Gå til innhold

Jeg trenger basic opplæring i ansiktspleie. Hva gjør du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg 40, og opplever at huden i ansiktet fortjener mer fokus. Har fått store, blålige poser under øynene i løpet av de siste årene. Har jobbet hardt det siste året og gått ned 10-12 kg, og nå føler jeg at jeg ser konstant sliten ut! Det har bare blitt verre for hvert kg jeg har tatt av. Har fått flere kommentarer det siste året om at jeg ser sliten/trøtt ut..

Hva gjør dere andre med posene? Finnes det noe som faktisk strammer opp? Ser jo reklamer i hopetall om temaet, men virker det?

Kanskje noen på ‘min alder’ kan fortelle litt om rutinene sine på ansiktspleie? Hva smører du med? Tar du noe form for behandlinger? 

Anonymkode: ae389...9eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg nærmer meg 40, og opplever at huden i ansiktet fortjener mer fokus. Har fått store, blålige poser under øynene i løpet av de siste årene. Har jobbet hardt det siste året og gått ned 10-12 kg, og nå føler jeg at jeg ser konstant sliten ut! Det har bare blitt verre for hvert kg jeg har tatt av. Har fått flere kommentarer det siste året om at jeg ser sliten/trøtt ut..

Hva gjør dere andre med posene? Finnes det noe som faktisk strammer opp? Ser jo reklamer i hopetall om temaet, men virker det?

Kanskje noen på ‘min alder’ kan fortelle litt om rutinene sine på ansiktspleie? Hva smører du med? Tar du noe form for behandlinger? 

Anonymkode: ae389...9eb

Her har en dermatolog skrevet litt om hvor mye skjønnhetsprodukter som stort sett er svindel (mesteparten), og hva dermatologer faktisk anbefaler: 

https://www.inquirer.com/health/skin-care-products-scam-dermatologist-sunscreen-vaseline-20190625.html?outputType=amp

Utdrag:

"Here are my rules:

1. “Natural” products aren’t meaningfully different (don’t get me started on “gluten-free skin care”).

2. Moisturizers can be helpful for dry skin, but they don’t add much moisture themselves. If you use one, it’s important to apply it on wet skin (a.k.a. “soak and smear”) since moisturizers work by adding a layer to seal in water.

3. Be wary of products that claim to “fight aging.” The only creams that might help with wrinkles and sun damage are a prescription cream called Retin-A (tretinoin) or a similar product called Differin (adapalene) now available over-the-counter.

4. Don’t use apple cider vinegar or tea tree oil (both popular) for anything.

5. You don’t need to exfoliate. Your skin is a self-exfoliating organ.

So, what skin care do I recommend?

1. Sunscreen is essential to help prevent wrinkling and aging and protect against sunburn and skin cancer in light-skinned people.

2. Vaseline (the most known brand of petroleum jelly) is the best deal in skin care. It’s $5 a jar and it works great as a moisturizer, if your skin gets dry. Place it on skin or lips after moistening and it works great. The thickness and greasiness can be a turnoff, so you can use something with a different texture that, though no more effective, will set you back about $20 (for Aveeno) or more for fancy specialty products (e.g., Clinique, Kiehl’s).

That’s it. Keep in mind, skin-care products are luxury consumer goods. If they make you feel good about yourself or you like the way they feel, who am I to tell you not to use them? It’s your money. But just know that at a scientific level, almost nothing is better than a $5 jar of Vaseline."

Anonymkode: 1c737...342

• Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke noe som strammer opp poser utenom kirurgi. 

Solkrem og antioksidanter er viktig 

Anonymkode: 781fc...d57

Skrevet

Solfaktor i fuktighetskremen,året rundt!

Etter fuktighetskrem bruker jeg bio oil med en face roller, den har redusert linjene mine BETRAKTELIG etter jeg startet med dette. 

Bruker den hovedsakelig der jeg trenger det mest, under øynene og halsen. Men bruker den også i hele ansiktet, og på kroppen også.

Hver dag.

Jeg er 42 år.

• Liker 3
Skrevet

Jeg starter dagen med å rense huden,så serum,øyekrem,fuktighetskrem(med spf)og så bio oil sammen med face roller.

Samme om kvelden.

Bruker ansiktsmaske altfor sjeldent,jeg synes det er deilig,men glemmer det litt.

Tar også eye patches innimellom.

Skrevet
flusa skrev (1 minutt siden):

Etter fuktighetskrem bruker jeg bio oil med en face roller, den har redusert linjene mine BETRAKTELIG etter jeg startet med dette. 

Bruker den hovedsakelig der jeg trenger det mest, under øynene og halsen. Men bruker den også i hele ansiktet, og på kroppen også.

Hver dag.

Jeg er 42 år.

Vil legge til egen spf 50 fra marsish til september. Fuktighetskrem med spf er fint, men store deler av året holder ikke dette.

Anonymkode: 77398...aec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil legge til egen spf 50 fra marsish til september. Fuktighetskrem med spf er fint, men store deler av året holder ikke dette.

Anonymkode: 77398...aec

Jeg liker loreal sin fuktighetskrem med spf 30.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, flusa said:

Jeg liker loreal sin fuktighetskrem med spf 30.

Husker du hva den heter?

Anonymkode: 931d8...a73

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker ansiktet med vann. Og bruker solkrem. Det er det. Er en del eldre enn deg, men ser mye yngre ut enn jeg er. Mitt beste triks er å la ansiktet få mest mulig ro. Gnikking, styring med sminke osv. gir bare mer rynker og sliten hud. Nok søvn er en annen viktig faktor.

Anonymkode: 4a881...b06

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å gå fast til hudpleier. Det gjør veldig mye for min hud i denne alderen. 

Aktive ingredienser har gitt mye, særlig når det gjelder spenst og glød. Jeg bruker c-vitamin (glød), litt nicamide (porer) og retinol, samt aha og bha. Men alt er i samarbeid med hudpleier, derfor umulig å gi generelle tips. 

Anonymkode: b3931...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker ansiktet hver kveld med denne: CeraVe SA Smoothing Cleanser rensekrem 236ml - Apotek 1

Og bruker denne ansiktskremen: CeraVe Facial Moisturising Lotion ansiktskrem 52ml - Apotek 1

Er 46 år og har fin hud for alderen. Men jeg har aldri vært mye i sola, ikke røyker jeg, har aldri brukt mye sminke, glad i vann, alltid fått nok søvn etc. De valgene jeg tok før jeg passerte 35/40 tror jeg lønte seg ;)

Anonymkode: ee0e9...db9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker du hva den heter?

Anonymkode: 931d8...a73

Veklser mellom disse :

image.png.f84790aa5aad3aed8e0c4a4982287dfc.pngimage.png.bdae8b202c85fcf768c86bcdbc1244cb.png

image.png.0a7a50c070a289a647678e83f3b29181.png

AnonymBruker
Skrevet

Morgenrutine

Haruharu Wonder Black Rice Moisture 5.5 Soft Cleansing Gel

- COSRX The Hyaluronic Acid 3 Serum

Klairs Freshly Juiced Vitamin Drops

HaruHaru Wonder Maqui Berry Anti-Oxidant Cream

- Beauty of Joseon relief sun : rice + probiotics spf50+ pa++++

- sminke

Kveldsrutine:

Haruharu Wonder Black Rice Moisture Deep Cleansing Oil

- COSRX The Hyaluronic Acid 3 Serum

Mary & May 6 Peptide Complex Serum 

COSRX Ultimate Nourishing Rice Overnight Spa Mask

Anonymkode: db75a...7ab

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her har en dermatolog skrevet litt om hvor mye skjønnhetsprodukter som stort sett er svindel (mesteparten), og hva dermatologer faktisk anbefaler: 

https://www.inquirer.com/health/skin-care-products-scam-dermatologist-sunscreen-vaseline-20190625.html?outputType=amp

Utdrag:

"Here are my rules:

1. “Natural” products aren’t meaningfully different (don’t get me started on “gluten-free skin care”).

2. Moisturizers can be helpful for dry skin, but they don’t add much moisture themselves. If you use one, it’s important to apply it on wet skin (a.k.a. “soak and smear”) since moisturizers work by adding a layer to seal in water.

3. Be wary of products that claim to “fight aging.” The only creams that might help with wrinkles and sun damage are a prescription cream called Retin-A (tretinoin) or a similar product called Differin (adapalene) now available over-the-counter.

4. Don’t use apple cider vinegar or tea tree oil (both popular) for anything.

5. You don’t need to exfoliate. Your skin is a self-exfoliating organ.

So, what skin care do I recommend?

1. Sunscreen is essential to help prevent wrinkling and aging and protect against sunburn and skin cancer in light-skinned people.

2. Vaseline (the most known brand of petroleum jelly) is the best deal in skin care. It’s $5 a jar and it works great as a moisturizer, if your skin gets dry. Place it on skin or lips after moistening and it works great. The thickness and greasiness can be a turnoff, so you can use something with a different texture that, though no more effective, will set you back about $20 (for Aveeno) or more for fancy specialty products (e.g., Clinique, Kiehl’s).

That’s it. Keep in mind, skin-care products are luxury consumer goods. If they make you feel good about yourself or you like the way they feel, who am I to tell you not to use them? It’s your money. But just know that at a scientific level, almost nothing is better than a $5 jar of Vaseline."

Anonymkode: 1c737...342

Interessant lesning, men: Vaselin = kvisekrise for min del, uansett hva vitenskapen sier. Og jeg har ikke kviser til vanlig. Jeg ser forøvrig stor forskjell på huden min om jeg renser, fukter, eksfolierer og bruker serum med antioksidanter, i forhold til om jeg ikke gjør det, så jeg kommer til å fortsette med hudpleierutinen min. Jeg merker meg at dette tross alt er en magasinartikkel, og at det ikke lenkes til forskning som viser hvilke virkestoffer - bortsett fra tretinoin - som faktisk har synlig effekt på huden. Denne forskningsartikkelen viser til forskning som viser positiv effekt av enkelte antioksidanter (vitamin E/tocopherol, vitamin C/ascorbinsyre, ubiquinone/coenzyme Q10) når de blir påført huden. 

Jeg oppfatter også at rådene kanskje fungerer for en normal, problemfri hud, men det er som kjent ikke alle som er velsignet med dette. Han glemmer også å nevne at huden vår blir mindre selv-eksfolierende etterhvert som vi blir eldre, selv om den - for de som ikke har problemer med f.eks. fet, uren eller tørr hud - er det når vi er unge. 

Når det er sagt, TS, så er nok søvn, tilstrekkelig væsketilførsel, frisk luft og nok vitaminer tips nr. 1 til å se mindre sliten ut. Ellers er en mild rens, fukt tilpasset din hudtype og solbeskyttelse det viktigste du kan gjøre for huden din. Rens er nødvendig selv om du ikke bruker sminke, fordi vann alene ikke er tilstrekkelig til å fjerne solkrem fra huden. 

Deretter vil jeg foreslå en skånsom syreeksfoliering en gang i uka, for å hjelpe huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller. Dette gjør også at fukt og annen pleie lettere trenger inn i huden. Jeg har forresten et godt tips når det gjelder fukt, og der er jeg faktisk enig med dermatologen: Påfør fuktighetskrem på fuktig hud! Jeg sliter selv med dehydrering og har opplevd stor forskjell etter at jeg begynte med fuktspray i tillegg til serum og fuktighetskrem.

For ytterligere pleie kan du, om du ønsker,  vurdere et serum med antioksidanter, og evt. også å starte med retinol, som også har dokumentert effekt selv om den er noe mindre effektiv - men derfor også mer skånsom mot huden - enn tretinoin. 

Når det gjelder posene under øynene, finnes det produkter som kan hjelpe midlertidig til å få dem til å se mindre synlig ut. Se f.eks. etter øyeprodukter med koffein (sammentrekkende), c-vitamin (lysnende) og retinol (for fasthet). Lymfedrenede massasje kan hjelpe mot hovenhet, det samme gjør nedkjøling, f.eks. med et par skjeer som har ligget i kjøleskapet eller en isbit pakket inn i en plastpose (ikke bruk isbiten direkte på huden). 

Om du vurderer å innføre aktive ingredienser i hudpleierutinen din (syrer, C-vitamin, retinol etc.) så husk at det beste er å starte gradvis. Velg produkter med lavere konsentrasjon, innfør de gradvis og ikke begynn med alt samtidig.

Endret av Roci
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for en slags «middelvei» når det gjelder huden min☺️I dag tok jeg en salongbehandling som heter hydrofacial, for første gang. Og kjøpte et skinbetter produkt som kun brukes på rynkene. Jeg fortsetter med min vanlige hudpleie(som ikke koster skjorta!) som inneholder retinol, c-vit og annet.

Jeg nærmer meg 50 år, og begynner å få fremtredende rynker. Men er for pinglete til å begynne med injeksjoner og ansiktsløft😱Har sett en del på led-maske og kan muligens bytte det mot salongbehandling, som jeg tenker ta ca hver 3.mnd. Jeg følger denne tråden for mer tips🙏

Anonymkode: 7a547...221

AnonymBruker
Skrevet
flusa skrev (På 28.2.2023 den 23.36):

Jeg starter dagen med å rense huden,så serum,øyekrem,fuktighetskrem(med spf)og så bio oil sammen med face roller.

Men kan man gjøre dette før man sminker seg..? 

Jeg har vært ALT for dårlig til å gjøre noe med huden min, rett og slett for at det ikke har vært nødvendig (i mine øyne). Men bikker 40 snart her nå, og innser at jeg bør ta mer vare på huden.

Jeg sminker meg alltid før jobb, men på kvelden tar jeg kun en wipe for å fjerne mascaraen 😶

Anonymkode: 0f67f...9a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært ALT for dårlig til å gjøre noe med huden min, rett og slett for at det ikke har vært nødvendig (i mine øyne). Men bikker 40 snart her nå, og innser at jeg bør ta mer vare på huden.

Jeg sminker meg alltid før jobb, men på kvelden tar jeg kun en wipe for å fjerne mascaraen 😶

Ja. Jeg bruker dette før jeg sminker meg, hver dag.

Det gjør at sminken legger seg finere,og holder seg fint på huden.

Er viktig med et godt tenset ansikt før man tar på sminke.

Bruker samme om kvelden, men utrn solfaktor. Da bruker jeg nattkrem istedenfor.

Skrevet
flusa skrev (På 28.2.2023 den 23.34):

Hver dag.

Jeg er 42 år.

Har sett for meg at faceroller er et av de største humbugproduktet man finner der ute. Så du mener altså at det hjelper?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville vertfall vasket av sminken med en skikkelig rens på kvelden og hatt en god nattkrem. Wipes er ikke særlig bra for huden. Spesielt ikke rundt øynene. Smør seg med solfaktor 50 under sminken.

Anonymkode: db75a...7ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40 er sent å starte hvis hudens aldring alt er godt i gang, anbefaler deg å gå til en kosmetologisk sykepleier eller lignende, hudpleier kan også fungere - men finn noen som kan hud som kan gi deg råd for din hudtype! 

Anonymkode: 59218...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...