Gå til innhold

Hvordan bruke egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har aldri vært borte fra jobb før, og lurer litt på hvordan man gjør det? Må jeg ringe lederen min, eller sende melding? Om jeg merker feks på natta eller kvelden før at jeg ikke er i form, skal jeg sende melding da eller vente til morgenen? 

Er ikke sikker på om jeg skal være hjemme enda, har gått med feberfølelse i to dager nå og sovet i både i går og i dag etter jobb og får ikke gjort særlig på jobb pga nedsatt form, men samtidig er det jo ikke noe "navn" på dette unntatt nedsatt allmenn tilstand så vet ikke om jeg er syk nok til å være hjemme?

Anonymkode: 251e9...951

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ringe og ikke sende melding. Det kommer an på om de må leie inn vikar eller ikke at du sier fra kvelden før eller ikke. Jeg har en jobb der det alltid er folk på jobb og jeg ringer da når jeg vet at jeg er syk til de som er på jobb sånn at de skriver det opp.

Anonymkode: 996e5...b48

• Liker 1
Skrevet

Det kommer helt ann på hvor du jobber. Men man skal ALLTID ringe, dersom man er sjuk. Jeg jobber i matbutikk og der er fristen for å ringe seg inn syk 2 timer før vakten skal starte. Jo tidligere du ringer til leder ang sykdom, jo bedre selvfølgelig :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg sender bare en sms om jeg er syk. Da oftest ca ved arbeidsdagens start. Dette er noe som avtales på den enkelte arbeidsplass.

Anonymkode: a7b6c...704

Skrevet

Om du ringer eller sender melding kommer an på hva arbeidsplassen foretrekker. Jeg har aldri jobbet noen  steder hvor det ikke har vært vanlig å sende melding.

Jo før jo bedre, så arbeidsplassen får bedre tid til å sette inn andre ansatte i ditt sted.

Anonymkode: 641a3...4d5

Skrevet

Kommer virkelig helt an på arbeidsstedet. Ser flere her skriver du MÅ ringe, men der jeg jobber sender vi bare melding på Slack til avdelingen slik at både sjefen og kolleger er informert (hvis jeg hadde ringt sjefen hadde jeg sannsynligvis ringt hen midt i et viktig møte og forstyrret). Vi har heller ikke vikarer eller lignende, alle jobber er ulike, men dette er kanskje en fin anledning til å spørre sjefen hva hen foretrekker at du gjør på din arbeidsplass :) jeg tror heller ikke sjefen har krav på å vite hva du er syk med når du melder deg syk med egenmelding (ved faktisk sykemelding er diagnosen sladdet).

Anonymkode: b63b2...f5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kommer virkelig helt an på arbeidsstedet. Ser flere her skriver du MÅ ringe, men der jeg jobber sender vi bare melding på Slack til avdelingen slik at både sjefen og kolleger er informert (hvis jeg hadde ringt sjefen hadde jeg sannsynligvis ringt hen midt i et viktig møte og forstyrret). Vi har heller ikke vikarer eller lignende, alle jobber er ulike, men dette er kanskje en fin anledning til å spørre sjefen hva hen foretrekker at du gjør på din arbeidsplass :) jeg tror heller ikke sjefen har krav på å vite hva du er syk med når du melder deg syk med egenmelding (ved faktisk sykemelding er diagnosen sladdet).

Anonymkode: b63b2...f5c

Ja, det er litt det jeg tenker også, at sjefen min har mange barn og er sikkert travel om morgenen og deretter opptatt med noe jobbgreier.. Så prøver med en melding. Ingen vikarer som skal erstatte meg :) 

Og veldig nyttig å vite at sjefen ikke har krav på å vite hva en melder seg syk med egenmelding! Takk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det er litt det jeg tenker også, at sjefen min har mange barn og er sikkert travel om morgenen og deretter opptatt med noe jobbgreier.. Så prøver med en melding. Ingen vikarer som skal erstatte meg :) 

Og veldig nyttig å vite at sjefen ikke har krav på å vite hva en melder seg syk med egenmelding! Takk.

Hvis det ikke er avtalt at dere kan sende sms ved bruk av egenmelding, så ville jeg ringt. Du kan risikere å ikke få betalt hvis sms ikke er godkjent varslingsmåte.

Du kan ikke regne med at "sjefen sikkert er opptatt", et av ansvarsområene til en sjef er de ansatte og om vedkommende ikke kan ta telefonen akkurat når du ringer, så blir du nok ringt opp igjen.

Men krav på å vite hva du feiler, det har vedkommende ikke, med mindre det skyldes forhold på arbeidsplassen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor leser du ikke bare i personalhåndboken? Rutinen og informasjon for sykefravær står jo der. 

Anonymkode: 0f45a...104

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...