Gå til innhold

Hvilken ostetype er den sunneste? 🩷

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og da snakker jeg ikke om lettoster av ymse slag, det er skvip.

Parmesan? Please, si det 😂🩷

Anonymkode: 7ba27...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg håper på feta, men jeg tipper mozzarella.

Anonymkode: a1626...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evt. ricotta og den slags. Cottage cheese-varianter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper på feta, men jeg tipper mozzarella.

Ja, begge de er nydelige oster.

Mmm 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da snakker jeg ikke om lettoster av ymse slag, det er skvip.

Parmesan? Please, si det 😂🩷

Parmesan er ganske sunn. Høyt innhold av kalsium. Forholdsvis lite fett (i forhold til andre ikke-lett oster). I Italia er det mange leger som spesielt anbefaler gravide å spise rikelig med parmesan. 

Men gå for Parmigiano Reggiano (det mange kaller for "ekte" parmesan). 

Anonymkode: 65abb...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Parmesan er ganske sunn. Høyt innhold av kalsium. Forholdsvis lite fett (i forhold til andre ikke-lett oster). I Italia er det mange leger som spesielt anbefaler gravide å spise rikelig med parmesan. 

Men gå for Parmigiano Reggiano (det mange kaller for "ekte" parmesan). 

Anonymkode: 65abb...d49

Takk gud - det var dette jeg ville høre 😂🩷

Jeg eeelsker parmesan! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror ikke det finnes noen sunne oster dessverre. Men de som har mindre fett vil i alle fall være mindre skadelige.

Anonymkode: c40d1...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rekkefølge, lavest til høyest kalori (er noen smøreoster og "vanlige" oster mellom der) 

Cottage cheese
Ricotta
Pultost
Fetaost
Port Salut
Paneer
Camembert
Roquefort

En pultost fra Løiten har 126 kcal pr 100g, parmasan har 416 kcal pr 100g. 

Men en pultost har mindre fett enn cottage cheese og ricotta. 
En Paneer har 0g salt, så er det saltnivå du ser etter er den best. 
Er det karbohydrater, så har fetaost og cottage cheese høyest innhold av de overnevnte. 
Parmasan har høyest innhold av jern, mens Roquefort har høyest nivå av D-vitamin. 
Pultost har høyest nivå av av protein. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble en gang fortalt at gammelost er den sunneste osten. Aner ikke om det stemmer, men det smaker uansett grusomt. 

Anonymkode: af89f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Listen til Taluno dekker det meste, generelt så handler det om å velge ost med minst mulig fett. Skal du ha mer "vanlig" ost som Norvegia så velg lettosten deres (lyseblå)

Anonymkode: edd9f...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kos deg med god ost en gang i mellom og spis mindre fett de andre dagene. Et godt liv med god mat og drikke er også sunt. 

Anonymkode: 60920...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 19.00):

Jeg tror ikke det finnes noen sunne oster dessverre. Men de som har mindre fett vil i alle fall være mindre skadelige.

På hvilket grunnlag kan du si at disse ostene er skadelige? Hva slags skader forårsaker de?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri smakt Gammelost, er det mulig å beskrive smaken?

Anonymkode: 33b41...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 1.00):

Hva anser du som sunt da? Jeg tenker på animalsk fett fra friske gressforede dyr som sunn og bra mat

Anonymkode: 5174c...d0d

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gyfazi skrev (6 timer siden):

Gammelost er suverent sunnest. Null fett, over 50% protein.

Og mer enn dobbelt så høyt kaloriinnhold enn cottage cheese, og nesten dobbelt så høyt som pultost.

Er det fettinnhold man er opptatt av, så er nok gammelost ett godt alternativ ja. Er det kalorier, så er mange alternativer bedre.

Poenget mitt er at hva som ansees som sunt for en, er ikke sunt for en annen. Hva man skal bruke osten til er også avgjørende, da ostene ikke har samme egenskaper.
Gratinere en grønnsaksform med parmasan, ja da trenger du mye ost... De fleste lager ikke toast med kun cottage cheese, eller bruker brunost som topping på pizzaen. 

Jeg elsker fetaost, men det er ikke ostetypen jeg bruker for å smøre på brødskiva. Jeg bruker ikke brunost i kyllingsalaten min, og jeg bruker ikke gamalost til lasagnen. Men brunost er himmelsk på brød og fetaost er nødvendig i salaten .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innholdet av fett har jo null å si for sunnhet, så lenge den er naturlig ost. Disse "revet"-greiene er jo ikke ost en gang. Og kalorier har heller ingenting å si for sunnhet. Noe som er kalorifattig kan være usunt og noe som er kaloririkt kan være sunt.

Spis den osten du liker, du. Alle skikkelige oster er jo laget ca likt. De er laget av melk/fløte som er tilsatt løpe, salt og eventuelt  bakteriekulturer. Forskjellene i mineraler er helst hvis de er laget av en annen melk, for eksempel er chevre laget av geitemelk og roquefort laget av sauemelk.

Men upasteuriserte oster er sunnere enn pasteuriserte. Pasteurisering endrer molekylene og det er sunnere å spise ost som er upasteurisert. 

Anonymkode: d26e0...9fa

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Innholdet av fett har jo null å si for sunnhet, så lenge den er naturlig ost. Disse "revet"-greiene er jo ikke ost en gang. Og kalorier har heller ingenting å si for sunnhet. Noe som er kalorifattig kan være usunt og noe som er kaloririkt kan være sunt.

Spis den osten du liker, du. Alle skikkelige oster er jo laget ca likt. De er laget av melk/fløte som er tilsatt løpe, salt og eventuelt  bakteriekulturer. Forskjellene i mineraler er helst hvis de er laget av en annen melk, for eksempel er chevre laget av geitemelk og roquefort laget av sauemelk.

Men upasteuriserte oster er sunnere enn pasteuriserte. Pasteurisering endrer molekylene og det er sunnere å spise ost som er upasteurisert. 

Anonymkode: d26e0...9fa

Dette må du forklare litt bedre. Hvilke molekyler mener du blir mer usunn av varmebehandling? Og mener du at varmebehandling av annen mat også gjør det mindre sunt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...