AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Dere andre foreldre, er det bare jeg som ser lite av overvekt blant barn og unge? Det er stadig saker om det i media, og vi vet jo at folk generelt blir mer overvektige. Men jeg har to barn på 12 og 14, og i klassen deres er det kanskje bare 1-2 overvektige. De selv er slanke, og spiser normalt. Overvektige barn og unge, er de overvektige fordi de spiser enormt mye mer enn nødvendig, og beveger seg lite, eller er det genetikk? Bare lurer fordi virkeligheten jeg ser ikke stemmer overens med bildet i media. Bor i Vestfold, og er sjelden jeg ser tjukke barn og unge. Anonymkode: 2a6d6...a05 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere andre foreldre, er det bare jeg som ser lite av overvekt blant barn og unge? Det er stadig saker om det i media, og vi vet jo at folk generelt blir mer overvektige. Men jeg har to barn på 12 og 14, og i klassen deres er det kanskje bare 1-2 overvektige. De selv er slanke, og spiser normalt. Overvektige barn og unge, er de overvektige fordi de spiser enormt mye mer enn nødvendig, og beveger seg lite, eller er det genetikk? Bare lurer fordi virkeligheten jeg ser ikke stemmer overens med bildet i media. Bor i Vestfold, og er sjelden jeg ser tjukke barn og unge. Anonymkode: 2a6d6...a05 Jeg tror det er mer overvekt jo lenger nord man kommer, og hvis du bor i et område der de fleste har utdanning så kan det hende at det er mindre av det hos dere enn på en fattigere skole i vestfold. Anonymkode: 81a80...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 Enig, ser det veldig sjeldent, men det er sikkert fordi jeg er fra Oslo vest, lite overvekt her. Anonymkode: 9e1a7...f31 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Må si jeg ser mye av det. De som vi kalte tykke da vi var unge er nå det normale. Det som regnes som normalvektige. Vi var pipestilker da vi var tenåringer og i begynnelsen av 20 årene. Det var det normale blant barn, ungdom og unge voksne da jeg var ung. (Jeg er født i midten av 70- årene. ) Anonymkode: cb8da...ccc 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Ser overvektige barn og ungdom hver dag. Både de som «bare» er chubby og de som lider av fedme. Nå er jo også folks oppfatning av hva som er overvekt endret. De som mange definerer som normalvektige nå ville blitt kalt overvektige på 80-tallet. Anonymkode: ac031...ce7 7 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Bare å dra ut av byen så vrimler det av ruslebiffer i alle aldre. Anonymkode: 6fea8...41e 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Må si jeg ser mye av det. De som vi kalte tykke da vi var unge er nå det normale. Det som regnes som normalvektige. Vi var pipestilker da vi var tenåringer og i begynnelsen av 20 årene. Det var det normale blant barn, ungdom og unge voksne da jeg var ung. (Jeg er født i midten av 70- årene. ) Anonymkode: cb8da...ccc Jeg er født på 80-tallet. Var normalt slank, og er fremdeles det. Barna mine er slanke også, egentlig tynne. Ser flere andre i samme alder som dem med lignende figur, så er ikke så uvanlig nei. De er like tynne om ikke tynnere enn jeg og mine medelever var på 80- og 90-tallet. Anonymkode: 2a6d6...a05
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 Ene barnet mitt ligger på grensen til overvektig. Det er faktisk vanskelig å se når barnet har klær på. Anonymkode: 06829...d23 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 Det tror jeg er fordi du har blitt vant til det. Normalt i dag ble kalt tjukk for noen tiår siden. Overvektig i dag ble kalt kjempetjukk for noen tiår siden. Og veldig overvektig i dag var i Guinness rekordbok for noen tiår siden, det var sånt man kanskje så et par ganger i løpet av livet, og de gangene var det eldre folk, ikke tjueåringer som i dag. Anonymkode: 4b7d8...695 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det tror jeg er fordi du har blitt vant til det. Normalt i dag ble kalt tjukk for noen tiår siden. Overvektig i dag ble kalt kjempetjukk for noen tiår siden. Og veldig overvektig i dag var i Guinness rekordbok for noen tiår siden, det var sånt man kanskje så et par ganger i løpet av livet, og de gangene var det eldre folk, ikke tjueåringer som i dag. Anonymkode: 4b7d8...695 Er ikke vant til det. Legger jo merke til det de gangene jeg ser noen som er overvektige. Sønnen min feks er 185cm og 61 kg, så nei han ville ikke vært tjukk for noen tiår siden heller. Anonymkode: 2a6d6...a05 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #11 Skrevet 28. februar 2023 Det er ikke fler overvektige barn i mine barns ungdomsskoletrinn enn da jeg var liten, det var litt mer tendenser på barneskolen riktignok, dvs maks et par veldig overvektig pr trinn. Mange av gutta som i 7 så litt runde ut har strekt seg godt på ungdomsskolen. Synes generelt mange av gutta på spesielt eldstes trinn heller ser veeeldig tynne ut. Ser du etter overvekt så finner du det, Anonymkode: 32272...322
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #12 Skrevet 28. februar 2023 Jeg støtter de som sier det er fordi det har blitt den nye normalen. Det er ikke så lett å se hvem som er overvektig lenger, for veldig mange er litt lubne. Jeg synes jeg ser det overalt, hele tiden. Det betyr likevel ikke at de fleste er overvektige, men at det er flere enn det var. Anonymkode: 7dd57...72f 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #13 Skrevet 28. februar 2023 Jeg var kjempe tjukk når jeg gikk på ungdomsskolen, i dag hadde jeg vært innenfor den nye normalen. Jeg er lærer på videregående, det er en del overvektige elever, en til to pr klasse, er jo en del. Men overvektige ungdom spiser ikke nødvendigvis mer junk, enn normalvektig ungdom. Egentlig er kostholdet til denne gruppa som helhet, ganske bekymringsverdig. Anonymkode: b756e...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #14 Skrevet 28. februar 2023 Barnehage og barneskole? Nei, der føler jeg det er likt som før, men nå gjør alle en så stor greie ut av det tydeligvis. Men blant ungdomsskoleelever føler jeg at flere har litt mer fett på kroppen enn da jeg gikk på skole - men igjen så var jeg ikke noe særlig opptatt av kroppene til de andre fordi jeg synes jegselv var lubben. Anonymkode: 1fc6b...741
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #15 Skrevet 28. februar 2023 Som så mange over her skriver: slank i dag er ikke det samme som slank før. Lubben er den nye normalen, og ubevisst endrer synet vårt seg på hvordan «normale» mennesker ser ut. Så en som faktisk er overvektig oppfatter man i dag kanskje som normal, kanskje til og med slank, mens for 50 år siden ville den personen vært stor Anonymkode: eaa28...5c7 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #16 Skrevet 28. februar 2023 Når det er sagt synes jeg også ofte jeg ser overvektige barn og unge. Hele tiden, faktisk. Vil si kanskje halvparten er litt mer lubne enn «optimalt» (men som i dag blir sett på som normalt), og kanskje 25% er tjukke? Røft estimert basert på hva jeg ser på kjøpesentre osv. Anonymkode: eaa28...5c7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 I klassen til datteren min er ihvertfall halvparten av jentene lubne eller overvektige. Vi bor på ennliten plass og er veldig mange barn her som ikke er normalvektige. Anonymkode: e4cca...cfe
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 I barnehagen til ungen (ca 65 stk) har jeg aldri sett noen hverken tjukke eller lubne. Syns alle er normale. Anonymkode: 431f4...50c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #19 Skrevet 28. februar 2023 Reagerer egentlig hyppigere på at der er mange barn og ungdommer som er svært undervektig, enn overvektig. Ser daglig små-jenter som trolig er et sted mellom 11 og 14 som er ute å jogger alene eller med foreldre, der der er rimelig vanskelig å begripe hvorfor de tenker joggetur er bra for undervektige jentunger. Anonymkode: 1a0c5...89b 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #20 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ene barnet mitt ligger på grensen til overvektig. Det er faktisk vanskelig å se når barnet har klær på. Anonymkode: 06829...d23 https://nhi.no/familie/barn/foreldre-ser-ikke-barnas-overvekt/ "foreldre ser ikke barnas overvekt" Anonymkode: 8fbc5...0bb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå