AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jobbet hos ett firma fra 2012 til 2019. Fast timelønn. Mnd arb tid kunne gjerne være 300 timer eller mer,på alle disse årene har jeg aldri mottat noe overtidsbetalt .Dette kan jo umulig være lov. Flat lønn.. Kontrakt sa 37,5 t arb uke... ukene var gjerne 60-70t. Kan man nå i ettertid kreve etterbetalt all overtiden? eller har det gått for lang tid?? Hvordan går man så evt frem på en ryddig måte.? Anonymkode: 64f0d...26d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #2 Skrevet 1. mars 2023 Hvorfor i alle dager tok du ikke opp dette med arbeidsgiver måned for måned da du jobbet der? Anonymkode: d66a4...7ba 4 2
ajarRun Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Foreldelse er tre år. Husk å be om forsinkelsesrenter. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Fast timelønn? Flat lønn? Altså du var lønnet på timer, hvor du leverte inn timeliste pr måned? Uten tillegg for ubekvem arbeidstid? Jeg har fastlønn, og overtid innbakt i fastlønnen. Anonymkode: 2bb45...3d0
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 Hva slags type firma var dette? Anonymkode: 0851e...49a
AllahBallah Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Du får leve med god samvittighet for masse gratis arbeidskraft for firmaet ☺️
newman01 Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Jobbet hos ett firma fra 2012 til 2019. Fast timelønn. Mnd arb tid kunne gjerne være 300 timer eller mer,på alle disse årene har jeg aldri mottat noe overtidsbetalt .Dette kan jo umulig være lov. Flat lønn.. Kontrakt sa 37,5 t arb uke... ukene var gjerne 60-70t. Kan man nå i ettertid kreve etterbetalt all overtiden? eller har det gått for lang tid?? Hvordan går man så evt frem på en ryddig måte.? Anonymkode: 64f0d...26d Men i alle dager da. Det er jo 10 år siden... Du KAN ha rett på etterbetaling, men det er vanskelig. Først og fremst må du sannsynliggjøre at du ikke visste om at du hadde krav på overtidsbetaling, og at grunnen til at du ikke visste var på grunn av manglende kjennskap om krav til overtidsbetaling. Altså, det hjelper ikke å si at "jeg visste ikke at jeg hadde krav på" om det er allment kjent at normal arbeidstid er 37,5t og overtidsbetaling er vanlig. Det må isåfall være pga. juridisk feil i arbeidsavtale, kollektiv lønnsavtale eller andre juridiske krumspring. Utover det er det 3 år fra lønnsdag. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 10 hours ago, newman01 said: Men i alle dager da. Det er jo 10 år siden... Du KAN ha rett på etterbetaling, men det er vanskelig. Først og fremst må du sannsynliggjøre at du ikke visste om at du hadde krav på overtidsbetaling, og at grunnen til at du ikke visste var på grunn av manglende kjennskap om krav til overtidsbetaling. Altså, det hjelper ikke å si at "jeg visste ikke at jeg hadde krav på" om det er allment kjent at normal arbeidstid er 37,5t og overtidsbetaling er vanlig. Det må isåfall være pga. juridisk feil i arbeidsavtale, kollektiv lønnsavtale eller andre juridiske krumspring. Utover det er det 3 år fra lønnsdag. Hvordan går man frem?hvem kontakter jeg evt ?Advokat? Anonymkode: 64f0d...26d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #9 Skrevet 1. mars 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Hva slags type firma var dette? Anonymkode: 0851e...49a Transportfirma Anonymkode: 64f0d...26d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #10 Skrevet 1. mars 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Fast timelønn? Flat lønn? Altså du var lønnet på timer, hvor du leverte inn timeliste pr måned? Uten tillegg for ubekvem arbeidstid? Jeg har fastlønn, og overtid innbakt i fastlønnen. Anonymkode: 2bb45...3d0 På jobben,ingen tillegg av noe slag .Det sies at de fortsatt praktiserer samme opplegg. Anonymkode: 64f0d...26d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager tok du ikke opp dette med arbeidsgiver måned for måned da du jobbet der? Anonymkode: d66a4...7ba Det ble tatt opp flere ganger,og den gang var man en del år yngre og skjønte kanskje ikke bedre.Lønna var jo grei med tanke på timeantallet,men forstår jo nå at den skulle vært veldig mye høyere. Anonymkode: 64f0d...26d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 En annen ting med overtid er jo at det ikke bare spiller en rolle hvor mye man jobbet, men at den overtiden skal være etterspurt eller pålagt av leder. Man kan ikke bare jobbe så mye man vil og kreve betalt for det. Er arbeidsoppgavene for store for arbeidstiden må man be leder prioritere. Tror det i praksis vil være umulig å komme med et slikt krav så lenge etter, med mindre du har skriftlige lovnader på overtidsbetaling du aldri har fått. Anonymkode: 05c54...798 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå