AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Hei. Barna mine har bursdag nesten samtidig med noen dager i mellom. Vi hadde derfor voksebursdagen i midten og eldste hadde barnebursdag dagen før. På vokse bursdagen fikk yngste en leke han hadde fra før, så vi gikk idag for å bytte den. Da ble eldste sur for at broren hadde fått noe. Hun lurte på om hun skulle få flere gaver og når neste gang er. Jeg hadde kjøpt en drikkeflaske til de hver for de trengte det, og da begynte hun å telle at han hadde fått en ting mer enn henne. (pga leken vi måtte hytte) Hun har allerede spurt flere ganger siden bursdagen om hun kan få en ny ting. Hun har fått både noe hun trenger og noe hun ønsket seg. Men likevel klager hun for det hun ikke fikk og holder tellingen så broren ikke skal få noe uten at hun får. Jeg skjønner at hun fortsatt er liten og at hun mest sannsynlig er litt bortskjemt etter fire år som enebarn, men jeg prøver så godt jeg kan å snu dette ved å sette pris på de tingene man har, ta vare på dem og behandle ting ordentlig. Når vi pakker opp, skal vi vite hvem det er fra, takke og sette pent på plass. Jeg trenger noen gode råd til hva jeg kan svare når dette "utakknemmelige pratet" kommer frem, for jeg kjenner at jeg blir skikkelig lei meg og irritert. Jeg har brukt så mye tid (og penger) på å lage to ålreite bursdager for henne, og ja, hun koste seg gløgg, men hun bare klaget... Hvorfor kommer de, hvorfor må vi være der og ikke hjemme, hvorfor sånn hvorfor sånn.. Hun fikk være med å velge pynt, kaker, mat og alt som hun kunne velge, men likevel ble det klaging. Dette var forøvrig min første barnebursdag jeg arrangerte, og den ble helt vanlig, som var målet. Hvordan bør jeg møte dette? Jeg har spurt henne om hun ikke er fornøyd med bursdagen og gavene, jo sier hun, men hun ville ha sånn og sånn leke.. (i tillegg).. Hun fylte seks. Anonymkode: c6926...7fa
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Endel kameler må man svelge i den alderen, for hjernen er ikke utviklet dithen at de klarer tenke lengre enn egen nese alltid. På hennes egen bursdag tenker jeg man ikke tar talen. Velg heller andre anledninger. Ofte skammer de seg jo når de skjønner det ble bortskjemt/utakknemlig. Men jeg tenker hennes egen bursdag blir feil timing å ta opp et større tema. Ofte kan sånne kommentarer være på grunn av overtenning. Det med like mange ting som søsken er ofte egentlig et uttrykk for «se meg også likt», ikke nødvendigvis egoisme. Det bare blir banalt når man må måle opp samme antall millimeter i saftglasset 😅 Jeg hadde tatt det i porsjoner og heller forberedt henne før anledninger som julaften osv. Anonymkode: 282ab...2e5 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Endel kameler må man svelge i den alderen, for hjernen er ikke utviklet dithen at de klarer tenke lengre enn egen nese alltid. På hennes egen bursdag tenker jeg man ikke tar talen. Velg heller andre anledninger. Ofte skammer de seg jo når de skjønner det ble bortskjemt/utakknemlig. Men jeg tenker hennes egen bursdag blir feil timing å ta opp et større tema. Ofte kan sånne kommentarer være på grunn av overtenning. Det med like mange ting som søsken er ofte egentlig et uttrykk for «se meg også likt», ikke nødvendigvis egoisme. Det bare blir banalt når man må måle opp samme antall millimeter i saftglasset 😅 Jeg hadde tatt det i porsjoner og heller forberedt henne før anledninger som julaften osv. Anonymkode: 282ab...2e5 Tusen takk for et fint råd 💕 jeg har bitt sammen tennene litt når hun har klaget, og sagt at hun får vente til neste gang det er feiring med gaver så kan hun ønske seg mer.. Jeg nevnte faktisk idag etter mye her og der, at det finnes barn i verden som får en dukke når de er tre og den har de resten av livet... 😅 Anonymkode: c6926...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for et fint råd 💕 jeg har bitt sammen tennene litt når hun har klaget, og sagt at hun får vente til neste gang det er feiring med gaver så kan hun ønske seg mer.. Jeg nevnte faktisk idag etter mye her og der, at det finnes barn i verden som får en dukke når de er tre og den har de resten av livet... 😅 Anonymkode: c6926...7fa Fordi de er så glad i den * Anonymkode: c6926...7fa
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Hun høres usikker ut og det høres ut som du må bruke ekstra tid og kjærlighet på henne. Til hun sier at det er nok. Gi henne en kosemos-klem hver gang dere adskilles helt til hun sier at "det er nok med et vink, mamma". Vil stor og litt overdrevent gjensynsglede når dere ses igjen. Spør om hun vil høre en historie fra da du var liten på senga før hun sovner. Og fortsett å gi ekstra til du har fylt opp behovet. Det kommer til å ta tid, men det varer ikke for alltid 🙂 Anonymkode: 3a34b...12d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå