Gå til innhold

Fiskeruta - sperre adressen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har Alzheimer, men bor hjemme. Fiskeruta er jevnlig innom henne, og hun handler for flere tusen kroner i slengen, for eksempel handlet hun for 5000 kr i går. Hun lager knapt middag til seg selv, så dette blir neppe spist opp og jeg er usikker på hvordan det oppbevares. 

Er det mulig å sperre adressen hennes for denne typen oppsøkende salg? 

Anonymkode: c8713...6d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men i alle dager. Hva med ovnstopp/stekeovn, panelovner, kjøleskap, vannkraner, trapper, og mye mer? Ut å gå alene på natta? 

Min bestemor var bare litt ute, langt fra alzheimer, og klarte å legge en våt klut i vasken, skru på krana, og legge seg til å sove. Det var naboen som oppdaget vannet. 

Det å bruke penger er jo den aller siste bekymringen jeg ville hatt. 

Anonymkode: 26fad...d40

AnonymBruker
Skrevet

Nei, da må personen umyndiggjøres - og kan ikke da bo hjemme alene. 

Anonymkode: fb556...152

AnonymBruker
Skrevet

Fiskeruta finn deg uansett kva du gjer. Dei er trena til slike ting.

Anonymkode: 3189f...c66

AnonymBruker
Skrevet

Hun syntes kanskje det er hyggelig at noen stikker innom for en «prat»? 🤷‍♀️

Ut over å henge opp et skilt hvor det står: «Vennligst ingen dørselgere» så er det vel ikke stort dere får gjort.

Betaler hun med kort eller har hun kontanter liggende hjemme? Hvis sistnevnte så kan dere kanskje forsøke å få til at hun ikke har så mye kontanter liggende hjemme? Da ved å ikke kjøre henne til minibank samt å spørre om hun oppbevarer mer kontanter hjemme slik at dere kan sette de inn på konto. 

Anonymkode: 19d1b...eb8

AnonymBruker
Skrevet

Ta fra henne penger og kort. 

Men eh... er det forsvarlig å la en så dement person bo alene hjemme?

Anonymkode: eada7...1ae

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men i alle dager. Hva med ovnstopp/stekeovn, panelovner, kjøleskap, vannkraner, trapper, og mye mer? Ut å gå alene på natta? 

Min bestemor var bare litt ute, langt fra alzheimer, og klarte å legge en våt klut i vasken, skru på krana, og legge seg til å sove. Det var naboen som oppdaget vannet. 

Det å bruke penger er jo den aller siste bekymringen jeg ville hatt. 

Uten å gå i detalj betyr ikke det at jeg spør om en spesifikk ting her at vi ikke har andre bekymringer, ei heller at man ikke kan jobbe med flere ting samtidig. 

Hun bruker bankkort og tar sjeldent ut penger i minibank.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt en telefon til dem og forklart saken! Er godt mulig de kan droppe å ringe på hos mammaen din om du spør dem!

Anonymkode: a2660...899

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uten å gå i detalj betyr ikke det at jeg spør om en spesifikk ting her at vi ikke har andre bekymringer, ei heller at man ikke kan jobbe med flere ting samtidig. 

Hun bruker bankkort og tar sjeldent ut penger i minibank.

TS

Du velger å isolere problemet. 

Av de som har ringt på hos meg de siste månedene; Jehovas vitner, loddselgere, alarmselskap som vil selge, og mulig også en og annen som er klar for å bryte seg inn frem til de ser kameraet. 

Poenget mitt er;

Det hjelper hinsides lite å blokkere for fiskeruta når personen er dement, bor for seg selv, er i stand til å åpne døra, har et bankkort, og å kommunisere med kreti og pleti som står der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skriv dørselgere uønsket på en lapp og heng den over ringeklokka. 

Anonymkode: 7ec24...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...