Gå til innhold

Jeg synes det er dyrt med konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en dag vi ser frem til på mange måter når sønnen min skal konfirmeres, men jeg gruer meg litt også fordi det er dyrt uansett hvor billig man gjør det. Jeg føler meg ikke helt vel og vet om flere ungdommer som får svimlende summer av foreldrene, noe jeg ikke har mulighet til å matche. 

Jeg har kjøpt en klokke til 6000 kroner, så får han 5000 av meg kontant. Er det ok? Jeg står alene om alle utgifter, og siden vi har så liten plass hjemme i stuen så måtte jeg leie plass. Fant et relativt billig lokale gjennom fagforeningen på jobb, men blir likevel noen tusenlapper. Konfirmanten ønsket koldtbord, så blir noen tusenlapper der også. Og selvom jeg bruker en del pynt vi har fra før så blir det jo alltid litt der også, som servietter osv. Med selskapet og gave så er det kanskje rundt 20.000 for alt. For mange er dette en liten sum, men for meg er det alt jeg kan gi til sammen med alt.  

Er det ok? Hva gir dere som ikke gir svimlende summer? 

Anonymkode: 08896...6f8

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gaven din er mer enn ok. Vi, som er to, kommer ikke til å gi mer enn 10 000 i konfirmasjonsgave til egne barn. 

Anonymkode: b37d1...eb3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Vi gav vår sønn 10000 kr pluss en nøkkelring med gravering. Selskapet var på hotell og kostet 11000 kr. Dress og sko kostet 3500 kr

Anonymkode: a4f66...acc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du gir mer i gave enn det som er nødvendig. 

Vi ga gave til ca 5000kr, og vi er to. 

Lokale koster noen 1000kr, ja. Og maten koster noen 1000kr. 
Da jeg var konfirmant, fikk jeg beskjed fra mine foreldre, at det at de betalte festen, var en del av gaven. (Det var ikke så uvanlig den gangen.) Men det ble jo en normal gave i tillegg. 

Hvis du reduserer gaven til bare klokka, og ser om du kan gjøre noe for å redusere prisen på koldtbordet, så kommer du kanskje ned i 10-12 tusen? 

Tips til å redusere pris på koldtbord: 
Kjøp gode karbonader i butikk og varm opp i ovn selv. Som regel er det nok brød og tilbehør med uansett, og karbonadene passer godt til.
Reker kan også kjøpes i butikk og serveres sammen med et  litt enklere, kjøpt koldtbord. 

Anonymkode: 5c573...fdc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for noen krav det er i dag! En klokke til den prisen, pluss pengene, er jo en storveis gave. Det er langt over det nivået som var på den tiden da jeg selv ble konfirmert på 80 tallet. Jeg fikk en gullring av mine foreldre, og var storfornøyd med det. Det var selve konfirmasjonen og selskapet etterpå som var viktig for meg. I dag handler konfirmasjon tydeligvis om konkurranse og  statusjag. Trist.

Anonymkode: bef91...a3d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer nok ikke til å kunne gi dyrere gave enn maks 5000 til mine barn. Kanskje ikke det en gang…

Trist at konfirmasjon har blitt statusjag og mest mulig penger inn/dyrest mulige gaver.

Synes det du gir er mer enn godt nok, TS.

Anonymkode: c4d14...7ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon til 20 000,- er meget rimelig og ikke noe å klage på. Vi brukte akkurat 30 000,- på en dåp.

Anonymkode: 9843b...9cc

AnonymBruker
Skrevet

synes det høres mer enn nok ut. Koldtbordet kan du lage mye til selv så sparer du en del der og.

Anonymkode: 986ea...698

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Konfirmasjon til 20 000,- er meget rimelig og ikke noe å klage på. Vi brukte akkurat 30 000,- på en dåp.

Du sa det magiske ordet vi. Dere er tydeligvis 2 som skal dele utgiftene, mens hi er 1 person som skal dekke utgiftene. 20000 kr er mye penger, og hi gir sin sønn både en flott feiring og veldig fin gave.

Anonymkode: 816e1...570

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres supert ut, ikke noe å lure på der. Helt normalt nivå i våre kretser i en større by i Norge. Ikke føl at du gjør for lite ihvertfall!

Vi har grei økonomi og ga 10.000 fra oss i gave. Alltid noen som gir mer, men skjønner ikke vitsen. Da vil jeg heller og støtte de litt under studier etc, enn på død og liv å gi de penger som de kanskje sløser vekk mens de er såpass unge.

Anonymkode: 40261...10f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gir 5000,- i gave. Dress ca 3500,-/4000,- inkl sko. Mat 9000,-. Lokale 4000,- + litt pynt. 

Anonymkode: f875e...2d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi, hva gjorde at det ble så dyrt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjon ER dyrt. 

Anonymkode: bb706...58d

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvordan man kan sette seg i en situasjon hvor konfirmasjon blir dyrt. Man vet at barnet høyst sannsynlig skal konfirmeres i 15 år før det skjer og har et hav av tid til å sette av penger slik at man kan gjennomføre helt uten å merke det på økonomien 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d3c1e...7a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at konfirmasjon er en gylden mulighet for å lære barn at det kreves mye innsats fra alke som bidrar til selskapet, både økonomisk og tidsmessig. Jeg måtte hjelpe til å vaske hus før vi fikk overnattingsgjester til konfirnasjoneb, og jeg måtte høflig varte opp eldre slektninger som var på besøk. Tror foreldrene mine hadde slått hardt ned på om jeg så mye som viste litt misnøye over noe som helst med konfirmasjonen. Barna må lære seg å si takk uansett hva folk gir. 

Anonymkode: 8b88f...434

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prøve å lage maten selv? Få hjelp av par stykker. Lage rundstykker og foccacia selv, lage noe potetsalat/brokkolisalat, eggerøre, kjøpe ferdige karbonader/kjøttboller, kutte opp noe grønnsaker, trenger ikke være så avansert. 

Mange har tilbud på servietter, 3 for 2, og div restesalg, pynt hadde du fra før. Kjøp noen enkle bukettblomster og pynt selv. 

Klokke er en fin gave i seg selv. 

Håper konfirmanten mener at godt selskap med familie og venner er viktigere enn at noen skal blakke seg og bruke over evne. 

Anonymkode: 96ac7...7c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som dere valgte selv, dere kan også velge å bruke 1 mill på en dåp 🤷🏼‍♀️ Tror vi brukte under 5000 kr på dåpen til forrige barn inkl dåpskjole.

Anonymkode: d3c1e...7a1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sa det magiske ordet vi. Dere er tydeligvis 2 som skal dele utgiftene, mens hi er 1 person som skal dekke utgiftene. 20000 kr er mye penger, og hi gir sin sønn både en flott feiring og veldig fin gave.

Anonymkode: 816e1...570

Nei, det er ikke mye penger på en konfirmasjon. Ts har nok allslags ekstrainntekt som alenemor og har hatt 15 år til å spare til denne dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi, hva gjorde at det ble så dyrt?

Ordentlig mat.

Gjest takinova
Skrevet

Ser ikke noe poeng i å gi enorme gaver. Hovedgaven er jo at vi arrangerer selskapet. Det er dyrt nok i seg selv. Hvis han ønsket seg en så dyr klokke blir han sikkert superfornøyd med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...