AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #21 Skrevet 1. mars 2023 Maestro skrev (14 timer siden): Er dette noe nytt? Var lærling hos Kitch'n 2013-2015, aldri hørt om dette før. Solgte LeCreuset jernpanne som hadde non stick, men måtte brukes og oljes før den ble en fantastisk panne. Og grytene med glassbelegg over kjeramikk. Og om det var Høyang Polaris sine, som var mest lik de gamle jernpannene på utseende og material. (husker ikke heeelt) Likevel aldri hørt om og krydre ut panna. Hverken da, eller nå. Først nå i denne tråden, jeg har hørt om det. Jeg har en Le Creuset jernpanne som jeg bare smurte inn med olje og brukte. Vasket med varmt vann etter hver bruk, og satte inn med olje igjen. Tror ikke det er nødvendig å drive og varme den opp i timesvis med olje i. Bare man passer på å ikke bruke såpe, og å ha olje i den for hver bruk, så holder den seg fin. Anonymkode: 9b54e...fd1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #22 Skrevet 1. mars 2023 Taluno skrev (4 timer siden): Jeg reagerer som andre på både temperatur og såpe. Men å vaske med ringbryne?? Hva i all verden betyr det? Ser for meg en ridder klø seg på ryggen med en stekepanne nå. Er vel nærmeste man kommer til å vaske med ringbrynje? Anonymkode: 60826...1fb 1
Maestro Skrevet 1. mars 2023 #23 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har en Le Creuset jernpanne som jeg bare smurte inn med olje og brukte. Vasket med varmt vann etter hver bruk, og satte inn med olje igjen. Tror ikke det er nødvendig å drive og varme den opp i timesvis med olje i. Bare man passer på å ikke bruke såpe, og å ha olje i den for hver bruk, så holder den seg fin. Anonymkode: 9b54e...fd1 Mente at panna fra LC, blir bare bedre og bedre med tiden av bruk. Og bli oljet jevnlig, å kun vask med varmt vann -uten- såpe da såpe roter til fettlaget i panna, å da svir alt seg. Kanon gode panner, elska min i lys grønn💚 Eksen fikk beholde den da jeg flytta. Angrer nå da. Har en grillpanne i LC, som jeg tok med meg. Fikk begge pannene, etter gryte og panne kurs i LC.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #24 Skrevet 1. mars 2023 "Krydre" er forresten helt feil oversettelse av "seasoning" i denne sammenhengen. Seasoning betyr riktignok krydder, men det betyr også å være erfaren i noe, å være gammel i gamet: https://www.vocabulary.com/dictionary/seasoned Season er også "sesong", så det betyr at man har hatt mange sesonger i noe - altså at man er gammel. Så under er rette betydningen av "seasoning" i dette tilfellet. Hvordan man oversetter det til Norsk vet jeg ikke helt, å brenne inn er vel kanskje det beste begrepet, siden det er det som blir brukt allerede. adjective aged or processed “seasoned wood” Synonyms: cured (used of concrete or mortar) kept moist to assist the hardening Anonymkode: 9b54e...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #25 Skrevet 1. mars 2023 Hvorfor jeg krydrer stekepanna og ikke kjøttet. Anonymkode: 5a9f9...35a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #26 Skrevet 5. mars 2023 On 3/1/2023 at 12:07 AM, AnonymBruker said: Jeg vasker støpejernet mitt med ringbrynje og litt såpe. Tørker av. Smøres med linfrøolje. Steker den i ovn ved 450 grader i 1 time. Gjenta 2 ganger. Hva skjer så? Egg som fortsatt sitter fast, selv med store mengder olje i pannen. Kjøttdeig ødelegger krydderet og jeg må gjøre det på nytt. Jeg har måttet krydre støpejernspanna min på nytt minst en gang i uken. Er jeg bare dum? Anonymkode: c30e3...7fe Feilen er måten du vasker den på, slik du vasker den nå så ødelegger du "coating" (kom ikke på noe norsk ord) hver gang du vasker den. Og hva mener du med at krydrer stekepanna? Anonymkode: 11354...021
Brunhilde Skrevet 5. mars 2023 #27 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Feilen er måten du vasker den på, slik du vasker den nå så ødelegger du "coating" (kom ikke på noe norsk ord) hver gang du vasker den. Og hva mener du med at krydrer stekepanna? Anonymkode: 11354...021 Belegget Jeg syns å krydre var en kreativ oversettelse av "seasoning", på norsk kaller vi det ofte å "brenne inn" panna. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #28 Skrevet 5. mars 2023 Hvis man først har begått tabben ved å ha såpe i støpejernspanna - kan man redde den på noe vis da? Anonymkode: 96130...3c9
Brunhilde Skrevet 5. mars 2023 #29 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis man først har begått tabben ved å ha såpe i støpejernspanna - kan man redde den på noe vis da? Anonymkode: 96130...3c9 Skyll den godt i varmt vann, tørk den og sett den inn med olje igjen. Det verste som kan skje er at det ikke fungerer, men jeg vil tro at det går bra. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #30 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis man først har begått tabben ved å ha såpe i støpejernspanna - kan man redde den på noe vis da? Anonymkode: 96130...3c9 Ja da, det er bare å brenne den inn på nytt. Hvis pannen har begynt å ruste må man være nøye med å få det bort med stålull før ny innbrenning. Anonymkode: 24047...68e 1 1
Gjest Adobyen Skrevet 5. mars 2023 #31 Skrevet 5. mars 2023 Taluno skrev (På 1.3.2023 den 11.48): Jeg reagerer som andre på både temperatur og såpe. Men å vaske med ringbryne?? Hva i all verden betyr det? Ringbrynje
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #32 Skrevet 5. mars 2023 TS snakker nok om en stålskrubb, vi har alltid en sånn i hus (men aner ikke hva mannen bruker den til, jeg vasker nemlig aldri opp ) Anonymkode: c26a0...f06
Gjest Adobyen Skrevet 5. mars 2023 #33 Skrevet 5. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS snakker nok om en stålskrubb, vi har alltid en sånn i hus (men aner ikke hva mannen bruker den til, jeg vasker nemlig aldri opp ) Anonymkode: c26a0...f06 Vi brukte et par hundre slike i et gammelt hus vi bodde i en gang. Dyttet dem inn over alt hvor mus kunne tenkes å komme inn i huset. Det var effektivt.
Taluno Skrevet 5. mars 2023 #34 Skrevet 5. mars 2023 Adobyen skrev (1 time siden): Ringbrynje Jeg spør ikke etter hva er ringbrynje er, men hvordan man vasker med den. 1
Gjest Adobyen Skrevet 5. mars 2023 #35 Skrevet 5. mars 2023 Taluno skrev (58 minutter siden): Jeg spør ikke etter hva er ringbrynje er, men hvordan man vasker med den. Jeg skulle tro at en bit av den kan brukes til å skrubbe med. Det kan også en bit med kjetting. Det kan hjelpe til å løsne fastbrente rester når man vasker gryter og panner. Selv har jeg ikke brukt noe grovere hjelpemidler enn litt stålull. Av og til kan man trenge litt mer hjelpemidler enn oppvaskkost, klut eller svamp. Det var kanskje ikke det du tenkte på?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #36 Skrevet 5. mars 2023 Har dere slike gamle komfyrer med jertopp? Anonymkode: 5803d...72f
Taluno Skrevet 5. mars 2023 #37 Skrevet 5. mars 2023 Adobyen skrev (9 minutter siden): Jeg skulle tro at en bit av den kan brukes til å skrubbe med. Det kan også en bit med kjetting. Det kan hjelpe til å løsne fastbrente rester når man vasker gryter og panner. Selv har jeg ikke brukt noe grovere hjelpemidler enn litt stålull. Av og til kan man trenge litt mer hjelpemidler enn oppvaskkost, klut eller svamp. Det var kanskje ikke det du tenkte på? Er veldig godt kjent med å bruke stålull, skrubb og andre grove ting for rengjøring, har jobbet mange år i restaurant. Men aldri ringbrynje.. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #38 Skrevet 5. mars 2023 TS har nok lest mye om denne panna på engelske nettsider, og så har hun bare oversatt begrepene direkte uten å vite hva de egentlig heter på norsk. Krydre - season - egentlig på norsk: brenne inn Ringbrynje - chain mail scrub - egentlig på norsk: stålskrubb 430 grader - står i farenheit - 230 celsius på norsk Anonymkode: 12804...209 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #39 Skrevet 5. mars 2023 Huff, jeg hater når jeg får krydder på ringbrynjen min! Nå lukter jeg som oregano.. Og kan ikke akkurat vaske ringbrynjen i vaskemaskina uten å ødelegge både maskina og få rust. #middelalderproblemer Anonymkode: 78e24...cdc 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #40 Skrevet 5. mars 2023 13 hours ago, Brunhilde said: Belegget Takk😊 Anonymkode: 11354...021 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå