Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte var du hos legen med barnet det første året?

Jeg synes det er vanskelig å vurdere når jeg bør dra til lege. Nesten uansett hva som feiler barnet står det at man bør kontakte lege. Skal sies at vi har hatt mange plager med kolikk og allergi så har var mye hos lege de første 3 månedene grunnet dette. Nå er sønnen vår kronisk forstoppet og har vært det i 3 måneder. Har vært hos lege et par ganger uten at vi har fått noe mer hjelp enn laktulose, som ikke fungerer så bra. Føles rart å gå tilbake hele tiden for det samme problemet når man får beskjed om at det er vanlig at de blir forstoppet av fast føde. 

Vi hadde en tur til privat legevakt da han var syk i julen fordi han hadde feber og gråt masse, det kostet oss 2000 kroner og beskjed om at "han har feber" så vi skjønte at det var en helt unødvendig tur (gikk privat fordi det var natt til 1. Januar og laaang kø på legevakten).

Før helga var sønnen vår litt hoven på det ene øyet, han hadde vært syk så vi regnet med det var i sammenheng med dette, men i natt ble det mye værre så nå skal vi ringe lege. Da jeg leste om hovne øyer på nett stod det at man skal kontakte lege om det er hovent mer enn en dag, nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet fordi vi har latt det gå lengre tid, men det føltes rart å dra til legevakten i helgen for et litt hovent øye.

Synes det er noe hele tiden så hvis jeg skulle tatt ham med til legen hver gang det var noe måtte jeg dratt nesten hver uke.

Anonymkode: 88ce8...595

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært hos lege med mine første året, og kun et par ganger siden det også. Men det er jo fordi mine har vært friske, så det går ikke an å sammenlikne med din. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta med barnet ditt til lege når du synes det er nødvendig, du virker ikke som typen som renner ned dørene hos legen unødvendig 😊

Anonymkode: e17e8...4b4

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært hos lege annet enn kontrollene på helsestasjonen.

Vi har ikke hatt så mye sykdom osv da. 2 ganger har barnet hatt feber og vært forkjølet men da var hun over 6 måneder begge gangene og vi fulgte med på allmenntilstand og feber selv og det gikk over uten at vi trengte helsehjelp. Har ingen eldre søsken og møtte lite andre barn de første månedene det hjelper jo for å unngå smitte når de er små. 

Vår har og slitt litt med magen men ikke så mye at vi har gått til lege, har bare pratet med helsesykepleier. Hun har hatt mye urolig søvn og oppvåkninger på natt men har ikke undersøkt det da hun som regel har roet seg veldig raskt med amming og ikke virket plaget om dagen, sovet ok i vogn osv. 

Anonymkode: f57c5...a4e

Skrevet

Det kommer vel helt an på behov! Vi har hatt 1 legetime til nå på 6 mnd for noe utslett. Utover det har jeg brukt hs når jeg har lurt på noe, men vi har en stor hs som har drop in to ganger i uken da!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gang hos fastlegen pga. langvarig forstoppelse, og en gang for å få legeerklæring på allergi i forbindelse med barnehagestart. Er ikke det at han ikke har vært syk, men det har ikke vært behov for legetilsyn.

Barnet ble født med en sykdom som krevde mye oppfølging på sykehus det første året, så legebesøk i forbindelse med dette regner jeg ikke med. 🙈

Anonymkode: b8f0c...f45

AnonymBruker
Skrevet

Første og andremann var knapt hos legen. Lite sykdom, og ikke behov for det. Eldste var en gang hos legevakt pga fall fra sprinkelseng. 

Tredjemann var hos legen ca hver 6uke pga utslett i ansikt som ikke gikk vekk og utviklet seg til sår. Ellers atypisk hud etc. Mye feber. 

Jeg er litt der at det er bedre å gå en gang for mye enn for lite når de er så små. 

Anonymkode: 3008f...435

AnonymBruker
Skrevet

Vi var til legen i forbindelse med forstoppelse, som ikkje gjekk over før vi fekk movicol. Når han fekk det ordna det seg heilt, brukte det ein knapp måned. Eg fekk også dårlig samvittigheit når det var så 'lett' å ordne, og han hadde slitt med det lenge! 

Mitt beste råd, vurder almentilstanden. Er han sløv, ikkje seg sjølv, og generelt utilpass, så er det heilt ok å ta ein tur til legen. Det er vanskelig å bedømme synes eg og, men bruker almentilstanden som ledestjerne. 

Anonymkode: 81a36...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Min på 2 år har aldri vært hos fastlegen (har vært på vanlig kontroller helsestasjon). Jeg har litt motsatt inntrykk av deg, at det står overalt at man ikke trenger ringe lege 😅 Feber og vanlige sykdommer ser du fint ann hjemme. Når det er noe ekstra syns jeg du skal gå til legen med god samvittighet. Noen barn blir mer syk/har mer plager enn andre. 

Anonymkode: 1b7c1...09c

AnonymBruker
Skrevet

Med første var jeg tre ganger, utslett, pust og forstoppelse, ble sendt hjem med beskjed om at alt var normalt (atopisk eksem, men nok med fuktighetskrem), fulgte opp med e-konsultasjoner for forstoppelsen og behandling med laktulose(som ikke hjalp). Nr 2 fikk jo alt fra barnehagen via storebror, så der hadde jeg noen telefoner med legevakten, men gikk stort sett fort over(har vært hos legen pga langvarig feber, men det er etter at hun var over 1 år), samt utslett, øyekatarr som ikke gikk over og sopp i munnen. 

Anonymkode: 5bea1...276

AnonymBruker
Skrevet

Du må be om Movicol junior til baby. Vi fikk dette av barnelege og står på det fortsatt, barnet er over 2 år nå. Kronisk forstoppelse.

Anonymkode: cb588...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Det vil varierer så veldig. Med første baby var vi ikke hos legen utenom kontrollene på helsestasjonen, men jeg kan huske at ganger jeg ringte legevakten en gang og fastlegen en annen gang, og konfererte med dem. Det er mitt tips, når en syns det er vanskelig å vurdere selv. Andre baby var flere ganger hos legen akutt fordi hun fikk problemer med pusten ved luftveisinfeksjoner. Da ble jeg god på å se etter tegn på for dårlig pust etter hvert, og syns informasjon på NHI var nyttig. 

Noen steder tror jeg dette med kontakt lege står for at en skal være på den sikre siden. F.eks. husker jeg at jeg leste at en skulle kontakte lege når barna har feber utover 3 døgn. Det lærte jeg raskt at en ikke nødvendigvis trenger (hvis de er over 3 mnd., får i seg væske, ikke blir vanskelige å få kontakt med, får utslett eller har andre bekymringsverdige symptomer i tillegg). 

Uansett, bedre å ta kontakt en gang for mye om en blir bekymret :) 

Anonymkode: 1073f...9af

AnonymBruker
Skrevet

Var aldri til lege, er fullt i stand til å forstå symptomer og følge opp mitt eget barn. Løper ikke til lege pga litt feber, hoste eller forstoppelse.

Anonymkode: fe998...a52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært til legen to ganger med guttungen på 14 mnd. På legesenteret vårt er det en helsesekretær som ikke slipper oss inn til legen nødvendigvis. For eksempel når han var liten og hostet kontaktet vi legesenteret (fordi det står på nettet at man skal gjøre det), og hun sa at så lenge han ikke hadde feber og ditt og datt kunne vi vente noen dager og se om det gikk over av seg selv. Og det gjorde det jo, så vi har spart oss for noen turer til legen da, har ringt sikkert 4-5 ganger men altså bare «fått time» to ganger😅 virker som de har det travelt på det legesenteret, men er jo ett år ventetid på fastlegen nå om dagen så er ikke bare-bare å bytte 😜 

Anonymkode: 522ea...de1

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for alle svar. Skjønner at folk generelt stoler på egen intiuisjon fremfor å følge råd om å kontakte lege for alle utfordringer.

Det viste seg at han har fått øyekattarr og utover dagen i dag ble det veldig ille, så glad jeg kontaktet ham og fikk hjelp. Burde sikkert kontaktet ham tidligere, men men :) 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken av ungene mine du spør om. Alt fra 0 til 40 :) (mellomste var veldig syk) 

Anonymkode: 4c686...fd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var aldri til lege, er fullt i stand til å forstå symptomer og følge opp mitt eget barn. Løper ikke til lege pga litt feber, hoste eller forstoppelse.

Så koselig svar. 

Jeg sa aldri at det var litt feber. Han hadde høy feber hele natten og hylte i to timer i strekk før han kapitulerte i armene mine. På legevakten (telefonen) kunne hun ikke konkludere med om vi bare skulle vente og se an formen så vi måtte avgjøre selv om vi ville sitter der i timesvis og vente på lege (som sagt, det var nyttårsaften) eller se an formen hjemme. Da valgte vi å gå til privat legevakt. Han han vært forstoppet i månedsvis, så er ikke snakk om en uke eller to med litt pressing og gråt, men gråt hver gang han promper og kun avføring én gang i uken som han må jobbe med i timesvis mens han gråter. Barnet mitt har hatt store smerter hele livet sitt grunnet allergi og kolikke, så hvis jeg kan gjøre noe for å lindre smertene så gjør jeg det, så får det bare være at jeg "løper til legen". At du vil vente ut smertene på ditt barn er selvsagt helt opp til deg. Der er vi forskjellig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen!

Hvordan gjør dere det med paracet? Gir dere ved feber? Står jo at man aldri skal gi uten å ha snakket med lege.. 

😅  Sorry, er en nervøs førstegangsmamma som har hatt e litt røff start på livet med baby.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så koselig svar. 

Jeg sa aldri at det var litt feber. Han hadde høy feber hele natten og hylte i to timer i strekk før han kapitulerte i armene mine. På legevakten (telefonen) kunne hun ikke konkludere med om vi bare skulle vente og se an formen så vi måtte avgjøre selv om vi ville sitter der i timesvis og vente på lege (som sagt, det var nyttårsaften) eller se an formen hjemme. Da valgte vi å gå til privat legevakt. Han han vært forstoppet i månedsvis, så er ikke snakk om en uke eller to med litt pressing og gråt, men gråt hver gang han promper og kun avføring én gang i uken som han må jobbe med i timesvis mens han gråter. Barnet mitt har hatt store smerter hele livet sitt grunnet allergi og kolikke, så hvis jeg kan gjøre noe for å lindre smertene så gjør jeg det, så får det bare være at jeg "løper til legen". At du vil vente ut smertene på ditt barn er selvsagt helt opp til deg. Der er vi forskjellig!

Venter ikke nødvendigvis ikke ut smertene. Er som sagt fullt i stand til å ta de avgjørelsene. Forstoppelse hadde vært fikset raskt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS igjen!

Hvordan gjør dere det med paracet? Gir dere ved feber? Står jo at man aldri skal gi uten å ha snakket med lege.. 

😅  Sorry, er en nervøs førstegangsmamma som har hatt e litt røff start på livet med baby.

Selvfølgelig gir vi Paracet, det er faktisk ganske nyttig å bruke Google av og til, men det krever en viss intelligens og kildekritikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venter ikke nødvendigvis ikke ut smertene. Er som sagt fullt i stand til å ta de avgjørelsene. Forstoppelse hadde vært fikset raskt.

Hva gjør du da? For her fungerer ikke massasje, svisker, aprikosmos, laktulose.

Hvorfor ikke dele av din visdom istedet for å svare nedlatende?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...