Gå til innhold

Nav ber meg sende kontoutskrift

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt som står på kontoer som du er innehaver av regnes som dine penger. At du mener det er barnas eller Lånekassens penger kan ikke nav ta for god fisk.

Anonymkode: a7d33...d21

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du å skulle ha ‘oppstartspenger’? Det er DIN oppstart. 

Anonymkode: 76421...cba

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slin at nav gir stønad til oppvaskmaskin osv med mindre du ikke har noen egne midler. Slik jeg skjønner det har du masse lån i Lånekassen, men i stedet for å bruke dem har du satt dem inn på en konto å tenker å innløse hele lånet om ikke så lenge? Da må du helele bruke de pengene på oppvaskmaskin osv å ordne ordinært nedbetaling hos Lånekassen slik som alle andre. 

Det du beskriver er utbyttelse av systemet. Det er dyrt å skille seg ja, men dersom du f.eks har daglig omsorg vil du få dobbel barnetrygd, kunne få redusert foreldrebetaling i bhg og sfo, overgangsstønad hvis du har barna mer enn 60%, skattefradrag etc. Dvs at det er flere ordninger som skal hjelpe dem som er enslige med barn. Disse stønadene er inntektsbaserte, ikke formuebaserte. Synes absolutt at ordningene skulle vært flere og høyere, men synes virkelig det er en uting hvis folk har mye penger på konto og har tenkt å bruke be nav om tilleggsstønader. 

Jeg vet ikke hvordan nav vil forholde seg til det dersom dersom du plutselig nedbetaler hele lånet til Lånekassen. Du får ringe dem med skjult nummer og spør, det samme når det gjelder oppsparte midler til barn. 

Anonymkode: 9f43a...b17

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Markert ut hva jeg har søkt om støtte til, til alle som spør. Nødvendige ting vil si komfyr, kjøleskap, vaskemaskin ogsånt.. 

Anonymkode: ab8b8...96f

Dette kan du få støtte til. Men bare dersom du ikke har penger på konto (mer enn til vanlig livsopphold). 

Eksempel: Har du 10.000 på konto, kan det gå greit. De 10.000 kan være øremerket husleie, mat, nødvendig livsopphold. 

Har du f.eks. 20-30.000 eller mer på konto, tror jeg du kan glemme å få støtte. 

Tips: Du får mye billig (og noen ganger alldeles gratis) på Finn.no

Anonymkode: 1c9ba...817

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tjaaaaaa. Det er fullt lov å betale ned hele lånekasselånet når som helst. Og når det først er gjort så kan ikke NAV etterpå si «det skulle du ikke ha gjort, da får dere sulte» hvis TS faktisk ikke har råd til livsopphold. TS kan jo ikke få tilbake pengene igjen fra lånekassen etter å ha betalt ned lånet.

Anonymkode: 4a336...72c

…og dette tenker du er innafor ? :klo:

I så fall burde vi jo alle bruke hele månedslønna vår på å betale ned på boliglånet, og søke nødhjelp hos NAV etterpå… 🙄

Markert ut hva jeg har søkt om støtte til, til alle som spør. Nødvendige ting vil si komfyr, kjøleskap, vaskemaskin ogsånt.. 

Dersom du har penger på konto så har du jo ikke behov for stønad til disse tingene. 🤷‍♀️ Det finnes mye fint på Finn dersom du ikke ønsker å bruke så mye.

Anonymkode: 960ad...f5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er meg med innlegget med henvisningene fra rundskrivet igjen. 

Det som er viktig å tenke på, er at Nav skal støtte på et nivå som ikke er urimelig sett opp mot hva sammenlignbare grupper i samfunnet har til rådighet. De fleste med studielån bruker dette i stedet for å søke Nav om støtte til å kjøpe ting, eksempelvis. Det er helt vanlig å måtte gjøre. Hvorfor skal ikke akkurat du ventes å gjøre det? Jeg spør oppriktig, for hvis du har et godt svar, så bør du opplyse Nav-kontoret ditt om det. 

Jeg godkjenner og avslår sosialhjelpsvedtak på mitt kontor. Hadde en av mine kollegaer skrevet et vedtak om etablering hvor de ikke hadde undersøkt økonomien din, så hadde jeg sendt det i retur. Vi har både rett og plikt til å undersøke. Noen ganger er kontoutdrag den eneste måten å få en fullstendig oversikt på. Dersom du tror det er relevant, kan du legge ved et vedlegg hvor du forklarer biten med barnas midler. 

Det er heller ikke vits i å ringe anonymt til Nav kontaktsenter for å spørre hvordan Nav stiller seg til en gitt problemstilling som dette med å betale ned lån to sek før man søker om sosialhjelp. Det er opp til det enkelte kontor å vurdere. Vi baserer vedtak etter sosialtjenesteloven på en helhetlig og individuell vurdering av en konkret søknad. 

Anonymkode: b421d...0fe

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har hatt råd til å sette av lånekassepengene. Nå har du ikke lenger råd til det, og må dermed bruke dem. 

Så enkelt. 

Anonymkode: 3e500...10e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har penger på egen konto nå så spiller det ingen rolle hvem sine penger det er fordi det er på din kontoutskrift og da er det "dine" penger. Blir veldig overrasket om du får dette innvilget når du har penger selv, det hadde ikke gått her i byen men om du er på et mindre sted så tenker jeg sjansen er større.

Anonymkode: a726c...cee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo snakk om en form for nødhjelp.

Ikke noen rettighet en har, at NAV gir økonomisk støtte når en ønsker å etablere seg, sånn til hvem som helst.

Det er hjelp til folk som akutt befinner seg i uten bolig og uten penger.

Har du tusenvis av kroner på sparekonto skal du selvfølgelig bruke av dette.

Om du har spart penger til barna, og spart lån fra Lånekassen - ja, da har du mye penger.

Selvfølgelig skal du bruke av sparepenger før du vurderes til etableringsstøtte.

Betaler du inn hele studielånet og flytter penger inn på barnas navn nå, så risikerer du at du får avslag uansett.

Å flytte midler du har i ditt navn nå over til andre rett før søknad vil virke som forsøk på å svindle til seg penger.

Anonymkode: 49a73...442

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...