Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning, ta sjansen på graviditet nr 2?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig i tvil om vi vil gi barnet vår søsken eller ikke, grunnet jeg ble veldig syk i forrige svangerskap. Startet med ekstrem kvalme, deretter høyt blodtrykk fra uke 33 som endte i svangerskapsforgiftning og igangsetting. Etter fødsel var blodtrykk skyhøyt lenge, mye høyere enn under graviditeten, og jeg var i veldig dårlig form. Var redd blodtrykket skulle bli alvorlig høyt, var snakk om innleggelse etter fødsel og at blodtrykket kunne bli forhøyet for alltid. 

Ut ifra dette vet vi ikke om vi tørr å bli gravid på ny. Noen som har vært i lignende situasjon? Hadde jeg visst at helsen ble bra igjen etter graviditet hadde det vært noe annet, men å eksempel få forhøyet blodtrykk resten av livet er skummelt. 

Anonymkode: 0bf76...562

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert lurt å snakke med lege om dette i forhold til risikoen for samme komplikasjoner i nytt svangerskap. Uansett vil du nok få ganske tett oppfølging.

Anonymkode: 070ec...757

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du ta opp med lege. Jeg fikk beskjed om at jeg må på blodtrykksmedisin ved et evt neste svangerskap (hadde litt svangerskapsforgiftning og høyt blodtrykk), som betyr at jeg må ta kontakt med dem med en gang jeg har positiv test for å bli sjekket. 

Anonymkode: be9b6...fb1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt av det samme, indusert fødsel noe før termin, gikk på trandate i noen uker etter fødsel. Fikk albyl-e fra uke 12 i sv skap nr to og blodtrykket holdt seg innenfor normalen hele veien, fødte til termin. Så det kan gå fint, men snakk med legen din som kjenner sykehistorien din. 

Anonymkode: 0cd8c...df2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble igangsatt pga begynnende svangerskapsforgiftning i første svangerskap (igangsatt 2,5 uke før termin, født to uker før termin). Den gangen var jeg på sykehuset en hel uke etter fødsel pga høyt blodtrykk. De ville egentlig ha meg der enda lenger. Gikk på blodtrykksmedisiner i mange uker etterpå. Neste svangerskap gikk helt fint, uten tegn til forgiftning 😊 Fikk tettere kontroller hvor de sjekket blodtrykket mitt. Tok ikke medisiner preventivt for blodtrykket heller. 

Men dette varierer sikkert fra person til person. Snakk med legen din. Vedkommende kan svare mer betryggende enn noen på KG.

Anonymkode: 4a807...259

AnonymBruker
Skrevet

Hadde svangerskapsforgiftning med første som gav seg etter fødsel så har ikke erfaring med å bli dårlig etter fødsel. (Fødte i uke 35). Blodtrykket steg utover i svangerskapet og gikk etterhvert på en relativt høy dose blodtrykksmedisin.

Men uansett - startet på AlbylE i uke 8 og gikk på det til uke 34 tror jeg det var i andre svangerskap.

Hadde tett oppfølging. Fikk ikke svangerskapsforgiftning med nr to og blodtrykket holdt seg fint hele veien.

Anonymkode: d8749...c17

AnonymBruker
Skrevet

Spør legen, ikke KG. Hør på råd fra medisinsk personell, hva de tenker om risiko for at noe sånt skjer igjen. 

Anonymkode: 94747...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Ville jeg aldri tatt sjansen på. Du har tross alt et barn du skal ivareta, det fortjener bedre enn en syk mor.

Anonymkode: 9df1f...bb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville jeg aldri tatt sjansen på. Du har tross alt et barn du skal ivareta, det fortjener bedre enn en syk mor.

Hvilken medisinsk bakgrunn har du? Hvilke kvalifikasjoner har du til å si noe om risikoen for at ts faktisk blir en "syk mor"? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilken medisinsk bakgrunn har du? Hvilke kvalifikasjoner har du til å si noe om risikoen for at ts faktisk blir en "syk mor"? 

Leste du hvordan hun hadde det forrige svangerskap? Skal hun risikerer å bli nesten sengeliggende i minst 9 måneder? Det er en egoistisk handling som jeg aldri hadde utsatt eget barn for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med nummer 1, ble innlagt i uke 32 og igangsatt uke 35 etter flere uker med blodtrykksmedisin. 

Fikk ikke svangerskapsforgiftning med nummer 2. 

Med nummer 3 fikk jeg svangerskapsforgiftning. 

Jeg fikk jente, gutt og jente og spurte om svangerskapsforgiftningen kunne ha sammenheng med kjønn. Gynekologen sa at det var det ikke, men jeg fikk nummer 2 bare 20 måneder etter nummer 1. Da går risikoen litt ned. Men siden jeg ventet så lenge med nummer 3 (8 år mellom nr 2 og 3) så ble det nesten som førstegangsgraviditet igjen. 

Anonymkode: 8f1db...74f

AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen. Svangerskapsforgiftning er en årsak til mødredødelighet, og i en tilfelle hvis det kommer svært tidlig, senabort eller prematur fødsel. Men du vil jo bli godt fulgt opp

Men det et bare du, etter råd fra legen din, som kan ta den avgjørelsen.  Adopsjon er kanskje et alternativ?

Anonymkode: d89a2...e7b

AnonymBruker
Skrevet

Be om en samtale med fødselslege, slik at du kan få høre om risikoene, og evt legge en plan for et nytt svangerskap. Du må helt sikkert begynne med blodfortynnende medisiner tidlig i svangerskapet. 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning med første, ikke med nr 2. Men med nr 3 fikk jeg det igjen. Enda jeg gikk på blodfortynnende. Men tegnende på svangerskapsforgiftning hadde allerede begynt å vise seg i uke 18, og det var da jeg startet med medisiner. Grunnen til at jeg ikke begynte tidligere på medsiner, var fordi jeg hadde en truende abort og blødde ganske mye.

Anonymkode: 0bbee...54a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...