Gå til innhold

Har norske menn en ukulturell sexuell grensesetting til overfor kvinner ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abKO1d/ny-rapport-en-av-fem-norske-kvinner-har-blitt-voldtatt

Ikkje før har debatten omkring sextrakkasering i forsvaret  roet seg ned, så blusser fokuset opp i  antall kvinner som er blitt voldtatt

.  Oppsiktvekkende  mange norske menn  går rundt i samfunnet  som har ein voldtekt på samvittigheten. Og enda mer  oppsktvekkende er det at mange menn benekter å ha  voldtatt , og  de hevder at det  handlet om  frivillig sex sett med deres øyne.   Har sexen  skjedd på menn sine premisser, og  kvinna har følt seg sexuelt utnytta, og ved nermere ettertanke så oppfattes den som voldtekt. "

Har  Norske menn en ukulturell holdning i forhold sexuelle  holdninger / oppfattning  overfor kvinner" ? 

Mange kvinner som påstår at de har blitt voldatt seier at  hadde  nære relasjoner til vedkomende , og har derfor  vegret seg for å anmelde. De fleste voldtektsaker som blir anmeldt blir henlagt på grunn av manglende bevis.  De aller fleste voldtekter skjer innenfor hjemmet, og  der paret har inngått  samtykke om ein samlivsform..ekteskap / samboerskap. 

Nå blir det  venteleg innført ein "samtykkelov"  og hvordan den skal igjennomføres i praksis, og hvilke konsekvenser den vi få skal bli intrs. å sjå.  Vil menn  etterhvert vegre seg for å ha sex med sin partner  såfremt det ikkje ligg føre eit skriftleg samtykke  ?.  Vil mange gutter / menn bli reservert mot å vise følelser overfor kvinner av frykt for å bli oppfattet som sexuelle tilnerming. /trakkasering ? 

Anonymkode: 862e9...e0f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har  Norske menn en ukulturell holdning i forhold sexuelle  holdninger / oppfattning  overfor kvinner" ? 

Svaret er ja. I 2007 kom det en rapport som viste at

*halvparten av norske menn mente at kvinnen har skyld i overgrepet om hun flørtet i forkant. 

* Hver femte mann sier at en kvinne som er kjent for å ha flere partnere er helt eller delvis ansvarlig for et seksuelt overgrep.

* Dersom kvinnen går alene på øde strekninger mener en av fire menn at kvinnen er ansvarlig for et seksuelt overgrep.

* 28 prosent mener en kvinne som kler seg sexy er helt eller delvis ansvarlig for det seksuelle overgrepet.

I undersøkelsen kommer det frem at unge menn mener vold mot kvinner er et mindre samfunnsproblem en det eldre menn mener. Mens halvparten av menn i aldersgruppen 45-60 år definerer vold mot kvinner som et samfunnsproblem, mener bare 23 prosent av unge menn i alderen 18-29 år det samme.

- Det at unge menn synes vold mot kvinner er mindre alvorlig, gjør problemene bare mer akutt. Det kan peke i retning av at problemet med vold mot kvinner vil bli stadig verre, sier generalsekretær Egenæs i Amnesty.

Undersøkelsen ble gjort på norske menn av TNS Gallupp og del av rapporten fra Amnesty og Reform Ressurssenter for menn «Bare menn kan stoppe volden mot kvinner».

I 2013 kom det frem i en annen undersøkelse at 17 prosent svarer at de er usikre eller mener det ikke er voldtekt, selv om partneren motsetter seg samleiet.

Så dette er holdninger som florerer i samfunnet blandt kamerater, naboer, kollegaer, familiemedlemmer og menn overalt. Er det fortsatt noen som ikke skjønner hvorfor feminisme er viktig? Det handler om våre fuckings liv!

Anonymkode: 98d38...55d

• Liker 19
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vil menn  etterhvert vegre seg for å ha sex med sin partner  såfremt det ikkje ligg føre eit skriftleg samtykke  ?.  Vil mange gutter / menn bli reservert mot å vise følelser overfor kvinner av frykt for å bli oppfattet som sexuelle tilnerming. /trakkasering ? 

Anonymkode: 862e9...e0f

Har utrolig at du klarer å vri dette temaet såpass mye rundt at du fremstiller menn som de stakkars ofrene som blir rammet av samtykkelov og mer fokus på overgrep. 

Hva samtykke er og hvordan samtykkeloven fungerer i praksis har vært diskutert her inne mange ganger før, og om du på ekte var interessert i å lære mer kunne du googlet det. Nei, samtykkelov handler ikke om en kontrakt eller skriftlig samtykke. En signatur kan også presses frem eller trues frem så dette her med at menn som latterliggjør samtykkeloven med at de snart må begynne å skrive kontrakt har jo ikke engang et poeng. Og om enkelte menn ikke klarer å skille mellom å vise følelser for kvinner og å seksuelt trakassere eller voldta, ja da er det best at de holder seg vekk fra kvinner. Få er så lite begavet at de uten å forstå det begår overgrep eller seksuell trakassering når de prøver å flørte, da er det noe alvorlig galt med en eller så gjøres trakasseringen og overgrepet med overlegg. 

Den nye rapporten handler om at et massivt stort antall menn voldtar. Seriøst, å på noen måte gjøre menn til ofre i denne debatten kan du bare drite i. 

• Liker 11
  • Nyttig 19
Skrevet

En årsak er at man har flere dater og partnerbytter enn tidligere. Det øker sannsynligheten for at man møter en overgriper. Jeg tror og usikkerhet rundt mannsrollen kan påvirke. Mange lærer tidlig at de skal være ekstra snille mot damer, men så gjør det dem usikre og gir lav selvtillit. Når de så begynner å legge merke til at menn som oppfører seg annerledes gjør det bra med damene så misforstår de og tar den for langt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

En årsak er at man har flere dater og partnerbytter enn tidligere. Det øker sannsynligheten for at man møter en overgriper. Jeg tror og usikkerhet rundt mannsrollen kan påvirke. Mange lærer tidlig at de skal være ekstra snille mot damer, men så gjør det dem usikre og gir lav selvtillit. Når de så begynner å legge merke til at menn som oppfører seg annerledes gjør det bra med damene så misforstår de og tar den for langt.

For noe vås! Snakk om å skylde på andre. Nei det handler ene og alene om hver enkelt manns kvinnesyn og valg 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe vås! Snakk om å skylde på andre. Nei det handler ene og alene om hver enkelt manns kvinnesyn og valg 

Det er deres eget valg at de handler sånn, men tror du ikke det er forskjeller på antall overgrep i ulike land? Sosiale forhold har selvfølgelig noe å si. Om man ikke erkjenner det får man heller ikke skapt noen endringer. Vil du ikke få bukt med problemet? Det fungerer ikke å stikke hodet i sanden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (2 minutter siden):

Neppe. 50% av voldtektene og overgrepene mot kvinner var angivelig opplevd før kvinnene var 18. 

https://www.bt.no/innenriks/i/q1QrPz/nesten-en-av-fire-norske-kvinner-har-opplevd-voldtekt-i-loepet-av-livet

Anonymkode: 9645c...886

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (3 minutter siden):

Det er deres eget valg at de handler sånn, men tror du ikke det er forskjeller på antall overgrep i ulike land? Sosiale forhold har selvfølgelig noe å si. Om man ikke erkjenner det får man heller ikke skapt noen endringer. Vil du ikke få bukt med problemet? Det fungerer ikke å stikke hodet i sanden.

Hva prater du om? Tråden viser til rapporter om overgrep i Norge og norske menns holdninger til kvinner og overgrep. Er du sånn som skal skylde alt på utlendinger nå? Snakk om å stikke hodet i sanden. Vil du ikke  få bukt med problemet? Det er dine kamerater og kollegaer som voldtar. Hva gjør du for å kjempe mot voldtekt og kvinnefiendtlige holdninger blandt norske menn? 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Vi bor i en voldtektskultur.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

norske menn? menn fra alle bakgrunner voldtar. fokuser på det du.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I enkelte land får de voldtatte i tillegg steining til dessert..  

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ænema skrev (4 minutter siden):

norske menn? menn fra alle bakgrunner voldtar. fokuser på det du.

Men denne rapporten handler om Norge og norske menn.

Vi ser samme trend i voldtekt- og trakasseringssakene i Forsvaret.

Norske menn må slutte å voldta, eller godta at kompisen voldtar, fremfor å sutre og si "Buhu, menn i andre land voldtar mer enn oss"

Anonymkode: 8e740...8ed

• Liker 9
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Antall overgrep har økt og vil fortsette å øke i takt med ikke-vestlig innvandring. 

Anonymkode: 5fbd3...936

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste voldtekter skjer innen hjemmet? Hvor har du det fra? De fleste voldtekter skjer der to kjenner hverandre, som venner, bekjente, en man dater, venner av venner og andre relasjoner som gjør det vanskelig å anmelde, fordi det berører også andre man kjenner å anmelde, men at det er flest voldtekter i etablerte forhold, som samboere, eller ektefelle, har jeg aldri sett. Ikke det at det ikke skjer. Jeg har selv opplevd voldtekt fra en som var min kjæreste i nesten 5 år før det skjedde (derfor han ble eks), men har aldri sett noen tall på at den type voldtekter er i flertall. Derimot har jeg sett det fremhevet at de fleste som blir voldtatt kjenner gjerningspersonen. 

Kamerater og venner av venner har vært i flertall blant de voldtekter jeg kjenner til, samt menn kvinner datet, men ikke var klar for å ha sex med. 

Anonymkode: df009...102

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

En del menn fordummer segselv når det kommer til over berusede kvinner. Å har null selvinnsikt til sine egne handlinger, til å med i tilfeller de skal "beskytte" henne fra, at andre utnytter at hun ikke kan beskytte seg selv. Fysj

Vet ikke hvem han er(bra for han), men fikk høre noe ei opplevde, å det var slag i tryne verdig. Jeg er imot vold, men hadde en mann genuint sett på segselv som snill etter noe sånnt, forran meg, det hadde blitt månelyst. Tenk å tro at man er snill etter å begå overgrep. Mega dum mann 

Hun har det bra heldigvis ❤️ 

Endret av Rosakatt
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Antall overgrep har økt og vil fortsette å øke i takt med ikke-vestlig innvandring. 

Jeg kjenner mange kvinner som har opplevd voldtekt. Ingen av dem ble voldtatt av en innvandrer. Vi får på ingen måte bukt med dette problemet dersom vi ikke klarer å forholde oss til at norske menn voldtar. 

Utlendinger står for en større andel av overgrepsvoldtekter ja. Overgrepsvoldtekter er sjeldne i forhold til relasjonsvondtekter. Overgrepsvoldtekter utgjør en svært liten del av voldtekter som skjer. De anmeldes oftere, fordi det er enklere å anmelde slikt. At kompisen din, eller kompisen til din bror, eller din fetter, gutten du var forelsket i eller hans kompis, kompisen til din far, og lignende, voldtok er det som skjer oftest, og det anmeldes i liten grad. Det er for vanskelig, fordi det snur din nære og kjære krets til kaos, folk vet ikke hvem de skal tro på, folk settes i sympatiskvis, det er vondt og flaut, og det er flest slike voldtekter, men få av dem anmeldes.

Vanlige norske menn står bak mange av voldtektene. Det er ikke en eneste mann jeg kjenner til som voldtok som er utlending, som er spesielt voldelig, eller som skiller seg ut på noen måter. Ene jeg vet om er politi. En annen jobber med rusungdom. En er rørlegger. Jeg kunne fortsatt. De er vanlige norske menn, som ved minst en anledning lot kåtskapen ta det beste fra seg. 

• Liker 8
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner mange kvinner som har opplevd voldtekt. Ingen av dem ble voldtatt av en innvandrer. Vi får på ingen måte bukt med dette problemet dersom vi ikke klarer å forholde oss til at norske menn voldtar. 

Utlendinger står for en større andel av overgrepsvoldtekter ja. Overgrepsvoldtekter er sjeldne i forhold til relasjonsvondtekter. Overgrepsvoldtekter utgjør en svært liten del av voldtekter som skjer. De anmeldes oftere, fordi det er enklere å anmelde slikt. At kompisen din, eller kompisen til din bror, eller din fetter, gutten du var forelsket i eller hans kompis, kompisen til din far, og lignende, voldtok er det som skjer oftest, og det anmeldes i liten grad. Det er for vanskelig, fordi det snur din nære og kjære krets til kaos, folk vet ikke hvem de skal tro på, folk settes i sympatiskvis, det er vondt og flaut, og det er flest slike voldtekter, men få av dem anmeldes.

Vanlige norske menn står bak mange av voldtektene. Det er ikke en eneste mann jeg kjenner til som voldtok som er utlending, som er spesielt voldelig, eller som skiller seg ut på noen måter. Ene jeg vet om er politi. En annen jobber med rusungdom. En er rørlegger. Jeg kunne fortsatt. De er vanlige norske menn, som ved minst en anledning lot kåtskapen ta det beste fra seg. 

Jeg sa ingenting om at norske menn ikke voldtar. Men faktum er at ikke-vestlige innvandrere står for en betydelig større andel. Og denne andelen vil fortsette å øke i takt med at det kommer flere og flere av disse.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sa ingenting om at norske menn ikke voldtar. Men faktum er at ikke-vestlige innvandrere står for en betydelig større andel. Og denne andelen vil fortsette å øke i takt med at det kommer flere og flere av disse.

Ikke vestlige står for en betydelig andel av OVERGREPSVOLDTEKTER. Overgrepsvoldtekter er i mindretall, kun en svært liten del, av voldtekter som skjer. Det er ikke overfallsvoldtekter som er hovedproblemet angående voldtekter. Får vi bukt med den biten er det et piss i havet av de overgrep som skjer. 

• Liker 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg setter i alle fall min ære i å banke dem som trør over grensene mine.
Har ingen illusjoner om at menn med manglende respekt kan lære på noen annen måte.

På tide at folk tar på alvor å oppdra guttene sine.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er et faktum du har dikta opp og skal man kunne ha en skikkelig debatt om temaet må man diskutere realitetene, ikke myter og fordommer. Ingen statistikk støtter det du påstår.

Jeg kjenner også en lang rekke kvinner og noen menn som er blitt voldtatt. Ingen er blitt voldtatt av innvandrere. Samtlige ble voldtatt av nordmenn eller personer som tilsynelatende var norske, med to unntak: en voldtekt ble utført av en svenske i Sverige, den andre av en svenske på besøk i Norge.

Anonymkode: 3cfe9...5dd

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...