Gå til innhold

Automat eller manuell

Fremhevede innlegg

Skrevet
kar90 skrev (8 minutter siden):

Det kan det fort bli. For eksempel er bildelingstjenster på frammars, og desto fler aktører som konkurrer. blir prisnivået dereetter og kostnadene på reduseres. Plutselig har du et større marked for billigere biler med manuell girkasse og dette inntar markedet igjen. Det vil ikke være noe problem for deletjenester og bilutleiere å kun leie ut manuelt for å spare penger, da det ikke er mangel på folk som kan kjøre dette. Det er fortsatt sært å kun kunne kjøre automat. Det kan godt være du bruker masse på et handicap førerkort som ikke nødvendigvis er så anvendelig som du tror.

Bildelingstjenester er ingen stor grunn til å velge manuell. Velkommen til 2023, automat er fremtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Karmaisabitch skrev (Akkurat nå):

Bildelingstjenester er ingen stor grunn til å velge manuell. Velkommen til 2023, automat er fremtiden.

Det er jo det det ikke er. Økonomiske nedgangstider er framtiden, med alt det det medfører.

Skrevet
Karmaisabitch skrev (7 minutter siden):

kar90 skrev (5 minutter siden):

Det er jo det det ikke er. Økonomiske nedgangstider er framtiden, med alt det det medfører.

Tallene sier noe helt annet gitt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 21.12):

Mamma og pappa mener også jeg bør ta på manuell, har prøvd å fortelle dem at for meg holder det med automat. Klarer ikke overtale dem heller, er virkelig ikke trygg på giring og kommer ikke til å ville kjøre manuell etter jeg har fått lappen uansett. Kommer nok til å stryke på eventuell oppkjøring med manuell, det er jeg hvertfall helt sikker på🙊

Anonymkode: ca7c5...360

Ti ganger mer trafikksikkert å lære seg å kjøre med automat, da kan du fokusere på trafikkregler og trafikkflyt i stedet for giring. At de ikke innser det tyder på at dette ikke er tema du bør diskutere med de :P De er rett og slett ikke oppdatert! Min datter på 17 år kjører opp med automat nå (selvsagt!), og samme gjør min niese. Mye tryggere å først ta lappen på automat, og så kan man kjøre opp igjen med manuell om man trenger senere. Å gjøre det omvendt gjør kjøreopplæringen vanskeligere og mer komplisert helt unødvendig. Trafikkreglene i dag er helt annerledes enn da foreldrene dine kjørte opp. 

(Det jeg prøver å si: Ta avgjørelsen selv du, stol på deg selv!)

Anonymkode: 03892...ef9

Gjest Made4u
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men da synes jeg du kan betale mellomlegget for kjøretimer på manuellgir, til de som kun har biler med automatgir tilgjengelig for øvelseskjøring og ikke finner det hensiktsmessig å ta ekstra timer med manuell på kjøreskolen. Manuell. Det lærer man fort som fy, sier du? Nuvel, det er forsatt 40% av folk som tar lappen som ikke ser verdien i å betale for ekstra kjøretimer uansett hvor få det måtte være når de uansett ikke har manuell tilgjengelig og ikke ønsker å lære halvparten ønsker helt frivillig å ha et begrenset førerkort fordi de ikke anser det som en begrensning. Deal with it!! Det er det minste du kan spandere på, siden du er så bastant på at det er det eneste riktige og har et sterkt ønske om at det viktig å tviholde på. Med den utviklingen vi har i dag, tror jeg du jobber i sterk motvind. Kan som sagt hende at du klarer å stagnere denne utviklingen som går loddrett en vei, hvis du spanderer mellomlegget for manuelle kjøretimer med på de 40 til 50% som ikke ser verdien av mestre manuell 

Anonymkode: 4b2dc...edd

Nå kan man ta lappen på manuellgiret bil med like mange kjøretimer som for automatgiret bil, øvelseskjøring (utenom kjøreskole) er jo det man må gjennom, å lære seg å gire på en kjøreskole blir fort dyrt. Klart man da må øvelseskjøre med noen som kjører bil med manuell gir, det er det ikke alle familier som har og det er jo en utfordring for noen. Men de fleste kjenner noen som kjører manuell bil, så umulig er det nok ikke å få arrangert.

AnonymBruker
Skrevet

Argumentene FOR å ta lappen med manuell begynner å bli veldig tynnslitte. For all del, skal man ha en jobb hvor man kun kjører eldre biler med manuell, kjør på, men for hvor mange gjelder egentlig dette? De aller fleste biler i dag er automat, og det er heller ikke noe problem å få tak i lånebil, leiebil, varebil osv med automatgir, slik det gjerne var tidligere. Og jo, det ER tryggere å kjøre automat, uansett hvor mye manuell-folket girer på automatikk, så er det fremdeles en ekstra ting å "holde på med" i bilen som tar fokuset vekk fra trafikken og kjøringen. Det vet jo alle vi som har gått fra manuell til automat. Også de fleste trafikkskoler anbefaler å ta lappen med automatgir, så bare peis på, TS. 

Anonymkode: 6a521...fbd

• Liker 2
Skrevet
kar90 skrev (1 time siden):

Det kan det fort bli. For eksempel er bildelingstjenster på frammars, og desto fler aktører som konkurrer. blir prisnivået dereetter og kostnadene på reduseres. Plutselig har du et større marked for billigere biler med manuell girkasse og dette inntar markedet igjen. Det vil ikke være noe problem for deletjenester og bilutleiere å kun leie ut manuelt for å spare penger, da det ikke er mangel på folk som kan kjøre dette. Det er fortsatt sært å kun kunne kjøre automat. Det kan godt være du bruker masse på et handicap førerkort som ikke nødvendigvis er så anvendelig som du tror.

Siden de fleste nå kjører opp på automat er det absolutt ikke sært å kun kunne kjøre automat lengre. Og ingen bildeletjenester kommer noensinne til å kjøpe inn manuelt girede biler. De ser nok skriften på veggen de også og vil ikke kjøpe inn biler som halvparten av kundene ikke kan kjøre og som de vil slite hardt med å få solgt igjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-jk- skrev (Akkurat nå):

Siden de fleste nå kjører opp på automat er det absolutt ikke sært å kun kunne kjøre automat lengre. Og ingen bildeletjenester kommer noensinne til å kjøpe inn manuelt girede biler. De ser nok skriften på veggen de også og vil ikke kjøpe inn biler som halvparten av kundene ikke kan kjøre og som de vil slite hardt med å få solgt igjen. 

Halvparten av kundene? Ikke rart det blir mye automat når dette er vurderingsevnene. De få bilistene som kun har kjørt opp på automat de siste 10 årene utgjør ikke halvparten av sjåførene. Av disse er det langt færre som har egen bil og som i heltatt er bilist. De fleste bilister kjørte i en tid der det var normalt å ta lappen med girkasse. Det vil gå mange år ennå før disse evneveike sjåførene fra 2014 og oppover utgjør en stor andel av bilistene.

• Liker 1
Skrevet
kar90 skrev (45 minutter siden):

Halvparten av kundene? Ikke rart det blir mye automat når dette er vurderingsevnene. De få bilistene som kun har kjørt opp på automat de siste 10 årene utgjør ikke halvparten av sjåførene. Av disse er det langt færre som har egen bil og som i heltatt er bilist. De fleste bilister kjørte i en tid der det var normalt å ta lappen med girkasse. Det vil gå mange år ennå før disse evneveike sjåførene fra 2014 og oppover utgjør en stor andel av bilistene.

Og hvem er det som er kundene hos bildelekollektivene tror du? De som har hatt lappen i 20 år og har egen bil, eller de ferskere sjåførene som ikke har egen bil? Jeg tipper gjennomsnittskunden hos bildelekollektivene har hatt lappen i maks 5 år. Eldre folk er vant til å eie egen bil og vil ikke gi fra seg den fleksibiliteten. 

Gjest Albbas
Skrevet
3 hours ago, Belima said:

Å ha automatlappen er ikke en begrensing av betydning. Sier Karmaisabitch
Alle som bare har automatlappen får en kode i sertifikatet som sier at du bare kan kjøre automat. Ikke alle firmaer har nok automatbiler hvis du må låne/leie bil mens bilen din er på  f eks verksted.

Så tar man taxi eller buss eller haiker med noen de ekstremt få gangene det er aktuelt. De 18 årene mine med lappen har jeg ennå ikke trengt låne/leiebil pga verksted. 

Skal man seriøst ta lappen på manuell fordi man kaaaanskje om x antall år må ha bilen på verksted en dag man MÅ ha bil og taxi/buss ikke passer og verkstedet kaaaanskje ikke har manuell bil? 

Tar du like enorme forholdsregler på andre områder i livet også? Kjøper alltid full flex billetter fordi det KAN hende noe som ikke dekkes av reiseforsikring oppstår? Tar lappen på snøskuter fordi kanskje, hvem vet? Har absolutt alle tenkelige forsikringer fordi kanskje, hvem vet? 

Skrevet
Belima skrev (4 timer siden):

Alle som bare har automatlappen får en kode i sertifikatet som sier at du bare kan kjøre automat. Ikke alle firmaer har nok automatbiler hvis du må låne/leie bil mens bilen din er på  f eks verksted.

Begrensingen er ikke av betydning, sa jeg ja. De få dagene på verksted er vel ikke av betydning?  
Dessuten er det flest unge mennesker som tar automatlappen. De tåler å ta bussen noen dager om de ikke får låne automatbil.
De fleste over 30 som kjører automat nå har manuellappen, men kjører elbil - som alltid er automat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Belima said:

Dere som mener at automatlappen er så begrensende, hva da med de som ikke har lappen i det hele tatt? Jeg tok ikke lappen før jeg var 33. Dere forstår at det går helt fint å leve totalt UTEN bil? Å ha lappen i det hele tatt er ikke nødvendig for alle, så at folk tar automat bør da ikke være så rart. 

Da vi solgte bilen år var den nye forsinket i to uker. Samboer kjørte meg til jobb eller jeg gikk/ syklet/ tok buss. 

Vi har leid bil to ganger, men det var bare fordi vi ikke gadd å ta tog/buss dit vi skulle. Den ene bilen var manuell, men det var forsi vi leide den billigste på Getaround. Og det var da såklart en gammel manuell fra 90-tallet. Vi kunne leid automat hvis vi ville. Det gjorde vi den første gangen fra Avis. Samboer har manuellappen, men han kjører også firmabil og har derfor vært nødt til å ha det. Jeg levde i 33 år uten lappen, og har aldri hatt behov for å kjøre mye rundt. Jeg syklet elsykkel til jobb før. Nå kjører jeg om vinteren, men det er bare fordi jeg har blitt latere etter at jeg fikk lappen. Men til våren kommer jeg til å sykle igjen. 

Bil og lappen er ikke det viktigste. Ja, det er noe DRITT å ta tog og bytte til buss og bruke dobbelt så lang tid på noen strekninger med kollektivtrafikk. Og det var dritt å sykle til jobb i fjor vinter, jeg måtte bruke oppladbare varmehansker! Pisskaldt! Men bil er jo bare luksus i sånne tilfeller. Det går bra! 

Anonymkode: 12dbc...5b0

Gjest Raptuss
Skrevet
Made4u skrev (På 3.3.2023 den 23.16):

Jeg er fult klar over det, jeg vet garantert mer om biler enn deg, om du tror at det er nytt for meg så er du stokk dum.

Vi lever derimot i dag, og i dag kjører en betydelig andel manuellgirede biler på veiene og slik vil det være i ganske mange år fremover.

Så det er fortsatt dumt å ta lappen bare for automatgiret bil, det er lappen med begrensninger, ikke bare for hva man kan kjøre men også hva man kan kjøpe.

