Catlin Skrevet 26. desember 2005 #1 Skrevet 26. desember 2005 Mitt digitale fotoapparat har gått i stykker så jeg må kjøpe nytt. Det som irriterte meg veldig med det gamle fotoapparatet, var "tregheten" når jeg skulle ta bilder. Når kameraet til slutt tok bilde, var øyeblikket jeg ønsket bilde av over. Jeg har fått anbefalt å kjøpe digitalt speilreflekskamera. Men de er jo litt dyre da. Jeg har på ingen måte foto som hobby. Jeg vil ha et kamera som er enkelt å bruke og som er "hurtig". Noen som kan hjelpe meg med å anbefale et kamera som ikke er så alt for dyrt. Jeg har sittet på nett i et par timer nå - vært inne på bl.a foto.no. Men det er jo en jungel av informasjon der ute. Så nå er jeg mer forvirret enn da jeg startet.
Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #2 Skrevet 26. desember 2005 Jeg er også på leting etter et kamera, men jeg vil ikke ha speilrefleks fordi de er for dyre. Jeg ønsker meg et digitalt kamera som det er lett å ta gode bilder med i alle mulige lysforhold. Jeg brukte olympus mju 300 for noen år siden og syntes dette var fabelaktig. Jeg har tittet på de to nyeste 600 og 800, men er veldig usikker. Jeg synes de er litt store...Ellers så har jeg testet Pentax optio wpi (det vanntette) nå i julen, men jeg synes ikke det tok spesielt gode bilder inne i "julelyset". Hvis du ikke er spesielt fotointeressert tror jeg ikke du trenger et speilreflekskamera. Se heller på lukketiden på de vanlige digitalkameraene. Da har du råd til å bytte kamera litt oftere!
Catlin Skrevet 26. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 26. desember 2005 Jeg er også på leting etter et kamera, men jeg vil ikke ha speilrefleks fordi de er for dyre. Jeg ønsker meg et digitalt kamera som det er lett å ta gode bilder med i alle mulige lysforhold. Jeg brukte olympus mju 300 for noen år siden og syntes dette var fabelaktig. Jeg har tittet på de to nyeste 600 og 800, men er veldig usikker. Jeg synes de er litt store...Ellers så har jeg testet Pentax optio wpi (det vanntette) nå i julen, men jeg synes ikke det tok spesielt gode bilder inne i "julelyset". Hvis du ikke er spesielt fotointeressert tror jeg ikke du trenger et speilreflekskamera. Se heller på lukketiden på de vanlige digitalkameraene. Da har du råd til å bytte kamera litt oftere! ← Var du fornøyd med hvor "kjapt" olympusen tok bildene? Det er nesten det viktigste for oss - at det tar bilder kjapt. Vi har 3 små unger, og da går det raskt i svingene. Mange "øyeblikk" vi vil ha bilder av. Men ungene stopper jo ikke opp og venter på kamera.
Gjest gjest 0 Skrevet 26. desember 2005 #4 Skrevet 26. desember 2005 Jeg må innrømme at jeg ikke husker så mye av det akkurat... hmm Men det er faktisk en av tingene jeg også synes er litt viktig. Finn ut hvor lang lukketid det er på ditt nåværende kamera, da har du et lite utgangspunkt iallefall....
Catlin Skrevet 26. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 26. desember 2005 Fant en test her .Vet ikke om du finner noe nyttig her kanskje. Huff, jeg hater å ta sånne avgjørelser. Blir akutt rammet av beslutningsvegring.
Snuppelure Skrevet 26. desember 2005 #6 Skrevet 26. desember 2005 Canon er et godt utgangspunkt om du ikke kan så mye, men ønsker å lære.
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2005 #7 Skrevet 26. desember 2005 Du finner også grundige tester på www.digit.no Det er tre hovedtyper digitale kameraer: Kompakt (som du har hatt før) System/speilrefleks som krever mye etterbehandling av bildene, og megazoom som (forsøker å kombinere det beste fra de to andre typene. Hvis du ønsker å ta bilder som du kan skrive rett ut bør du ikke kjøpe systemkamera. Hvis du imidlertid ønsker et best mulig utgangspunkt for bilderedigering bør du absolutt skaffe deg et systemkamera. Du nevner å fange øyeblikket. Har du et lite, kompakt kamera kan du ha det i lomma, og alltid være klar. Hvis hastighet er det viktigste anbefaler jeg deg å gå inn på de ulike testene, scrolle helt ned, og velge 5. ytelser. Om ikke kameraet ditt er veldig gammelt kan det godt hende du finner det i lista så du har noe å sammenligne med.
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2005 #8 Skrevet 28. desember 2005 Eg skulle akkurat til å stille det samme spørsmålet her.. Vi er også på jakt etter eit godt kamera med kjapp reaksjons-evne. Kva er eigentleg skilnaden på eit speilreflekt-kamera og eit kompakt-kamera!?!?!?
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #9 Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det første du legger merke til er størrelsen. Et kompaktkamera kan puttes i lomma, mens et systemkamera (speilrefleks) er større og tyngre, akkurat som de konvensjonelle speilrefleksene. Kompaktkameraer har fast linse, mens man kan bytte optikk på systemkameraer. Dermed får du større spillerom mht avstander, fokus osv. Bildekvaliteten er ofte like god fra et kompaktkamera (dersom lyset er innenfor kameraets "trivselsområde") som fra et systemkamera. Både kompaktkamera og systemkameraer har en god del automatikk, men der automatikken spiller hovedrolla i et kompaktkamera gir et systemkamera rom for manuelle innstillinger. Bilder fra kompaktkameraer er langt på veg "ferdige" når du laster dem over på en PC eller printer. Råbilder fra et systemkamera må som regel etterbehandles mer enn bilder fra et kompaktkamera som har innebygde justeringsfunksjoner. For å si det veldig enkelt: Med et kompaktkamera tar du bilder. Med et systemkamera lager du dem. Jeg har kompaktkamera i dag, men har et systemkamera høyt på ønskelista. Jeg ønsker nemlig å kunne lage bilda mine sjøl, kunne påvirke resultatet i større grad enn jeg kan i dag. Likevel vil jeg ikke bytte bort det kameraet jeg har. Det er et godværskamera i den forstand at det ikke tar spesielt gode bilder i mørket, men det er lite, idiotsikkert og tar svært gode bilder. Perfekt kamera for en tur i skogen/på fjellet, med andre ord. Endret 28. desember 2005 av Paige
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2005 #10 Skrevet 28. desember 2005 Vi har eit perfekt tur-kamera, men ønsker eit kamera vi kan ta "fotograf"-bilder med... Kor mykje bør vi ut med for å få eit skikkeleg system-kamera då?
Gjest gjest 0 Skrevet 28. desember 2005 #11 Skrevet 28. desember 2005 Paige: Det høres ut som om du har litt peiling på det her, hvilket kompaktkamera ville du anbefalt? Jeg trenger et som tåler litt vært og vind, er lite og hendig og som tar gode bilder.
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #12 Skrevet 28. desember 2005 Det kan være mye å spare på å lete litt rundt, men Nikon D50 ligger vel på ca 7.000,- i butikk nå. Canon EOS 350D må du ut med ca 1500,- mer for. Disse to SLR-kameraene er tilsvarende modeller. OBS: Hvis du kjøper Canon 350, så unngå å kjøpe kit-en. Linsa som følger med er ikke bra. Kjøp heller kamerahus + objektiv.
Gjest gjest 0 Skrevet 28. desember 2005 #13 Skrevet 28. desember 2005 Men disse er systemkameraer er de ikke?
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #14 Skrevet 28. desember 2005 Det var verre Vampyra. Det kommer stadig nye kameraer, og jevnt over er de gode alle sammen. Les tester, spør deg for og prøv gjerne kamaeraet til venner og bekjente. Jeg har en Nikon Coolpix, og er godt fornøyd, men det er altså et godværskamera i den forstand at bilda ikke blir bra nok for meg når det er for dårlig lys. Canon har bedre muligheter for manuelle innstillinger på sine kompaktmodeller, osv...
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #15 Skrevet 28. desember 2005 Men disse er systemkameraer er de ikke? ← Jo, jeg svarte Veslo.
Gjest gjest1 Skrevet 28. desember 2005 #17 Skrevet 28. desember 2005 Olympus E-500 er et kjempefint nybegynner speilreflekskamera. Det er litt lavere priset enn Canon 350D og Nikon D50, men minst like godt. Det har en 2.5 tommer skarp lcd skjerm på baksiden for å lettere få et bedre inntrykk av hvordan bildene ble. Kameraet er vanvittig raskt, det tar bildet mye fortere enn du klarer å blunke. Prisen ligger på ca 6,000 på internett inkl en linse, tror det er en 15-55 mm linse. Ellers kan du ta en titt på Olympus E-300, forgjengeren. Det er like bra, men litt større og har litt mindre skjerm bak. Det får du for 5000 inkl ett objektiv hos japan photo. =) Husk at du må ha minnekort og bæreveske i tillegg uansett.
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2005 #18 Skrevet 28. desember 2005 Takk for tips Rosin! Om dere skulle kikke på Nikon: Sjekk at dere får med bag og stativ i prisen. De kjører kampanje på den pakka nå.
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2005 #19 Skrevet 28. desember 2005 En jeg kjenner sier han betalte 7500 kr for Canon EOS 350D m/kit (EF18-55), 1gb minnebrikke, bæreveske, filter, stativ og linsebok og 90-300mm f/4.5-5.6 Canon objektiv. Ikke vet jeg om det er sant da, men det høres iallefall ut som en utrolig pris for det ustyret der, og det er et par måneder siden.
Gjest 1111 Skrevet 28. desember 2005 #20 Skrevet 28. desember 2005 Jeg har Nikon D50 og anbefaler det på det sterkeste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå