AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Jeg har fått penger etterbetalt for flere år, og det er jo fantastisk for ei med stram økonomi. Leser her inne og andre steder at man har rett på, eller KAN ha rett på utbetaling av renter på utbetalingen. Spurte NAV om dette, om jeg har rett på renter og hvordan gå frem, men jeg fikk ikke noe svar. Det virket som om hun prøvde å unngå å svare direkte på dette, og jeg skjønte ingenting. - Men dere andre som har fått tilbakebetaling av AAP ung uføretillegg, har dere også fått rentene på dette? Har man rett på det, eller er det bare i spesielle tilfeller? Hvor skal jeg henvende meg for å finne ut mer om dette? Takk for hjelp:) Anonymkode: 63a37...8f5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Jeg sendte melding via NAVs nettsider (må logge inn med bank ID e.l.), og de skrev at jeg kunne sende offisiell søknad via meldingsboksen. Venter fortsatt på svar om hva som skjer videre. Fikk renter av etterbetalt ung ufør-tillegg / Osloadvokatene Anonymkode: 55d71...4f4 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg sendte melding via NAVs nettsider (må logge inn med bank ID e.l.), og de skrev at jeg kunne sende offisiell søknad via meldingsboksen. Venter fortsatt på svar om hva som skjer videre. Fikk renter av etterbetalt ung ufør-tillegg / Osloadvokatene Anonymkode: 55d71...4f4 Jeg har også gjort det. Spurte klart og tydelig om det, men fikk bare svar om at jeg hadde rett på etterbateling av ung ufør, slik som jeg har fått, men ingen respons på om jeg kan få etterbetalt renter, eller hvor jeg kunne henvende meg med som rundt dette. Fikk altså bare svar på selvfølgeligheter jeg allerede vet om og ikke spurte om, og ikke på dette med renter. Rart. Anonymkode: 63a37...8f5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har også gjort det. Spurte klart og tydelig om det, men fikk bare svar om at jeg hadde rett på etterbateling av ung ufør, slik som jeg har fått, men ingen respons på om jeg kan få etterbetalt renter, eller hvor jeg kunne henvende meg med som rundt dette. Fikk altså bare svar på selvfølgeligheter jeg allerede vet om og ikke spurte om, og ikke på dette med renter. Rart. Anonymkode: 63a37...8f5 Fikk nettopp melding via NAV at søknaden er videresendt til "NAV Arbeid og ytelser", samt et spørsmål om dette er skattepliktig. Dette er svar fra folk på NAV Kontaktsenter. Synes det er veldig rart at du fikk en sånn lunken respons da. Jeg brukte den "Skriv til oss" via innboksen på NAV. Du får evt. ringe hvis de ikke gir deg noe skikkelig svar. Anonymkode: 55d71...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #5 Skrevet 2. mars 2023 Har nå fått beskjed at saken skal behandles, men at det kan være opp til 10 måneders ventetid. Anonymkode: 55d71...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #6 Skrevet 2. mars 2023 Jeg fikk avslag på renter. Ble uføretrygdet med ung ufør i 2018 og fikk etterbetalt fra 2012. Anonymkode: 3fcb1...67c
Onyx93 Skrevet 17. mars 2023 #7 Skrevet 17. mars 2023 (endret) Trengte personlig ikke søke om renter på etterbetaling av Ung og Ufør, de gikk igang med behandling av dette selv. Vet ikke akkurat om det er helt vanlig da men. Endret 17. mars 2023 av Maria Anett Visste ikke at navnet mitt skulle vises, så det ble for mye personlig informasjon. Får ikke til å skifte visningsnavnet mitt her heller....
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 15.12): Fikk nettopp melding via NAV at søknaden er videresendt til "NAV Arbeid og ytelser", samt et spørsmål om dette er skattepliktig. Dette er svar fra folk på NAV Kontaktsenter. Synes det er veldig rart at du fikk en sånn lunken respons da. Jeg brukte den "Skriv til oss" via innboksen på NAV. Du får evt. ringe hvis de ikke gir deg noe skikkelig svar. Anonymkode: 55d71...4f4 Benyttet meg også av å sende melding via «skriv til oss». Det ble da tatt tak i. Da tok de fatt i de periodene hvor jeg har mottatt arbeidsavklaringspenger. Fikk så vedtaket og så da at det ikke var for alle periodene. På etterbetalingen så er alt merket med AAP stønad, men det stemte jo ikke. Noe der var jo rehabiliteringspenger. Så det var jo ikke tatt med. Derfor jeg ringte NAV, for å høre om hvordan det stod til med de periodene som da ikke var tatt med. «Vi viser til vedtak om etterbetaling av arbeidsavklaringspenger datert xxxxxx. Du får renter på etterbetalingen.» Anonymkode: a4201...a0c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 I mitt vedtak står det at det kommer et nytt vedtak ang renter. Gudene vet når det er da. Anonymkode: e0b43...79f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Benyttet meg også av å sende melding via «skriv til oss». Det ble da tatt tak i. Da tok de fatt i de periodene hvor jeg har mottatt arbeidsavklaringspenger. Fikk så vedtaket og så da at det ikke var for alle periodene. På etterbetalingen så er alt merket med AAP stønad, men det stemte jo ikke. Noe der var jo rehabiliteringspenger. Så det var jo ikke tatt med. Derfor jeg ringte NAV, for å høre om hvordan det stod til med de periodene som da ikke var tatt med. «Vi viser til vedtak om etterbetaling av arbeidsavklaringspenger datert xxxxxx. Du får renter på etterbetalingen.» Anonymkode: a4201...a0c Har nylig fått innvilget vedtak om etterbetaling av renter, fikk jo Ung og Ufør på Uføretrygden i 2021, deretter enorm etterbetaling for 6 år bakover for alle år på AAP i 2022, men det har gått 1 år siden jeg fikk den etterbetalingen, så nå fikk jeg brev om at de har vurdert at jeg har rett på renter, nemlig for den samme perioden Juli 2015 - 2021, men de har kun gitt refusjonskrav på flere tusen kr så langt til kommunen jeg fikk sosial stønad for i 1 Juli - 21 Juli 2015... mens jeg fikk smårestene av det som ble igjen av det etter at skatt i tillegg var trukket fra, men jeg har altså ikke fått noe for resten av perioden de skrev om? Hva med de resterende månedene og årene? Er så utrolig forvirret, har ventet nesten 3 uker nå helt siden den kommunen fikk refusjonen sin av den usle sosialstønaden jeg såvidt overlevde på i den tid mens jeg nå sitter her tomhendt angående renter? Kan det være en feil eller tar det bare veldig lang tid å beregne de 6 årene som jeg personlig skulle få renter for? Isåfall skjønner jeg ikke helt hvorfor refusjonskravet ble betalt mye mye raskere før de engang er ferdige med å regne ut rentene mine. Har jo gått flere uker... Det er vel best å skrive til NAV og spørre. Men j blir så nervøse av dem.. har hatt så mange fæle opplevelser på NAV, tenkte bare prøve her først. Anonymkode: 150ab...566
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har nylig fått innvilget vedtak om etterbetaling av renter, fikk jo Ung og Ufør på Uføretrygden i 2021, deretter enorm etterbetaling for 6 år bakover for alle år på AAP i 2022, men det har gått 1 år siden jeg fikk den etterbetalingen, så nå fikk jeg brev om at de har vurdert at jeg har rett på renter, nemlig for den samme perioden Juli 2015 - 2021, men de har kun gitt refusjonskrav på flere tusen kr så langt til kommunen jeg fikk sosial stønad for i 1 Juli - 21 Juli 2015... mens jeg fikk smårestene av det som ble igjen av det etter at skatt i tillegg var trukket fra, men jeg har altså ikke fått noe for resten av perioden de skrev om? Hva med de resterende månedene og årene? Er så utrolig forvirret, har ventet nesten 3 uker nå helt siden den kommunen fikk refusjonen sin av den usle sosialstønaden jeg såvidt overlevde på i den tid mens jeg nå sitter her tomhendt angående renter? Kan det være en feil eller tar det bare veldig lang tid å beregne de 6 årene som jeg personlig skulle få renter for? Isåfall skjønner jeg ikke helt hvorfor refusjonskravet ble betalt mye mye raskere før de engang er ferdige med å regne ut rentene mine. Har jo gått flere uker... Det er vel best å skrive til NAV og spørre. Men j blir så nervøse av dem.. har hatt så mange fæle opplevelser på NAV, tenkte bare prøve her først. Anonymkode: 150ab...566 3 uker er jo ikke så lange tiden, jeg regner med lengre tid enn som så. Selv venter jeg renter for så øangt tilbake som til 1999, og jevnt og trutt fremover. Tar den tiden det tar og får vel bare smøre seg med tålmodighet. Med NAV kan en nesten ikke forvente at det blir gjort raskt. Forøvrig tjener jo NAV på å drøye tiden også. Anonymkode: a4201...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 3 uker er jo ikke så lange tiden, jeg regner med lengre tid enn som så. Selv venter jeg renter for så øangt tilbake som til 1999, og jevnt og trutt fremover. Tar den tiden det tar og får vel bare smøre seg med tålmodighet. Med NAV kan en nesten ikke forvente at det blir gjort raskt. Forøvrig tjener jo NAV på å drøye tiden også. Anonymkode: a4201...a0c Men jeg tar det igjen på inntektsplanleggeren så lenge 😀 Anonymkode: a4201...a0c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 Trodde det var noe feil sto plutselig mye penger på min konto. Ringte nav og spurte hva det var de sa de hadde glemt og betale rentene så de var rentet opp mye. Mange år tilbake sa de Anonymkode: 87296...3d0
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trodde det var noe feil sto plutselig mye penger på min konto. Ringte nav og spurte hva det var de sa de hadde glemt og betale rentene så de var rentet opp mye. Mange år tilbake sa de Anonymkode: 87296...3d0 Tja, det blir nå noe men NAV betaler vel kun halv rente hvis jeg ikke tar feil. Spørs hva som menes med mange år tilbake 😀 Er det kun 0.5% rente det regnes så blir det jo ikke så mye. Anonymkode: a4201...a0c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #15 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, det blir nå noe men NAV betaler vel kun halv rente hvis jeg ikke tar feil. Spørs hva som menes med mange år tilbake 😀 Er det kun 0.5% rente det regnes så blir det jo ikke så mye. Anonymkode: a4201...a0c Så det er jo på en måte svindel. En har krav på rentene men får de ikke, før en ber om det. I mellomtiden «tjener» jo NAV renter på rentene en egentlig skulle ha hatt utbetalt, som en egentlig kunne fått dobbelt så høy rente på selv. Anonymkode: a4201...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 7.05): - Men dere andre som har fått tilbakebetaling av AAP ung uføretillegg, har dere også fått rentene på dette? Har man rett på det, eller er det bare i spesielle tilfeller? Hvor skal jeg henvende meg for å finne ut mer om dette? Takk for hjelp:) Anonymkode: 63a37...8f5 Hei, jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette... Jeg var midlertidig ufør før opprettelsen av NAV og fikk da godkjent ung-ufør, men da NAV-monsteret trådde i kraft og jeg ble satt over på AAP, fikk jeg ikke det tillegget lenger, av uviss grunn. Jeg orket ikke å klage på det tidspunktet. Nå er jeg 100% ufør (pga. samme yrkesskade i ung alder) og har fått godkjent yrkesskade + godkjent ung-ufør. Mitt spørsmål er om jeg nå kan søke om tilbakebetaling fra de årene på AAP hvor jeg ikke fikk ung ufør-tillegget? Hvordan går jeg i så fall frem? Jeg har ikke lenger tilgang på alle de gamle dokumentene ang. AAP, samt at jeg er bosatt i utlandet... Så selv om jeg fremdeles har offisielt godkjent ung-ufør, så får jeg ikke lenger dette tillegget utbetalt...). Har jeg krav på noen som helst kompensasjon i løpet av denne AAP-perioden, eller er det nytteløst å prøve? På forhånd takk for svar. Anonymkode: b7720...070
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så det er jo på en måte svindel. En har krav på rentene men får de ikke, før en ber om det. I mellomtiden «tjener» jo NAV renter på rentene en egentlig skulle ha hatt utbetalt, som en egentlig kunne fått dobbelt så høy rente på selv. Anonymkode: a4201...a0c Man har også krav på etterbetaling på UU, men dette må man også spørre om. NAV tjener godt på folk som ikke kjenner til disse tingene. Er vel omtrent som med gavekort folk glemmer å bruke. Anonymkode: 55d71...4f4 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei, jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette... Jeg var midlertidig ufør før opprettelsen av NAV og fikk da godkjent ung-ufør, men da NAV-monsteret trådde i kraft og jeg ble satt over på AAP, fikk jeg ikke det tillegget lenger, av uviss grunn. Jeg orket ikke å klage på det tidspunktet. Nå er jeg 100% ufør (pga. samme yrkesskade i ung alder) og har fått godkjent yrkesskade + godkjent ung-ufør. Mitt spørsmål er om jeg nå kan søke om tilbakebetaling fra de årene på AAP hvor jeg ikke fikk ung ufør-tillegget? Hvordan går jeg i så fall frem? Jeg har ikke lenger tilgang på alle de gamle dokumentene ang. AAP, samt at jeg er bosatt i utlandet... Så selv om jeg fremdeles har offisielt godkjent ung-ufør, så får jeg ikke lenger dette tillegget utbetalt...). Har jeg krav på noen som helst kompensasjon i løpet av denne AAP-perioden, eller er det nytteløst å prøve? På forhånd takk for svar. Anonymkode: b7720...070 Jeg skrev til Nav i dag for å forhøre om meg om dette. Det går langt tilbake i tid, så vi får se hva de sier. Det eneste jeg vet er jeg hadde krav på ung ufør-tillegget da jeg var under AAP, men hvem vet om jeg vil få etterbetalt noe som helst. Det eneste jeg vet er at jeg hadde krav på ung ufør-tillegg da jeg var under AAP. Fra å motta midlertidig uføretrygd/uførepensjon mistet jeg mye av stønaden min da jeg ble underlagt Navs AAP ordning. Anonymkode: b7720...070
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette... Jeg var midlertidig ufør før opprettelsen av NAV og fikk da godkjent ung-ufør, men da NAV-monsteret trådde i kraft og jeg ble satt over på AAP, fikk jeg ikke det tillegget lenger, av uviss grunn. Jeg orket ikke å klage på det tidspunktet. Nå er jeg 100% ufør (pga. samme yrkesskade i ung alder) og har fått godkjent yrkesskade + godkjent ung-ufør. Mitt spørsmål er om jeg nå kan søke om tilbakebetaling fra de årene på AAP hvor jeg ikke fikk ung ufør-tillegget? Hvordan går jeg i så fall frem? Jeg har ikke lenger tilgang på alle de gamle dokumentene ang. AAP, samt at jeg er bosatt i utlandet... Så selv om jeg fremdeles har offisielt godkjent ung-ufør, så får jeg ikke lenger dette tillegget utbetalt...). Har jeg krav på noen som helst kompensasjon i løpet av denne AAP-perioden, eller er det nytteløst å prøve? På forhånd takk for svar. Anonymkode: b7720...070 Personlig trengte jeg aldri å søke om hverken Ung og Ufør eller Etterbetaling av UU, pga det brevet hvor jeg fikk innvilget Uføretrygd så skrev jo NAV - i samme brev - at jeg også har rett på Ung og Ufør siden jeg var dokumentert syk/startet behandling osv før fylte 26 år. Så jeg fikk automatisk Ung og Ufør med uføretrygden og deretter Etterbetaling for 6 år, ca. 1 år senere, uten å søke om det. Jeg hadde nemlig aldri hatt Ung og Ufør tillegget før, så det ble en mektig stor etterbetaling. Men ja jeg behøvde aldri å søke om hverken UU, Etterbetaling, eller Renter. Alt det ordnet NAV selv, jeg behøvde ikke nevne dem engang, de ordnet opp i alt det selv og godkjente nå nylig et vedtak om etterbetaling av Renter 1 år etter tilbakebetalingen av UU, men jeg vet ikke om det der er VANLIG da. (Før du sier at Nav hos meg er utrolige til å gjøre jobben sin, tenk om igjen; De gav meg avslag på AAP for mange år siden enda jeg oppfylte alle krav, noe som brøt meg enda lenger ned, men jeg klagde og fikk medhold. Det samme skjedde igjen med Uføretrygd som jeg hadde rett på, men som de også ga avslag på og i tillegg rett før Jul for et ekstra spark mot de som ligger nede, og det etterlot meg helt uten penger til slutt. Men jeg brukte mine siste krefter på å Klage igjen og fikk medhold igjen.) Du kan jo spørre dem om det er mulig for deg å få etterbetaling av UU, men er stor sjanse for at det kommer eget vedtak om dette. Men dette følger etter egne særregler for UU i tidligere mottate ytelser. Sjekk brevet ditt hvor du fikk godkjent Uføretrygd, trenger ikke gamle AAP papirer, for der sto det for meg at jeg skulle få eget vedtak om Etterbetaling av Ung og Ufør og Renter. Men ja det at du er bosatt i Utlandet skaper jo muligens problemer, er ikke helt sikker på hva du har rett på pga det. Dette sto i brevet mitt: "Rettighet som Ung Ufør - Du er innvilget rettighet som ung ufør fordi du ble alvorlig og varig syk før du fylte 26 år. Dette betyr at uføretrygden din vil bli beregnet etter regler som gjelder ung ufør. Du vil få etterbetaling etter særreglene for ung ufør i tidligere mottatte ytelser dersom du har hatt en stønad som har vært lavere enn beregning med ung ufør. Dersom du har mottatt sosialstønad kan det bli tatt refusjon i etterbetalingen. Vi sender ut et eget brev om dette. Den garanterte minsteytelsen som ung ufør beholdes bare så lenge du bor i Norge. Dersom du flytter ut av Norge og mister medlemskapet i folketrygden, vil du få uføretrygden beregnet etter din egen opptjening. Ved flytting tilbake til Norge får du tilbake minsteytelsen som ung ufør. " Anonymkode: 150ab...566
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 3 uker er jo ikke så lange tiden, jeg regner med lengre tid enn som så. Selv venter jeg renter for så øangt tilbake som til 1999, og jevnt og trutt fremover. Tar den tiden det tar og får vel bare smøre seg med tålmodighet. Med NAV kan en nesten ikke forvente at det blir gjort raskt. Forøvrig tjener jo NAV på å drøye tiden også. Anonymkode: a4201...a0c Takk for svar! Synes bare det er så rart at Refusjonskrav-Renter ble utbetalt til kommunen for 3 uker siden, men ingenting til meg enda for den lange perioden som NAV sa at jeg skulle få renter for dagen før kommunen min fikk rentene sine av min sosiale stønad fra 2015... Men det er vel et mattestykke så stort og vanskelig at de trenger over 3 uker på å regne det ut da...😂 Takk igjen! Føler meg roligere. Anonymkode: 150ab...566
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå