Gå til innhold

Antidepressiva eller ikke i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nylig begynt å trappe ned på antidepressiva og merker forskjell. Spesielt tenker jeg da på at jeg kjenner igjen litt av det samme før jeg begynte, og fordi det er en klar forskjell i tankemønstrene mine. Jeg har funnet positive og negative sider både med og uten antidepressiva for meg, og lurer på om det er noen som kjenner seg igjen, eller har noen synspunkter på hva dere ville ha valgt, altså ville dere ha fortatt med medisinering eller prøvd uten?

Med antidepressiva: Stabilt humør, har en nokså optimistisk tankegang om at ting ordner seg, jeg håndterer aspergers-trekkene mine enda bedre og det er liten sjanse for nye depresjoner, MEN jeg går opp i vekt fordi jeg er ikke like streng med meg selv, følelsene er likegyldige og jeg føler meg "syk" (fordi jeg går på medisiner hver eneste dag).

Uten antidepressiva: Egentlig mye av det samme men bare omvendt; alt rundt meg er "fyldigere" og alt oppleves som at gir mer mening, jeg klarer å begrense meg i matveien og pushe meg enda mer på trening så vekten er mer stabil og jeg føler meg "frisk" fordi jeg lever uten medisiner, MEN jeg har humørsvingninger, grubling som igjen gjør meg trist og får mye angst og jeg må ta mer hensyn til aspergers-trekkene mine.

Det som også har noe for meg å si, er hvordan de rundt meg tolker meg. Jeg har en helt fantastisk kjæreste som respekterer meg, men samtidig sier han noe om at valget mitt vil påvirke han (og det skjønner jeg, jeg er bare redd for at utfallet gir feil konsekvenser for både meg og forholdet). Hvis du har noe negativt å si, så dropp og skriv det. Takk på forhånd til de som har respons.🙏🏽

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg orker ikke være uten sjøl. Skulle veldig gjerne slutta, men det som er negativt blir det for mye av uten.

• Hjerte 1
Skrevet
svartkatt skrev (4 minutter siden):

Jeg orker ikke være uten sjøl. Skulle veldig gjerne slutta, men det som er negativt blir det for mye av uten.

Skjønner den, det er nettopp det jeg sliter med å finne ut av. Klarer jeg å håndtere tunge tanker på en bedre måte nå, eller kommer jeg til å havne tilbake til det sporet som gjorde at jeg holdt på å ende alt på egenhand.

Skrevet
AnonymousBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner den, det er nettopp det jeg sliter med å finne ut av. Klarer jeg å håndtere tunge tanker på en bedre måte nå, eller kommer jeg til å havne tilbake til det sporet som gjorde at jeg holdt på å ende alt på egenhand.

Du kan jo prøve, eller prøve med mindre dose. 

Skrevet

Hva mener kjæresten din? Ville hørt på det.... Han kjenner deg best 

Anonymkode: 83957...9ff

Skrevet

Har du snakket med legen?

Er det en følelse av å være syk fordi du bruker medisin, eller gir medisinen deg en sykdomsfølelse i en eller annen form? Det er mange som må bruke en eller annen form for medisin resten av livet, som feks ved diabetes, lavt stoffskifte, høyt blodtrykk…

Ville tatt en grundig diskusjon med både kjæreste og legen. Du risikerer at ting blir verre om du slutter, og at medisinen ikke virker like godt i samme dose senere (har jeg lest). Kanskje verd risken? Kanskje ikke?

Har ingen personlig erfaring. Går på Zoloft, men har bare gjort det en måned så har aldri slutte og aldri egentlig kjent effekt 😏

Anonymkode: 7fc9c...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...