AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Skrevet 1. mars 2023 Jeg sliter utrolig mye med nettopp dette, og må nærmest få det inn med teskje😄Jeg vil gjerne komme med konkrete eks, da det er vanskelig å be om tilbakemeldinger uten. Jeg er 32 år gammel, og er student. Har ett år med studier igjen. Noen av emnene repeterer jeg, siden jeg har tatt eksamen tidligere, men pga sykdom har det stått stille noen år. Dermed blir en del av pensumet mer repetisjon; jeg slipper å lese veldig mye, og ligger stort sett på B. Vi har en mann på studiet som er 10 år eldre, og han sliter faglig. Vi har en felles chatgruppe, og alle treffes for kollokvier. Det varierer hvor mange vi er. Han har vært borte litt pga jobb, og da har jeg tatt notater til ham, og generelt oppdatert han. Ser på meg selv som en empatisk person som finner glede i å hjelpe andre🫣Meeen det er som om han leter etter feil når det gjelder meg, og jeg forstår ikke hvorfor. Og nå er han begynt å angripe dialekten min, og uttalelse når vi av og til må lese høyt på engelsk. Jeg er langt fra perfekt, men likevel bedre enn mange. Vi har flere som har strøket på eksamener som ikke får gjennomgå. Jeg er kjempeusikker på om det er humor han prøver seg på😅 Og det at jeg hjelper han, bør ikke det tale for at han IKKE blir «uvenner» med meg? Det er ingen andre som gidder å ta notater…Hehe hjelp meg KG😆 Prøver han å trykke meg ned pga han er faglig svak? Kan det være noe med meg som provoserer? Det tar ikke nattesøvnen min, men jeg er genuint nyskjerrig på andre mennesker og samspillet mellom oss😀 Anonymkode: e6798...616 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Jeg har ingen problemer med å skille ironi og humor fra frekkhet, men hadde ikke fortsatt å hjelpe noen som får meg til å bli usikker og føle meg dårlig. Anonymkode: d92de...a45 10 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen problemer med å skille ironi og humor fra frekkhet, men hadde ikke fortsatt å hjelpe noen som får meg til å bli usikker og føle meg dårlig. Anonymkode: d92de...a45 Nei, har ingen intensjoner om å hjelpe ham lenger. Men ønsker å forbedre mine people skills. Og lurer ofte på om jeg er nærtagende uten grunn🤔 Anonymkode: e6798...616 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Ironi og sarkasme er jo bare ein tynn humor-ferniss over frekkhet uansett, så han her synst eg du skal kutte ut og også slutte å tenke på. Anonymkode: f3076...df9 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ironi og sarkasme er jo bare ein tynn humor-ferniss over frekkhet uansett, så han her synst eg du skal kutte ut og også slutte å tenke på. Anonymkode: f3076...df9 Takk🥰er vant med å høre at jeg må bite i meg ting, få tykkere hud, jobbe med meg selv etc. Anonymkode: e6798...616
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Tja. Slik du fremstiller deg selv, så er det tydelig at du mener at du faglig er bedre han, at du ikke trenger å jobbe så mye med stoffet for å forstå. Men det mener du han gjør. I tillegg opplever jeg at du mener at du er ekstra snill som tar notater. Hvis du, kanskje ubevisst, fremlegger det for han på den måten "Nå skal jeg ta deg under vingene mine og hjelpe deg å forstå det du tydeligvis ikke er glup nok til å forstå", så kan det hende at han tar igjen ved å f eks gjøre litt narr av dialekten din. Jeg tenker at det noen ganger er lurt å se seg selv utenfra. Spør noen du stoler på om hvordan du fremstår. Om svaret er at du kan oppleves hoverende overfor denne mannen, så har du nok noe av grunnen der. At du hjelper han, rettferdiggjør ikke en nedlatende holdning fra din side. Anonymkode: b560a...090 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 Veldig fint at du prøver å gjøre deg selv bedre, og at du prøver å analysere situasjoner og hva du kan gjøre for å endre det. MEN Når det er sagt, det er også en styrke i å annerkjenne at noen typer humor tiltaler ikke deg, og at du ikke har interesse av å menge deg med mennesker som får deg til å føle deg dårlig. For å bruke meg som eksempel: jeg har svært mange venner, og stor omgangskrets i forhold til jobb. Noen tuller jeg kjempegrovt med, noen holder jeg ting positivt med. Det er ikke alle jeg forventer skal "tåle" hard humor, og det er opp til meg, (avsender) å sende beskjeder til andre som er innenfor dems grenser. Anonymkode: 7d049...869 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, har ingen intensjoner om å hjelpe ham lenger. Men ønsker å forbedre mine people skills. Og lurer ofte på om jeg er nærtagende uten grunn🤔 Anonymkode: e6798...616 Nei, ikke hjelp han. Det er vanskelig det der.. jeg bruker veldig mye ironi selv, og opplever at folk som tar alt bokstavelig blir fornærmet over absolutt alt. Er dette ironi? Når det gjelder dialekten, noen tar lett etter andres språk, noen prøver og være morsomme, og noen mobber. Det er helt umulig og vite hvem han er, men det er jo ingen vits i og hjelpe han når du sitter igjen med den følelsen uansett. det er for lite og gå på her for og vite om du er nærtagende uten grunn og ikke skjønner ironi generelt. Kommer du ofte i konflikter med folk? Anonymkode: 65ff2...883 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja. Slik du fremstiller deg selv, så er det tydelig at du mener at du faglig er bedre han, at du ikke trenger å jobbe så mye med stoffet for å forstå. Men det mener du han gjør. I tillegg opplever jeg at du mener at du er ekstra snill som tar notater. Hvis du, kanskje ubevisst, fremlegger det for han på den måten "Nå skal jeg ta deg under vingene mine og hjelpe deg å forstå det du tydeligvis ikke er glup nok til å forstå", så kan det hende at han tar igjen ved å f eks gjøre litt narr av dialekten din. Jeg tenker at det noen ganger er lurt å se seg selv utenfra. Spør noen du stoler på om hvordan du fremstår. Om svaret er at du kan oppleves hoverende overfor denne mannen, så har du nok noe av grunnen der. At du hjelper han, rettferdiggjør ikke en nedlatende holdning fra din side. Anonymkode: b560a...090 Er mulig han «tar igjen litt», men jeg har aldri uttrykt til ham at jeg er bedre. Tvert imot var jeg nesten på gråten etter et seminar der jeg blingset ganske mye, og han ufarliggjorde greia for meg. Jeg har generelt dårlig selvtillit, og uttrykker lett min utilstrekkelighet. Men når han får D eller stryker der jeg får B, så har jeg vel lov å tenke at jeg ligger litt bedre an(?). Prøver å lære meg bedre samspill med andre mennesker. Har ikke fremlagt det som om jeg tar han under vingene mine. Er bare snakk om notater når han er borte, noe han virket veldig glad for at jeg gadd. Anonymkode: e6798...616 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Veldig fint at du prøver å gjøre deg selv bedre, og at du prøver å analysere situasjoner og hva du kan gjøre for å endre det. MEN Når det er sagt, det er også en styrke i å annerkjenne at noen typer humor tiltaler ikke deg, og at du ikke har interesse av å menge deg med mennesker som får deg til å føle deg dårlig. For å bruke meg som eksempel: jeg har svært mange venner, og stor omgangskrets i forhold til jobb. Noen tuller jeg kjempegrovt med, noen holder jeg ting positivt med. Det er ikke alle jeg forventer skal "tåle" hard humor, og det er opp til meg, (avsender) å sende beskjeder til andre som er innenfor dems grenser. Anonymkode: 7d049...869 Dette virker logisk. For han er en type som tuller veldig mye, og har en annen type humor enn meg. Jeg har nok en «snillere» humor☺️Jeg prøvde å svare litt ironisk på gruppechatten, på dialekten min🫣Det ble helt stille. Anonymkode: e6798...616
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 Kanskje det er vanskelig for han å være dårligere enn deg, og enda verre… dårligere enn en kvinne. Anonymkode: 39759...017
Tradegy Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 Jeg kjenner meg litt igjen. Får tvil, særlig når det kommer til sarkasme (for min del) 🙈 Men det blir viktig for deg, å være ærlig Det er viktig for dynamikken at dere vet hvor dere har hverandre. Og det er hèlt innafor at man må "føle på det", rundt de man omgås ❤️ Men det bikker over, når det pirkes på dialekt. Da er han ute etter å trigge noe, kun for å gjøre det. Ingenting du trenger å finne deg i Fatt mot og gi han beskjed om det 🙂
Carrot Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 veldig ofte er frekke folk raske å si de var ironiske, det var ikke ment slik osv når noen påpeker at det der ikke var greit, så kanskje det ikke er deg der er noe "galt" med i denne settingen TS? 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Er det du som har lagt inn mange innlegg tidligere? Da har du i såfall fått spørsmål om du kan ha en form for autisme? Det er jo i såfall vanlig å slite med mellommenneskelige forhold, samt vanskelig å forstå sarkasme og ironi. Hvis du ikke er den jeg trodde, beklager det. Anonymkode: e588f...b17 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Tradegy skrev (3 minutter siden): Jeg kjenner meg litt igjen. Får tvil, særlig når det kommer til sarkasme (for min del) 🙈 Men det blir viktig for deg, å være ærlig Det er viktig for dynamikken at dere vet hvor dere har hverandre. Og det er hèlt innafor at man må "føle på det", rundt de man omgås ❤️ Men det bikker over, når det pirkes på dialekt. Da er han ute etter å trigge noe, kun for å gjøre det. Ingenting du trenger å finne deg i Fatt mot og gi han beskjed om det 🙂 Hehe godt vi er flere…😅Jeg kjenner meg ikke igjen i rollen som arrogant ihvertfall. Har drittdårlig selvtillit generelt🫣 Anonymkode: e6798...616 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #17 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det du som har lagt inn mange innlegg tidligere? Da har du i såfall fått spørsmål om du kan ha en form for autisme? Det er jo i såfall vanlig å slite med mellommenneskelige forhold, samt vanskelig å forstå sarkasme og ironi. Hvis du ikke er den jeg trodde, beklager det. Anonymkode: e588f...b17 Nei er første gangen jeg drister meg til denne typen drøfting som jeg ikke tør IRL😞Er ikke autist, men sliter veldig med relasjoner uten å være på autimse spekteret. Anonymkode: e6798...616 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #18 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg sliter utrolig mye med nettopp dette, og må nærmest få det inn med teskje😄Jeg vil gjerne komme med konkrete eks, da det er vanskelig å be om tilbakemeldinger uten. Jeg er 32 år gammel, og er student. Har ett år med studier igjen. Noen av emnene repeterer jeg, siden jeg har tatt eksamen tidligere, men pga sykdom har det stått stille noen år. Dermed blir en del av pensumet mer repetisjon; jeg slipper å lese veldig mye, og ligger stort sett på B. Vi har en mann på studiet som er 10 år eldre, og han sliter faglig. Vi har en felles chatgruppe, og alle treffes for kollokvier. Det varierer hvor mange vi er. Han har vært borte litt pga jobb, og da har jeg tatt notater til ham, og generelt oppdatert han. Ser på meg selv som en empatisk person som finner glede i å hjelpe andre🫣Meeen det er som om han leter etter feil når det gjelder meg, og jeg forstår ikke hvorfor. Og nå er han begynt å angripe dialekten min, og uttalelse når vi av og til må lese høyt på engelsk. Jeg er langt fra perfekt, men likevel bedre enn mange. Vi har flere som har strøket på eksamener som ikke får gjennomgå. Jeg er kjempeusikker på om det er humor han prøver seg på😅 Og det at jeg hjelper han, bør ikke det tale for at han IKKE blir «uvenner» med meg? Det er ingen andre som gidder å ta notater…Hehe hjelp meg KG😆 Prøver han å trykke meg ned pga han er faglig svak? Kan det være noe med meg som provoserer? Det tar ikke nattesøvnen min, men jeg er genuint nyskjerrig på andre mennesker og samspillet mellom oss😀 Anonymkode: e6798...616 Høres nesten ut som om det heller er han fyren som sliter med å forstå forskjellen på humor og mobbing..... Anonymkode: 0737f...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres nesten ut som om det heller er han fyren som sliter med å forstå forskjellen på humor og mobbing..... Anonymkode: 0737f...3d8 Det er mulig, men jeg må uansett lære meg å takle slikt. Eneste jobb jeg har hatt før jeg ble syk, var i barnehage. Selv om det hovedsaklig var barn jeg forholdt meg til, hadde jeg jo kollegaer, sjefen min og foreldrene til barna å forholde meg til. Opplevde aldri lignende. Kan ha vært kjempeheldig, evt ikke merket «bølling»😂 Anonymkode: e6798...616
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 Vanskelig å vite bare basert på det du forteller, men det kan jo også hende at denne fyren anser deg som en venn og samtidig har en sånn type humor, og derfor tenker det er ok å tulle med deg (som jeg tenker han anser det som hvis det er situasjonen). Kanskje er det vanlig blant hans venner å være litt frekke med hverandre, er en del spesielt mannlige venner som har det sånn har jeg erfart. Friendly banter liksom...? I mangel på et norsk ord xD Personlig synes jeg det er ok og hyggelig at man er så avslappet med hverandre at man kan kødde litt, men om det kombineres med litt dårlige sosiale antenner fra avsender (skjønner ikke helt hvor grensen går feks) og litt problemer med å forstå ironi/sarakasme hos mottaker blir det jo veldig kræsj. Bare en mulighet, kan og være helt motsatt. Anonymkode: 6ded2...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå