AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg trodde det var rutine å sjekke for D-vitaminmangel når pasienter kommer til legen og føler seg trøtte, slitne, opplagte og/eller utmattet, men det hørte jeg fra en lege i dag at ikke er vanlig. Det er mange leger som ikke rekvirerer prøve for D-vitamin. Jeg har gransket 10 blodprøver tatt de siste 10 årene. Utmattelse har jeg hatt i 11 år. Da jeg først kontaktet lege med langvarig utmattelse, ble det ikke tatt prøve for å avdekke evt. D-vitaminmangel. D-vitaminprøve ble først tatt 3 år (2016) etter jeg først kom til legen med utmattelse. Verdien var i nedre sjiktet, men ble ikke fulgt opp videre. I 2019 fikk jeg påvist D-vitaminmangel. Det var gang nr.2 D-vitamin ble sjekket - etter å ha levd med utmattelse i 7 år. Jeg ble satt på medisiner, og havnet i nedre sjiktet igjen (76 nmol/l), og ble anbefalt av en lege å fortsette på medisinen divisun. Da hadde jeg høyere lagre enn i 2016, hvor prøven ikke ble fulgt opp. Det ble ikke tatt noen flere blodprøver med D-vitamin markør i 2020 og 2021. Ikke før nå, i 2023, ble den prøven tatt igjen. Er det mulig? Jeg tok for gitt at de sjekket D-vitaminlagrene når et menneske kommer til legen pga. utmattelse? Er ikke det rutine? Anonymkode: a5c62...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Nei det er ikke rutine. Det er en dyr prøve å ta, og det er ikke nødvendig å ta den støtt og stadig. Har du fått påvist mangel kan du gjøre det til en rutine å ta tilskudd alle måneder med "r" i navnet, og passe på å få sol på sommeren. Det er unødvendig å måle til stadighet. For øvrig er 76 innen normalområdet. Jeg hadde alvorlig mangel på 7, og selv da driver jeg ikke å måler igjen til stadighet. Du må lære deg å forebygge. Anonymkode: fcd6d...b23 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 76 er da langt over anbefalte "minst 50 nmol/l"? Jeg har lest andre kilder som sier at anbefalingen er "minst 25 nmol/l" og det er vel relativt nylig at anbefalt grenseverdi ble økt i Norge? Jeg ligger selv og vaker mellom 30 og 50, og legen min har ikke reagert nevneverdig på dette. Jeg prøver å huske å ta tilskudd, men sliter veldig med å etablere rutiner og med hukommelse.. sliter ikke like mye med slapphet og sånt da! Anonymkode: 640c8...c45
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 En del leger begynner å gå vekk ifra D-vitaminsjekk da det er svært usikkert hvor stor betydning D-vitamin faktisk har. Man tar ikke prøver bare fordi pasientene synest det er gøy. Anonymkode: ea6c0...e5f 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Hos meg har det vært tatt hver gang - jeg ba ikke om det første gangen, men da ble det åpenbart tatt, for kom tilbake med en verdi på 17, som selvsagt er for lite. Etter det har jeg fått beskjed om å alltid ta tilskudd, men det har likevel blitt sjekket ved senere anledninger også - selv om det strengt tatt ikke trengs så lenge jeg har tilskuddet. Mangelen har for øvrig ikke blitt fulgt opp noe videre for meg heller. Sitat Verdier for vitamin D i blodet er: Alvorlig mangel: Mindre enn 25 Mangel: Mellom 25 og 50 Optimal: Mellom 50 og 125 Men 76 er jo ikke bekymringsverdig lavt og neppe årsak til utmattelse? Det er ikke noe som det er spesielt behov for å følge opp i seg selv heller? Hvor lavt var du på det laveste? Lurt å ta tilskudd uansett for oss som bor her i Norge. Anonymkode: 7bd27...f13 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har tatt prøve av d-vitaminer to ganger og vet at jeg må ta tilskudd fra høst til vår. Prøven er dyr så derfor vil legene helst ikke ta den prøven for ofte. Anonymkode: cc7f1...028
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei det er ikke rutine. Det er en dyr prøve å ta, og det er ikke nødvendig å ta den støtt og stadig. Har du fått påvist mangel kan du gjøre det til en rutine å ta tilskudd alle måneder med "r" i navnet, og passe på å få sol på sommeren. Det er unødvendig å måle til stadighet. For øvrig er 76 innen normalområdet. Jeg hadde alvorlig mangel på 7, og selv da driver jeg ikke å måler igjen til stadighet. Du må lære deg å forebygge. Anonymkode: fcd6d...b23 Men det er da likevel helt åpenbart billigere å ta en prøve som kan avdekke årsaken til utmattelse enn det er å sykemelde pasienten. En prøve koster kanskje noen tusenlapper. En sykemelding koster flere tusen per døgn. En lege har ikke som jobb å tenke «hva blir regningen til mitt legesenter». Hen har som arbeid å tenke «hva er detån totalt samfunnskostnader av denne handlingen». Så kan - og bør - man bruke kjente tall for hvor ofte utmattelse skyldes mangel på vitamin d. Men om pasienten er utmattet så må man jo uansett utrede. Hva tenker du er alternativet? Skrive «for dyrt å finne ut av, sykemelder i 6 måneder og håper det på magisk-mystisk vis går over» på notatet til NAV? Joda, ts kunne og burde helt åpenbart tatt vitamin d gjennom vinteren. Men en hel bataljon sykdommer fører til direkte elendig opptak og/eller helt enormt forbruk av vitamin D (og andre). En repeterende mangel kan derfor også avdekke reell sykdom. Som man ved «la oss spare noen tusenlapper»-tankegangen overser. Med tilhørende nedsatt livskvalitet og økt sjanser for å ende som ufør. Og den prislappen vokser på få år opp i flerfoldige millioner. Anonymkode: 1d14b...0e8 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 76 er da langt over anbefalte "minst 50 nmol/l"? Jeg har lest andre kilder som sier at anbefalingen er "minst 25 nmol/l" og det er vel relativt nylig at anbefalt grenseverdi ble økt i Norge? Jeg ligger selv og vaker mellom 30 og 50, og legen min har ikke reagert nevneverdig på dette. Jeg prøver å huske å ta tilskudd, men sliter veldig med å etablere rutiner og med hukommelse.. sliter ikke like mye med slapphet og sånt da! Anonymkode: 640c8...c45 76 er ikke langt over anbefalt, det er rett innenfor. Dette med at 50 nmol er nedre grense operes det mindre med, flere mener at det bør være minst 75 nmol. Jeg merker stor forskjell på psykisk og fysisk helse på 50 og 80 nmol. Anonymkode: e3608...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 TS, dessverre er det ikke rutine. Som andre har nevnt før meg, så er dette en dyr test å ta, og helsemyndighetene har gitt føringer til fastleger om å ikke ta denne testen rutinemessig. Galskap, mtp hvor store konsekvenser lave nivåer over tid kan få (som vil koste samfunnet enda mer penger), og særlig mtp hvor latterlig lave doser som anbefales å ta som "forebyggende". At man kommer til legen sin med en rekke symptomer og det ikke blir sjekket, er bare veldig kritikkverdig. Og har man en historikk med vesentlig mangel, bør det sjekkes rutinemessig. Anonymkode: e3608...bfb
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 Jeg kjenner en klinisk ernæringsfysiolog som brenner for dette. Hun sier at mange andre land opererer med høyere grenseverdier for D-vitamin enn Norge, og også anbefaler større doser i tilskudd. Hun sier det er forsket på dette, og vist at depressive symptomer hos mange kan forekomme selv om de ligger innenfor den norske normalen. Og når man først ligger lavt kreves det høye doser for å komme seg opp igjen. Fastlegen min sjekket d-vitamin forrige gang jeg tok en drøss med blodprøver. Fikk ikke tilbakemelding, så jeg sjekket svarene selv og jeg lå på 55. Altså innenfor den norske normalen, men likevel kanskje for lavt for meg. Jeg sliter med vinterdepresjon, og har i alle år tatt tran for å få d-vitamin, men det har tydeligvis ikke vært nok, så nå har jeg startet med tilskudd på 80 mikrogram. Anonymkode: 92d4f...63b 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kjenner en klinisk ernæringsfysiolog som brenner for dette. Hun sier at mange andre land opererer med høyere grenseverdier for D-vitamin enn Norge, og også anbefaler større doser i tilskudd. Hun sier det er forsket på dette, og vist at depressive symptomer hos mange kan forekomme selv om de ligger innenfor den norske normalen. Og når man først ligger lavt kreves det høye doser for å komme seg opp igjen. Fastlegen min sjekket d-vitamin forrige gang jeg tok en drøss med blodprøver. Fikk ikke tilbakemelding, så jeg sjekket svarene selv og jeg lå på 55. Altså innenfor den norske normalen, men likevel kanskje for lavt for meg. Jeg sliter med vinterdepresjon, og har i alle år tatt tran for å få d-vitamin, men det har tydeligvis ikke vært nok, så nå har jeg startet med tilskudd på 80 mikrogram. Anonymkode: 92d4f...63b Min endikronolog var av samme oppfatning, at 50 nmol var for lavt, og at anbefalte doser var altfor lave. Denne mannen reddet meg, bokstavlig talt. Anonymkode: e3608...bfb
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner en klinisk ernæringsfysiolog som brenner for dette. Hun sier at mange andre land opererer med høyere grenseverdier for D-vitamin enn Norge, og også anbefaler større doser i tilskudd. Hun sier det er forsket på dette, og vist at depressive symptomer hos mange kan forekomme selv om de ligger innenfor den norske normalen. Og når man først ligger lavt kreves det høye doser for å komme seg opp igjen. Fastlegen min sjekket d-vitamin forrige gang jeg tok en drøss med blodprøver. Fikk ikke tilbakemelding, så jeg sjekket svarene selv og jeg lå på 55. Altså innenfor den norske normalen, men likevel kanskje for lavt for meg. Jeg sliter med vinterdepresjon, og har i alle år tatt tran for å få d-vitamin, men det har tydeligvis ikke vært nok, så nå har jeg startet med tilskudd på 80 mikrogram. Anonymkode: 92d4f...63b Husk man kan få d-vitamin-forgiftning av for store doser, så ikke ta mer enn anbefalt døgndose 😊👍🏼 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/ Anonymkode: 4d9da...269
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Husk man kan få d-vitamin-forgiftning av for store doser, så ikke ta mer enn anbefalt døgndose 😊👍🏼 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/nyreskadet-etter-vitamin-d-forgiftning/ Anonymkode: 4d9da...269 Det er uhyre sjeldent dette skjer, det er mer vanlig med for lave nivåer. Anbefalt døgndose er svært lav og vil for folk flest ikke være tilstrekkelig, og er èn viktig grunn til at man bør få sjekket nivåene rutinemessig. Anonymkode: e3608...bfb 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei det er ikke rutine. Det er en dyr prøve å ta, og det er ikke nødvendig å ta den støtt og stadig. Har du fått påvist mangel kan du gjøre det til en rutine å ta tilskudd alle måneder med "r" i navnet, og passe på å få sol på sommeren. Det er unødvendig å måle til stadighet. For øvrig er 76 innen normalområdet. Jeg hadde alvorlig mangel på 7, og selv da driver jeg ikke å måler igjen til stadighet. Du må lære deg å forebygge. Anonymkode: fcd6d...b23 Taes konstant der jeg er Anonymkode: 8758f...6f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå