Gå til innhold

Personlighetsforstyrret barnefar og umulig samarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar har to personlighetsforstyrrelser. Vi går til månedlige samtaler for å ha en arena for å komme til enighet om situasjonsbetinget samarbeid. En gjenganger i 7 mnd har vært byttedager for barna. De sliter med seperasjonsangst, blir dratt i inn i konflikten og disse dagene blir preget av magevondt, kvalme, mye mye gråt. 

Jeg har kommet med mange forslag til hvordan disse dagene skal være, for å lage mest mulig forutsigbare og trygge byttedager. Blant annet at det er forelderen som bringer barna som skal være ansvarlig å gå, ikke at barnet må forlate forelderen. Det kan vi gjøre ved at barnet blir fulgt til døren, forelderen kan komme inn, eventuelt si hei og hadet i døren eller komme helt inn og bli med  spise kveldsmat eller se på lekene/rommet/interessene til barna hvis situasjonen skjærer seg. Ikke ment som en fast ordning, men i en mellomfase til barna blir trygghet.  Men alle forslag blir motarbeidet. Nå har barna selv vært til samtale og sagt hvordan de opplever disse dagene. Og de bekrefter utrygghet, vondt i magen, kvalme, dårlig søvn, stress, tristhet og dårlig samvittighet ovenfor oss foreldre. To dager etter barnesamtalen er det byttedag. Og han gjør alt omvendt av hva både jeg og barna har ytret ønske om. Det ender (igjen) med panikkanfall for minste barnet, mye gråt og fortvilelse og største barnet springer mellom oss som og prøver å kommunisere fars ønsker og krav til meg. Barnefar nekter å komme opp på terrassen hvor hovedinngangen er, er frekk mot meg forran barna, har et veldig sint utrykk og stemmebruk. Jeg sier til barna at de ikke skal springe frem og tilbake for å formidle beskjedene og kravene som barnefar gir, men at vi setter oss ned i gangen og venter til han kommer, og jeg prøver å snakke om hvor fint de kommer til å ha det hos han og forsikrer dem og forteller om at jeg har mange planer og skal også gjøre fine ting mens de er der, da de har dårlig samvittighet for at jeg ikke har det fint uten dem. 

Hva kan jeg gjøre for at disse dagene skal bli bedre for barna? Jeg når ikke inn til barnefar, han motarbeider alt som kommer fra meg. Og jeg føler meg rådvill, maktesløs og fortvilet! Hva kan jeg gjøre?! Barna blir skadelidende, men han har minimumsamvær (13%), så hvis jeg går rettens vei vil han ikke får mindre samvær. Jeg har allerede brukt opp store deler av sykt barn dagene på jobben pga stresset og følgende rundt disse dagene. 

Hva erfaringer har dere andre på hvilke løsninger som kan fungere når det er snakk om høykonfliktssaker med personlighetsforstyrrelse i bildet? 

Vær så snill og gi meg tips og råd, barna kan ikke ha det slik lengre

Anonymkode: 69f94...022

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Så leit og vondt at det skal være slik for barna og deg. Mitt råd er å ha en tredjeperson med på disse byttedagene, for å dokumentere at dette er en uholdbar situasjon for dere. Dokumenter så mye som mulig, og allier deg med skole/bhg og vær åpen om at dette er veldig vanskelig. 

Tenker du at det kan være hensiktsmessig med tilsyn når far har samvær, eller er det «kun» bekymring når det gjelder situasjonen rundt byttedagene?

Håper du finner ut av dette - lykke til❤️😊

Anonymkode: 40b77...f31

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei! Så leit og vondt at det skal være slik for barna og deg. Mitt råd er å ha en tredjeperson med på disse byttedagene, for å dokumentere at dette er en uholdbar situasjon for dere. Dokumenter så mye som mulig, og allier deg med skole/bhg og vær åpen om at dette er veldig vanskelig. 

Tenker du at det kan være hensiktsmessig med tilsyn når far har samvær, eller er det «kun» bekymring når det gjelder situasjonen rundt byttedagene?

Håper du finner ut av dette - lykke til❤️😊

Anonymkode: 40b77...f31

Ja en tredjeperson på byttedager kan være en ide. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Men en trygg bestefar kan være med (som barnefar fortsatt har en liten smule respekt for) Takk for tips! 

Det var en reell bekymring før når barnefar hadde mer samvær enn nå. Men samværet  å er bare helger, og da slipper han rutiner, kravsituasjoner og regler, og barna kan gjøre som de vil. Og det fungerer ser det ut til. Jeg tror han er en relativ god helgepappa. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det en løsning at han henter i barnehage / skole i stedet for hjemme hos deg?

Er det noe bedre om du leverer barna hos han eller når han henter hos deg?

Kanskje koble på barnevernet og forhøre deg om mulighet for tilsyn under samvær?

Anonymkode: 195e2...988

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det en løsning at han henter i barnehage / skole i stedet for hjemme hos deg?

Er det noe bedre om du leverer barna hos han eller når han henter hos deg?

Kanskje koble på barnevernet og forhøre deg om mulighet for tilsyn under samvær?

Anonymkode: 195e2...988

Planen er egentlig at han skal hente på skolen. Men på grunn av mye magesmerter og angst, så må jeg som oftest hente barna på skolen. Har spurt barnefar om vi kan ha en ordning på at han har ansvaret for dem fra fredag skolestart, slik at hvis de må hjem, så er det til han. Men han nekter å ta fri fra jobb. Så da skjer hentingen oftest hos meg. Har også prøvd å få frem en avtale om at han har dem til mandags morgen, og tilsvarende denne dagen at jeg har ansvaret fra skolestart. Men da må han komme for sent på jobb, så han vil ikke ha dem lengre enn til søndagskveld. Og da skjer avlevering hos meg. 

Jeg har prøvd å avlevere hos han istedenfor. Men det har endt med skikkelig stort drama, der ene barnet prøver å enten springe vekk, låse seg inn i bilen og tviholder på selen. Med så stort spetakkel hvor hun bokstavelig talt må rives ut av armene mine når jeg får henne ut av bilen. Ikke sunt!! 

• Liker 1
Skrevet

Uff. Dette høres jo ikke bra ut. Sikker på at det er til det beste at de er hos han når de reagerer så sterkt?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noen som mener at barna burde ha samvær med denne mannen? Han burde ha samvær under oppsyn og ha COS-kurs og div andre kurs via barnevernet for å forberede seg. Barna blir jo skadet av alt dette tullet. Har du vært i kontakt med BV og hørt hva de tenker om saken? Kan du gå for 100% omsorg? 

Anonymkode: 50102...b14

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Uff så fæl situasjon :(

Hvor gamle er barna? Hvor mye kan de forklare om grunnen til at de har så angst for samvær? Er det kun pga overleveringssituasjonen eller er det annet som ligger bak også? Det høres jo ikke bra ut at de gruer seg så mye at de må hjem fra skolen hver gang de skal til far fordi de blir fysisk dårlige.. Mulig jeg ikke helt forstår akkurat hva som skjer galt med overleveringen da, hva far gjør som gjør det såpass vanskelig.. Hva mener du med at han sender barnet frem og tilbake? Er det ikke slik at han bare henter barna, han sender dem inn med beskjeder flere ganger eller hva mener du? Beklager om jeg ikke forstår helt.

Godt tips om å ha med en 3. person på overlevering spesielt om det finnes en som barnefar hører på, om det er sånn at det skjer mye rart akkurat ved overleveringen. 

Anonymkode: 01b54...20b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 3 person bør hjelpe med henting og levering. 

Anonymkode: 5a793...372

• Liker 2
Skrevet

Det der høres helt forferdelig ut! Jeg ville stoppet overlevering (og hans samvær) til dere får på plass noe som fungerer.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at røde kors i min by har en tjeneste hvor de henter og leverer varn mellom foreldre ned høyt konfliktnivå. Hadde det vært en mulighet?

Eller at en besteforelder kjører barna?

Eller at du leverer barna til hans foreldre?

Anonymkode: 1e8f4...b6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det virkelig noen som mener at barna burde ha samvær med denne mannen? Han burde ha samvær under oppsyn og ha COS-kurs og div andre kurs via barnevernet for å forberede seg. Barna blir jo skadet av alt dette tullet. Har du vært i kontakt med BV og hørt hva de tenker om saken? Kan du gå for 100% omsorg? 

Så godt som alle fedre får samvær, det ts beskriver er ikke nok.

Anonymkode: ea6d6...e94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så godt som alle fedre får samvær, det ts beskriver er ikke nok.

Anonymkode: ea6d6...e94

Det har du rett i, men i situasjoner som både dette og ved andre situasjoner så er det samvær under tilsyn. Og jo, dette er mer enn nok så dette er bare tull. Barna får fysiske traumereaksjoner, og det kan i verste fall bli vedvarende ut livet hvis ikke TS tar videre grep med barnevernet og evt advokat. Dette kommer til å ordne seg, men da må man selvfølgelig ta de nødvendige grepene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om du setter mer krav til far? For eksempel si at far har ansvar fra fredag 08:30 til mandag 08:30.

Hvis han ikke kan hente barna tidligere på skolen fredag ved behov, så blir samvær avlyst for helga. Fordi dere kan ikke fortsette slik det er nå. Han har også sykt-barn dager.

Samme med mandag morgen, han har barn under 12 år, da må arbeidsgiver være fleksibel. Ellers blir det ikke samvær.

Unntak ved sykdom eller andre spesielle hendelser.

Trives de med og ønsker barna samvær med far?

Anonymkode: d3fb9...2a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke personlighetsforstyrrelser har han?

Anonymkode: 22f8d...c19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skjer om du setter mer krav til far? For eksempel si at far har ansvar fra fredag 08:30 til mandag 08:30.

Hvis han ikke kan hente barna tidligere på skolen fredag ved behov, så blir samvær avlyst for helga. Fordi dere kan ikke fortsette slik det er nå. Han har også sykt-barn dager.

Samme med mandag morgen, han har barn under 12 år, da må arbeidsgiver være fleksibel. Ellers blir det ikke samvær.

Unntak ved sykdom eller andre spesielle hendelser.

Trives de med og ønsker barna samvær med far?

Anonymkode: d3fb9...2a4

Ja alternativet blir å sette et slikt krav. Men kan banne på at det blir kjempebaluba. Hver gang jeg setter et krav, så blir sanksjonene mye verre. Her er det en fin balansegang på hvilke kamper jeg må velge å ta, og hvor mange kameler som skal svelges. Men akuratt i dette tilfellet så tror jeg at en slik kamp må tas, for barnas beste. 

Vi har nytt samarbeidsmøte til neste uke. Da vil jeg informere om at det er en tredje person med under byttedagen. I samværskontrakten som er sendt han gjennom min advokat (har prøvd mange mange timer å få til en avtale på samarbeidsmøtene, men han detter seg på bakbena) så er det spesifikt at han har ansvaret fra kl. 08.00 på de fredagene det er byttedag. Men han har ikke svart på denne heller. Så da setter jeg foten ned og sier at sånn er det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du barn med en sånn mann?? 

Anonymkode: b6072...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke personlighetsforstyrrelser har han?

Anonymkode: 22f8d...c19

En i cluster A og en i cluster C. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi jeg desverre ikke har evnene til å se inn i fremtiden. Er veldig misunnelig på de som har det. Diagnosene kom ikke på banen før rett før skilsmissen. Før det var de skjult i depresjon, og depresjonen(e) kom etter at vi fikk barn. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er jammen meg naiv hvis du tror at folk har samme personlighet og psyke hele livet. 

Jeg opplevde selv at barnefar utviklet personlighetsforstyrrelse og gikk ned i en dyp depresjon og plutselig ble en annen mann enn han jeg stiftet familie med.

Kan fortsatt sørge over den fine mannen han var, som dessverre ikke eksisterer lenger.

Jeg tror kanskje jeg ville forhørt meg med barnevernet TS. Kanskje det er noe de kan hjelpe til med og bidra med. Jeg synes faktisk barna bør han samvær med far dersom samværet er bra og det kun er overleveringen som er problemet. For overleveringene går an å løse. 

Jeg tenker at det beste hadde vært om feks bestefar hentet barna hos deg og leverte dem hos far uten at du ble med. Hvis du bare har med bestefar kan det hende at å se deg trigger han såpass at det blir konflikter okke som.

Anonymkode: 5a793...372

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...