Gå til innhold

Nav ber meg sende kontoutskrift

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg skal bli alene med små barn. Far skal ha noen dager i mnd. Nav ber meg sende kontoutskrift. Men jeg har oppsparte penger som ikke er mine, men lånekassepenger som skal betales tilbake. Og penger til barna i mitt eget navn. Betyr det at de kommer til å nekte meg oppstartshjelp til nødvendige ting? Noen som vet hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: ab8b8...96f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke opprettet egne kontoer til barna? Lånekasse pengene kan du jo betale inn igjen. Evt forklare det og så deretter vise til utskrift om at de ble betalt inn.

Anonymkode: 2111c...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis

Anonymkode: 6a3b6...a53

AnonymBruker
Skrevet

De har vel bedt om kontoutskrift for at du skal vise at du ikke har penger på konto og trenger nødhjelp/ sosialhjelp kanskje? I så fall vil du nok få avslag. Hvorfor betaler du ikke tilbake til Lånekassen ? Flytt barnas penger over på konto i deres navn, det kan allikevel være du må bruke de men det er litt opp til saksbehandler. 

Anonymkode: 0d9b7...80d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har vel bedt om kontoutskrift for at du skal vise at du ikke har penger på konto og trenger nødhjelp/ sosialhjelp kanskje? I så fall vil du nok få avslag. Hvorfor betaler du ikke tilbake til Lånekassen ? Flytt barnas penger over på konto i deres navn, det kan allikevel være du må bruke de men det er litt opp til saksbehandler. 

Hvis barnas penger er i barnas navn kan de ikke kreve at man bruker de nei uavhengig av saksbehandler. Akkurat dette vet jeg men noen bruker de da både de og saksbehandler er uopplyste om at det faktisk er lovverk på dette 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor har du ikke opprettet egne kontoer til barna? Lånekasse pengene kan du jo betale inn igjen. Evt forklare det og så deretter vise til utskrift om at de ble betalt inn.

Anonymkode: 2111c...0d8

dersom barna får alt for mye penger på konto før de skal skaffe seg høyere utdannelse, så kan disse pengene gå utover hvor mye penger de kan få i stipend eller fra Lånekassen.  

Anonymkode: 1f05c...4ab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo se veldig suspekt ut, om du nå flytter store summer sparepenger over på barnas navn…

Anonymkode: 49a73...442

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei. Jeg skal bli alene med små barn. Far skal ha noen dager i mnd. Nav ber meg sende kontoutskrift. Men jeg har oppsparte penger som ikke er mine, men lånekassepenger som skal betales tilbake. Og penger til barna i mitt eget navn. Betyr det at de kommer til å nekte meg oppstartshjelp til nødvendige ting? Noen som vet hva jeg kan gjøre? 

Nøyaktig hva er det du skal søke NAV om?

Er det sosialstønad for å hjelpe deg med å kjøpe det nødvendige i ny leilighet, så ja, da vil du selvfølgelig ikke få det om du samtidig har masse sparepenger på konto.

Å spare til hverken barna eller Lånekassen er nødvendig. Det er midler du har tilgjengelig, og staten skal ikke gi deg penger ment på dem i den ytterste nød uten tak over hodet eller penger - når du faktisk har penger tilgjengelig.

Derfor NAV ber om kontorutskrifter - fordi folk søker om ting de ikke har rett på.

Anonymkode: 49a73...442

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

dersom barna får alt for mye penger på konto før de skal skaffe seg høyere utdannelse, så kan disse pengene gå utover hvor mye penger de kan få i stipend eller fra Lånekassen.  

Anonymkode: 1f05c...4ab

Blir barnas hverdag så mye bedre av å være fattige fordi man ikke får penger fra NAV siden disse pengene er på mors konto ...?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis barnas penger er i barnas navn kan de ikke kreve at man bruker de nei uavhengig av saksbehandler. Akkurat dette vet jeg men noen bruker de da både de og saksbehandler er uopplyste om at det faktisk er lovverk på dette 

TS skriver at barnas penger er på en konto med hennes eget navn.

Tror de fleste ville oppfatte det som urettferdig dersom noen søkte sosialstøtte med en solid sum i banken og forklarte at pengene ikke er vedkommendes - her i Norge er det dokumentasjon svart på hvitt som betyr noe, og er dette barnas penger, burde de ha vært på en konto i barnas navn. Ellers tror jeg man kan glemme å få penger fra NAV om bankkontoen betyr noe.

Anonymkode: e8292...edb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker. Men du vil nok ha rett på overgangsstønad i hvertfall uansett. 

Anonymkode: 5eb58...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det noe nytt i lovverket? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du har søkt NAV om TS? Det er vel ingen automatikk i at man får oppstartsmidler fordi om man skilles når man har små barn... Om du har søkt feks sosialhjelp er jo det for de som er veldig fattige og da må man jo dokumentere det, at det er et behov. Det du kan få er vel det som heter overgangsstønad, gitt at du er i jobb (eller sykemeldt/ufør) og ikke tjener for mye, og har barna en viss prosent. Mener overgangsstønad bare beregnes fra inntekt, ikke fra sparepenger/hva som er på konto. Du kan lese om overgansstønad her: https://www.nav.no/overgangsstonad-enslig 

Du har vel og rett på feks utvidet barnetrygd osv avhengig av hvor mye du har barna. Så det kan du sjekke ut :)

Anonymkode: 672c4...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som en annen spørr om: HVA er du har søkt om fra NAV?

Om det er økonomisk sosialhjelp, så krever nav ganske mye av bevis fra deg også kontoutskrift. 

Anonymkode: 93d1f...277

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men det er ikke TS sin sak, hun sparer til barna i eget navn så dvs at pengene ikke juridisk setter barnas men TS sine disponible midler som hun da selvfølgelig må bruke før hun kan snylte på staten.

Anonymkode: a8921...259

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Hva har du søkt NAV om?

2. Hvorfor må lån fra Lånekassa betales tilbake i en slump, har du ikke en nedbetalingsplan slik som alle andre? :klo: Dersom du har spart lånekasselånet og ønsker å betale alt/det meste tilbake med en gang så må du droppe den planen og betale ned etter nedbetalingsplanen slik som alle andre, dersom økonomien tilsier at det er nødvendig. Dersom du har fått krav fra Lånekassa om å tilbakebetale alt/deler av lånesummen umiddelbart så må du jo sørge for å få faktura snarest mulig slik at disse midlene ikke står på din konto. Men du kan ikke velge å betale ned studielånet ditt med sparepengene dine for å kvalifisere for sosialhjelp fra NAV. 

3. Hvem er spart opp disse pengene til barna dine? Dersom det er gaver fra familie bør du sørge for at disse settes på konti i barnas egne navn. Dersom det er penger du selv har spart opp for å gi til barna må du bruke av disse til livsopphold dersom det er slik at du ikke klarer deg uten. Det er ikke slik at man kan sette av deler av egne midler til sparing til barna og samtidig kreve penger til livsopphold fra NAV.

Anonymkode: 960ad...f5e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Litt usikker. Men du vil nok ha rett på overgangsstønad i hvertfall uansett. 

Anonymkode: 5eb58...510

Hvorfor svarer du da?

Overgangsstønad har ingenting med oppsparte midler å gjøre.

HVA søker du om, ts?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lånekassepengene er jo dine. Idet du har fått dem utbetalt fra lånekassen så er de ikke lånekassen sine penger lenger. Når du sparer pengene så vil det dermed føre til at du får en liten formue. Men samtidig så opparbeider du deg jo gjeld, så skattemessig går du i null. Men om du sparer et beløp tilsvarende det du får utbetalt av lånekassen hver måned, så er det likefullt sparepengene dine. Ev. kan man si at du brukte opp lånekassepengene og sparte av lønnsinntekten din i stedet. Resultatet er det samme. 

Anonymkode: 4a336...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. Hva har du søkt NAV om?

2. Hvorfor må lån fra Lånekassa betales tilbake i en slump, har du ikke en nedbetalingsplan slik som alle andre? :klo: Dersom du har spart lånekasselånet og ønsker å betale alt/det meste tilbake med en gang så må du droppe den planen og betale ned etter nedbetalingsplanen slik som alle andre, dersom økonomien tilsier at det er nødvendig. Dersom du har fått krav fra Lånekassa om å tilbakebetale alt/deler av lånesummen umiddelbart så må du jo sørge for å få faktura snarest mulig slik at disse midlene ikke står på din konto. Men du kan ikke velge å betale ned studielånet ditt med sparepengene dine for å kvalifisere for sosialhjelp fra NAV. 

3. Hvem er spart opp disse pengene til barna dine? Dersom det er gaver fra familie bør du sørge for at disse settes på konti i barnas egne navn. Dersom det er penger du selv har spart opp for å gi til barna må du bruke av disse til livsopphold dersom det er slik at du ikke klarer deg uten. Det er ikke slik at man kan sette av deler av egne midler til sparing til barna og samtidig kreve penger til livsopphold fra NAV.

Anonymkode: 960ad...f5e

Tjaaaaaa. Det er fullt lov å betale ned hele lånekasselånet når som helst. Og når det først er gjort så kan ikke NAV etterpå si «det skulle du ikke ha gjort, da får dere sulte» hvis TS faktisk ikke har råd til livsopphold. TS kan jo ikke få tilbake pengene igjen fra lånekassen etter å ha betalt ned lånet.

Anonymkode: 4a336...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Markert ut hva jeg har søkt om støtte til, til alle som spør. Nødvendige ting vil si komfyr, kjøleskap, vaskemaskin ogsånt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sosialhjelp etter §18 er subsidiært, noe som betyr at du må bruke andre midler før du har krav til dette

Sitat
4.18.2.44 Etablering, innbo og utstyr

Tjenestemottaker har krav på stønad til innbo etter en nøktern og rimelig standard ved etablering i bolig dersom vedkommendes økonomi er slik at det ikke kan finansieres på andre måter. Med innbo og utstyr menes møbler, lamper, tepper, nødvendige hvitevarer, samt bruksgjenstander som sengetøy, håndklær, kjøkkenutstyr og lignende. I vurderingen av hvilket innbo det er rimelig at tjenestemottaker har, skal det legges vekt på individuelle behov, helhetlig livssituasjon, alder, husstandens størrelse og om det er barn og unge i familien, sett i sammenheng med hva som er vanlig for personer i samme livssituasjon som vedkommende. Utgifter til å få transportert innboet hjem kan også dekkes. Stønaden vil innebære en tilleggsytelse til en eventuell løpende ytelse.

Kostnader til vedlikehold og fornyelse av innbo og utstyr etter en nøktern og rimelig standard inngår også i livsoppholdet, og kan innebære en tilleggsytelse til en eventuell løpende ytelse.

Det skal tas særlig hensyn til at barn og unge har andre behov for møbler og utstyr enn voksne, for eksempel barnevogn, sikret barnestol, utstyr til skolen og tilrettelagt sted til å gjøre hjemmearbeid.

Sitat
4.18.2.12 Vurdering av tjenestemottakers inntekter

Den enkelte har i utgangspunktet ansvar for å sørge for eget livsopphold ved å utnytte alle reelle inntektsalternativer. Økonomiske muligheter og inntekter kan deles inn i tre hovedkategorier; inntektsgivende arbeid, egne midler og andre økonomiske rettigheter.

I og med at økonomisk stønad er en subsidiær ytelse, er utgangspunktet at det i vurderingen av om det skal ytes stønad og i beregningen av stønadsnivået kan tas hensyn til alle former for inntekter, forsørgelse, ytelser, støtte og egne midler som tjenestemottaker har eller har tilgang til. For å kunne avgjøre hvilke reelle inntektsalternativer den enkelte har, er det viktig at NAV-kontoret foretar en grundig kartlegging av tjenestemottakers helhetlige situasjon, og innhenter de opplysninger som er nødvendige i saken.

Hvis tjenestemottaker ikke benytter de økonomiske mulighetene vedkommende rår over eller kan gjøre tilgjengelige, kan konsekvensen bli at NAV-kontoret vurderer det slik at det ikke foreligger hjelpebehov som gir rett til økonomisk stønad. En persons hjelpebehov skal likevel vurderes ut fra den nåværende situasjonen, og vedkommende kan ha krav på stønad inntil andre økonomiske muligheter kan benyttes. Dette kan for eksempel være i påvente av lønnsutbetaling, realisering av egne midler eller avgjørelse om rettigheter etter andre ordninger.

Her har jeg klippet ut relevant tekst fra rundskrivet til Lov om sosiale tjenester. Rundskrivet finner du her

Anonymkode: b421d...0fe

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...