Beklager, men du tar feil. 

For 5-10 år siden hadde jeg vert helt enig med deg, men for de som tar lappen i dag har det lite å si. 

Bare gå å se på Finn.no så vil du se at det er 14 tusen biler med manuelt gir til salgs mot 56 (!) tusen med automat. 

Det gir ikke mening i at TS skal bruke mange timer og mye penger på noe de sannsynligvis ikke får brukt for en gang.

Hvis hun blir tilbudt en jobb hvor hun må ha manuelt sertifikat en dag så er det jo bare å ta oppkjøringen da, men som du ser på utallige poster så er sjansen for det forsvinnende liten. Kost/nytte og alt det der. 

AnonymBruker
Skrevet

Manuell. Det gir frihet til å velge + hvis du skal leie bil i utlandet, når du er på ferie….

Anonymkode: dbe51...e19

AnonymBruker
Skrevet
Made4u skrev (16 timer siden):

Nå kan man ta lappen på manuellgiret bil med like mange kjøretimer som for automatgiret bil, øvelseskjøring (utenom kjøreskole) er jo det man må gjennom, å lære seg å gire på en kjøreskole blir fort dyrt. Klart man da må øvelseskjøre med noen som kjører bil med manuell gir, det er det ikke alle familier som har og det er jo en utfordring for noen. Men de fleste kjenner noen som kjører manuell bil, så umulig er det nok ikke å få arrangert.

Blir det å få førerkort veldig dyrt hvis man har INGEN å øvelseskjøre med? 

AnonymBruker
Skrevet

Ta automatlappen, er nesten ikke manuellbiler igjen. 

Anonymkode: 48c36...b6e

• Nyttig 1
Gjest Made4u
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir det å få førerkort veldig dyrt hvis man har INGEN å øvelseskjøre med? 

Det blir naturlig nok dyrere ja, både på automat- og manuell, spesielt på sistnevnte må man jo bruke flere timer på å lære nettopp dette. Øvelseskjøring medfører at man stiller sterkere når man skal kjøre på kjøreskolen og oppkjøringen, klart enhver gjør det bedre jo mer erfaring de har.

Er jo til dels store individuelle forskjeller også, hvor mye kjøring den enkelte må ha før vedkommende er klar for oppkjøring og å kjøre alene på veiene etter å ha fått lappen.

Gjest Made4u
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta automatlappen, er nesten ikke manuellbiler igjen. 

Anonymkode: 48c36...b6e

Det er det dummeste jeg har lest på lenge, det ruller veldig mange manuellbiler på norske veier og det selges sågar nye manuellgirede biler også i dag (selv om det ikke er så mange som selges nye).

Hva gjelder nye biler så er ikke dem av samme kvalitet som eldre biler, av mange grunner egentlig. De ruster raskere enn noen gang, girkassene er som regel automatgiret og ikke manuell (det har flere bakdeler), motorene er blitt vesentlig mindre og mer elektronisk (som gjør at bilene går kortere før de vrakes og flere feil oppstår). Lista er lengre enn som så.

Skrevet

Når du føler du har mer enn nok med å følge med trafikkbildet så tar du førerkort på automat, men da er du også innforstått med at du har mindre tilgang på bil, med mindre du har råd til å kjøpe og holde egen bil. 

Helt normalt å slite med å gire til å begynne med, du kan jo gi det en sjanse til om dere har tilgang til en stor plass der du kan øve. Men øvelseskjøre ute i trafikken med automat, ihvertfall frem til du føler du har god nok oversikt over trafikkbildet til å ikke få panikk over å skulle gire samtidig.

Skrevet

Jeg er stor forkjemper for manuell. Du vet ikke hva fremtiden vil bringe av muligheter. Kanskje du får dårlig råd og må kjøpe billig bil, da er det utrolig mange som er manuelle. Det kan også oppstå situasjoner som tilsier at det er veldig greit med manuell. 

Det er jo ikke verre enn å kjøre en automat bil etter du har tatt lappen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...