Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #61 Del Skrevet 1. mars 2023 Mardina skrev (3 minutter siden): Hadde jeg skulle tatt lappen nå, så hadde det blitt på manuell. Jeg foretrekker å kjøre automat, men tar man lappen på manuelt gir, så har man større frihet. Selv om man kjører flest biler med automatgir. Helt riktig! Og når det kan gjøres innenfor rammene av samme anntal kjøretimer (altså ikke dyrere), da blir argumentene for å ikke gjøre det rett og slett dårlige. Tar noen først lappen på automat, da er de gjerne litt stuck med det, greit nok at man kan ta for manuell senere (men man må like forbannet sikkert lære det, og man må nødvendigvis også kjøre opp for manuellgir), mange kan jeg tenker meg at ikke gjør det... Begrensningene lever de like fult med og som du sier, friheten (selv for hvilken bil man skal kjøpe) den er begrenset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #62 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (15 minutter siden): Kanskje kjøreskolen du jobber med bare har automatgirede biler? I så fall kan det forklare hvorfor du gir noen et råd hvor de skal begrense egne muligheter. La meg spørre deg, ville det vært dumt av TS å lære å kjøre manueltgiret bil, blitt trygg på det og tatt lappen på det? I så fall, hvorfor ikke gjøre det først som sist? Om TS gjør som du råder så vil TS ikke kunne kjøre en eventuell firmabil som er manuellgiret, ikke kunne være sjåfør for venner som har manuellgiret bil, ikke kunne kjøpe alle bilene på markedet etc.... Begrensninger, begrensninger, begrensninger.... Hvis du leser innlegget mitt så ser du at vi har 70 prosent elever på automat. Det betyr at vi også har 30 prosent elever på manuelle biler, vi er en stor trafikkskole. Jeg driver opplæring på begge deler og har kjørt med noen tusen elever i løpet av mange år i yrket. Vi anbefaler folk å ta førerkort på den bilen de har behov for, ikke det de ikke trenger. Det er for eksempel ikke nødvendig med årskort både på tog og buss dersom man uansett kun tar buss hver dag. Da venter man med å betale for toget til den dagen man trenger det. Det er så enkelt. Det er heller ikke å legge begrensninger så lenge man ikke har behov for mer. Anonymkode: e492b...79e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #63 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du leser innlegget mitt så ser du at vi har 70 prosent elever på automat. Det betyr at vi også har 30 prosent elever på manuelle biler, vi er en stor trafikkskole. Jeg driver opplæring på begge deler og har kjørt med noen tusen elever i løpet av mange år i yrket. Vi anbefaler folk å ta førerkort på den bilen de har behov for, ikke det de ikke trenger. Det er for eksempel ikke nødvendig med årskort både på tog og buss dersom man uansett kun tar buss hver dag. Da venter man med å betale for toget til den dagen man trenger det. Det er så enkelt. Det er heller ikke å legge begrensninger så lenge man ikke har behov for mer. Anonymkode: e492b...79e Vedkommende er 18 år og har trolig ikke råd til en ny bil til 450.000 kroner, ved valg av bil så tør jeg påstå at ved bilkjøp så vil TS ha langt bedre valgmuligheter til å få seg en ok bil, dersom lappen på manuellgiret bil og ikke bare automat. Så fra start bør TS gi seg mulighetene, ikke begrensningene. At mange velger en ting betyr ikke at det er et godt valg, for det er åpenbart at det er best å ha lappen for manuell fremfor bare på automat. Og det klarer TS om h*n går for det, men det må læres, øves og bli trygg på - det er utfordrende men verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #64 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (45 minutter siden): Det er toskete å argumentere for et førerkort med klare begrensninger fremfor ett uten. Med denne logikken bør jo alle 18-åringer ha lappen både på lett lastebil og personbil med tilhenger. Sånn at de har mulighet til å kjøre alt de har lov til uten begrensninger. I tilfelle de kanskje muligens har bruk for det. De bør også kjøre traktor og selvsagt motorsykkel. Ikke legge begrensninger. Anonymkode: e492b...79e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #65 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (3 minutter siden): Vedkommende er 18 år og har trolig ikke råd til en ny bil til 450.000 kroner, ved valg av bil så tør jeg påstå at ved bilkjøp så vil TS ha langt bedre valgmuligheter til å få seg en ok bil, dersom lappen på manuellgiret bil og ikke bare automat. Hvor leser du at TS skal kjøpe en ny bil som 18-åring? Jeg leser bare at vedkommende skal ta lappen, ikke kjøpe bil 🤔. Anonymkode: e492b...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #66 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med denne logikken bør jo alle 18-åringer ha lappen både på lett lastebil og personbil med tilhenger. Sånn at de har mulighet til å kjøre alt de har lov til uten begrensninger. I tilfelle de kanskje muligens har bruk for det. De bør også kjøre traktor og selvsagt motorsykkel. Ikke legge begrensninger. Anonymkode: e492b...79e Det ville kostet dem mer, det trenger det ikke å gjøre å ta lappen på manuell kontra automatgiret bil. Hvis TS skal velge automat så må det være av mangel på andre alternativer, klart at dersom TS ikke kjenner noen som har manuellgiret bil å øvelseskjøre med, da har ikke TS annet valg (av økonomiske grunner). Ville vært trist for TS i så fall... Jeg anbefaller å ta utfordringen, gå for manuell dersom mulig, krever jo noe mer øvelseskjøring og det vil være vanskeligere. Men klart TS kan bli god på å kjøre manuell bil - og da er mulighetene så mye større. Og det er et godt poeng!! --- Vet at manuell-lappen kan tilegnes i ettertid, men det er ingen godt argument da mange nok aldri tar opp igjen noe de har utsatt, og imens kan de føle på den begrensningen både en, to og flere ganger. Hvor mange av oss mennesker har ikke opplevd det å trenge noe vi ikke har, så begrenser det oss både den ene og andre gangen, men ikke så ofte og mye at man gjør noe med det... Men det er jo kjedelig hver gang det skjer. Slik kan TS unngå, gå for lappen for manuellgir om du har muligheten til å øvelseskjøre med og blir trygg og god med det - øvelse gjør mester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #67 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor leser du at TS skal kjøpe en ny bil som 18-åring? Jeg leser bare at vedkommende skal ta lappen, ikke kjøpe bil 🤔. Anonymkode: e492b...79e De fleste som har lappen ender jo med å kjøpe seg en bil, om det er med en gang eller om 5 år får bli det samme, TS er ung og kanskje studerende om 5 år også (økonomien er deretter)... Klart det vil være en fordel på bruktbilmarkedet å kunne kjøpe samtlige biler, at mekanikere også i stor grad sverger til manuellgirede biler, sjåfører det samme, det burde jo også være en tankevekker (burde det ikke?). Jeg gjentar, det er veldig mye mer problemer med automatgirkasser, det taper man stort på om man er uheldig. Prisene på manuellgir-biler er også slik at man kan gjøre et bedre bruktbilkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheik Skrevet 1. mars 2023 #68 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg valgte manuelt gir. Jeg har knapt kjørt bil med automat (jeg har eid én av 5 biler med automatgir). Hadde jeg kjørt opp i dag i stedet for for 10 år siden, ville jeg valgt automat siden de fleste biler i dag blir laget med automatgir. Likevel tok jeg veldig greit manuelt gir, men du må nesten prøve flere ganger. Jeg fikk det ikke helt til første gang, men jeg ble bare bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 1. mars 2023 #69 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er veldig veldig individuelt og derfor helt umulig å svare på. Som trafikklærer kjører jeg fremdeles elever både på manuell og automat. Noen elever tar ting utrolig lett og bruker omtrent samme tid uavhengig av hva de velger. Mine elever på manuell er ofte bilinteresserte, så det er jo en sammenheng. De har normalt også muligheten til å øve manuell hjemme. Andre elever bruker uendelig mange timer, og penger, på å lære seg det tekniske. Så folk er veldig forskjellige. Det meste jeg har opplevd var en elev som brukte over 50 kjøretimer på å forsøke og lære seg giring, bremsing osv. Altså tekniske ferdigheter på manuell bil. Tror jeg var den syvende trafikklæreren han hadde og han forsvant fra meg også uten å komme seg videre. Dette er utenom normalen ja, men jeg kan med sikkerhet si at vi hadde minst 8-10 timer mer i snitt per elev da alle kjørte manuell i forhold til nå. Legger til at min egen sønn på 18 år nettopp har fått førerkort på automat. Min nevø på samme alder holder på å ta lappen på manuell fordi han har en helt annen interesse for bil enn sønnen min. De kommer til å bruke omtrent like mye tid og timer. Anonymkode: e492b...79e 8 - 10 timer mer ja det er jo en merkostnad, hvor mange timer er det vanlig å bruke på et førerkort nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 1. mars 2023 #70 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (1 time siden): Det krever mer øvelse og er naturlig nok mer krevende å lære seg å kjøre bil med manuelt gir, kontra bil med automat. Men altså, det å lære seg det, bli trygg på det og å håndtere det bra, det trenger man jo ikke å gjøre på en kjøreskole hvor det vil koste veldig mye penger. Neida, bare ville høre på om det var noen kostnadsforskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #71 Del Skrevet 2. mars 2023 Hvis du har tilgang på manuell bil til å øvelseskjøre så ser jeg ingen grunn til å ikke ta manuell. Da kan du øve mye på girskift utenom de dyre kjøretimene. Etter 2-3 timer begynner det å bli bedre. Fordelen men manuell lapp er så klart at det er et større utvalg av bruktbiler du kan velge mellom å kjøpe. Da får man også bedre pris. Så selv om man KUN tenker økonomi kan det altså lønne seg med noen få ekstra kjøretimer. Med trang økonomi, som mange unge selvfølgelig har, kan man ikke velge blant de nyeste bilene og siden manuell var vanligere på eldre biler ... sier seg selv. Anonymkode: 795cc...891 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #72 Del Skrevet 2. mars 2023 4 hours ago, Teardrop said: om noen år er sikkert alle bilene elektriske, virker som målet er å fjerne alle disel og bensinbiler. Det betyr at manuelt gir forsvinner helt. Etterhvert. Men det er jo et langt etterslep av manuelle biler på bruktmarkedet fortsatt i mange år og det er jo der de fleste unge har økonomi til å kjøpe bil, om de må. Og manuelle biler kan være billigere fordi de er mer tungsolgt. Kan altså være penger å spare på å ta lappen på manuell selv om det krever kanskje 2-3 ekstra timer. Anonymkode: 795cc...891 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #73 Del Skrevet 2. mars 2023 Argumentet om at ‘alle bilene nå har automat’ har jeg hørt i så mange år, at det faller for døve ører. Har hatt en bil med automat, de andre har vær manuell. Det gir bare fordeler å ta lappen på manuell. Giringen kommer etterhvert, på samme måte som man lærer seg å lese trafikkbildet. Giringen går automatisk med tiden Anonymkode: 5d88f...2b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #74 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med denne logikken bør jo alle 18-åringer ha lappen både på lett lastebil og personbil med tilhenger. Sånn at de har mulighet til å kjøre alt de har lov til uten begrensninger. I tilfelle de kanskje muligens har bruk for det. De bør også kjøre traktor og selvsagt motorsykkel. Ikke legge begrensninger. Anonymkode: e492b...79e Yes og gjerne lære seg å mestre choke og sveiv, selv om det gikk ut produksjon for hundre og ørten år siden og ingen biler har det, bare for å være på den helt sikre siden. Anonymkode: 4b2dc...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #75 Del Skrevet 2. mars 2023 10 hours ago, Made4u said: Å anbefale noen noe med klare begrensninger ser jeg ingen grunn til, det må bli med dårlig argumentasjon, argumentene for hvorfor TS skal lære seg å kjøre bil med manuell gir er mye bedre og det kan kreve samme antall kjøretimer og vil da koste det samme... TS vil da ha muligheter fremfor begrensninger. Det er bare å lære, øve og bli trygg på det, så går det bra. Så jeg håper TS tar den utfordringen og følelsen av å ha klart det vil føles mye bedre, enn dersom TS skal ha tatt lappen men like fult ha mange begrensninger. Så slutte å argumentere for noe som bare blir dumt og begrensende. Man må nesten kjenne litt på det selv. Selv slet jeg mye med å lære meg å kjøre bil. Jeg prøvde manuell først, men det gikk veldig dårlig. Når jeg gikk over til automat så funka det. Sier ikke at da er det sånn for både ts og alle andre. Men hvis ts føler seg utrygg med å kjøre manuell og føler seg presset til det, så er det ok å ta på automat. Hvis hun vil. Men at hun så klart må tenke over hva hun vil i fremtiden. Vil hun bli sjåfør, så er det veldig lurt å ta manuell. Selv skulle jeg absolutt ta manuell fordi "alle" sa at det var det beste. Men til sist skjønte jeg jo at JEG ikke trenger det, selv om "alle andre" har hatt bruk for det. Jeg vet godt hvordan jeg klarer meg uten bil, så om det blir helt totalt krise og det ikke er en automatbil på mils omkrets så vet jeg hvilke andre muligheter jeg har. Ikke er jeg så glad i å kjøre bil heller, jeg gjør det når jeg må. Så for meg er det bare noe rent praktisk. For samboer, som elsker bil og liker å prøvekjøre biler og sånn, så har det fungert veldig fint for han å ha manuell. Han eide en gammel boble en gang, og når vi er hos foreldrene hans, pleier han å kjøre rundt i deres gamle volvo med manuellgir. Så det er jo helt avhengig av hva man selv ønsker og trenger. Anonymkode: 12dbc...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 2. mars 2023 #76 Del Skrevet 2. mars 2023 Sønnen min tok nettopp lappen, og han tok på automat. Ikke har vi biler han kunne øvelseskjøre med hvis han skulle øve på manuell og ikke er han superinteressert i bil, type "mekke på en gammel Volvo i garasjen" hvor han drømmer om å bruke alle sparepengene på en gammel bil, som da stort sett vil være manuell gir på 😉 Ikke har han planer om å bli håndverker eller ha andre type yrker som innebærer kjøring og hvor man kan risikere å måtte kunne kjøre manuell. Kjørelæreren anbefalte faktisk å ta på automat hvis det ikke var noen spesiell grunn til at han ville kunne kjøre manuell. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 2. mars 2023 #77 Del Skrevet 2. mars 2023 Made4u skrev (12 timer siden): Mulig det, men så tar vedkommende en jobb et sted de har firmabil som ikke er automatgiret eller elbil. Hva da? Og er det dumt å ha lappen for manuellgiret bil selv om man kjøper seg elbil? Absolutt ikke!! Søk mulighetene, ikke begrensningene. Å begrense seg selv når prisen for å ta lappen vil være det samme, det er toskeskap og da har ikke vedkommende tenkt langt og tatt utfordringer. Men klart TS må lære seg å kjøre manueltgiret bil og øve på det, det er ikke lett i starten men så avgjort overkommelig. Og TS bør velge mulighetene det gir heller enn begrensningene det å ta lappen bare på automatgiret bil er. Da burde TS lære seg å kjøre hest og vogn og..når hun skal til kirken på søndag. Bil med clutchpedal hører en annen tid til..og snart gjør bil med ratt det også..Og selvsagt koster det mer å lære seg å clutche i tillegg til alt annet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 2. mars 2023 #78 Del Skrevet 2. mars 2023 Er det så mye vanskeligere å kjøre med manuelt enn automat nå? I forhold til tidligere? Var jo bare de «litt enkle» og de som manglet fysiske forutsetninger som fikk det før… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 2. mars 2023 #79 Del Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er så usikker på om jeg skal ta lappen på manuell eller automat. Har bare øvelseskjørt med automat, har en av hver. Prøvde manuell en gang, og fikk helt skrekken. Får det virkelig ikke til. Fyller 18 i august så bør snart bestille kjøretimer. Dette stresser meg virkelig, og får helt sjokk over hvor dyrt det er! Anonymkode: ca7c5...360 Ta bare automat. Det er ingen vits i å ta manuell om du ikke er en som tenker å kjøre veteranbiler og sportsbiler. Mye billigere og enklere. Og skulle nå behovet melde seg, så tar du et påbyggkurs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #80 Del Skrevet 2. mars 2023 Flere biler blir automat. Tok manuell pga. det var rimeligere og en hadde mulighet til å kjøre begge deler. Men i flere år med bil så kjører jeg aldri manuell. Er vel ikke mange årene før alt er automat Anonymkode: fdfb9...5df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå