Gå til innhold

Hva gjør man når barnefar etterlater barnet til uegnet farmor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg dropper alt for mange detaljer, men farmoren er rett og slett uegnet til å passe et lite barn, både fordi hun ikke henger med på barnets tempo og pga holdninger hun har til barn og oppdragelse. Hun kan fint finne på å ha levende lys stående fremme i barnets høyde f.eks. Forrige gang hun passet, falt barnet ned fra kjøkkenbenken og slo hodet, fordi "det skjedde så fort". Det er ikke noe nytt at barnet prøver seg på noe så fort man snur ryggen til, og det har hun fått ettertrykkelig beskjed om mange ganger. Hun tok han ikke til legen engang, fordi "det er vanlig at barn slår seg og får kuler i hodet". Barnet er under 2,5 år.

Jeg når ikke gjennom til hverken barnefar eller farmoren, de mener jeg er hysterisk, så hva gjør man i en slik situasjon? Sender bekymringsmelding på barnefar fordi han overlater ansvaret til uegnede barnevakter?

Anonymkode: ecb9a...488

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja! Det er vanlig at barn faller og får kuler i panna, men så lenge barnet reagerer spontant på hendelsen (feks gråter), og enn får god kontakt med barnet så er det ikke farlig. Eneste man trenger å gjøre er å følge med litt. Barn skal ha kul i panna, eller skrubbsår eller fått en liten brannskade som eksempler i løpet av sine første barnet år. Barn er nysgjerrige og de lærer ting også ved å skade seg. MAN drar ikke til legen for en minste lille ting..

Når det gjelder levende lys i barnets høyde så spørs det hvor godt farmor følger med. Er hun feks i samme rom der lysene står hele tiden? sørger hun for å prøve å unngå at barnet er borte på lysene? Men skulle ungeN brenne seg, så er heller ikke det verdens undergang. Det jeg hadde vært mer bekymret for er om feks barnet velter lysene slik at det blir brann, da det er det som er mest potensielt farlig.

Jeg må nok si meg enig i at du er noe hysterisk her..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at barn faller og slår seg. Få bort bomullen du har pakket barnet inn i og la de lære seg risikovurdering.

Anonymkode: 669c8...a08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Ja! Det er vanlig at barn faller og får kuler i panna, men så lenge barnet reagerer spontant på hendelsen (feks gråter), og enn får god kontakt med barnet så er det ikke farlig. Eneste man trenger å gjøre er å følge med litt. Barn skal ha kul i panna, eller skrubbsår eller fått en liten brannskade som eksempler i løpet av sine første barnet år. Barn er nysgjerrige og de lærer ting også ved å skade seg. MAN drar ikke til legen for en minste lille ting..

Når det gjelder levende lys i barnets høyde så spørs det hvor godt farmor følger med. Er hun feks i samme rom der lysene står hele tiden? sørger hun for å prøve å unngå at barnet er borte på lysene? Men skulle ungeN brenne seg, så er heller ikke det verdens undergang. Det jeg hadde vært mer bekymret for er om feks barnet velter lysene slik at det blir brann, da det er det som er mest potensielt farlig.

Jeg er mormor til to små under fem år. Og jeg skal love deg et par ting, det er at disse to ikke faller ned fra kjøkkenbenken hjemme hos meg. Kommer de opp på den, ramler de garantert ikke ned bare fordi det "gikk så fort". Da passer jeg på.

Ingen av ungene ville brent seg på levende lys her heller, jeg har da litt omløp i hue! Uhell kan skje, selvsagt, men som mormor passer jeg på barnebarna bedre enn jeg gjorde med egne barn 😅

Anonymkode: 625fb...4b3

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, send bekymringsmelding! 

Anonymkode: ea43b...6fd

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er helt normalt at barn faller og slår seg. Få bort bomullen du har pakket barnet inn i og la de lære seg risikovurdering.

Anonymkode: 669c8...a08

Ærlig talt, dere! Ja, barn slår seg, og barnet får lov til å slå seg så mye han vil fra en forsvarlig høyde. Han er til enhver tid full av blåmerker og skrubbsår, men å la barnet klatre opp på en kjøkkenbenk og la det falle ned på hodet er ikke normal og god omsorg. Dette skjedde fordi hun var på do, slik at barnet var alene noen minutter. Dette var også bare ett eksempel for å vise hvor dårlig hun er til å henge med på barnets tempo. Barnet har knust ting, fått tak i skarpe kniver, løpt ut utgangsdør (hun bor nærme en trafikkert vei) og kastet telys rundt seg, fordi hun nekter å forstå at man ikke kan snu ryggen til barnet når det passer en selv. 

Ts

Anonymkode: ecb9a...488

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Ja, barn slår seg, men det er da unødvendig at de skal slå seg fordi de får lov til å sitte på kjøkkenbenken uten at en voksen passer på og følger med. Ærlig talt. Passer man små barn, er det greit å la være å ha levende lys overalt og la de få sitte på høye kjøkkenbenker hvis man ikke klarer å følge med. 

Jeg synes ikke du er hysterisk, ts. 

Anonymkode: b3a1a...4a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er mormor til to små under fem år. Og jeg skal love deg et par ting, det er at disse to ikke faller ned fra kjøkkenbenken hjemme hos meg. Kommer de opp på den, ramler de garantert ikke ned bare fordi det "gikk så fort". Da passer jeg på.

Ingen av ungene ville brent seg på levende lys her heller, jeg har da litt omløp i hue! Uhell kan skje, selvsagt, men som mormor passer jeg på barnebarna bedre enn jeg gjorde med egne barn 😅

Anonymkode: 625fb...4b3

Ikke sant. 

Jeg har barn selv, og har passet mange barn i årenes løp. Ingen som har ramlet ned fra kjøkkenbenken på "min vakt". Å passe på at småbarn ikke brenner seg, eller ramler ned fra store høyder er ikke å være "hysterisk" 😁

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke så mye å gjøre med, dessverre 😕 Han bestemmer like mye som deg.

Anonymkode: d7efc...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...