Gå til innhold

Jeg har måttet krydre støpejernspanna min på nytt minst en gang i uken. Ingenting hjelper.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vasker støpejernet mitt med ringbrynje og litt såpe. Tørker av. Smøres med linfrøolje. Steker den i ovn ved 450 grader i 1 time. Gjenta 2 ganger.

Hva skjer så?

Egg som fortsatt sitter fast, selv med store mengder olje i pannen. Kjøttdeig ødelegger krydderet og jeg må gjøre det på nytt.

Jeg har måttet krydre støpejernspanna min på nytt minst en gang i uken.

Er jeg bare dum?

Anonymkode: c30e3...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar tid å få en skikkelig god jernpanne. Men, man skal vel kun bruke varmt vann når man rengjør?

Anonymkode: c6fe5...3b8

• Liker 4
Skrevet

Krydre panna?

Anonymkode: 82c3d...8e4

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Såpe skal kun brukes ved første vask før du brenner den inn. Aldri ellers. Jeg gjorde det samme med to nye støpejernspanner for noen uker siden. Smørte de inn med rapsolje, inn i ovnen på 250 grader 1 time, lot så pannene avkjøle seg i ovnen.  Gjorde det totalt 4 ganger. Bruker margarin, olje eller smør ved bruk. Aldri såpe ved vask etter innbrenning, kun varmt vann. Pannene blir bedre og bedre. Beste stekepannene vi har hatt. 

Endret av Orchideae
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er du kanskje litt trøtt? Olje panna? Men 450 grader - det er veldig varmt, mistenker oljen blir svidd. Og klarer ovnen den temperaturen? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Krydre panna?

På engelsk sier man "seasoning cast iron". På norsk sier man at man brenner de inn. Man smører inn pannene med olje og varmer så opp. For å skape en "nonstick" panne. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
StyrmannM skrev (1 minutt siden):

Er du kanskje litt trøtt? Olje panna? Men 450 grader - det er veldig varmt, mistenker oljen blir svidd. Og klarer ovnen den temperaturen? 

Kan det være 450 fahrenheit? Det er jo 230 grader ca. 

Anonymkode: e70cd...5d7

• Liker 5
Skrevet (endret)

Samboeren liker å vaske vår i oppvaskmaskinen. Aldri noen problemer med at mat brenner seg fast. Vi steker i smør. Men den pannen er vel 30 år gammel eller så, nye kan være anderledes.

Endret av MyMichelle
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jernpanner skal :

Ikke vaskes med såpe, ikke i maskinen. Kun kost og varmt vann. Hver.gang.

Den skal ikke krydres, men oljes. Og oljes før den blir brukt første gang. Olje inn godt med vanlig Matolje, la stå over natta, og tørk over med papir for og få vekk overflødig olje. For så olje jevnlig, både i panna og håndtak om det er i tre. 

Klarer man og ødelegge en Jernpanne, så skal du ha gjort en innsats for og få det til. En Jernpanne blir bedre og bedre over tid, men mange synes det er bedritent i starten, da hele overflaten i panna er nytt, lett og svi seg osv. Dette går over med bruk over tid. Da kan du bruke den alt ifra steke egg til en fin biff med herlig stekeskorpe og mør inni 👌🏻

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MyMichelle skrev (15 minutter siden):

Samboeren liker å vaske vår i oppvaskmaskinen. Aldri noen problemer med at mat brenner seg fast. Vi steker i smør. Men den pannen er vel 30 år gammel eller så, nye kan være anderledes.

Hadde det vært min samboer, så hadde jeg fått slutt på den vanen hans ganske kjapt. Gamle Jernpanner, er enda den dag i dag, de beste. Får ikke like gode Jernpanner, som de eldre pannene. Så ødelegg panna over tid, får aldri en like god igjen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ALDRI vaske jernpanne med såpe!!! Dette er hele grunnen til at ting setter seg fast. Får du den ikke ren, så har du vann oppi og koker det ut. Og etter vask så smører man den inn med olje igjen.

Anonymkode: 9b54e...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Orchideae skrev (1 time siden):

På engelsk sier man "seasoning cast iron". På norsk sier man at man brenner de inn. Man smører inn pannene med olje og varmer så opp. For å skape en "nonstick" panne. 

Hva har det med å krydre panna å gjøre?

• Liker 3
Skrevet

Må innebære et skyhøyt strømforbruk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har det med å krydre panna å gjøre?

Seasoning. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha...virkelig?

Anonymkode: 4a84b...f73

Skrevet
norw skrev (31 minutter siden):

Seasoning. 

Er dette noe nytt? Var lærling hos Kitch'n 2013-2015, aldri hørt om dette før. Solgte LeCreuset jernpanne som hadde non stick, men måtte brukes og oljes før den ble en fantastisk panne. Og grytene med glassbelegg over kjeramikk. Og om det var Høyang Polaris sine, som var mest lik de gamle jernpannene på utseende og material. (husker ikke heeelt) 

Likevel aldri hørt om og krydre ut panna. Hverken da, eller nå. Først nå i denne tråden, jeg har hørt om det. 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Ja, det høres litt underlig med krydring når man mener å smøre den inn og brenne av.  Helt unødvendig å bruke ord som «seasoning» i Norge også.

Jeg synes det krever mye mer fett for å steke i jernpanner, men de er jo gode til å brune fort rundt et kjøttstykke. Ellers liker jeg dem ikke til dagligbruk pga tyngde og håndvask.

Endret av Adobyen
Skrevet

Jeg reagerer som andre på både temperatur og såpe. 

Men å vaske med ringbryne?? 
Hva i all verden betyr det? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Taluno skrev (4 minutter siden):

Det er vel en sånn stålsvamp, tror jeg?

Uansett helt feil!

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (4 timer siden):

Ringbrynje, en slags grov stålull tipper jeg.

Anonymkode: 9b54e...fd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...