AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Slitasje på 2 dører. Hva gjør jeg? Han har depositum på egen konto. Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slitasje på 2 dører. Hva gjør jeg? Han har depositum på egen konto. Anonymkode: 5afa2...e12 Ja helt rett! Anonymkode: efd6b...2f3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Bodd der 4 år Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Du sier nei. Er ikke verre enn det. Anonymkode: c690e...e9e 3
Mezzosoprena Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slitasje på 2 dører. Hva gjør jeg? Han har depositum på egen konto. Anonymkode: 5afa2...e12 Hvor mye slitasje er det? Det er uansett ikke rimelig at han skal ha hele depositumet, men han kan ha rett til det det koster å fikse/bytte dørene hvis dette er unormal slitasje. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Hvis det er skader på dørene, så er det klart han kan beholde deler av depositumet som dekker reparasjon/nye dører. Anonymkode: 02e74...4d1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 For det første - aldri gå med på at utleier skal ha depositumet på egen konto igjen. Det skal stå på depositumskonto! Ellers, hvorvidt vedkommende har et berettighet krav kommer jo veldig an på omfanget av skaden/slitasjen. Vanlig, forventet slitasje skal du ikke betale noe for. Men dører skal jo ikke bli ødelagt i løpet av fire år heller - dørene der jeg bor er 20-30 år uten å være i nærheten av stygge eller synlig slitt. Er slitasjen større enn forventet har du et ansvar. Anonymkode: 21862...275 6 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Nei man skal ikke betale får slitasje. Man skal betale vist man ødelegger noe men ikke slitasje. Anonymkode: 5afa2...e12 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Slitasje på 2 dører. Hva gjør jeg? Han har depositum på egen konto. Anonymkode: 5afa2...e12 Han har ikke lov å ha depositumet på egen konto. Hvor lenge har du igjen å bo der? Det du gjør er å ikke betale leie de siste månedene tilsvarendedet depositumet er på. Et ulovlig depositum som han har på egen konto blir å regne som et forskudd på leie, og han kan ikke kreve dekning i dette depositumet. Slitasje (så sant det er normal slitasje) er heller ikke noe utleier kan kreve dekning for. Anonymkode: 741ce...e5d 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis det er skader på dørene, så er det klart han kan beholde deler av depositumet som dekker reparasjon/nye dører. Anonymkode: 02e74...4d1 Nei, det har han ikke lov til når dette depositumet er et irregulært depositum. Det er også forskjell på vanlig slitasje og skader. Anonymkode: 741ce...e5d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nei man skal ikke betale får slitasje. Man skal betale vist man ødelegger noe men ikke slitasje. Anonymkode: 5afa2...e12 Jo, man kan bli erstatningspliktig hvis slitasjen er verre enn det som regnes som normalt. Men les de andre svarene mine i tråden om hva du bør gjøre angående depositumet. Det er ikke lov for han å ha dette på egen konto. Anonymkode: 741ce...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Mezzosoprena skrev (43 minutter siden): Hvor mye slitasje er det? Det er uansett ikke rimelig at han skal ha hele depositumet, men han kan ha rett til det det koster å fikse/bytte dørene hvis dette er unormal slitasje. Man har aldri rett til å beholde et depositum man har satt direkte inn på egen konto. Depositumet må betales tilbake inkludert forsinkelsesrenter. Så må man kreve erstatning for slitasjen separat. Det er veldig dumt å sette seg i en sånn situasjon at leietaker med loven i hånd kan bo opp depositumet siden et sånt irregulært depositum blir regnet som forskudd på leie. Anonymkode: 741ce...e5d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Jeg er ferdig med kontrakten der. Bodd der 4 år med hund og katt og er noe slitasje merke på dør og karm. Jeg ble helt sjokkert selv får jeg har aldri hatt klager før og jeg har leid hele livet. Men nå skal det sies at jeg har hatt problemer med at han økte strømprisene heletiden. Målte strømmen og betalte 1 krone i begynnelsen pr kw ettervært ble det 4 kr pr og ingen strøm støtte den fikk han. Derfor jeg sa opp leia. Han gikk gjennom leiligheten i kveld som er siste dagen og stilte seg rett på bakbeina. Var en skade der som faktisk var min som jeg fikset men han ikke syntes var bra nokk å den er grei nokk da kan jeg fikse det bedre. Men det med slitasje på dør og karm er jo helt idiotisk. Ser han har vært i leiligheten og tatt bilde før han overtok nøkkelen også.. vi er vært flere personer og gjort det greit der og alle var like sjokkerte når han sendte at han ikke var fornøyd Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Begynner jo å lure på om han har brukt opp depositumet at det er det egentlige problemet Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja helt rett! Anonymkode: efd6b...2f3 Helt rett hva? Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Mezzosoprena skrev (1 time siden): Hvor mye slitasje er det? Det er uansett ikke rimelig at han skal ha hele depositumet, men han kan ha rett til det det koster å fikse/bytte dørene hvis dette er unormal slitasje. Litt skraper på dør og maling som er blitt dårlig på list Anonymkode: 5afa2...e12
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Litt skraper på dør og maling som er blitt dårlig på list Anonymkode: 5afa2...e12 Det er ikke normal slitasje med skrapemerker på dørene. Ser at du har hund og katt, tipper det er hunden som har skrapet på dørene? Her bør du erstatte dørene (om det ikke kun er snakk om et par små overfladiske riper, men det tviler jeg på). Anonymkode: 02e74...4d1 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er ferdig med kontrakten der. Bodd der 4 år med hund og katt og er noe slitasje merke på dør og karm. Jeg ble helt sjokkert selv får jeg har aldri hatt klager før og jeg har leid hele livet. Men nå skal det sies at jeg har hatt problemer med at han økte strømprisene heletiden. Målte strømmen og betalte 1 krone i begynnelsen pr kw ettervært ble det 4 kr pr og ingen strøm støtte den fikk han. Derfor jeg sa opp leia. Han gikk gjennom leiligheten i kveld som er siste dagen og stilte seg rett på bakbeina. Var en skade der som faktisk var min som jeg fikset men han ikke syntes var bra nokk å den er grei nokk da kan jeg fikse det bedre. Men det med slitasje på dør og karm er jo helt idiotisk. Ser han har vært i leiligheten og tatt bilde før han overtok nøkkelen også.. vi er vært flere personer og gjort det greit der og alle var like sjokkerte når han sendte at han ikke var fornøyd Anonymkode: 5afa2...e12 Om han sendte melding om at han ikke var fornøyd etter at han hadde tatt imot nøklene, uten å påpeke at det var noe han ikke var fornøyd med, da har han ingen sak heller. Meld sak til konfliktrådet. Såsant han godkjente at du skulle ha hund og katt der så vil ev. normale merker etter dem også ses på som normal slitasje av leiligheten. Du har reparert en skade, og da har han ikke noe å komme med. Vis til husleielovens paragrafer som gjelder dette, og vis også til at han ulovlig har holdt depositumet på privat konto, og krev å få tilbake depositumet MED renter innen senest f.eks. 14 dager fra nå. Anonymkode: a0319...a2f
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om han sendte melding om at han ikke var fornøyd etter at han hadde tatt imot nøklene, uten å påpeke at det var noe han ikke var fornøyd med, da har han ingen sak heller. Meld sak til konfliktrådet. Såsant han godkjente at du skulle ha hund og katt der så vil ev. normale merker etter dem også ses på som normal slitasje av leiligheten. Du har reparert en skade, og da har han ikke noe å komme med. Vis til husleielovens paragrafer som gjelder dette, og vis også til at han ulovlig har holdt depositumet på privat konto, og krev å få tilbake depositumet MED renter innen senest f.eks. 14 dager fra nå. Anonymkode: a0319...a2f Ja det var en skade og den fikset jeg og om det ikke var bra nokk fikser jeg ny bruktdør i samme stand til han. Men jeg betaler ikke 16500 får slitasje 🤪 skraper på dør der det bor hund i 4 år er normal slitasje. Dessuten all slitasjen som var er det og det skulle han ha dekt med en gang. Føler det blir litt får dumt. Men jeg tar uansett forsinkelserentene på depositumet vist han skal være så umulig. Heller ikke lovlig og øke strømmen sånn så tar den også med. Er ikke det at jeg har lyst til å være dritt med han men jeg kaster ikke penger ut av vinduet heller da må jeg jo forsikre meg om at jeg får det jeg har rett på. Anonymkode: 5afa2...e12 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja det var en skade og den fikset jeg og om det ikke var bra nokk fikser jeg ny bruktdør i samme stand til han. Men jeg betaler ikke 16500 får slitasje 🤪 skraper på dør der det bor hund i 4 år er normal slitasje. Dessuten all slitasjen som var er det og det skulle han ha dekt med en gang. Føler det blir litt får dumt. Men jeg tar uansett forsinkelserentene på depositumet vist han skal være så umulig. Heller ikke lovlig og øke strømmen sånn så tar den også med. Er ikke det at jeg har lyst til å være dritt med han men jeg kaster ikke penger ut av vinduet heller da må jeg jo forsikre meg om at jeg får det jeg har rett på. Anonymkode: 5afa2...e12 Nei, det er ikke normalt med skrapemerker på dørene etter hunden. Men, om beskjeden kom etter at nøklene var mottatt er det faktisk for seint for utleier å kreve erstatning. Anonymkode: 4e4fd...719 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå