AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #1 Del Skrevet 1. mars 2023 Er det mest mangel på tid eller mangel på energi som hindrer deg i å lage all mat fra bunnen eller rydde i boden osv? Og hvor gammel er du, det spiller vel en rolle? Jeg har tid men kjenner at jeg bruker opp energien på jobb så jeg får gjort så lite hjemme, har en fysisk jobb da. Er vel mest stresset som suger energien kanskje... Prøver å finne en løsning så jeg er nysgjerrig på hvordan andre har det og kanskje løser det. Er i femtiåra. Anonymkode: 6f198...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Del Skrevet 1. mars 2023 Personlighet Jeg har alltid, på godt og vondt, vært et skippertaks-menneske. I siste liten er høyst undervurdert Anonymkode: 5ebfb...900 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 1. mars 2023 #3 Del Skrevet 1. mars 2023 Motivasjon. Så det er vel energi, egentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Personlighet Jeg har alltid, på godt og vondt, vært et skippertaks-menneske. I siste liten er høyst undervurdert Anonymkode: 5ebfb...900 Samme her. Anonymkode: 311e2...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Personlighet Jeg har alltid, på godt og vondt, vært et skippertaks-menneske. I siste liten er høyst undervurdert Anonymkode: 5ebfb...900 Det kan og være en faktor ja.. Da hoper ting seg opp. Anonymkode: 6f198...be4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan og være en faktor ja.. Da hoper ting seg opp. Anonymkode: 6f198...be4 Neida, for det er alltid noe å gjøre i siste liten så det hoper jeg ikke opp. Man er bare på etterskudd Anonymkode: 5ebfb...900 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Del Skrevet 1. mars 2023 Energien, men ofte kommer tidspress på toppen. Nå er jeg alene med tre barn og har 100 % jobb, så jeg bruker mye av den begrensede energimengden min til å gjøre og planlegge ting for andre. Og da blir det lite overskudd igjen til å organisere og gjennomføre ting som ikke er må-oppgaver. Anonymkode: d4864...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Del Skrevet 1. mars 2023 Energien. Er så mye annet som tar energi. Tøff jobb, studier, barn, mann, alle som vil ha en del av meg. Anonymkode: e1c93...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Del Skrevet 1. mars 2023 Før var det kombinasjonen av energi og tid, enkelte dager, med mange reisedøgn og overtid. Om man har to timer totalt hjemme føler man ikke å bruke 1 time på å lage mat. Men det er jo dager der jeg har tid og energi. Så begynte å lage toukersplaner, der jeg lagde dobbelt, eller brukte søndagen på å lage opp supper og gratenger for fryser. Samt å lære seg hvordan "saktemat" kan lages raskt. Blant annet ved bruk av slowcooker. Anonymkode: 1e2d2...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Del Skrevet 1. mars 2023 Tid. Småbarnsmor i full jobb. For all del, det skorter på energien også etter en natt med lite og oppstykket søvn pga unger som våkner og hyler, og så stå opp kl 5 og ordne unger til bhg, jobbe full dag, komme hjem og så måtte underholde trøtte bhg-unger helt til legging - og så ha to små timer fra ungene er i seng til jeg selv må legge meg igjen.. Men det er altså tiden som er hovedproblemet. Før jeg fikk barn, var det energien, da hadde jeg jo uendeligheter av tid (selv om jeg ikke innså det da..) Anonymkode: 6b7dc...aca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Del Skrevet 1. mars 2023 Mangler tid, energi, penger og evne til å organisere/strukturere. Yeah, funker my life. Anonymkode: 4a64a...23b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaffekoppQueen Skrevet 1. mars 2023 #12 Del Skrevet 1. mars 2023 Har det ryddig, men som regel om jeg skulle hatt gjort noe er det energien det står på. Jeg føler meg oppspist av livet om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 1. mars 2023 #13 Del Skrevet 1. mars 2023 Energi, lyst, ensomhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Del Skrevet 1. mars 2023 Helt klart energi for min del, jobber redusert men har psykisk sykdom som spiser opp energien min. Men spiser egentlig «mat fra bunn» stort sett likevel. Men det er fordi jeg spiser mye råvarer, ikke fordi jeg bruker mye tid på kjøkkenet. Koker egg for en hel uke. Et kokt egg, en halv avokado og kanskje et knekkebrød er fin frokost for meg. En frossen laksefilet rett i ovnen, mens potet og brokkoli koker til middag. Så er det bare å ligge på sofaen og vente på at det er klart. Anonymkode: ba929...2fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Del Skrevet 1. mars 2023 Energi. Pga kronisk sykdom. Anonymkode: 34525...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tid. Småbarnsmor i full jobb. For all del, det skorter på energien også etter en natt med lite og oppstykket søvn pga unger som våkner og hyler, og så stå opp kl 5 og ordne unger til bhg, jobbe full dag, komme hjem og så måtte underholde trøtte bhg-unger helt til legging - og så ha to små timer fra ungene er i seng til jeg selv må legge meg igjen.. Men det er altså tiden som er hovedproblemet. Før jeg fikk barn, var det energien, da hadde jeg jo uendeligheter av tid (selv om jeg ikke innså det da..) Anonymkode: 6b7dc...aca Same. Anonymkode: 20450...9b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 2. mars 2023 #17 Del Skrevet 2. mars 2023 Jeg brukte alltid unnskyldningen "har ikke tid" oppover årene når det gjaldt å ta vare på meg selv. Har ikke tid til å gå tur... har ikke tid til å preparere mat på forhånd eller lage mye fra bunnen av... Og så kom covid. Fytti - har vel aldri hatt så mye tid til overs som da. Men trente jeg? Var jeg flink med maten? Nei. Dette fikk virkelig opp øynene mine. Det er slettes ikke tiden det står på. Det var 100% en unnskyldning - som jeg faktisk trodde på selv. Man har tid til det man tar seg tid til. Og for min del har alt vært veldig komplekst. Gått litt på energien ja, men det igjen er en vond sirkel. For dersom man f.eks ikke trener så får man mindre energi. Men for min del har det stått mye på lyst, disiplin, sette meg selv først osv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Del Skrevet 2. mars 2023 Tid, og prioritering, tenker jeg er riktig for min del. Med to barn, full jobb og et behov for trening for å ha en kropp som virker må jeg prioritere vekk noe i hverdagen. Mat er viktig næring for både små og store kropper, vi lager ikke mye fra bunnen av, men prøver å alltid ha noen rene råvarer til alle måltider. Og lage opp større porsjoner av ting man kan fryse og ta opp når tida virkelig ikke strekker til. Rydder etter behov, men føler at man alltid henger etter med noe. Må bruke litt ferie og fridager til å komme helt ajour, før det havner bakpå en uke senere. Men det er noe jeg har innsett at sånn blir det i denne fasen av livet. Anonymkode: c43f1...e94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #19 Del Skrevet 2. mars 2023 Alle unnskyldningene for å ikke trene og ikke spise sunt. Tid, ressurser, familieliv, motivasjon...Hjemmet har jeg alltid holdt styr på, men jeg har ikke gitt min egen fysiske helse selv den samme prioriteringen. For meg endret det seg da mannen begynte å trene, og tok mer av ansvaret med matlagingen. Jeg må innrømme at jeg ikke var den største heiagjengen i starten da han forsvant på treningssenter eller ut i skogen for å jogge 4-5 ganger i uken. Men etter hvert så så jeg hvor mye mer tilfreds han ble, og hvor mye mer energi han hadde, også til å bruke på oss. Så jeg begynte også i det små i høst. Vi prøver å gjøre det til den viktigste prioriteringen vår nå. Lage skikkelig middag og trene jevnlig. Det har vært litt tungt for meg i vinter å opprettholde treningsrutinen, men nå med lysere kvelder er jeg mye mer motivert 🙂 Det blir bare en god sirkel. Man får ikke akkurat mer energi av å ligge på sofaen og spise drittmat, tvert imot. Anonymkode: 93cca...257 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #20 Del Skrevet 2. mars 2023 Har ikke tid til å gjøre alt når jeg har så lite energi, for å si det sånn. Anonymkode: b05b0...357 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå