Team retriever Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Den ene tispa vi har overtatt fra omplassering er fra en barnefamilie og de ønsker en del kontakt med hunden. Datteren på 12 år ønsker stadig å komme på besøk, og rett som det er oppdager vi at hun står på døra her, eller når hunden er ute på terrassen, så kommer hun inn til den. Foreldrene ønsker også å passe den med jevne mellomrom. Og det er så utrolig vanskelig si nei føler jeg. Hunden har funnet seg til ro her, og det er ikke det jeg er bekymret for men.... ja.NOen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Oi, ikke greit. Her må du bare sette grenser, og jo før jo bedre. Og tydelige grenser. Til datteren må dere si konsekvent nei, og gi beskjed til foreldrene hva som er akseptabel mengde kontakt - og at om dere ønsker å tillate kontakt, at det skal avtales på forhånd. IKKE greit å ta seg inn på terrassen til folk.. Anonymkode: 1b538...b5c 15
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Vis hjertevarme. Det er vondt for et barn å miste en hund. Anonymkode: 81f29...37c 3 7
Mooza Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Er det ikke litt greit å ha en ekstra familie til når feks du skal bort? Jeg føler med den 12 årigen. Stakkars ❤️ Hun savner nok hunden sin. Gjør det noe om hun kommer og hilser på da? Er ikke det bare koselig? 12 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 Hva slags avtale ble inngått når dere tok over hunden? Hva var grunnen til at hunden ble omplassert? Anonymkode: 944f2...f58 17 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Server saft og ta en prat med barnet. Jenta har det sikkert helt jævlig. Vis omsorg. Anonymkode: 81f29...37c 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Mooza skrev (Akkurat nå): Er det ikke litt greit å ha en ekstra familie til når feks du skal bort? Jeg føler med den 12 årigen. Stakkars ❤️ Hun savner nok hunden sin. Gjør det noe om hun kommer og hilser på da? Er ikke det bare koselig? Jeg hadde overhodet ikke likt det. Jeg har null interesse av å få besøk av fremmede folk, og altså, om ungen går inn på terassen, og kommer uanmeldt?? Ts har skaffet seg hund, ikke et avlastningsbarn.. Anonymkode: 1b538...b5c 21 1
Mooza Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde overhodet ikke likt det. Jeg har null interesse av å få besøk av fremmede folk, og altså, om ungen går inn på terassen, og kommer uanmeldt?? Ts har skaffet seg hund, ikke et avlastningsbarn.. Anonymkode: 1b538...b5c Koselig. Bor dere i by siden dere er slik? Djises.. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 Mooza skrev (2 minutter siden): Koselig. Bor dere i by siden dere er slik? Djises.. Det er akkurat like mange introverte på landet som i byen, og akkurat like mange som liker privatliv Er ikke besøk noe man har avtalt før overtagelsen av hunden fant sted, så har heller ikke de forrige eierne noen rett til å tvinge seg på ts. Ville du synes det var ok om de forrige eierne av boligen din kom og satte seg ned i hagen din når som helst? For de savnet hagen sååååå mye? Anonymkode: 1b538...b5c 11 2
Nevrosererroser Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 (endret) Mooza skrev (6 minutter siden): Er det ikke litt greit å ha en ekstra familie til når feks du skal bort? Jeg føler med den 12 årigen. Stakkars ❤️ Hun savner nok hunden sin. Gjør det noe om hun kommer og hilser på da? Er ikke det bare koselig? Det gjør noe at barn kommer uanmeldt på besøk til dyr og at de tar seg til rette på privat eiendom. Hunder er et stort ansvar og barn, selv store og flinke barn som skjønner ting kan ha uflaks eller ikke tenke over konsekvenser. Hva om hunden kommer seg ut, får i seg noe den ikke tåler, biter eller lignende når barnet er på terassen? Jeg liker ikke å la voksne jeg kjenner godt engang få «låne» hunden min selv om han er snill og grei. Han er mitt ansvar, med dyr skjer ting fort. Endret 1. mars 2023 av Nevrosererroser 2
Team retriever Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vis hjertevarme. Det er vondt for et barn å miste en hund. Anonymkode: 81f29...37c Vel, hun har knapt kost med hunden deres etter at den passerte 5 mnd , hun har aldri mens den har bodd der gått tur med den eller noe. Så klart litt kontakt men jeg har tross alt 3 andre som er ute samme med denne tispa og ikke alle de 3 syntes uventet besøk er like ok. Det er tross alt vakthunder de 2 andre 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 Er det så ille å la de passe den av og til da? Anonymkode: daf5e...afd 1
Team retriever Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva slags avtale ble inngått når dere tok over hunden? Hva var grunnen til at hunden ble omplassert? Anonymkode: 944f2...f58 Grunnen til omplassering var at de ikke hadde tid lengre samt at dette er en bruksrase, de skulle stille opp ved behov og ikke mer enn det. Jentungen deres brydde seg kun om hunden da den var liten valp, når de hadde hatt den en stund gadd hun ikke bry seg mer
Team retriever Skrevet 1. mars 2023 Forfatter #14 Skrevet 1. mars 2023 Mooza skrev (14 minutter siden): Er det ikke litt greit å ha en ekstra familie til når feks du skal bort? Jeg føler med den 12 årigen. Stakkars ❤️ Hun savner nok hunden sin. Gjør det noe om hun kommer og hilser på da? Er ikke det bare koselig? Vi har stort sett alltid med hundene når vi reiser, vi er mye på fjell og turer hvor hunder er med. De skule passe henne under løpetiden, vel det har enda ikke skjedd. Hadde hun bare ringt på men jeg har 3 andre hvor 2 av de er vaktraser og de setter lite pris på å få folk på terrassen. Og hadde hun bare brydd seg om hunden da den bodde hos de. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 1 minutt siden, Team retriever said: Grunnen til omplassering var at de ikke hadde tid lengre samt at dette er en bruksrase, de skulle stille opp ved behov og ikke mer enn det. Jentungen deres brydde seg kun om hunden da den var liten valp, når de hadde hatt den en stund gadd hun ikke bry seg mer nettopp, med dette i minne, så synes jeg dere skal sette grenser. Gjerne komme å hilse på en gang i blant, men det er litt mye, og dere overtok jo hunden NETTOPP FORDI den familien ikke hadde tid til hunden. Om du vil være snill, så kan du jo avtale en dag (eventuelt med overnatting) eller helg der de kan passe hunden i nær fremtid. Anonymkode: 944f2...f58 2
Tanuki Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Du må snakke med foreldre. Gi tydelig beskjed at besøk kun kan skje om det er avtalt på forhånd. Og det er opp til deg når det evt passer å få besøk. Om foreldrene er en smule oppegående så har de null problemer med det. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 Team retriever skrev (13 minutter siden): Vel, hun har knapt kost med hunden deres etter at den passerte 5 mnd , hun har aldri mens den har bodd der gått tur med den eller noe. Så klart litt kontakt men jeg har tross alt 3 andre som er ute samme med denne tispa og ikke alle de 3 syntes uventet besøk er like ok. Det er tross alt vakthunder de 2 andre Foreldrenes ord? Saken stiller seg litt annerledes når du har flere hunder. Da må du snakke med jenta og be henne ringe på FØRST. Team retriever skrev (12 minutter siden): Grunnen til omplassering var at de ikke hadde tid lengre samt at dette er en bruksrase, de skulle stille opp ved behov og ikke mer enn det. Jentungen deres brydde seg kun om hunden da den var liten valp, når de hadde hatt den en stund gadd hun ikke bry seg mer Foreldrenes ord? Vet du hva som rører seg i jentas hjerte? Anonymkode: 81f29...37c 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 Og er det riktig at et barn skal gå tur med en hund? Et barn kan ikke ha et slikt ansvar. Ikke bruk det som et motargument. Anonymkode: 81f29...37c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldrenes ord? Saken stiller seg litt annerledes når du har flere hunder. Da må du snakke med jenta og be henne ringe på FØRST. Foreldrenes ord? Vet du hva som rører seg i jentas hjerte? Anonymkode: 81f29...37c Det spiller ingen verdens rolle hva som "rører seg i jentas hjerte". De har gitt fra seg hunden, og den er nå ts sin. At barnet savner hunden, er ikke ts sitt problem. En 12-åring er stor nok til å lære seg at sorg og savn er livets harde realiteter, og at det er noe man må lære seg å håndtere. På akkurat samme måte som at om de flytter, så kan hun ikke lenger forlange å få spasere rett inn i gamle huset og sette seg på det gamle rommet sitt. Anonymkode: 1b538...b5c 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 Ga foreldrene uttrykk for at de ønsket mye kontakt med hunden før omplasseringen? Hvis det er tilfellet, så synes jeg du bør holde deg til det, men sette noen grenser for kontakt, som at de ikke skal komme på besøk uanmeldt, men alltid spørre først, og at du er den som bestemmer når de eventuelt får passe. Ga de ikke uttrykk for det før omplasseringen, så bør du nok bare ta den ubehagelige samtalen Anonymkode: aed08...c16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå