AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Gjorde det for en uke siden, men ser på diverse sider som gulesider og 1881 at postboksadressen fremdeles er der. Noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Du må vel oppdatere selv? Anonymkode: 4c796...940 8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #3 Skrevet 1. mars 2023 Har du oppdatert adressen din da? Anonymkode: ec040...6ae 2
Ullvott Skrevet 1. mars 2023 #4 Skrevet 1. mars 2023 Du må jo sende melding om adresseendring til alle som er relevante. Dette gjelder f.eks nettleverandør, telefonileverandør, strømleverandør, alle mulige steder du er medlem osv osv. 1881, gulesider osv baserer seg jo på informasjon fra telefonileverandører og andre. Hvis du ikke endrer adressen din hos teleselskapet ditt vil det ikke bli noen endringer på 1881. 3 1
Million Skrevet 1. mars 2023 #5 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gjorde det for en uke siden, men ser på diverse sider som gulesider og 1881 at postboksadressen fremdeles er der. Noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 675f5...8a6 Det er som de andre sier; 1881 henter info fra telefonoperatører og hos Folkeregisteret. Du kan også logge inn på 1881 og endre opplysninger om deg selv manuelt: https://min.1881.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #6 Skrevet 1. mars 2023 Jeg har meldt inn adresseendring til Posten og Folkeregisteret og skiftet de vanlige stedene samt ellers på nett. Faren min delte postboks med meg og det samme står der på ham. Men han var og leverte inn nøkler for 1 uke siden så det skulle jo ha skjedd noe der. Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #7 Skrevet 1. mars 2023 På «Se Hvem» fra Telenor vises ny adresse. Anonymkode: 675f5...8a6
Million Skrevet 1. mars 2023 #8 Skrevet 1. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har meldt inn adresseendring til Posten og Folkeregisteret og skiftet de vanlige stedene samt ellers på nett. Faren min delte postboks med meg og det samme står der på ham. Men han var og leverte inn nøkler for 1 uke siden så det skulle jo ha skjedd noe der. Anonymkode: 675f5...8a6 Som sagt, det finnes muligheter for å endre adresseopplysninger selv manuelt. Logg inn og rett det opp. Se link ovenfor. Jeg gikk inn og endret det selv da jeg flyttet for noen år siden. Ville ha det riktig fra første dag. Endret 1. mars 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 On 3/1/2023 at 3:12 PM, Million said: Som sagt, det finnes muligheter for å endre adresseopplysninger selv manuelt. Logg inn og rett det opp. Se link ovenfor. Jeg gikk inn og endret det selv da jeg flyttet for noen år siden. Ville ha det riktig fra første dag. Jeg har endret flere steder, men postboksen står fremdeles inne på 1881. Jeg får ikke fjernet den der inne heller, og på posten finnes den ikke lenger. Aner ikke hva dette etterslepet er for noe, men faen så irriterende 😵💫 Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 On 3/31/2023 at 11:27 AM, AnonymBruker said: Jeg har endret flere steder, men postboksen står fremdeles inne på 1881. Jeg får ikke fjernet den der inne heller, og på posten finnes den ikke lenger. Aner ikke hva dette etterslepet er for noe, men faen så irriterende 😵💫 Anonymkode: 675f5...8a6 Som sagt, jeg endret adresse inne på Posten.no og Folkeregisteret. Det står riktig begge steder samt på Skatteetaten og Telenor og alle andre steder jeg bruker. Søker jeg meg opp på 1881 så står jeg med postboks ennå. Går jeg INN for å forandre, kommer ikke postboksen opp så den kan fjernes. Min far kommer kun opp med postboks i Oslo selv om han har adresse et annet sted. Han får heller ikke opp postboks om han går inn. På Se Hvem-appen står min far og jeg med adresse her vi bor. På Skatteetaten står det også at jeg skatter til Oslo kommune – hva er dét for noe? Hjelp!? 😣 Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Hva gjør jeg for å få skattet til kommunen jeg flyttet til? Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Spurte en chatrobot: Betyr dette at når jeg har bodd i ny bolig i annen kommune i ett år frem til mars ‘24 at jeg da endelig vil få skatte til den andre kommunen? Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Ingen? Er det noen der? Anonymkode: 675f5...8a6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 @Ullvott @Million Vet dere det over? Anonymkode: 675f5...8a6
Million Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Betyr dette at når jeg har bodd i ny bolig i annen kommune i ett år frem til mars ‘24 at jeg da endelig vil få skatte til den andre kommunen? Anonymkode: 675f5...8a6 Det ser slik ut på det du siterte inn, ja. Googlet litt og det ser ut til å stemme. Et sted (en dato) må man jo sette grensen, og de har satt 1. januar. Så flyttet du 2. januar i år, så skatter du til gammel kommune (den du flyttet fra) inntil 1. januar neste år. Da begynner du å skatte der du bor nå. Slik jeg forstår det 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Det er ikke alltid gule sider oppdaterer med en gang. Det opplevde jeg med meg selv en gang og husker det tok litt tid. Det går sikkert ann å kontakte de og høre eller om man kanskje endrer selv. Vet ikke om det går. Anonymkode: b7f48...167
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Jeg hadde kanskje kontaktet de og hørt nærmere. Kontaktinfo nederst på siden 🙂 Dette er for 1881 https://ks.1881.no/sporsmal-og-svar/artikkel/KA-01100/nb-no Anonymkode: b7f48...167
Ullvott Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Betyr dette at når jeg har bodd i ny bolig i annen kommune i ett år frem til mars ‘24 at jeg da endelig vil få skatte til den andre kommunen? Anonymkode: 675f5...8a6 @Million har svart, og jeg vil bare støtte hennes innlegg. Jeg har lest i Skatteloven, og der står bl.a. dette: Sitat Lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven) Kapittel 3. Skattested § 3-1.Personlig skattyter og dødsbo (1) Personlig skattyter svarer skatt til bostedskommunen med de unntak som følger av bestemmelsene i dette kapittel. (2) Bostedskommunen er den kommunen hvor skattyteren er bosatt ved utløpet av 1. januar i inntektsåret. Skattyter som er flyttet fra sitt tidligere bosted, anses fortsatt som bosatt i sin tidligere bostedskommune dersom skattyteren ikke er kommet til sitt nye bosted på dette tidspunktet. Skattyter som ikke har vært bosatt i noen kommune her i landet 1. januar i inntektsåret, skal svare skatt av formue og inntekt til den kommunen hvor vedkommende først bosatte seg eller tok opphold. Så svaret er rett og slett ja. Hvis du flyttet en eller annen gang etter første januar i 2023, så skatter du hele året til den kommunen du bodde i første januar. Skattemeldingen for 2023 får du i 2024, så der vil det fremdeles stå din gamle kommune. I 2024 vil du skatte til den kommunen du har flyttet til i 2023, hvis det er der du bor den 1. januar. Siden noen flytter hit og noen flytter dit, går dette med skatteinntekter til kommunene antakelig sånn noenlunde opp i null på denne måten. I alle fall koster det trolig mer for samfunnet i administrasjonskostnader dersom man skal bytte skattekommune i løpet av året, og at pengene må fordeles i forhold til hvor lenge man har bodd på stedet. (Dette regner jeg faktisk med at noen smarte samfunnsøkonomhoder i finansdept har regnet på. 💸 )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå