Gå til innhold

oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ønsket meg oppvaskmaskin lenge, men har ikke peil på typer, strømforbruk, vannforbruk osv osv.

jeg fikk noe penger til jul, men har ikke lyst å bruke alt på en svindyr oppvaskmaskin.

er det noen som er forholdsvis billig men som likevel er bra?

vil ikke ha sånn liten maskin, normal størrelse.

har en anelse om at hvis jeg spør på butikken (her er kun ekspert og elkjøp) så "anbefaler" de en som er bra men dyrere enn nødvendig.

vi er bare to (til nå) og trenger ikke en supermaskin, men vil ikke kjøpe katta i sekken heller...

noen som har forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en Siemens som jeg er ganske godt fornøyd med. Det eneste er at den har litt lang vasketid på det programmet jeg bruker mest. Det tar 2 timer og 40 minutter. Var ikke OBS på det da jeg kjøpte den :klaske: . En venn av meg har en billigere Siemens-modell som går jevnt og trutt og den har kortere vasketid på det mest aktuelle programmet.

Så jeg tror at en av de litt billigere Siemensmodellene er ganske gode kjøp.

Skrevet

IKEA oppvaskmaskin made by Whirlpool: går stille, stor plass, praktisk innredning, bra programmer, ca. kr. 4000,-, pen å se på (lekker, ren og enkel design): kjempeflott maskin.

Skrevet

trådstarter her:

flott med utfyllende svar, tar gjerne mot flere, skal ikke handle før over nyttår. :)

Skrevet

Oppvaskmaskin kjøpes jo med tanke på å ha i noen år. Så jeg ville lagt litt i det.

Miele sine: Er de med best kvalitet og er best, men personlig syns jeg de ikker er noe fine og jeg liker ikke bestikkskuffen som miele har. Bestikket blir rent og pent, men du er nødt for å stable i den skuffen pent hver gang.

Siemens/bosch: Samme sak. Det er min favoritt. Liker stablemulighetene i disse. De med Vario kurvsystem har du masse muligheter i. God kvalitet, men ville valgt av de litt dyrere som har det kurvsystemet og er produsert i Tyskland.

Aeg: Helt greie de, syns de er upraktiske å stable i. Ville heller hatt aeg vask enn oppvask.

Asko: Også bra maskiner å stable i. Har du hardt vann å trenger salt i maskinen har (hadde ihvertfall) ikke disse maskinenen saltdose. Gode maskiner og asko er bra på oppvask.

Whirlpool: Har en whirlpool. Angrer. Kjøpte den dyreste vanlige modellen til 5000,- Merker nå etter 3 år at det er mer plast, den er mer knotete å stable i enn i mange andre. Kommer aldri til å kjøpe en whirlpool igjen.

Zanussi: Nei....

Electrolux: Kjenner jeg ikke så godt til. Vil nok nesten likestille de med aeg. Samme firmaet som står bak.

SÅ noe av det viktigste er å sjekke hvordan de er inni. Har du mange muligheter til å stable. Noen ganger har man masse glass og andre ganger masse askjetter....

Hva med stettglass.

Sjekk også ut om du trenger salt i maskinen, kan du sjekke med vannverket der du bor å få hardhet på vannet.

Alle maskiner i landet er energimerket, der A er det beste. Sjekk et er A eller A+ på de. Sjekk også db på støy. Under 50 er bra.

Skrevet
Miele sine: Er de med best kvalitet og er best, men personlig syns jeg de ikker er noe fine og jeg liker ikke bestikkskuffen som miele har. Bestikket blir rent og pent, men du er nødt for å stable i den skuffen pent hver gang.

For meg er det et ganske stort poeng, da jeg har et (altfor dyrt) bestikk som jeg ikke ønsker skal ripes opp. Antar at skuffen Miele bruker er mer skånsom i så måte enn vanlige kurver der bestikkdelene ligger inntil hverandre.

Skrevet

Det er også praktisk å kunne regulere høyden på øverste skuffe.

Skrevet

trådstarter her:

stettglass og fin-bestikket osv tenker jeg ikke så mye på, det bruker jeg ikke så ofte at det er et ork å vaske opp for hånd.

tenker til hverdags, glass og middagstallerkener og asjetter og vanlig bestikk ol, og noen gryter er det som hoper seg lett opp.

prismessig har jeg ikke lyst å gi noe særlig mer enn 5000.-, og jeg liker ikke de som har stål i front.

den dyreste siemensmaskinen her (hvis dere ser siden da... hvis ikke er det SIEMENS SE35E234SK) http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Ee_0000tqtEEeaL

vil den være noe å satse på?

Skrevet

Den der minner mistenkelig om min, bortsett fra at jeg sikkert har modellen som var før denne. Den likner veldig mhp. programvalg. Spør om vasketida på 50 og 65 graders program før du bestemmer deg. Jeg bruker vanligvis 50 grader og da tar det som nevnt i et tidligere innlegg 2 timer og 40 minutter. Det synes jeg er temmelig lenge.

Skrevet
For meg er det et ganske stort poeng, da jeg har et (altfor dyrt) bestikk som jeg ikke ønsker skal ripes opp. Antar at skuffen Miele bruker er mer skånsom i så måte enn vanlige kurver der bestikkdelene ligger inntil hverandre.

Kommer også ann på pulveret. De fleste pulver sliter også på det som vaskes opp. Bestikket mitt og håndmalte glass er det eneste jeg ikke tar i maskinen og det kommer jeg ikke til å gjøre uansett maskin.

Ville tatt siemensen til 5995,- og sett hvor mye du kunne fått den for. Der har du et partyprogram til småvask som er bra. + et eco program. Sjekk litt rundt på like modeller og se pris. Tipper du finner denne ned mot 5500,- ihvertfall.

Se på

SE35M263SK på elgiganten.no, koster 5495,- og er tilsvarende omtrent den på elkjøp til 6000,-

Skrevet

Er du forøvrig sikker på at du ikke vil ha en litt mindre maskin. Selv har jeg faktisk ikke nok servise til å ha en vanlig oppvaskmaskin. Vi er to voksne, og kjører 1-2 maskiner som er 45 cm bred i uka. For oss ville det være helt håpløst med en vanlig. Ikke nok servise som jeg nevnte, og det begynner å lukte før det er ferdig.

Skrevet

Godt poeng, gjest ovenfor. Jeg angrer på at jeg ikke kjøpte maskinen litt mindre, men da jeg kjøpte var jeg ikke klar over at det finnes en mellomstørrelse, så jeg trodde valget sto mellom en benkemaskin eller "full size". Det er vanskelig å få fylt opp en stor når man er en liten husholdning.

Skrevet

trådstarter her:

vi har mye som kan gå i maskinen, så vi kan gå noen dager uten å måtte vaske opp, så det skal ikke være noe problem å få fyllt opp.

og hvem vet, om et par år kan det hende vi er fler i familien, og da er det kjekt å ha en stor maskin.

Skrevet

Asko. Evt Bosch/Siemens. Legg vekt på at den er stillegående, og se inni hvor praktisk den er å stable i!

Skrevet

Jeg har Whirlpool Adp 940. Hatt i ca 6 år. Den har vært kjempebra!! Og er det ennå. Måtte bytte en liten plastdings til såpeskuffen en gang men det er alt.

Fin stableplass syns jeg, men ikke bestikk-skuff da. Har ikke savnet det da jeg ikke har så fint bestikk. Tallerkener med gullkant har klart seg fint.

Det beste er at den er stille og rask! Viktig når man har åpen kjøkkenløsning som oss.

Håper du finner en du er fornøyd med!! :)

Skrevet

Vi har Miele og ville uten tvil valg det samme merket igjen. Veldig fornøyd. Vasker raskt og ordentlig og støyer lite. Og utseendet har jeg ingenting å utsette på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...