AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #101 Del Skrevet 3. mars 2023 Jeg startet med manuell og hadde også egen bil med manuelt gir å øvelseskjøre med, men jeg fikk det ikke til. Altså jeg kjørte jo på veien og var ikke en fare for andre osv, men jeg hadde konstant små-panikk fordi det ble for mye for meg å huske på. Så jeg gikk over til automat og har ikke angra siden. Strøk på første oppkjøringa pga nerver, men andre gang satt den. Anonymkode: 0e559...0e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 3. mars 2023 #102 Del Skrevet 3. mars 2023 Made4u skrev (25 minutter siden): Toskeskap! Dine innlegg i så fall. Nå i februar var 83% av nybilsalget elbiler....12,5% hybrider...og ingen av disse 95.5 % av nybiler i februar hadde clutchpedal.. De gjenværende 4,5% av bilsalget er diesel 3% og bensin 1,5 %...Hvis du finner 1 bil av disse 330 biler med clutchpedal skal du ha griseflaks!! Manuell gir hører fortida til sammen med meningene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 3. mars 2023 #103 Del Skrevet 3. mars 2023 Automagisk skrev (15 minutter siden): Dine innlegg i så fall. Nå i februar var 83% av nybilsalget elbiler....12,5% hybrider...og ingen av disse 95.5 % av nybiler i februar hadde clutchpedal.. De gjenværende 4,5% av bilsalget er diesel 3% og bensin 1,5 %...Hvis du finner 1 bil av disse 330 biler med clutchpedal skal du ha griseflaks!! Manuell gir hører fortida til sammen med meningene dine. Jeg er fult klar over det, jeg vet garantert mer om biler enn deg, om du tror at det er nytt for meg så er du stokk dum. Vi lever derimot i dag, og i dag kjører en betydelig andel manuellgirede biler på veiene og slik vil det være i ganske mange år fremover. Så det er fortsatt dumt å ta lappen bare for automatgiret bil, det er lappen med begrensninger, ikke bare for hva man kan kjøre men også hva man kan kjøpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #104 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 21.12): Mamma og pappa mener også jeg bør ta på manuell, har prøvd å fortelle dem at for meg holder det med automat. Klarer ikke overtale dem heller, er virkelig ikke trygg på giring og kommer ikke til å ville kjøre manuell etter jeg har fått lappen uansett. Kommer nok til å stryke på eventuell oppkjøring med manuell, det er jeg hvertfall helt sikker på🙊 Anonymkode: ca7c5...360 Trafikklæreren din vil ikke melde deg opp til oppkjøring før h*n er 100% sikker på at du klarer det uansett. Men gjør det nå enklere for hodet ditt å kjør opp for automat. Selv trafikklærermannen min har automat på privatbilen sin, jeg har ikke kjørt manuell på sykt mange år å det var helt uaktuelt å gidde å ta timer med manuell nå på siste runde før lappen. Vil du kjøre opp til manuell senere er det bare å øvelseskjøre med manuell å melde opp til ny førerprøve senere… Anonymkode: 3b8d1...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #105 Del Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Trafikklæreren din vil ikke melde deg opp til oppkjøring før h*n er 100% sikker på at du klarer det uansett. Men gjør det nå enklere for hodet ditt å kjør opp for automat. Selv trafikklærermannen min har automat på privatbilen sin, jeg har ikke kjørt manuell på sykt mange år å det var helt uaktuelt å gidde å ta timer med manuell nå på siste runde før lappen. Vil du kjøre opp til manuell senere er det bare å øvelseskjøre med manuell å melde opp til ny førerprøve senere… Anonymkode: 3b8d1...6c2 Du burde skamme deg med å ha kjørt ulovlig uten lappen i sykt mange år. Anonymkode: 272b2...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 4. mars 2023 #106 Del Skrevet 4. mars 2023 7 hours ago, Made4u said: Jeg er fult klar over det, jeg vet garantert mer om biler enn deg, om du tror at det er nytt for meg så er du stokk dum. Vi lever derimot i dag, og i dag kjører en betydelig andel manuellgirede biler på veiene og slik vil det være i ganske mange år fremover. Så det er fortsatt dumt å ta lappen bare for automatgiret bil, det er lappen med begrensninger, ikke bare for hva man kan kjøre men også hva man kan kjøpe. Nei, andelen manuellgirede på veien raser fort. Det er toskeskap å oppfordre folk som ikke har behov for eller ønske om manuellgiret bil om å ta lappen på manuellgiret bare fordi noen få henger igjen i fortida. Det er SÅ MANGE eksempler på folk som har tatt lappen på manuell og aldri fått bruk for den! Det er idioti å øve masse på noe du ikke får brukt og dermed har glemt HVIS du får bruk for det om 12 år. Kom deg ut av fortida, innse at tidene endrer seg og at unges bilpreferanser er i endring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmaisabitch Skrevet 4. mars 2023 #107 Del Skrevet 4. mars 2023 Made4u skrev (9 timer siden): Finnes 85 åringer som røyker og er med god helse også, men er det noen godt poeng for at røyking ikke er skadelig? Fordi du ikke har hatt problemer med en automatgirkasse så er det ikke slik at automatgirkasser er problemfrie, du har begrenset forståelse og kunnskap om du hevder noe så feilslått, for automatgirkasser er det veldig mye problemer med og det er en risiko å kjøre rundt med som koster voldsomt mye om man er uheldig (noe mange er). Klart mange kjører firmaene de jobber for sine biler, ikke alle har logo men du er blind eller analfebet om du ikke ser at det er mange firmabiler som kjører rundt (og dem uten logo som du ikke ser at er en firmabil). Lever du beskyttet i en bygd ingen besøker, siden du trolig aldri har sett en firmabil? Vel, røyking er helseskadelig. Det er ikke kjøring med automatgear. Bilhold kommer med en garanti om kostnader til service og reparasjoner. Så får enhver velge hva man tåler av utgifter. Jeg lever ikke beskyttet i en bygd (djeeze du er morsom) jeg bor i Oslo og driver egen bedrift. De firmabilene vi har er alltid leaset og aldri eldre enn 3 år. Alle automat. Min mann er håndtverker og kjører sitt firmas bil. Leaset. Automat. Gjort i 15 år. Du må gjerne tro at manuelt girede biler blir å se på veiene i «årevis» framover, men de faktiske tallene sier noe helt annet. Samme hva du sier og mener. Fakta er fakta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #108 Del Skrevet 4. mars 2023 Made4u skrev (9 timer siden): Jeg er fult klar over det, jeg vet garantert mer om biler enn deg, om du tror at det er nytt for meg så er du stokk dum. Vi lever derimot i dag, og i dag kjører en betydelig andel manuellgirede biler på veiene og slik vil det være i ganske mange år fremover. Så det er fortsatt dumt å ta lappen bare for automatgiret bil, det er lappen med begrensninger, ikke bare for hva man kan kjøre men også hva man kan kjøpe. Men da synes jeg du kan betale mellomlegget for kjøretimer på manuellgir, til de som kun har biler med automatgir tilgjengelig for øvelseskjøring og ikke finner det hensiktsmessig å ta ekstra timer med manuell på kjøreskolen. Manuell. Det lærer man fort som fy, sier du? Nuvel, det er forsatt 40% av folk som tar lappen som ikke ser verdien i å betale for ekstra kjøretimer uansett hvor få det måtte være når de uansett ikke har manuell tilgjengelig og ikke ønsker å lære halvparten ønsker helt frivillig å ha et begrenset førerkort fordi de ikke anser det som en begrensning. Deal with it!! Det er det minste du kan spandere på, siden du er så bastant på at det er det eneste riktige og har et sterkt ønske om at det viktig å tviholde på. Med den utviklingen vi har i dag, tror jeg du jobber i sterk motvind. Kan som sagt hende at du klarer å stagnere denne utviklingen som går loddrett en vei, hvis du spanderer mellomlegget for manuelle kjøretimer med på de 40 til 50% som ikke ser verdien av mestre manuell Anonymkode: 4b2dc...edd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 4. mars 2023 #109 Del Skrevet 4. mars 2023 Anbefaler absolutt å ta manuell. Som nevnt tidligere her så er det f.eks. en del arbeidsplasser som har biler med manuelt gir. Da vi låner ut biler til våre verkstedkunder så har det også skjedd at vi kun ha manuelle biler inne til utlån mens kunden kun har førerkort for automat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
audifreak1997 Skrevet 4. mars 2023 #110 Del Skrevet 4. mars 2023 Da jeg tok lappen for snart 8 år siden (på manuell) var argumentet at "hvis du får en jobb der de kun kjører manuell" fakta er at rene fosilbiler dør ut og dermed dør også manuell-girkassa også, det skal sies at det finnes hybrider med manuell, men dette er bare et fåtall. Jeg er aktiv på finn.no og ser nesten hver uke at andelen av manuell-biler krymper i forhold til nye annonser. Ta oppkjøring på det du føler er best for deg! manuel-biler er på vei ut og snart er det kun vi som er spesielt interesserte, som kommer til å gire og "slite" i fremtiden 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 4. mars 2023 #111 Del Skrevet 4. mars 2023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmaisabitch Skrevet 4. mars 2023 #112 Del Skrevet 4. mars 2023 Svisle skrev (2 timer siden): Anbefaler absolutt å ta manuell. Som nevnt tidligere her så er det f.eks. en del arbeidsplasser som har biler med manuelt gir. Da vi låner ut biler til våre verkstedkunder så har det også skjedd at vi kun ha manuelle biler inne til utlån mens kunden kun har førerkort for automat. Det blir som å kjøre en stor SUV hele året fordi du trenger plassen til den ene hytteturen en gang i året. Trenger man leiebil fordi egen er på verksted så er det bare å si fra på forhånd. Å ha automatlappen er ikke en begrensing av betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 4. mars 2023 #113 Del Skrevet 4. mars 2023 Å ha automatlappen er ikke en begrensing av betydning. Sier Karmaisabitch Alle som bare har automatlappen får en kode i sertifikatet som sier at du bare kan kjøre automat. Ikke alle firmaer har nok automatbiler hvis du må låne/leie bil mens bilen din er på f eks verksted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 4. mars 2023 #114 Del Skrevet 4. mars 2023 Med økonomiske nedgangstider kommer manuell girkasse å bli mer aktuell igjen. Du blir og en bedre sjåfør av å kunne kjøre med girkasse. Trafikken trenger ikke flere sjåfører som "bare trenger automat" og bare skal "kjøre til butikken" og andre dårlige sjåfører som forårsaker ulykker daglig. Kanskje du skal la være å lære deg å lukeparkere også fordi det stort sett bare er i tette byen det er lukeparkering? Trenger ikke glattkjøringskurs fordi du kun skal kjøre bil på vestlandet utenfor vintersesongen? Trenger ikke lære seg å rygge fordi mannen kan rygge ut bilen for deg? Kjører man flere 100-1000 kg metallkasse bør man ha et vist med minimumsevner som de som kun kjører på automat ikke har bevist at de innehar. Vi trenger ikke amerikanske tilstander, der man stort sett lærer gass og brems også er man klar for veien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #115 Del Skrevet 4. mars 2023 kar90 skrev (3 minutter siden): Med økonomiske nedgangstider kommer manuell girkasse å bli mer aktuell igjen. Du blir og en bedre sjåfør av å kunne kjøre med girkasse. Trafikken trenger ikke flere sjåfører som "bare trenger automat" og bare skal "kjøre til butikken" og andre dårlige sjåfører som forårsaker ulykker daglig. Kanskje du skal la være å lære deg å lukeparkere også fordi det stort sett bare er i tette byen det er lukeparkering? Trenger ikke glattkjøringskurs fordi du kun skal kjøre bil på vestlandet utenfor vintersesongen? Trenger ikke lære seg å rygge fordi mannen kan rygge ut bilen for deg? Kjører man flere 100-1000 kg metallkasse bør man ha et vist med minimumsevner som de som kun kjører på automat ikke har bevist at de innehar. Vi trenger ikke amerikanske tilstander, der man stort sett lærer gass og brems også er man klar for veien. Man kan være en god sjåfør selv om man kjører på automat. Med automat får man konsentrert seg bedre generelt om trafikken i stedet for å måtte konsentrere seg alt for mye om giringa. Man blir ingen bedre sjåfør av å kunne kjøre med manuell, det er bare et ubrukelig tilleggskunnskap i tiden vi går inn i. Man «forårsaker ikke ulykker daglig» fordi man kjører med automat. Mange opplever automatiserte biler tryggere, og dermed blir man mer tryggere i trafikken. Anonymkode: ca7c5...