Gå til innhold

Må ta cystoskopi - gruer meg sykt mye.. Noen med erfaring om denne undersøkelsen og kan forklare litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må på cystoskopi og gruer meg så himla mye. Både for å ligge i den gynstolen og å få dette tykke røret opp i urinrøret.. Uff - innbiller meg det gjør sykt vondt? 

Har noen spørsmål til dere som har gjort dette: Får man smertestillende? Var det vondt -isåfall hvor vondt?  (til info så synes jeg GU-undersøkelse er veldig vondt, og celleprøve ekstremt vondt) Hvor lenge varer undersøkelsen? Andre ting du kan komme på som er greit å vite om?

Setter stor pris på om noen svarer. Synes at jo mer man vet, jo mindre gruer man seg..

Anonymkode: 9d039...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt det og det gikk helt fint. Tar 100 cystoskopier mot 1 koloskopi. 

Anonymkode: 43de2...e3d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt det, jeg gruet meg helt enormt mye. Men det gjorde ikke vondt, synes det svei litt i starten og når røret skulle ut igjen. Lykke til ts! Det kommer til å gå bra😊

Anonymkode: 672a1...2ea

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok det bare for et par uker siden. Til sammenligning gjorde jeg det også for nesten ti år siden, og da var det veldig vondt. Men utstyret har blitt veldig forbedret, og nå kjente jeg omtrent ingenting! De tar på lokalbedøvende først :) 

Anonymkode: 9a79c...87c

• Liker 1
Skrevet

Cystoskopi gjør mye mindre vondt enn GU. Skopet som skal føres inn er mykt og ganske tynt og de setter en bedøvende gel i urinrøret først så det er ikke så ille. Det kan kjennes litt rart å være nummen etterpå, men det går fort over.

Anonymkode: 54298...4bb

• Liker 1
Skrevet

TS her; tusen takk for beroligende svar!

Anonymkode: 9d039...745

Skrevet

Støtter det de andre sier. Fikk en bedøvende spray der som gjorde at jeg ikke kjente så mye da de satte det inn.

Litt antydning til nesten ubehag et par ganger, men det var bokstavelig talt maks et sekund. At de tok en vevsprøve kjente jeg knapt noe av. Merkelig følelse da de fylte og tømte blæren, men overhodet ikke vondt, og vannet går jo rett i et bekken.

Min opplevelse er som de andres - ikke noe å grue seg til!

Lykke til med undersøkelsen!

Anonymkode: c73a9...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utstyret de bruker nå er som himmelen i fht på 70 tallet. Dette går helt fint ♥️

Anonymkode: 1912f...e94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...