Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man har også krav på etterbetaling på UU, men dette må man også spørre om. NAV tjener godt på folk som ikke kjenner til disse tingene. Er vel omtrent som med gavekort folk glemmer å bruke.

Anonymkode: 55d71...4f4

Vurdering av etterbetaling av ung tillegg skjer automatisk. Man får vedtak når behandlingen er fullført (det er 8 måneders behandlingstid, min tok 7 måneder). I vedtaket står det at det kommer eget vedtak om renter. 

Anonymkode: e0b43...79f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk innvilget uføretrygd med ung ufør i 2018. Ble vurdert uføretrygdet fra jeg fylte 16 og fikk etterbetalt ung uføretillegget fra 2012. Søkte om renter og fikk avslag, det var riktig at jeg ikke hadde ung ufør på AAP fordi jeg var ikke avklart før tidspunktet jeg fikk innvilget uføretrygd, så pengene var ikke «forsinket».

Stemmer ikke dette da? Skulle jeg hatt renter? Var tett opp mott 300 000kr før skatt.

Anonymkode: 3fcb1...67c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlig trengte jeg aldri å søke om hverken Ung og Ufør eller Etterbetaling av UU, pga det brevet hvor jeg fikk innvilget Uføretrygd så skrev jo NAV - i samme brev - at jeg også har rett på Ung og Ufør siden jeg var dokumentert syk/startet behandling osv før fylte 26 år. Så jeg fikk automatisk Ung og Ufør med uføretrygden og deretter Etterbetaling for 6 år,  ca. 1 år senere, uten å søke om det. Jeg hadde nemlig aldri hatt Ung og Ufør tillegget før, så det ble en mektig stor etterbetaling. Men ja jeg behøvde aldri å søke om hverken UU, Etterbetaling, eller Renter. Alt det ordnet NAV selv, jeg behøvde ikke nevne dem engang, de ordnet opp i alt det selv og godkjente nå nylig et vedtak om etterbetaling av Renter 1 år etter tilbakebetalingen av UU, men jeg vet ikke om det der er VANLIG da. (Før du sier at Nav hos meg er utrolige til å gjøre jobben sin, tenk om igjen; De gav meg avslag på AAP for mange år siden enda jeg oppfylte alle krav, noe som brøt meg enda lenger ned, men jeg klagde og fikk medhold. Det samme skjedde igjen med Uføretrygd som jeg hadde rett på, men som de også ga avslag på og i tillegg rett før Jul for et ekstra spark mot de som ligger nede, og det etterlot meg helt uten penger til slutt. Men jeg brukte mine siste krefter på å Klage igjen og fikk medhold igjen.)

Du kan jo spørre dem om det er mulig for deg å få etterbetaling av UU, men er stor sjanse for at det kommer eget vedtak om dette. Men dette følger etter egne særregler for UU i tidligere mottate ytelser. Sjekk brevet ditt hvor du fikk godkjent Uføretrygd, trenger ikke gamle AAP papirer, for der sto det for meg at jeg skulle få eget vedtak om Etterbetaling av Ung og Ufør og Renter. Men ja det at du er bosatt i Utlandet skaper jo muligens problemer, er ikke helt sikker på hva du har rett på pga det. Dette sto i brevet mitt:

"Rettighet som Ung Ufør -
Du er innvilget rettighet som ung ufør fordi du ble alvorlig og varig syk før du fylte 26 år.
Dette betyr at uføretrygden din vil bli beregnet etter regler som gjelder ung ufør.

Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har
hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Dersom du har mottatt
sosialstønad kan det bli tatt refusjon i etterbetalingen. Vi sender ut et eget brev om dette.

Den garanterte minsteytelsen som ung ufør beholdes bare så lenge du bor i Norge. Dersom du
flytter ut av Norge og mister medlemskapet i folketrygden, vil du få uføretrygden beregnet
etter din egen opptjening. Ved flytting tilbake til Norge får du tilbake minsteytelsen som ung

ufør. "

Anonymkode: 150ab...566

Hei, mange takk for svar :)  Jeg har aldri fått noe brev ang. etterbetaling av ung ufør-tillegget, men jeg hadde altså ung ufør da jeg fikk midlertidig uføretrygd (under gamle Trygdeetaten), men så mistet jeg dette tillegget (uten begrunnelse) da jeg ble satt over på AAP. Jeg fikk det tilbake da jeg fikk innvilget uførepensjon/uføretrygd da jeg bodde i Norge. Så mistet jeg tillegget igjen da jeg flyttet til utlandet. Det siste forstår jeg - slik er reglene, men jeg mener bestemt at jeg hadde krav på ung ufør under AAP, så det var det jeg ville forhøre meg om - altså, om det er mulig å få etterbetalt dette selv om det går langt tilbake i tid. Så, jeg får bare vente å se hva Nav sier. Noen store forhåpninger har jeg ikke, men det kan jo ikke skade å prøve. 

Anonymkode: b7720...070

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, mange takk for svar :)  Jeg har aldri fått noe brev ang. etterbetaling av ung ufør-tillegget, men jeg hadde altså ung ufør da jeg fikk midlertidig uføretrygd (under gamle Trygdeetaten), men så mistet jeg dette tillegget (uten begrunnelse) da jeg ble satt over på AAP. Jeg fikk det tilbake da jeg fikk innvilget uførepensjon/uføretrygd da jeg bodde i Norge. Så mistet jeg tillegget igjen da jeg flyttet til utlandet. Det siste forstår jeg - slik er reglene, men jeg mener bestemt at jeg hadde krav på ung ufør under AAP, så det var det jeg ville forhøre meg om - altså, om det er mulig å få etterbetalt dette selv om det går langt tilbake i tid. Så, jeg får bare vente å se hva Nav sier. Noen store forhåpninger har jeg ikke, men det kan jo ikke skade å prøve. 

Før var det ulike kriterier for å få ung tillegg på AAP og uføretrygd. Dermed var det noen som fikk ung tillegg på AAP som ikke fikk det på uføretrygd, og sikkert også omvendt. Tilbakebetaling av ung tillegg er om man hadde rett på det på AAP (men ikke mottok det). Hvis du mistet ung tillegget da du havnet på AAP er det ikke sikkert de mener du oppfylte kravene i den perioden. Det skader absolutt ikke å prøve og klage da ☺️

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Før var det ulike kriterier for å få ung tillegg på AAP og uføretrygd. Dermed var det noen som fikk ung tillegg på AAP som ikke fikk det på uføretrygd, og sikkert også omvendt. Tilbakebetaling av ung tillegg er om man hadde rett på det på AAP (men ikke mottok det). Hvis du mistet ung tillegget da du havnet på AAP er det ikke sikkert de mener du oppfylte kravene i den perioden. Det skader absolutt ikke å prøve og klage da ☺️

Jo, jeg oppfylte helt klart kravene for UU på AAP, akkurat som jeg gjorde før AAP - på midlertidig ufør, og etter AAP - på permanent ufør. Jeg hadde helt klart rett på UU de årene jeg mottok AAP. Det var åpenbart en saksbehandlingsfeil som jeg burde ha klaget på den gangen, men jeg var ikke klar over rettighetene mine, og da jeg fikk innvilget ufør så gikk det i glemmeboka. Så jeg får bare håpe at Nav har denne informasjonen tilgjengelig fremdeles, og er villige til å rette opp i feilen :) 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vurdering av etterbetaling av ung tillegg skjer automatisk. Man får vedtak når behandlingen er fullført (det er 8 måneders behandlingstid, min tok 7 måneder). I vedtaket står det at det kommer eget vedtak om renter. 

Det skjer ikke automatisk for alle. Vet om to som fikk innvilget mange år senere. De klagde ikke, men søkte og skrev at Nav måtte ha gjort noe feil, la ved alle journaler og skrev hvordan de fungerte i hverdagen. De var over femti år når de fikk tillegget. Rentene vet jeg ikke noe om, men tror ikke en har fått det og ikke vet at man kan få det. En fikk nærmere 700K i etterbetaling.  Den andre cirka 350 tusen. 

Anonymkode: 7c3af...efd

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skjer ikke automatisk for alle. Vet om to som fikk innvilget mange år senere. De klagde ikke, men søkte og skrev at Nav måtte ha gjort noe feil, la ved alle journaler og skrev hvordan de fungerte i hverdagen. De var over femti år når de fikk tillegget. Rentene vet jeg ikke noe om, men tror ikke en har fått det og ikke vet at man kan få det. En fikk nærmere 700K i etterbetaling.  Den andre cirka 350 tusen. 

Den som fikk 350K fikk uføretrygd senere, men hadde papirer på at Nav hadde bedt hen søke uføretrygd når hen var ung, noe hen nektet å gjøre. Den andre har ikke fått for årene på aap. Kanskje jeg skal gjøre personen oppmerksom på at hen kan søke også om tillegget på disse årene. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan jeg spørre hvor mye dere fikk etterbetalt? Ikke noe fiendtlig, bare nysgjerrig😊

Anonymkode: 705ea...195

Jeg fikk etterbetalingen min ca 10 måneder etter at Uføretrygden med Ung og Ufør ble innvilget, og den var på 250 000 kr FØR skatt, men skatten de tok av den ble altså 100.000 kr! Så jeg får tilbake utrolig mye på skatten i år pga det da ihvertfall, Etterbetalingen min gjaldt fra 2015 - 2021, altså 6 års etterbetaling av UU tilleget som jeg ALDRI hadde på AAP.

Nå, 1 år senere etter den Etterbetalingen så skal jeg også få Renter. Noe som kan bli mye det også, kanskje halvparten av etterbetalingen eller i nærheten. Har vel rett på de rentene pga at Nav drev å ga meg avslag på både AAP og senere Uføretrygd, for deretter å rette opp etter klager og deretter innvilge meg flere ting selv slik som etterbetaling og renter uten at jeg søkte om de engang. Sikkert ulikt for alle da. Husk at Etterbetalingen kommer ann på om du fikk noe UU tillegg på AAP og om du hadde noen sosiale stønader i tillegg til AAP (refusjonskrav kommer isåfall) + eventuelt hvor stor uføre graden din er satt til, og om du har hatt noen rimelig inntekt før alt dette. Det hadde jeg aldri, ble 100% uføre, men takket være UU så er jeg ikke helt på minstesatsen slik jeg pleier å være... 10 års terapi og jeg føler meg fortsatt helt udugelig som menneske.

• Hjerte 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.3.2023 den 3.54):

Jeg fikk etterbetalingen min ca 10 måneder etter at Uføretrygden med Ung og Ufør ble innvilget, og den var på 250 000 kr FØR skatt, men skatten de tok av den ble altså 100.000 kr! Så jeg får tilbake utrolig mye på skatten i år pga det da ihvertfall, Etterbetalingen min gjaldt fra 2015 - 2021, altså 6 års etterbetaling av UU tilleget som jeg ALDRI hadde på AAP.

Nå, 1 år senere etter den Etterbetalingen så skal jeg også få Renter. Noe som kan bli mye det også, kanskje halvparten av etterbetalingen eller i nærheten. Har vel rett på de rentene pga at Nav drev å ga meg avslag på både AAP og senere Uføretrygd, for deretter å rette opp etter klager og deretter innvilge meg flere ting selv slik som etterbetaling og renter uten at jeg søkte om de engang. Sikkert ulikt for alle da. Husk at Etterbetalingen kommer ann på om du fikk noe UU tillegg på AAP og om du hadde noen sosiale stønader i tillegg til AAP (refusjonskrav kommer isåfall) + eventuelt hvor stor uføre graden din er satt til, og om du har hatt noen rimelig inntekt før alt dette. Det hadde jeg aldri, ble 100% uføre, men takket være UU så er jeg ikke helt på minstesatsen slik jeg pleier å være... 10 års terapi og jeg føler meg fortsatt helt udugelig som menneske.

Hei! Fullt klar over at dette nå er en "gammel" tråd, men det var det nærmeste jeg kom det jeg lurer på noen plass. Så prøver lykken..

Akkurat den posten jeg siterer over er skremmende lik min egen situasjon. Jeg fikk selv i 2023 etterbetaling ung ufør på litt over 250.000. Kan bekrefte at de trakk like mye skatt her og, rundt 100.000. Vet ikke om jeg tør å håpe at jeg får ekstra mye igjen på skatten i år pga. det, er det noen som føler for å dele sin erfaring med dette?

Også dette med renter har det vært helt umulig å finne ut av, bare tåkeprat og "smør deg med tålmodighet og vent" fra NAV. I vedtaksbrevet på etterbetalingen fra NAV står det kun at de vil ta stilling til renter på et senere tidspunkt, uten at det står noe om behandlingstid. Uansett, til dere som har fått dette innvilget og utbetalt: Dersom NAV bestemmer seg for at man har krav på renter av etterbetalingen, kan dette vise seg å bli en betydelig sum?

