Gå til innhold

Selge hytta eller ha is i magen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bygde ny hytte for to år siden. Vi har ikke brukt den så mye, men elsker stedet. Nå når priser og renter har skutt i taket, går det såvidt rundt med lånet. Nesten 20K må vi ut med hver måned i renter og utgifter, kun på hytta. Verdien er anslått til ca 5,5 mill, og selger vi nå til den prisen, tjener vi noen hundretusener. 
Hva er lurt? Selge den nå til påske og bli gjeldsfrie, eller ha is i magen og satse på at rentene og prisene går ned?

Anonymkode: 2ee4b...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shit! Jeg har tenkt at jeg ikke gidder å bruke 4000kr i mnd på en hytte som vil bli lite brukt pga barnebursdager/familiebursdager(som er ofte) osv. 

Så jeg stemmer en stemme for å selge hytta, eller prøve å selge😉

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være et alternativ å begynne å leie den ut?

Anonymkode: 8347d...532

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være et alternativ å begynne å leie den ut?

Anonymkode: 8347d...532

Det er et alternativ, men vi har begge opp til halsen med plikter og aktiviteter allerede, så jeg orker ikke å begi meg inn på det slik livene våre er nå. Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig å leie den ut? Jeg overtok hytte i 2020, kostnadene har skutt i været etter corona. Min er i en helt annen (lavere) prisklasse, men det er strøm og vann innlagt, så totalen blir ganske høy. Den har økt en del i verdi så jeg vil helst vente til jeg har eid den i 5 år før jeg selger.

Vi leier ut på Finn og via Airbnb, tok inn 75000 i fjor, bookinger for 50 000 så langt i år (frem til mai + en uke i sommer). Dere kan sikkert ta mer, men jeg tar 1500 per døgn + utvask, gjester tar med håndklær/sengetøy selv. Bytter på å vaske ut selv når vi er der mellom utleie og å bruke et lokalt vaskebyrå for å ikke stresse for mye (bor 2 timer unna hytta). Leier gjerne ut halve høst/vinter/påskeferie (ungene blir uansett fort rastløse der).

Anonymkode: eadd8...54c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er et alternativ, men vi har begge opp til halsen med plikter og aktiviteter allerede, så jeg orker ikke å begi meg inn på det slik livene våre er nå. Ts

Hvis dere uansett ikke har tid til å bruke den bør dere selge. Den trenger jo ettersyn selv om det ikke er mye oppussing på så ny hytte.

Anonymkode: 3132a...1c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dere uansett ikke har tid til å bruke den bør dere selge. Den trenger jo ettersyn selv om det ikke er mye oppussing på så ny hytte.

Anonymkode: 3132a...1c7

Den ligger sånn plassert at den kan fort bli verdt mye mer enn den er verdt nå. Samtidig bruker vi såpass mye penger på den i måneden at jeg er i tvil om det er lurt. Slik vi har det nå må vi snu på hver krone. Men som investering vil det antagelig være lurt å beholde den. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At den er verd 5,5 betyr ikke at du får det. Hyttemarkedet er en kjøpers marked og mulig å få bra hytter til mye under takst. 

Ville leid ut via utleiefirma så slipper du noe jobb med det og den hadde bragt penger inn.  

Anonymkode: dcae0...3e3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi bygde ny hytte for to år siden. Vi har ikke brukt den så mye, men elsker stedet. Nå når priser og renter har skutt i taket, går det såvidt rundt med lånet. Nesten 20K må vi ut med hver måned i renter og utgifter, kun på hytta. Verdien er anslått til ca 5,5 mill, og selger vi nå til den prisen, tjener vi noen hundretusener. 
Hva er lurt? Selge den nå til påske og bli gjeldsfrie, eller ha is i magen og satse på at rentene og prisene går ned?

Gevinst på en 2 år gammel hytte høres ikke så realistisk ut i dagens marked. Prisene har falt MYE.

Anonymkode: 20bc8...9ca

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lei ut på åremål, da er det veldig lite styr. :)

Har en bekjent som prøver ut hyttelivet på den måten nå, har åremål på ei hytte.

Kan nok ikke ta riktig like høy pris som om du leier ut uke for uke, men det er prisen for å slippe å styre så fryktelig med utleie. 

Anonymkode: 0d117...869

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sa du 20 000 i måneden...? Da tror jeg nesten jeg ville gått for salg, gitt.

Anonymkode: 8595d...332

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, for meg hadde det kommet an på beliggenhet. Hytte ved byggefelt hadde jeg lett solgt, fordi det lett kan kjøpes tilsvarende. 

Vår hytte  i et område det har vært full byggestopp siden 80 tallet og helt nede ved vannet, og jeg får aldri tak i noe lignende til en pris jeg har råd til, så jeg hadde solgt huset før hytta 😅

Anonymkode: 405b8...1e3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hyttemarkedet vil krasje. For mange sitter med hytter de kjøpte under pandemien de egentlig ikke vil ha..

Anonymkode: 3400f...e38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gevinst på en 2 år gammel hytte høres ikke så realistisk ut i dagens marked. Prisene har falt MYE.

Jeg tror også det er sannsynlig at dere vil tape på det salget… men det går alltids an å høre med en lokal megler. 
Utleie på åremål er fint, men dere vil aldri dekke inn 20 000 per måned på det. 

Anonymkode: 0f1dc...5ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får neppe leid ut nok til å dekke 20 000,- x 12 000. Rimelig kjip situasjon å være i, den summen er jo helt sinnsyk! TENK hvor mye annet dere kunne gjort med de pengene! Dratt til en europeisk storby 12 helger i året, liksom!

Men det går jo ikke an å ta råd fra KG, siden ingen her kjenner deres økonomi.

Hadde det vært meg hadde jeg kvittet meg med den så fort jeg klarte, for jeg hadde blitt søvnløs av de utgiftene. Men du er jo ikke meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om dere ønsker å beholde hytten, legg noen timer i det og legg ut hytten for leie på airbnb og finn.no. 

Om ikke selg hytta. 

Folk tenker ikke over hvor stor kostnad en hytte er før de plutselig står oppi det. Nå tenker jeg på de som kjøper hytter med lån og ikke de som har pengene stående på en konto til formålet. Greit nok, med økte renter og strømpriser - men før det også med årlig vedlikehold (ikke minst tid! mye jobb å eie flere eiendommer, de skal tross alt tas vare på også), årlig kostnad på renter og lån, strøm, skatt og avgifter til staten. Om man begynner å legge sammen de årlige kostnadene kunne man reist på helt sykt mye opplevelsesreiser og luksusreiser for de summene. Kjekt med feriebolig altså, men er jo kjekkere om man sparer opp pengene først og så kjøper den.  

Anonymkode: f8ded...dac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor kan du ikke leie ut hytta og ha is i fryseren i stedet for?

Anonymkode: e3c63...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleie er mye stress og mas, spesielt om dere må reise opp på hytta hver gang noe må fikses eller gjøres. Jeg leier ut hytta mi selv, men da kun til folk jeg kjenner, som jeg vet jeg kan stole på.

Jeg ville prøvd å legge den ut for salg nå før påske. Er markedet fryktelig seigt kan dere heller beholde den en stund til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det varierer etter hvor den hytta ligger. 
Men ei hytte skal ikke gjøre det veldig trangt i budsjettet, særlig om en ikke får brukt ho. Da er det bedre å selge og puste litt bedre med magen.

Anonymkode: e0c83...e82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...