AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Mannen og jeg har i flere år drømt om vandreferie i Rondane. Vi har 3 barn (12 og 10 år som) som er vandt til turgåing og friluftsliv. Vi har en 2,5 åring som skal sitte i bæremeis eller sele. Jeg lurer på hvordan det er å gå fra hytte til hytte med barn? Vi planlegger i utgangspunktet ikke å ta med telt (Vi ønsker å gå relativt lett), er dette risikabelt i fellesferien med hensyn til å få plass på hyttene? Kan man forhåndsbooke på DNT hyttene? Er det noen som har en rute å anbefale eller andre gode tips? 🙂 Anonymkode: 28154...6c7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Det er mulig å booke overnatting på forhånd til DNT-hyttene. De ubetjente har bookingløsning på nett, sjekk ut.no og de betjente kan man jo bare ringe eller sende mail med betjeningen. Og meld hele familien inn i DNT hvis dere ikke er det allerede, det er MYE penger å spare på overnatting, særlig for barna. Min erfaring er at man må beregne lang tid pr kilometer når man har med en 2,5 åring. Det er begrenset hvor lenge de syns det er gøy å sitte i meis eller sele og når de skal gå selv så går det ikke fort. Og da daler gjerne motivasjonen hos de eldre barna også når de hele tiden må vente på minsten. Så mitt råd er å legge opp korte dagsetapper og evt la en voksen gå med de store barna mens minsten får sulle rundt. Det gir mest moro for alle barna (selvom det er litt kjedelig for de voksne å gå alene.) Anonymkode: 137b7...a4b
Kjetil E Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mannen og jeg har i flere år drømt om vandreferie i Rondane. Vi har 3 barn (12 og 10 år som) som er vandt til turgåing og friluftsliv. Vi har en 2,5 åring som skal sitte i bæremeis eller sele. Jeg lurer på hvordan det er å gå fra hytte til hytte med barn? Vi planlegger i utgangspunktet ikke å ta med telt (Vi ønsker å gå relativt lett), er dette risikabelt i fellesferien med hensyn til å få plass på hyttene? Kan man forhåndsbooke på DNT hyttene? Er det noen som har en rute å anbefale eller andre gode tips? 🙂 Anonymkode: 28154...6c7 Kunne det være en ide å bo noen netter på et av hotellene på Høvringen. Og ha dagsturer der. Mange fine turer, men du får jo da ikke oppleve området med de veldig høye toppene som ligger lenger syd. Ellers tenkte først på en rute fra Dørålseter til Bjørnholia, derifra til Rondvassbu og så med båt over Rondevannet og så siste stykket opp til Dørålseter igjen. Men mulig at turen fra Dørålseter til Bjørnholia blir i lengste laget. Men ellers en veldig fin tur som går nede i dalsøkkene, med flott utsikt til de høyeste toppene i Rondane. 1
Hengebuksvinet Skrevet 5. mars 2023 #4 Skrevet 5. mars 2023 Veldig fint turterreng for barn. Gikk mellom Rondvassbu, Bjørnhollia og Dørålseter da yngste var 6 år. Jeg og eldste tok i tillegg en litt brattere rute tilbake, så lett å tilpasse til barna. Mye stein da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå