Gå til innhold

Bitcoin og rapportering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kompis spiller dataspill sammen og jeg hjalp han med noe på et spill. Han skulle overføre en liten sum til meg på bitcoin for det.

Må dette rapporteres til skatteetaten? Eller skjer det automatisk? Bare snakk om lommerusk. Hvis det er mye styr så vil jeg ikke ha det.

Anonymkode: 9e438...71b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og en kompis spiller dataspill sammen og jeg hjalp han med noe på et spill. Han skulle overføre en liten sum til meg på bitcoin for det.

Må dette rapporteres til skatteetaten? Eller skjer det automatisk? Bare snakk om lommerusk. Hvis det er mye styr så vil jeg ikke ha det.

Ingen som vet?

Skrevet

Du må rapportere formuesverdien pr 31.12.22. Kursen finnes på nett. 

Ellers må gevinst/tap ved salg beregnes og rapporteres, men virker ikke som du har  hatt noen salg? 

Egentlig ganske enkelt så lenge du har oversikt over beholdning og transaksjoner.

Anonymkode: 8c8d1...e86

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må rapportere formuesverdien pr 31.12.22. Kursen finnes på nett. 

Ellers må gevinst/tap ved salg beregnes og rapporteres, men virker ikke som du har  hatt noen salg? 

Egentlig ganske enkelt så lenge du har oversikt over beholdning og transaksjoner.

Nei, ikke salg. Så det må rapporteres uansett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, ikke salg. Så det må rapporteres uansett?

Ja, formuesverdien må rapporteres uavhengig av beløpets størrelse. Og hvis du har eid disse bitcoins’ene siden i fjor så må du uansett rapportere de på skattemeldingen i år og et eventuelt salg på neste års skattemelding. 

Jeg sliter med å forstå hvorfor det skal være vanskelig å rapportere det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Firi og der var det kjempelett å rapportere fra. Jeg slapp å legge inn tall manuelt i skattemelding.

Anonymkode: 714e6...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...