Tusen takk til trådstarter og alle som poster her inne, alle dere har vært til stor hjelp og trøst i en periode med ekstremt mye usikkerhet og tvil rundt egen økonomi og framtid! :)

Anonymkode: 53bed...3f7

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg venter fortsatt på rentene. Det har gått over 8 måneder siden utbetalingen nå 🙃. Tviler på at det utgjør så mye da siden renta var så lav under covid. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk etterbetalt av ung ufør tillegget siden jeg fikk avslag på tillegget mens jeg var på aap. Og ja, jeg fikk renter på etterbetalingen 🤑

Anonymkode: 27b23...060

Hei, takk for såpass kjapt svar, setter pris på det! Tok det lang tid fra du - evt. andre - fikk ung ufør tillegget til du fikk rentene? Var det nok til at det utgjorde en forskjell? Prøver å kvitte meg med all gjeld og komme videre i livet, men synes det er veldig vanskelig å legge en plan så lenge jeg går og lurer på dette med rentene og ikke vet om det er verdt å vente på engang 😛

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg venter fortsatt på rentene. Det har gått over 8 måneder siden utbetalingen nå 🙃. Tviler på at det utgjør så mye da siden renta var så lav under covid. 

Takk, så den ikke før jeg postet selv xD Nærmer seg 8 måneder her. Det hadde vært veldig betryggende om man visste om man kunne forvente svar innen ett år f.eks. eller om det kan ta to. Og må man kontakte Skatteetaten om man får renter eller går det av seg selv .. angst haha

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei, takk for såpass kjapt svar, setter pris på det! Tok det lang tid fra du - evt. andre - fikk ung ufør tillegget til du fikk rentene? Var det nok til at det utgjorde en forskjell? Prøver å kvitte meg med all gjeld og komme videre i livet, men synes det er veldig vanskelig å legge en plan så lenge jeg går og lurer på dette med rentene og ikke vet om det er verdt å vente på engang 😛

❤️ Etterbetalingen kom 1 år etter jeg fikk innvilget ung ufør. Da fikk jeg plutselig et brev om at tillegget skulle utbetales fra tidligere år, med renter :) 

130 000kr kom veldig godt med! 

Lykke til!! 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

❤️ Etterbetalingen kom 1 år etter jeg fikk innvilget ung ufør. Da fikk jeg plutselig et brev om at tillegget skulle utbetales fra tidligere år, med renter :) 

130 000kr kom veldig godt med! 

Lykke til!! 

Tror absolutt det kom godt med ja :)

Nå er jeg litt usikker på om jeg leste riktig - fikk du renter utbetalt samtidig med ung ufør-tillegget? Eller ble det fattet et eget vedtak om renter etter utbetalingen av UU-tillegget, sånn som jeg opplever nå?

Annonse

etterbetaling på ufør ... ca 50 % skatt , der forsvinner halvparten av beløpet og så porsjonerer skatteetaten ut resten over et par år...når de har finregnet på den egentlige skattesatsen din..  det ser pent ut på papiret men i virkeligheten er det litt ansleis

AnonymBruker
Baktus skrev (1 time siden):

etterbetaling på ufør ... ca 50 % skatt , der forsvinner halvparten av beløpet og så porsjonerer skatteetaten ut resten over et par år...når de har finregnet på den egentlige skattesatsen din..  det ser pent ut på papiret men i virkeligheten er det litt ansleis

Har fått etterbetaling ung ufør-tillegg og betalt omtrent halvparten i skatt, pluss at NAV har trukket en del som ble gitt som sosiale ytelser. Venter fortsatt på rentene. Så langt henger jeg med. Men hva mener du med at de porsjonerer ut resten ut over et par år når de har finregnet på den egentlige skattesatsen? Får det samme hver måned jeg, foreløpig iafall

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 14.05):

Jeg har fått penger etterbetalt for flere år, og det er jo fantastisk for ei med stram økonomi. Leser her inne og andre steder at man har rett på, eller KAN ha rett på utbetaling av renter på utbetalingen.

Spurte NAV om dette, om jeg har rett på renter og hvordan gå frem, men jeg fikk ikke noe svar. Det virket som om hun prøvde å unngå å svare direkte på dette, og jeg skjønte ingenting.

- Men dere andre som har fått tilbakebetaling av AAP ung uføretillegg, har dere også fått rentene på dette? Har man rett på det, eller er det bare i spesielle tilfeller? Hvor skal jeg henvende meg for å finne ut mer om dette?

Takk for hjelp:) 

Anonymkode: 63a37...8f5

Hvor mye fikk du etterbetalt? Jeg fikk ikke etterbetalt noe. 

Anonymkode: 5c094...f58

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvor mye fikk du etterbetalt? Jeg fikk ikke etterbetalt noe. 

Anonymkode: 5c094...f58

200k , men jeg burde fått mer ...jeg hadde ikke noen navtrekk og burde fått for 3 år tbax , minst.. som man har rett på..men det er ikke ung ufør , vel og merke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...