Teardrop Skrevet 1. mars 2023 #41 Del Skrevet 1. mars 2023 om noen år er sikkert alle bilene elektriske, virker som målet er å fjerne alle disel og bensinbiler. Det betyr at manuelt gir forsvinner helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #42 Del Skrevet 1. mars 2023 Automagisk skrev (2 minutter siden): Seriøst?...Hvilket firma har biler med manuell kasse?...De aller aller fleste har elbiler...og de to siste generasjonene før det med en eller annen type automat.. Du har åpenbart begrenset virkelighetsoppfatning, hvis du lever i et lukket miljø så tro gjerne at alt er som i din boble, veldig mange firma har manuellgirede biler og jeg jobber selv i ett av dem og kunne nevnt mange som har det samme. Så din virkelighetsoppfatning er helt surrealistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #43 Del Skrevet 1. mars 2023 1 minutt siden, Made4u said: Mulig det, men så tar vedkommende en jobb et sted de har firmabil som ikke er automatgiret eller elbil. Hva da? Og er det dumt å ha lappen for manuellgiret bil selv om man kjøper seg elbil? Absolutt ikke!! Søk mulighetene, ikke begrensningene. Å begrense seg selv når prisen for å ta lappen vil være det samme, det er toskeskap og da har ikke vedkommende tenkt langt og tatt utfordringer. Men klart TS må lære seg å kjøre manueltgiret bil og øve på det, det er ikke lett i starten men så avgjort overkommelig. Og TS bør velge mulighetene det gir heller enn begrensningene det å ta lappen bare på automatgiret bil er. Man klarer fint å skaffe seg en jobb uten krav til manuelt førerkort. TS er 18 år, og har helt sikkert tanker om hva slags type jobb hun ønsker å ha. Ønsker hun å bli sjåfør, da kan det være lurt å ta manuell. Eller om man vil bli håndverker som typisk reiser mye rundt, slik som elektriker eller rørlegger. Men med de fleste andre utdannelser kreves det ikke at du må ha firmabil. Jeg tok lappen som voksen, og unngikk bare å søke på jobber der man måtte ha lappen. Jeg fikk jobb likevel. Så TS kan jo tenke litt over hva hun ønsker i fremtiden. Vil hun bli elektriker? Tja, kanskje lurt å ta manuell. Kunne hun tenke seg å søke deltidsjobb i hjemmesykepleien? Det kan være lurt med manuell. Skal hun ta lærerutdannelse og har deltidsjobb på klesbutikk eller restaurant mens hun studerer, da er det ikke noe behov for manuell. Hun trenger ikke lappen en gang. Anonymkode: 12dbc...5b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #44 Del Skrevet 1. mars 2023 Teardrop skrev (3 minutter siden): om noen år er sikkert alle bilene elektriske, virker som målet er å fjerne alle disel og bensinbiler. Det betyr at manuelt gir forsvinner helt. Vi lever NÅ, hvordan alt er om 20 år har lite å si for nåtiden. TS skal etter å ha fått lappen kjøre bil i perioden fra nå til fremtiden, nå ruller det veldig mange manuellgirede biler på Norske veier og det vil det i nær fremtid også... Toskeskap av deg synes jeg, å argumentere for hvorfor TS skal ta lapp med begrensninger heller enn med muligheter. Er du kanskje bitter og har begrensninger på eget førerkort selv, og derfor anbefaler andre å gjøre det samme (så du kan trøste deg selv med at du ikke er alene om å ha masse begrensninger både for hvilken bil du kan kjøre og ikke minst kjøre)... Jeg lurer, for det er jo toskete oppfordring du kommer med. --- TS, lytte til meg, du trenger bare å øve og få erfaring, lære deg å gire manuelt og bli trygg på det... Dette klarer du!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #45 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man klarer fint å skaffe seg en jobb uten krav til manuelt førerkort. TS er 18 år, og har helt sikkert tanker om hva slags type jobb hun ønsker å ha. Ønsker hun å bli sjåfør, da kan det være lurt å ta manuell. Eller om man vil bli håndverker som typisk reiser mye rundt, slik som elektriker eller rørlegger. Men med de fleste andre utdannelser kreves det ikke at du må ha firmabil. Jeg tok lappen som voksen, og unngikk bare å søke på jobber der man måtte ha lappen. Jeg fikk jobb likevel. Så TS kan jo tenke litt over hva hun ønsker i fremtiden. Vil hun bli elektriker? Tja, kanskje lurt å ta manuell. Kunne hun tenke seg å søke deltidsjobb i hjemmesykepleien? Det kan være lurt med manuell. Skal hun ta lærerutdannelse og har deltidsjobb på klesbutikk eller restaurant mens hun studerer, da er det ikke noe behov for manuell. Hun trenger ikke lappen en gang. Anonymkode: 12dbc...5b0 Å anbefale noen noe med klare begrensninger ser jeg ingen grunn til, det må bli med dårlig argumentasjon, argumentene for hvorfor TS skal lære seg å kjøre bil med manuell gir er mye bedre og det kan kreve samme antall kjøretimer og vil da koste det samme... TS vil da ha muligheter fremfor begrensninger. Det er bare å lære, øve og bli trygg på det, så går det bra. Så jeg håper TS tar den utfordringen og følelsen av å ha klart det vil føles mye bedre, enn dersom TS skal ha tatt lappen men like fult ha mange begrensninger. Så slutte å argumentere for noe som bare blir dumt og begrensende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #46 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (6 minutter siden): Vi lever NÅ, hvordan alt er om 20 år har lite å si for nåtiden. TS skal etter å ha fått lappen kjøre bil i perioden fra nå til fremtiden, nå ruller det veldig mange manuellgirede biler på Norske veier og det vil det i nær fremtid også... Toskeskap av deg synes jeg, å argumentere for hvorfor TS skal ta lapp med begrensninger heller enn med muligheter. Er du kanskje bitter og har begrensninger på eget førerkort selv, og derfor anbefaler andre å gjøre det samme (så du kan trøste deg selv med at du ikke er alene om å ha masse begrensninger både for hvilken bil du kan kjøre og ikke minst kjøre)... Jeg lurer, for det er jo toskete oppfordring du kommer med. --- TS, lytte til meg, du trenger bare å øve og få erfaring, lære deg å gire manuelt og bli trygg på det... Dette klarer du!! Det var da svært personlig du tok dette da. Kaller folk som er uenige toskete og gode greier fordi de ytrer en annen mening. Skulle nesten tro at du slet med en eller annen form for mindreverdighetskompleks. Riktignok ikke forhold til giring, men å kalle folk bitter, begrenset og å bedrive latterliggjøring er gjerne ikke noe jeg forbinder med noen med god selvfølelse Anonymkode: 4b2dc...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #47 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var da svært personlig du tok dette da. Kaller folk som er uenige toskete og gode greier fordi de ytrer en annen mening. Skulle nesten tro at du slet med en eller annen form for mindreverdighetskompleks. Riktignok ikke forhold til giring, men å kalle folk bitter, begrenset og å bedrive latterliggjøring er gjerne ikke noe jeg forbinder med noen med god selvfølelse Anonymkode: 4b2dc...edd Det er toskete å argumentere for et førerkort med klare begrensninger fremfor ett uten. Som sagt er det en grunn til at mekanikere kjøper seg manuellgirede biler fremfor biler med automatgir, jeg jobber selv med biler hver dag og jeg skal ha meg bil med automatgir den dagen jeg nesten må det (jo, det hadde vært komfortabelt men jeg vet hvor mye problemer det er med de bilene og hvor desto dyrere de er i drift fordi det ofte blir problemer med de girkassene). Så slutt å anbefale noe du åpenbart ikke vet konsekvensene av. Hvorfor gjør du det? Fordi du selv har tatt lappen med begrensninger og føler på det selv, og skal trøste deg med at andre begår samme tabbe? Hva er motivet ditt for å nær insinuere at TS skal begå en feil og at det ikke er så farlig...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #48 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg er trafikklærer og ville helt klart anbefalt deg automat. På min trafikkskole tar mer enn 70 prosent av elevene våre, på bil, automat og tallet er økende. Det er en del «eldre» (foreldregenerasjonen) som mener at alle må ta manuell (i tilfelle man er på en hytte et øde sted, noen skader seg og den eneste bilen man kan kjøre er manuell og sånn), men det er selvsagt ikke noe man må gjøre. Kjenner mange som ikke har lappen av ulike grunner, så du kommer til å klare deg helt fint med automat. Man kan rett og slett ikke være forberedt på alle mulige krisesituasjoner alm kan oppstå senere i livet. Dersom du ønsker å kjøre manuell senere, er det bare å øve pluss ta en ny oppkjøring. Så det vil gå helt fint. Ta automat i første omgang du, så kan du ta manuell senere dersom du ønsker det. Legger til at jeg har hatt flere elever som deg de siste par årene. Elever som ønsker å kjøre automat, men som har foreldre som tvinger dem til å kjøre manuell uten at de har bruk for det. Skaper en del unødvendig frustrasjon og tårer i kjøretimene. Legger til at de som velger manuell gir hos oss er mekanikere, ungdom som er veldig bilinteresserte (jobber i et område med skikkelig rånekultur), de som skal kjøre ulike firmabiler i jobb og de som blir tvunget av foreldre. Lykke til. Anonymkode: e492b...79e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 1. mars 2023 #49 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er trafikklærer og ville helt klart anbefalt deg automat. På min trafikkskole tar mer enn 70 prosent av elevene våre, på bil, automat og tallet er økende. Det er en del «eldre» (foreldregenerasjonen) som mener at alle må ta manuell (i tilfelle man er på en hytte et øde sted, noen skader seg og den eneste bilen man kan kjøre er manuell og sånn), men det er selvsagt ikke noe man må gjøre. Kjenner mange som ikke har lappen av ulike grunner, så du kommer til å klare deg helt fint med automat. Man kan rett og slett ikke være forberedt på alle mulige krisesituasjoner alm kan oppstå senere i livet. Dersom du ønsker å kjøre manuell senere, er det bare å øve pluss ta en ny oppkjøring. Så det vil gå helt fint. Ta automat i første omgang du, så kan du ta manuell senere dersom du ønsker det. Legger til at jeg har hatt flere elever som deg de siste par årene. Elever som ønsker å kjøre automat, men som har foreldre som tvinger dem til å kjøre manuell uten at de har bruk for det. Skaper en del unødvendig frustrasjon og tårer i kjøretimene. Legger til at de som velger manuell gir hos oss er mekanikere, ungdom som er veldig bilinteresserte (jobber i et område med skikkelig rånekultur), de som skal kjøre ulike firmabiler i jobb og de som blir tvunget av foreldre. Lykke til. Anonymkode: e492b...79e Brukes det mye lengere tid på å lære manuell giring, i såfall hvor mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #50 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (5 minutter siden): Det er toskete å argumentere for et førerkort med klare begrensninger fremfor ett uten. Helt uenig. Det er ikke toskete, det er realistisk. Ulike folk har ulike behov. Så enkelt. Å det er en utrolig enkel sak dersom man ønsker lappen på manuell senere, en førerprøve og ferdig. Så det er ikke snakk om at man er låst til valget sitt for resten av livet. Det skal også sies at det nok ligger svært nært i tid at absolutt alle kommer til å kjøre opp på manuell når det gjelder personbil. Deretter vil det bli mulig å ta et kurs, for dem som ønsker, som gir lov til å kjøre også manuell. Er veldig sikker på at dette er like rundt hjørnet. Anonymkode: e492b...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #51 Del Skrevet 1. mars 2023 For 10 år siden ville jeg selvsagt ha anbefalt å ta manuell først som sist, men i dag er det ikke like nøye i og med at andelen automat stiger for hvert år. Sjansen for å plutselig havne i en manuell-bil blir jo bare mindre og mindre. Men samtidig, det er ingen problem å lære seg manuell, en time eller to så bør det sitte. Anonymkode: 7049f...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #52 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg er så glad for at jeg kan kjøre med manuell. Jeg har en knallbra bil med manuelt gir og den største fordelen er at jeg føler jeg har bedre kontroll på f.eks glatt føre eller når jeg skal forte meg inn i en rundkjøring eller andre steder. Automat er gjerne litt treg på avtrekker'n syns jeg, så med manuell giring kan jeg ta litt mer sjanser. Jeg anbefaler alltid manuelt gir, for da han man muligheten til å kjøre begge deler. Behagelig med automat i byer og ved køkjøring f.eks, men ellers er jeg for manuelt gir. Anonymkode: 4b81b...40d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #53 Del Skrevet 1. mars 2023 Flintis skrev (1 minutt siden): Brukes det mye lengere tid på å lære manuell giring, i såfall hvor mye? Dette er veldig veldig individuelt og derfor helt umulig å svare på. Som trafikklærer kjører jeg fremdeles elever både på manuell og automat. Noen elever tar ting utrolig lett og bruker omtrent samme tid uavhengig av hva de velger. Mine elever på manuell er ofte bilinteresserte, så det er jo en sammenheng. De har normalt også muligheten til å øve manuell hjemme. Andre elever bruker uendelig mange timer, og penger, på å lære seg det tekniske. Så folk er veldig forskjellige. Det meste jeg har opplevd var en elev som brukte over 50 kjøretimer på å forsøke og lære seg giring, bremsing osv. Altså tekniske ferdigheter på manuell bil. Tror jeg var den syvende trafikklæreren han hadde og han forsvant fra meg også uten å komme seg videre. Dette er utenom normalen ja, men jeg kan med sikkerhet si at vi hadde minst 8-10 timer mer i snitt per elev da alle kjørte manuell i forhold til nå. Legger til at min egen sønn på 18 år nettopp har fått førerkort på automat. Min nevø på samme alder holder på å ta lappen på manuell fordi han har en helt annen interesse for bil enn sønnen min. De kommer til å bruke omtrent like mye tid og timer. Anonymkode: e492b...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #54 Del Skrevet 1. mars 2023 Made4u skrev (15 minutter siden): Det er toskete å argumentere for et førerkort med klare begrensninger fremfor ett uten. Som sagt er det en grunn til at mekanikere kjøper seg manuellgirede biler fremfor biler med automatgir, jeg jobber selv med biler hver dag og jeg skal ha meg bil med automatgir den dagen jeg nesten må det (jo, det hadde vært komfortabelt men jeg vet hvor mye problemer det er med de bilene og hvor desto dyrere de er i drift fordi det ofte blir problemer med de girkassene). Så slutt å anbefale noe du åpenbart ikke vet konsekvensene av. Hvorfor gjør du det? Fordi du selv har tatt lappen med begrensninger og føler på det selv, og skal trøste deg med at andre begår samme tabbe? Hva er motivet ditt for å nær insinuere at TS skal begå en feil og at det ikke er så farlig...? Ok... så lar jeg deg ( kanskje) få siste ordet hvis det gjør at du føler deg bedre og gir deg en opplevelse av hah jeg hadde rett!. Men det betyr ikke at det du skriver ikke er spikka gæernt og latterlig. Tomt,her er det ikke mer. Anonymkode: 4b2dc...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #55 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er trafikklærer og ville helt klart anbefalt deg automat. På min trafikkskole tar mer enn 70 prosent av elevene våre, på bil, automat og tallet er økende. Det er en del «eldre» (foreldregenerasjonen) som mener at alle må ta manuell (i tilfelle man er på en hytte et øde sted, noen skader seg og den eneste bilen man kan kjøre er manuell og sånn), men det er selvsagt ikke noe man må gjøre. Kjenner mange som ikke har lappen av ulike grunner, så du kommer til å klare deg helt fint med automat. Man kan rett og slett ikke være forberedt på alle mulige krisesituasjoner alm kan oppstå senere i livet. Dersom du ønsker å kjøre manuell senere, er det bare å øve pluss ta en ny oppkjøring. Så det vil gå helt fint. Ta automat i første omgang du, så kan du ta manuell senere dersom du ønsker det. Legger til at jeg har hatt flere elever som deg de siste par årene. Elever som ønsker å kjøre automat, men som har foreldre som tvinger dem til å kjøre manuell uten at de har bruk for det. Skaper en del unødvendig frustrasjon og tårer i kjøretimene. Legger til at de som velger manuell gir hos oss er mekanikere, ungdom som er veldig bilinteresserte (jobber i et område med skikkelig rånekultur), de som skal kjøre ulike firmabiler i jobb og de som blir tvunget av foreldre. Lykke til. Anonymkode: e492b...79e Kanskje kjøreskolen du jobber med bare har automatgirede biler? I så fall kan det forklare hvorfor du gir noen et råd hvor de skal begrense egne muligheter. Hvorfor skal ikke TS heller lære seg å kjøre manuellgiret bil og få mulighetene det gir, heller enn begrensningene? Folk har hatt suksess med det tidligere og det er fult mulig for TS å lære seg å kjøre manuellgiret bil også... Og TS er 18 år, har kanskje ikke all verdens økonomi til bilkjøp, man kan finne veldig mange flere og mer økonomiske biler i kjøp dersom man kan velge og vrake (enn om man skal måtte kjempe om de automatgirede bilene og bare kan velge dem). Og fortsatt står man igjen med problemene som kan oppstå i en automatgiret girkasse, når de slår seg vrang taper man veldig mye penger og det skjer dessverre alt for ofte. Hvorfor stikke kjepper i hjulene for seg selv? --- TS må gjerne kjøpe seg automatgiret bil selv, om så er det like fult ikke dumt å ha lappen for manuellgiret bil. At mange foretar et dumt valg er ingen godt argument for å gjøre noe dumt selv, fordi det er begrensninger heller enn muligheter. La meg spørre deg, ville det vært dumt av TS å lære å kjøre manueltgiret bil, blitt trygg på det og tatt lappen på det? I så fall, hvorfor ikke gjøre det først som sist? Om TS gjør som du råder så vil TS ikke kunne kjøre en eventuell firmabil som er manuellgiret, ikke kunne være sjåfør for venner som har manuellgiret bil, ikke kunne kjøpe alle bilene på markedet etc.... Begrensninger, begrensninger, begrensninger.... Det er fult mulig for TS å ta lappen på manueltgiret bil (uten begrensninger), og det kan gjøres på et løp likt det å gjøre det med en bil med automatgir... Men det sier seg selv, det ønskelige for TS burde være det som helt klart gir mulighetene heller enn begrensningene. Og det kan TS klare, jeg har troen på TS jeg i alle fall, ingen grunn til å diskvalifisere TS og gi råd TS ikke burde følge fordi mitt råd er bedre.... TS, lære deg å kjøre manuellgiret bil, øve og bli trygg på det - velge mulighetene fremfor begrensningene og det vil føles veldig mye bedre.... Bare ikke være skremt, i starten skal det være vanskelig og krevende, men jeg har tro på deg. Og huske at selv den beste startet med å ikke kunne det dem er god på, du kan bli en som kan kjøre alle biler. Ikke hør på mennesker som villeder deg, høre på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #56 Del Skrevet 1. mars 2023 Jeg var selv 10000% sikker og bestemt på at jeg skulle kjøre opp på automat. Hatet manuell og alt på jord 😅 Men, så sier jo "alle gæmlisene" at man må jo ta manuell når man kjører opp for da tar man jo to fluer i en smekk. Svaret er ØV ØV ØV ØV ØV. Jeg angrer ikke, og etter jeg kjørte opp på manuell har jeg hatet automat fordi det er gørrkjedlig å kjøre og bilen girer ikke når jeg vil 😅 Men hadde jeg skulle kjørt opp idag, så hadde jeg nok valgt automat. Så og si alle nye biler er jo enten batteridrevet eller automat, så med mindre du har bestemt deg for at du skal ha manuell bil så tar du automat. Kjører automat selv nå 🤷🏻♀️😅 Lykke til! 💪🏻 Anonymkode: 63598...e99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #57 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok... så lar jeg deg ( kanskje) få siste ordet hvis det gjør at du føler deg bedre og gir deg en opplevelse av hah jeg hadde rett!. Men det betyr ikke at det du skriver ikke er spikka gæernt og latterlig. Tomt,her er det ikke mer. Anonymkode: 4b2dc...edd Så får det være galt og latterlig i dine øyne, at jeg gir greie råd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 1. mars 2023 #58 Del Skrevet 1. mars 2023 Hadde jeg skulle tatt lappen nå, så hadde det blitt på manuell. Jeg foretrekker å kjøre automat, men tar man lappen på manuelt gir, så har man større frihet. Selv om man kjører flest biler med automatgir. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #59 Del Skrevet 1. mars 2023 48 minutter siden, Made4u said: Du har åpenbart begrenset virkelighetsoppfatning, hvis du lever i et lukket miljø så tro gjerne at alt er som i din boble, veldig mange firma har manuellgirede biler og jeg jobber selv i ett av dem og kunne nevnt mange som har det samme. Så din virkelighetsoppfatning er helt surrealistisk. Personen bor sikkert i Oslo eller rundt. Det er faktisk sant at flere kjøreskoler her har bare elbiler, tesla eller leaf. Og 9 av 10 i Oslo tar automatlappen. Ja, tallene er helt annerledes i Finnmark der 8 av 10 tar manuell gir, men det viser bare hvor forskjellige liv vi lever. Anonymkode: 3dfcd...55a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 1. mars 2023 #60 Del Skrevet 1. mars 2023 Flintis skrev (17 minutter siden): Brukes det mye lengere tid på å lære manuell giring, i såfall hvor mye? Det krever mer øvelse og er naturlig nok mer krevende å lære seg å kjøre bil med manuelt gir, kontra bil med automat. Men altså, det å lære seg det, bli trygg på det og å håndtere det bra, det trenger man jo ikke å gjøre på en kjøreskole hvor det vil koste veldig mye penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå