Gå til innhold

Automat eller manuell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen tar med manuell lenger. Bare ta automat. Trenger du manuell i fremtiden kan du ta kurs. Har dere/du en bil med manuelt gir du skal kjøre? MÅ du leie bil eller varebil med manuell når det ikke er noe problem å finne med automat? Nei. Bare glem det. Ikke stress med det fordi "tenk om du må kjøre manuell". Jeg kjørte opp med manuell, men har ikke kjørt det på flere år. Tipper det hadde tatt litt tid å sette seg inn i igjen. 

Anonymkode: 3b781...54a

Ingen? Jo, mange. 

Anonymkode: dbe51...e19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har akkurat tatt lappen nå i voksen alder (31 år). Jeg tok på automat. I følge kjørelæreren min var det nesten ikke vits i å ta lappen på manuell lenger, det er de som enten kjøper seg en gammel skranglekasse av en bil (som da ikke har automat) eller de som er interessert i veteranbiler som trenger det. Hvis du på et senere tidspunkt skulle angre, så er det jo ikke så vanskelig å lære seg giring når du først har hatt lappen en stund, for du kjenner når bilen girer og vil dermed skjønne når du selv skal gire. Du trenger bare én kjøretime og oppkjøring hvis du har lappen på automat og vil ta på manuelt. 

Anonymkode: f1685...463

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil dere at jeg skal stryke på oppkjøringa dere eller😭😂🙊

Anonymkode: ca7c5...360

Øvelse gjør mester 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det vært meg hadde jeg tatt med manuell. Det er tross alt ikke noe problem å kjøre automat om du har lært manuell. Vice versa er jo ikke aktuelt. Man kan havne i situasjoner hvor det er kanskje er eneste mulighet. Om ikke sannsynligheten er stor ser jeg ikke hva du kan tape på. Det sant du ikke bruker dobbelt så mange kjøretimer på å lære deg manuell, da. 

Anonymkode: 0ebed...e56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du virker veldig sikker på at du kommer til å kjøre biler med automatgir i fremtiden, og ikke har noe som helst ønske om å kjøre en bil med manuelt. Da tenker jeg at det er fornuftig at du får opplæring i automatgir.

Jeg har selv kun automatgir i mitt sertifikat , og aldri opplevd noen som helst ulemper med det.

Anonymkode: 44a5a...d86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok på automat og angrer ikke et sekund. Aldri hatt behov for å låne bil med manuellgir. Det har ikke satt meg i trøbbel en eneste gang å ikke ha lappen på manuell. 

Anonymkode: 4b2dc...edd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta automat, so what om du ikke kam kjøre manuell? Det gjelder nesten alle om få år. Det selges nesten ikke manuellgirende biler lenger.

Hilsen mamma til 18-åring med automatlappen. 
Veien til lappen er enklere og billigere på automat. Og, skulle du angre siden så kan du ta oppkjøring på manuell siden.

Lykke til da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste klarer fint å kjøre opp med manuell gearkasse, men jeg ser at den oppvoksende generasjon hopper bukk over mye som fremstår som litt vanskelig. Det går sikkert fint å bare kunne kjøre opp med automatkasse, men prøv å leie en bil i utlandet så kan du oppleve at det i mange land er mye dyrere med automat. Ekte menn kan selvsagt kjøre manuell!😉

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (2 minutter siden):

De aller fleste klarer fint å kjøre opp med manuell gearkasse, men jeg ser at den oppvoksende generasjon hopper bukk over mye som fremstår som litt vanskelig. Det går sikkert fint å bare kunne kjøre opp med automatkasse, men prøv å leie en bil i utlandet så kan du oppleve at det i mange land er mye dyrere med automat. Ekte menn kan selvsagt kjøre manuell!😉

Nå fremstod du som en ekte mann du… 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Datteren min blir 18 til sommeren, og læreren hennes anbefalte automat. 

Anonymkode: 4b3c3...21e

Samme her, på et fellesmøte så anbefalte kjøreskolene at dersom man har biler med automat hjemme så velg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mr X skrev (8 minutter siden):

Gøy at jeg er jente da, så kanskje det er innafor at jeg slipper🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er så usikker på om jeg skal ta lappen på manuell eller automat. Har bare øvelseskjørt med automat, har en av hver. Prøvde manuell en gang, og fikk helt skrekken. Får det virkelig ikke til. Fyller 18 i august så bør snart bestille kjøretimer. Dette stresser meg virkelig, og får helt sjokk over hvor dyrt det er!

Tenker at det beste for din del, det er å ta lappen med manuelt gir, da har du muligheten til å kjøre begge deler. Tar du lappen bare for automatgirede biler, da har du lappen med begrensninger.

Mange firmabiler har manuell gir, og skal du kjøpe deg bil selv så klart mulighetene er flere dersom du har lappen for manuelt gir. Dessuten er det en gang slik, at mange automatgirede biler får problemer med nettopp girkassen (det blir i så fall en dyr affære), nettopp derfor har jeg styrt unna bil med automatgir selv (noe som ville vært litt komfortabelt), altså er det bedre og tryggere synes jeg å kjøpe en bil med manuelt gir da det gir sjeldnere problemer med nettopp girkassen og blir således billigere i drift fordi man slipper unna problemene som ofte oppstår med automatgirede biler.

Hvorfor begrense egne muligheter når du kan slippe det, det trenger jo ikke å koste mer å ta et førerkort som ikke begrenser deg. Men klart du må øve litt med automatgir.

Synes ikke det var enkelt jeg heller i starten, det tror jeg ingen syntes at det var, klart man må lære seg å kjøre bil med manuelt gir (alle må det). Så gå for manuelt gir og gi deg selv muligheten til å kjøre begge deler, altså ikke et førerkort med begrensninger.

Hva om du tar deg jobb i et firma som har firmabil som har manuelt gir? Da kan du ikke kjøre den dersom du tar lappen for automatgirede biler. Og hva når du skal kjøpe deg bil og du må utelukke mange biler, fordi du ikke kan kjøre dem...

Nei, hoppe i det å ta lappen uten begrensninger er mitt råd. Men igjen, du må jo lære å kjøre manueltgiret bil, og ja det kan oppleves vanskelig og skremmende, men husk at de beste skiløperene startet med å måtte lære å stå på ski fra å ikke klare å holde seg på bena. Bolt er tidenes raskeste sprinter og han krabbet rundt han også, måtte først lære seg å gå som alle andre. Selv yrkessjåfører har en gang måtte lære å kjøre bil, og den mest erfarne sjåfør startet som deg med at alt var noe h'n ikke kunne og måtte lære fra bunn.

Du klarer fint å ta lappen på manueltgiret bil, du trenger bare å lære og erfare, og det er min anbefaling til deg fordi du må se mulighetene heller enn å gå for begrensningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er så usikker på om jeg skal ta lappen på manuell eller automat. Har bare øvelseskjørt med automat, har en av hver. Prøvde manuell en gang, og fikk helt skrekken. Får det virkelig ikke til. Fyller 18 i august så bør snart bestille kjøretimer. Dette stresser meg virkelig, og får helt sjokk over hvor dyrt det er!

Det finnes jo snart bare elbiler så bare glem den manuellgreia...utdatert for lenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Karmaisabitch skrev (13 minutter siden):

Ta automat, so what om du ikke kam kjøre manuell? Det gjelder nesten alle om få år. Det selges nesten ikke manuellgirende biler lenger.

Hilsen mamma til 18-åring med automatlappen. 
Veien til lappen er enklere og billigere på automat. Og, skulle du angre siden så kan du ta oppkjøring på manuell siden.

Lykke til da!

Og hvor mye mer problemer blir det ikke med biler som har automatgir, det er langt mer kostnadsbelagte biler og skal man kjøpe seg bil så er begrensningene desto flere. Det blir for dumt å anbefale noen å ta lappen med begrensninger, når lappen kan koste det samme uten at man har denne begrensningen.

Finnes ikke gode argumenter for at noen skal ta lappen for bare automatgirede biler, men man kan argumentere grundig for hvorfor man burde ta lappen for manuellgirede biler (da kan man kjøre begge deler)...

Ikke alle firma har biler med automatgir, får man en jobb i et firma som har manueltgirede biler så har jo et tåplig valg gått ut over bedriften man er i og seg selv... Altså blir det å skyte seg selv i foten, å gjøre noe så dumt som å ta lappen utelukkende for automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Made4u skrev (Akkurat nå):

Og hvor mye mer problemer blir det ikke med biler som har automatgir, det er langt mer kostnadsbelagte biler og skal man kjøpe seg bil så er begrensningene desto flere. Det blir for dumt å anbefale noen å ta lappen med begrensninger, når lappen kan koste det samme uten at man har denne begrensningen.

Finnes ikke gode argumenter for at noen skal ta lappen for bare automatgirede biler, men man kan argumentere grundig for hvorfor man burde ta lappen for manuellgirede biler (da kan man kjøre begge deler)...

Ikke alle firma har biler med automatgir, får man en jobb i et firma som har manueltgirede biler så har jo et tåplig valg gått ut over bedriften man er i og seg selv... Altså blir det å skyte seg selv i foten, å gjøre noe så dumt som å ta lappen utelukkende for automatgir.

Seriøst?...Hvilket firma har biler med manuell kasse?...De aller aller fleste har elbiler...og de to siste generasjonene før det med en eller annen type automat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er ikke vits å ta manuell. De aller fleste kjører automat idag, snart er det bare El biler også… Jeg tok lappen i 2016, har aldri kjørt manuell etter jeg kjørte med manuell på kjøreskolen😅 Bortkastet tid og penger. 

Anonymkode: 8a154...9fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du klarer deg helt fint uten manuell! Jeg klarte meg fint uten lappen til jeg ble 33. Da tok jeg lappen på automat. Jeg prøvde først på manuell fordi jeg hørte på alle de som sa at jeg MÅTTE ha manuell. Men jeg slet skikkelig med det, og fikk øvelseskjørt mest med automat. 

Jeg og samboer har kjøpt oss automatbil. Jeg har en jobb hvor det ikke kreves at jeg må kjøre. Det har jeg aldri hatt heller. Man klarer fint å få en jobb uten krav til manuell/ lappen. 

Hvis du skal leie bil, så får du leid med automat. 

Er det helt krise, får man ta buss/ tog. Folk som mener at man MÅ ha manuellappen blir nok sjokka over at det finnes oss som har klart oss fint til og med UTEN lappen og bil i mange år. Å ha lappen og bil er bare en luksus, ikke et must. Så nei, man MÅ ikke ha manuell. Automat går fint om man først ønsker å ta lappen.

Anonymkode: 12dbc...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har akkurat tatt lappen nå i voksen alder (31 år). Jeg tok på automat. I følge kjørelæreren min var det nesten ikke vits i å ta lappen på manuell lenger, det er de som enten kjøper seg en gammel skranglekasse av en bil (som da ikke har automat) eller de som er interessert i veteranbiler som trenger det. Hvis du på et senere tidspunkt skulle angre, så er det jo ikke så vanskelig å lære seg giring når du først har hatt lappen en stund, for du kjenner når bilen girer og vil dermed skjønne når du selv skal gire. Du trenger bare én kjøretime og oppkjøring hvis du har lappen på automat og vil ta på manuelt. 

Anonymkode: f1685...463

Skranglekasse? Min bil er fra 2016 og har manuellgir, det er ingen skranglekasse, i hvert fall ;)

Anonymkode: 19a4e...f14

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Automagisk skrev (3 minutter siden):

Det finnes jo snart bare elbiler så bare glem den manuellgreia...utdatert for lenge siden..

Mulig det, men så tar vedkommende en jobb et sted de har firmabil som ikke er automatgiret eller elbil. Hva da?

Og er det dumt å ha lappen for manuellgiret bil selv om man kjøper seg elbil? Absolutt ikke!!

Søk mulighetene, ikke begrensningene. Å begrense seg selv når prisen for å ta lappen vil være det samme, det er toskeskap og da har ikke vedkommende tenkt langt og tatt utfordringer.

Men klart TS må lære seg å kjøre manueltgiret bil og øve på det, det er ikke lett i starten men så avgjort overkommelig. Og TS bør velge mulighetene det gir heller enn begrensningene det å ta lappen bare på automatgiret bil er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...