonymkode: 7205b...2a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannet gikk kl 11 på formiddagen. Fikk beskjed om at hvis det ikke ble rier på ett døgn skulle jeg møte opp neste dag for igangsettelse. 
Fikk såvidt litt svake rier 12 timer etter vannavgang. Etter 16 timer ble de plutselig vonde og vi dro til sykehuset. Hun ble født 30 minutter etter at vi kom frem. 

Anonymkode: 93e53...1e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...