AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har et barn på 12 år som fikk antibiotika de første 2-3 månedene som baby. Han er ganske ofte syk, ofte vondt i halsen, mye vondt i magen/diaré, tåler ikke gluten (dog ingen funn på blodprøver, men blir bedre i magen når vi kutter gluten), blir fort sliten og orker ikke så mye som broren (som er yngre og mye mer aktiv). (Ingen andre søsken eller utvidet familie som reagerer på gluten..). Han er også litt treig i utviklingen, tar feks i skolen like kjapt som broren og må jobbe mye mer for å forstå lekser osv. Trenger en del alenetid og hvile. To av mine venner har også barn som fikk langvarig antibiotika som baby. Begge disse barna er også mye syke og sliten, tåler ikke gluten og minner meg egentlig veldig om mitt barn. Litt treige og «etter» i utviklingen enn jevngamle barn.. Vi mødrene har snakket om likhetene og at det kanskje kan ha sammenheng med langvarig antibiotika som barn? Noen som har erfaring eller kunnskap? ☺️ Jeg fant denne artikkelen: https://www.dagensmedisin.no/antibiotika-fastleger-forskning/studie-babyer-som-har-fatt-antibiotika-far-oftere-ny-kur/120928 Anonymkode: 9bea9...19d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Jeg tror dette er et høna eller egget-spørsmål. Det er ikke sikkert, eller sannsynlig, at det er antibiotika som er årsaken til at disse barna er mer syke, det er vel heller motsatt, at barn som er syke/har helseproblemer i seg selv naturlig nok har mer og tidligere behov for antibiotika enn friske barn. Det er med andre ord ikke sikkert at barnet ditt ville vært friskere nå om man hadde vært mer restriktiv med antibiotika i barnets første leveår. Anonymkode: 55b56...bf5 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror dette er et høna eller egget-spørsmål. Det er ikke sikkert, eller sannsynlig, at det er antibiotika som er årsaken til at disse barna er mer syke, det er vel heller motsatt, at barn som er syke/har helseproblemer i seg selv naturlig nok har mer og tidligere behov for antibiotika enn friske barn. Det er med andre ord ikke sikkert at barnet ditt ville vært friskere nå om man hadde vært mer restriktiv med antibiotika i barnets første leveår. Anonymkode: 55b56...bf5 Men barnet fikk antibiotika for blodforgiftning - ikke for en medfødt sykdom som han har trengt antibiotika for. Han har ikke fått antibiotika flere ganger enn den lange kuren som nyfødt. TS Anonymkode: 9bea9...19d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men barnet fikk antibiotika for blodforgiftning - ikke for en medfødt sykdom som han har trengt antibiotika for. Han har ikke fått antibiotika flere ganger enn den lange kuren som nyfødt. TS Anonymkode: 9bea9...19d Jeg mener ikke at barnet ditt har medfødte sykdommer, men at barnet ditt kanskje er predisponert for cøliaki og andre helseproblemer. Og har man én sykdom har man ofte flere (særlig autoimmune sykdommer). Syke barn får naturlig nok oftere antibiotika enn friske, men det er jo ikke antibiotikaen som har gjort dem syke. Anonymkode: 55b56...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener ikke at barnet ditt har medfødte sykdommer, men at barnet ditt kanskje er predisponert for cøliaki og andre helseproblemer. Og har man én sykdom har man ofte flere (særlig autoimmune sykdommer). Syke barn får naturlig nok oftere antibiotika enn friske, men det er jo ikke antibiotikaen som har gjort dem syke. Anonymkode: 55b56...bf5 Skjønner hva du mener. Han har dog ikke cøliaki, heller ikke noen allergi ifølge legen, men tåler likevel tydeligvis ikke gluten. TS Anonymkode: 9bea9...19d
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men barnet fikk antibiotika for blodforgiftning - ikke for en medfødt sykdom som han har trengt antibiotika for. Han har ikke fått antibiotika flere ganger enn den lange kuren som nyfødt. TS Anonymkode: 9bea9...19d Nå vet jeg ikke hvor lang kur din fikk, men min fikk som nyfødt av samme årsak som din. Er nå 10 år og har ikke vært mer syk enn andre. Anonymkode: 5c93a...690
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Barnet vårt fikk i seg antibiotika via morsmelken min da det var nyfødt, gråt som bare pokker i to uker, så det tok knekken på barnets mage. Barnet har astma, melkeallergi, tåler ikke gluten så bra og mye plaget med mage, tarm, luft. Barnet var MYE syk første to leveårene (en gang i måneden), har stabilisert seg etter det. Anonymkode: 8ddd8...0fc
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Det tar jo knekken på den livsviktige tarmfloraen til barnet. Så jeg tenker det sier en del. Anonymkode: 8ddd8...0fc 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Barnet mitt er fortsatt i barnehagealder, så vet jo ikke om dette vil vare, men. Brukte antibiotika-øyedråper fra 5 dager til 6 måneders alder, en av de kraftige bredspekter-typene. Typen han gikk på var egentlig ikke godkjent for barn under 4 år og for bruk over lang tid, så ingen vet hva slags risiko det har å bruke den så tidlig og så lenge av gangen. Kirurgen som satte han på den hadde imidlertid laget sin egen oversikt over mulige bivirkninger blant hennes pasienter, da. Har vært det barnet på avdelingen som har vært minst syk-syk, men har vært mye forkjølet. Slet med kronisk forstoppelse fra han var nyfødt og mageproblemene ble lagt til antibiotikaen frem til han var 10 måneder, da ble han utredet og diagnostisert med melkeproteinallergi. Har tendenser til eksem-hud, men det skal sies at far plages mye med atopisk eksem. Her føler jeg det blir litt høna eller egget. Anonymkode: 28fa6...126
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 Jeg fikk veldig mye antibiotika for gjentatte ørebetennelser da jeg var barn. Jeg husker smaken enda, det var en rosa væske som jeg fikk på en skje. Jeg ble kronisk syk som 25-årling etter å ha fjernet altfor mange amalgamfyllinger helt uten beskyttelse. Og jeg tenker at all den antibiotikaen ikke hjalp, for det er også mange som har fjernet amalgam uten å bli syke. Anonymkode: f0659...156
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Jeg tror antibiotika er negativt for tarmhelsen som påvirker mye, men man må såklart bruke det om det står om livet. Har selv et barn som sliter med magen og eksem, og har reaksjon på kumelk og trolig gluten. Hen har aldri tatt antibiotika, men jeg selv gjorde det. Jeg har dog også hatt atopisk hud og reagerer på gluten. De færreste har imidl godt av dårlige tarmtotter som gluten skaper. Anonymkode: f6d0a...28c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror antibiotika er negativt for tarmhelsen som påvirker mye, men man må såklart bruke det om det står om livet. Har selv et barn som sliter med magen og eksem, og har reaksjon på kumelk og trolig gluten. Hen har aldri tatt antibiotika, men jeg selv gjorde det. Jeg har dog også hatt atopisk hud og reagerer på gluten. De færreste har imidl godt av dårlige tarmtotter som gluten skaper. Anonymkode: f6d0a...28c Jeg tok da antibiotika som barn. Var best i klassen på skolen og har ikke vært unormalt ofte syk. Har vært mindre syk etter glutenfri Anonymkode: f6d0a...28c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå