Gå til innhold

Automat eller manuell

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (20 minutter siden):

Er det så mye vanskeligere å kjøre med manuelt enn automat nå? I forhold til tidligere? 
Var jo bare de «litt enkle» og de som manglet fysiske forutsetninger som fikk det før… 

Jeg synes hvertfall det. Nå vet ikke jeg hvordan det var før da. I dag er det mange biler med automat, og jeg er bare vant til det. Synes det er vanskelig nok fra før så gir blir for mye for meg tror jeg. Var kanskje litt annet før da man begynte rett på manuell og fikk det inn med en gang. 

Anonymkode: ca7c5...360

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mr X skrev (13 timer siden):

De aller fleste klarer fint å kjøre opp med manuell gearkasse, men jeg ser at den oppvoksende generasjon hopper bukk over mye som fremstår som litt vanskelig. Det går sikkert fint å bare kunne kjøre opp med automatkasse, men prøv å leie en bil i utlandet så kan du oppleve at det i mange land er mye dyrere med automat. Ekte menn kan selvsagt kjøre manuell!😉

Hvor relevant er det å leie bil i utlandet for de fleste da? Jeg har gjort det én gang på mine 33 år med lappen, i 1992. Og da fikk jeg faktisk bil med automat, selv om jeg ikke spurte om det. Bra var det, for det var i et land ved venstrekjøring og jeg tror jeg hadde slitt med å gire med venstrehånda ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå bruker nesten alle automat så bare gå for automat 😊

Anonymkode: 18b9c...786

• Liker 1
Skrevet
Made4u skrev (13 timer siden):

Du har åpenbart begrenset virkelighetsoppfatning, hvis du lever i et lukket miljø så tro gjerne at alt er som i din boble, veldig mange firma har manuellgirede biler og jeg jobber selv i ett av dem og kunne nevnt mange som har det samme. Så din virkelighetsoppfatning er helt surrealistisk.

De som tar lappen som 18-åring nå skal nok ikke ut i arbeidslivet på en god stund ennå. Når de er klare for det er det nok >99% sjanse for at de blir tildelt en elbil. 

Skrevet
Made4u skrev (11 timer siden):

De fleste som har lappen ender jo med å kjøpe seg en bil, om det er med en gang eller om 5 år får bli det samme, TS er ung og kanskje studerende om 5 år også (økonomien er deretter)... Klart det vil være en fordel på bruktbilmarkedet å kunne kjøpe samtlige biler, at mekanikere også i stor grad sverger til manuellgirede biler, sjåfører det samme, det burde jo også være en tankevekker (burde det ikke?).

Jeg gjentar, det er veldig mye mer problemer med automatgirkasser, det taper man stort på om man er uheldig. Prisene på manuellgir-biler er også slik at man kan gjøre et bedre bruktbilkjøp.

Men nå kommer nok ikke de fleste med automatlappen til å kjøpe en bil med automatgir. De kommer til å kjøpe seg en elbil. Om jeg fylte 18 i år og skulle kjøpt meg en rimelig bil hadde jeg sett meg om etter f.eks en eldre Leaf til 40-50.000,-. Rekkevidden holder fint til den småkjøringen som de fleste driver med når de er unge, og besparelsen på drivstoff ved en kjørelengde på f.eks 12.000km ville fort utgjort 15.000,- i året så sant man kan lade hjemme. Altså en vesentlig mer økonomisk løsning enn en gammel manuellgiret bil til 20.000,-.

• Liker 1
Skrevet

Dersom foreldre eller noen du kan øvelseskjøre med har tilgang på manuell bil, da kan det kanskje være greit om du er villig til å øve ekstra på giring.

Bare fordi du da kan kjøre alle biler både med og uten automatgir.

Men for de fleste så tipper jeg automatgir holder lenge. Og det er for de fleste en ganske stor ekstrautgift å måtte øvelseskjøre på manuell med kjørelærer. En ekstrautgift man ikke får "tilbake" på samme måte som tidligere.

Samtidig så må en vurdere risikoen for å havne et sted med behov for manuell gir. Enten på reise eller i arbeidsliv. De fleste arbeidsgivere med nyere bilpark har stort sett automat, men det er fortsatt mange igjen som har eldre biler med manuell gir.

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Klassisk med foreldre som henger etter i utviklingen og skal trumfe gjennom manuell fordi det var tingen da de var unge. 😂

Søstera mi gjorde det samme, tvang ungene til å ta lappen på manuell. Det kostet mer, men de greide det, og siden har de ikke rørt en bil med manuell gir (han ene er elektriker). Hun angrer litt på at hun var så sta. 🫢

Jeg har lappen på manuell men har ikke kjørt manuell på 16 år og nekter faktisk å kjøre manuell bil med mindre jeg MÅ. Men har ennå ikke opplevd at jeg MÅ. Foreldrene mine har manuell, bilen er 15 år, og de låner heller vår bil fordi den er så god å kjøre, enn motsatt. Ellers har alle jeg kjenner automat. 🤷‍♀️ Leier alltid automat også hvis vi leier bil. Hjelper ikke at jeg har lov til å kjøre manuell når jeg ikke er komfortabel med det pga lite trening. 

Men hvis foreldrene til ts betaler er det bare å gjøre som de krever. Er deres lommebok det går utover. 🤷‍♀️ Betaler de ikke har de ingenting de skulle ha sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Fjugur said:

Er det så mye vanskeligere å kjøre med manuelt enn automat nå? I forhold til tidligere? 
Var jo bare de «litt enkle» og de som manglet fysiske forutsetninger som fikk det før… 

For meg ble det vanskelig fordi samboer, som jeg øvelseskjørte med, hadde bil med automat. Jeg fikk kjørt en del med foreldrene mine som hadde manuell, men så solgte de bilen og kjøpte elbil. Det tar lengre tid og kan bli dyrere. Da jeg bestemte meg for å ta automat, brukte vi jo ikke noe tid på det tekniske, mens da jeg tok kjøretimer på manuell, måtte jeg ha reine "øve på giring"-timer. 

Anonymkode: 12dbc...5b0

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Kjenner det frister mest med automat altså, så ender nok opp med det🙌🏻 Ut ifra erfaringene deres høres det ut som at manuell ikke har like stor rolle lenger og videre. Var ikke klar over at jeg kan ta på automat først, og hvis jeg vil ha på manuell også kan jeg bare ta et tileggskurs. Så der lærte jeg noe nytt!

Gjest Albbas
Skrevet
8 hours ago, Fjugur said:

Det meste blir jo vanskeligere hvis man ikke holder det ved like. Hjelper ikke å bruke tre dager på å lære å bli god på ski hvis det er 20 år til du skal prøve ski igjen. Er ikke noe annerledes med bil. 

Altså, selvfølgelig mister vi ferdigheter vi ikke har bruk for. Det betyr ikke at folk er dummere, men at samfunnet har endret seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Manuell manuell manuell... Kjører til og med manuell på Playstation😅

Anonymkode: 22d31...05a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen som 30 åring." Alle" sa jeg måtte ta på manuell 

Hvis folk spør meg om manuell el automat - TA PÅ AUTOMAT.

Det kosta mer en  det smakte.

Ikke noe hvisatte/ omatte  -  de fleste biler idag er uansett på automat.

Det viktigste  er å.lære trafikkbildet ikke holde på med den hersens  girkassa.

Anonymkode: 05e0d...9fb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet på kontoret på en kjøreskole i 1970 årene. Da tok "alle" lappen på manuell bil. En dag fikk vi en tlf fra nabobyen om en elev som måtte prøve å få lappen på automat. Hun hadde da øvelseskjørt 256 timer med manuell, men klarte det ikke. Fikk time her i byen på automat og hadde første time. På den timen klarte hun å rive av "automatspaken" på bilen. Hun fikk aldri lappen. Ikke alle bør kjøre bil sa sjefen min etter den timen. Hvordan hun klarte å ødelegge bilen vet jeg ikke, men var enig med sjefen min om at hun aldri burde kjøre bil.

Anonymkode: df3cf...656

Skrevet (endret)

Da jeg tok lappen i 2009 så var det manuell, men hadde jeg skulle ta i dag så hadde jeg nok valgt å ta på automat og heller vurdere muligheten for å kjøre opp til manuell senere.

Jeg har i mange år tenkt at jeg er "dårlig" til å kjøre bil, jeg hadde mange kjøretimer og strøk blant annet på første oppkjøring pga. "dårlig kjøretøysbehandling", det ble blant annet nevnt at jeg i et kryss når jeg skulle ut på veien var for treg med å komme meg ut som skyldtes i dårlig igangsetting av bilen (clutchhåndtering og skifting av gir).

For 3 år siden kjøpte jeg min første bil med automatgir, og det er en helt annen verden som bilfører. Jeg har nå blitt trygg bilfører og er ikke lenger engstelig for å kjøre selv på smale veier, parkering og rygging. Selvsagt kjører man best med bilen man er vant med, men føler man seg utrygg på giring så er man mye bedre sjåfør om man heller slipper å tenker på det og kan fokusere på andre ting. 

Jeg kjører daglig på en smal vei som har en litt lang oppoverbakke, og der man kanskje må stoppe pga. møtende bil. Dette hadde vært skrekken før med manuellgir og bakkestart, med automat så er det overhodet ikke noe man tenker over en gang. Og hvem har ikke opplevd å kvele bil en gang i et kryss med trafikk rundt eller komme bak en bil som har problem med giring? Det blir fort stressende og potensielt farlig, så jeg skjønner ikke faktisk hvorfor så mange skal tviholde så mye på manuell girkasse. 

Selv om man venner seg til manuell girkasse på en bil, så er clutcher så ulike på biler at man kan slite med å bli vant med andre biler, spesielt første gang man kjører de, særlig kan det variere hvor sensitive clutcher er på bensinbiler versus dieselbil, så at man har kjørt opp med manuell girkasse er ingen garanti for at man ikke vil slite med giring om man må kjøre en annen bil. Jeg selv øvelseskjørte hjemme på bensinbil, mens kjøreskolebilen var dieselbil, så dette skapte jo ekstra utfordring for meg. Automatbiler kan også variere litt på hvor sensitive de er på gass og bremse, men dette går mye raskere å venne seg til. 

Jeg er sikker på at jeg ville spart masse penger om jeg hadde tatt automatlappen i stedet, det er først i de senere år jeg har skjønt at mine utfordringer med å ta lappen kunne gått mye lettere om jeg slapp å stresse med giring.

Jeg har vel omtrent ikke kjørt manuell girkasse på snart 3 år, og selv om jeg har kjørt opp i manuell girkasse og har kjørt biler med manuell i ca. 10 år før det, så ville jeg på ingen måte følt meg sikker om jeg i dag plutselig skulle kjøre bil med manuell girkasse igjen. Så det at man tar lappen på manuell girkasse gjør det ikke nødvendigvis mye lettere enn å ha automatlappen om man uansett ender opp med å nesten bare kjøre automat, man blir så vant med å kjøre uten clutch at det tar tid å bli vant med manuell igjen. Skal man mestre begge deler så behøves det å kjøres jevnlig med manuell også. Slik bilmarkedet utvikler seg i dag, så er det mye mer sannsynlig at du nesten bare vil kjøre automat i fremtiden. Ja foreldrene dine har en bil med manuell gir i dag, men om den må skiftes ut om få år så er sannsynligheten stor for at det blir med automat.

Så TS, ikke hør på de som mener at du ikke har noe å tape på å kjøre opp på manuell, du hørtes ut som meg da jeg tok lappen, som følte meg litt utrygg og stresset pga. giring og som gjør til at du totalt sett blir en "dårligere sjåfør". Det er mye lettere å heller kjøre opp på manuell senere når du har blitt trygg på alle andre sider ved bilkjøring. Jeg skulle ønske jeg fokuserte mye mer på andre ting under opplæring. Det finnes mange jobber man ikke trenger å kjøre bil, og det er kanskje mange år til du skal kjøre, så jeg tenker den problemstillingen er så hypotetisk nå at du ikke skal ta det med i vurderingen, og som sagt, så kan du ta lappen på manuell senere om det er behov.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet
missmcbeal skrev (54 minutter siden):

Da jeg tok lappen i 2009 så var det manuell, men hadde jeg skulle ta i dag så hadde jeg nok valgt å ta på automat og heller vurdere muligheten for å kjøre opp til manuell senere.

Jeg har i mange år tenkt at jeg er "dårlig" til å kjøre bil, jeg hadde mange kjøretimer og strøk blant annet på første oppkjøring pga. "dårlig kjøretøysbehandling", det ble blant annet nevnt at jeg i et kryss når jeg skulle ut på veien var for treg med å komme meg ut som skyldtes i dårlig igangsetting av bilen. 

For 3 år siden kjøpte jeg min første bil med automatgir, og det er en helt annen verden som bilfører. Jeg har nå blitt trygg bilfører og er ikke lenger engstelig for å kjøre selv på smale veier, parkering og rygging. Selvsagt kjører man best med bilen man er vant med, men føler man seg utrygg på giring så er man mye bedre sjåfør om man heller slipper å tenker på det og kan fokusere på andre ting. 

Jeg kjører daglig på en smal vei som har en litt lang oppoverbakke, og der man kanskje må stoppe pga. møtende bil. Dette hadde vært skrekken før med manuellgir og bakkestart, med automat så er det overhodet ikke noe man tenker over en gang. Og hvem har ikke opplevd å kvele bil en gang i et kryss med trafikk rundt eller komme bak en bil som har problem med giring? Det blir fort stressende og potensielt farlig, så jeg skjønner ikke faktisk hvorfor så mange skal tviholde så mye på manuell girkasse. 

Selv om man venner seg til manuell girkasse på en bil, så er clutcher så ulike på biler at man kan slite med å bli vant med andre biler, spesielt første gang man kjører de, særlig kan det variere hvor sensitive clutcher er på bensinbiler versus dieselbil, så at man har kjørt opp med manuell girkasse er ingen garanti for at man ikke vil slite med giring om man må kjøre en annen bil. Jeg selv øvelseskjørte hjemme på bensinbil, mens kjøreskolebilen var dieselbil, så dette skapte jo ekstra utfordring for meg. Automatbiler kan også variere litt på hvor sensitive de er på gass og bremse, men dette går mye raskere å venne seg til. 

Jeg er sikker på at jeg ville spart masse penger om jeg hadde tatt automatlappen i stedet, det er først i de senere år jeg har skjønt at mine utfordringer med å ta lappen kunne gått mye lettere om jeg slapp å stresse med giring.

Jeg har vel omtrent ikke kjørt manuell girkasse på snart 3 år, og selv om jeg har kjørt opp i manuell girkasse og har kjørt biler med manuell i ca. 10 år før det, så ville jeg på ingen måte følt meg sikker om jeg i dag plutselig skulle kjøre bil med manuell girkasse igjen. Så det at man tar lappen på manuell girkasse gjør det ikke nødvendigvis mye lettere enn å ha automatlappen om man uansett ender opp med å nesten bare kjøre automat, man blir så vant med å kjøre uten clutch at det tar tid å bli vant med manuell igjen. Skal man mestre begge deler så behøves det å kjøres jevnlig med manuell også.

Så TS, ikke hør på de som mener at du ikke har noe å tape på å kjøre opp på manuell, du hørtes ut som meg da jeg tok lappen, som følte meg litt utrygg og stresset pga. giring og som gjør til at du totalt sett blir en "dårligere sjåfør". Det er mye lettere å heller kjøre opp på manuell senere når du har blitt trygg på alle andre sider ved bilkjøring. Jeg skulle ønske jeg fokuserte mye mer på andre ting under opplæring. Det finnes mange jobber man ikke trenger å kjøre bil, og det er kanskje mange år til du skal kjøre, så jeg tenker den problemstillingen er så hypotetisk nå at du ikke skal ta det med i vurderingen, og som sagt, så kan du ta lappen på manuell senere om det er behov.

Tusen takk for at du delte din erfaring! 😃 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet med å lære manuelt gear?

To pedaler! Jeg skjønner det bare ikke.

Husker min første kjøretime. Første gang kvælte jeg motoren. Andre gangen hoppet bilen fremover. Etter første timen var ikke gearing noe tema lenger.

Her om dagen måtte jeg brått leie en varebil. De hadde da kun biler inne med manuelt. Etter tyve år med automat var det null problem.

Anonymkode: 272b2...ebd

Skrevet
Made4u skrev (På 1.3.2023 den 22.12):

Og hvor mye mer problemer blir det ikke med biler som har automatgir, det er langt mer kostnadsbelagte biler og skal man kjøpe seg bil så er begrensningene desto flere. Det blir for dumt å anbefale noen å ta lappen med begrensninger, når lappen kan koste det samme uten at man har denne begrensningen.

Finnes ikke gode argumenter for at noen skal ta lappen for bare automatgirede biler, men man kan argumentere grundig for hvorfor man burde ta lappen for manuellgirede biler (da kan man kjøre begge deler)...

Ikke alle firma har biler med automatgir, får man en jobb i et firma som har manueltgirede biler så har jo et tåplig valg gått ut over bedriften man er i og seg selv... Altså blir det å skyte seg selv i foten, å gjøre noe så dumt som å ta lappen utelukkende for automatgir.

Altså 😂 Rolig nå, vi har hatt både automatgirede og manuellgirede biler i mange år. Det har ikke vært noen forskjell i nivået på problemer med de.

Og, hvor mange kjører firmaets biler?  Tullete argument! 

Gjest Made4u
Skrevet
Automagisk skrev (På 2.3.2023 den 10.25):

Da burde TS lære seg å kjøre hest og vogn og..når hun skal til kirken på søndag.

Bil med clutchpedal hører en annen tid til..og snart gjør bil med ratt det også..Og selvsagt koster det mer å lære seg å clutche i tillegg til alt annet..

Toskeskap!

Gjest Made4u
Skrevet
-jk- skrev (På 2.3.2023 den 11.40):

Men nå kommer nok ikke de fleste med automatlappen til å kjøpe en bil med automatgir. De kommer til å kjøpe seg en elbil. Om jeg fylte 18 i år og skulle kjøpt meg en rimelig bil hadde jeg sett meg om etter f.eks en eldre Leaf til 40-50.000,-. Rekkevidden holder fint til den småkjøringen som de fleste driver med når de er unge, og besparelsen på drivstoff ved en kjørelengde på f.eks 12.000km ville fort utgjort 15.000,- i året så sant man kan lade hjemme. Altså en vesentlig mer økonomisk løsning enn en gammel manuellgiret bil til 20.000,-.

En eldre Leaf med batteri som er greit brukt, rekkevidden er latterlig og det må kjøres kald bil om vinteren, man skal ha spesielle behov for å lide seg gjennom noe slik. Om man aldri skal kjøre langt så kan jo noe slik være et alternativ.

Men er like forbannet dumt og med idiotiske begrensninger, å være så dum at man tar lappen på Automat.... Det vil like fult vært toskeskap selv om vedkommende kjøper en eldre leaf, noe jeg absolutt ikke ville rådet TS. Skal noen kjøpe elbil så bør det så avgjort være en nyere modell med batteri og rekkevidde som er best mulig.

Gjest Made4u
Skrevet
Karmaisabitch skrev (5 timer siden):

Altså 😂 Rolig nå, vi har hatt både automatgirede og manuellgirede biler i mange år. Det har ikke vært noen forskjell i nivået på problemer med de.

Og, hvor mange kjører firmaets biler?  Tullete argument! 

Finnes 85 åringer som røyker og er med god helse også, men er det noen godt poeng for at røyking ikke er skadelig?

Fordi du ikke har hatt problemer med en automatgirkasse så er det ikke slik at automatgirkasser er problemfrie, du har begrenset forståelse og kunnskap om du hevder noe så feilslått, for automatgirkasser er det veldig mye problemer med og det er en risiko å kjøre rundt med som koster voldsomt mye om man er uheldig (noe mange er).

Klart mange kjører firmaene de jobber for sine biler, ikke alle har logo men du er blind eller analfebet om du ikke ser at det er mange firmabiler som kjører rundt (og dem uten logo som du ikke ser at er en firmabil). Lever du beskyttet i en bygd ingen besøker, siden du trolig aldri har sett en firmabil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...