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 4. mars 2023 #116 Del Skrevet 4. mars 2023 Karmaisabitch skrev (1 time siden): Det blir som å kjøre en stor SUV hele året fordi du trenger plassen til den ene hytteturen en gang i året. Trenger man leiebil fordi egen er på verksted så er det bare å si fra på forhånd. Å ha automatlappen er ikke en begrensing av betydning. Det kan det fort bli. For eksempel er bildelingstjenster på frammars, og desto fler aktører som konkurrer. blir prisnivået dereetter og kostnadene på reduseres. Plutselig har du et større marked for billigere biler med manuell girkasse og dette inntar markedet igjen. Det vil ikke være noe problem for deletjenester og bilutleiere å kun leie ut manuelt for å spare penger, da det ikke er mangel på folk som kan kjøre dette. Det er fortsatt sært å kun kunne kjøre automat. Det kan godt være du bruker masse på et handicap førerkort som ikke nødvendigvis er så anvendelig som du tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 4. mars 2023 #117 Del Skrevet 4. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan være en god sjåfør selv om man kjører på automat. Med automat får man konsentrert seg bedre generelt om trafikken i stedet for å måtte konsentrere seg alt for mye om giringa. Anonymkode: ca7c5...360 Bare det faktum at du tror det å konsentere seg om giring tar vekk fokuset på veien, sier noe om hvor underutviklet du er som sjåfør. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #118 Del Skrevet 4. mars 2023 kar90 skrev (1 minutt siden): Bare det faktum at du tror det å konsentere seg om giring tar vekk fokuset på veien, sier noe om hvor underutviklet du er som sjåfør. Man må konsentrere seg ganske mye i starten for å få til giringa skikkelig, dette kan medføre stress og usikkerhet i trafikken fordi mesteparten av fokuset nettopp er på giringa. Da tenker jeg det er kjempefint at vi har andre muligheter, automatiserte biler. Giring er ikke for alle, og det hører til i en annen tid. Automstbiler er tryggere for de som ikke får giring helt til, og man er ikke en dårligere sjåfør av den grunn. Anonymkode: ca7c5...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 4. mars 2023 #119 Del Skrevet 4. mars 2023 Jeg hadde også skrekken for manuell når jeg øvelseskjørte med familie, fikk kjøretimer med kjørelærer og da gikk den skrekken veldig fort og greit over fordi da hadde jeg noen der som faktisk kan å forklare og lære bort hvordan man skal kjøre. Kjørte opp for manuell og har manuell bil - har kjørt kun manuell i 2 år nå og trives helt greit med det. Trodde aldri jeg skulle få det til når jeg først begynte å øvelseskjøre Så det går absolutt an å komme over skrekken. Så klart så blir det kanskje billigere og raskere vei til førerkort å kjører opp til automat om det er det du er vant til å kjøre, ulempen er da at du ikke kan kjøre manuelle biler og må kjøre opp igjen på nytt om du ombestemmer deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #120 Del Skrevet 4. mars 2023 Haha, klikka helt for meg første gang mamma skulle lære meg å gire. Det gikk mye bedre når jeg fikk en kjøreskolelærer til å vise meg. Du kommer til å få det til. Det ER nyttig å ha mulighet til å kjøre både manuell og automat, da slipper du å stå der og bare "kan ikke kjøre..." når du skal på road trip med vennen din som har manuelt gir. For eksempel. Anonymkode: 53566...fcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå