Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hareena skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det ts skriver, @Snublefot62, det er det motsatte:"Han er opptatt av å ha dem 50% også altså, ikke bare på papiret"

Joda - men TS skriver også dette:

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 10.29):

Det var veldig viktig for han at det står 50/50 på papiret og at vi begge har hovedomsorg. 

Anonymkode: c511b...aef

Poenget mitt er at man kan ville veldig mye. Men hva er best for barna?

Som nevnt tidligere sliter jeg med å se at man kan ha en offshore turnus på 2/4 samtidig som man praktiserer en fordeling med 50/50.

Han vil gjerne det, men kan han det?

Samtidig så er det uansett viktig da for han at det står 50/50 på papiret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Han vil gjerne det, men kan han det?

Hva er det i denne situasjonen som tilsier at denne pappaen, som attpåtil har lange friperioder - ei uke lenger enn vanlig folks sommerferier, ikke skal være i stand til å ha omsorg for egne barn?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Kan noen sette opp et forslag til en samværsplan hvor ene foreldren har turnus på 2 uker på og 4 uker av med 50/50 fordeling?

Resultatet blir enten uforutsigbart eller så blir det lenge på hver plass. Og nettopp de to tingene er de fleste enige om at er viktig i fordelingssaker. Tre uker er lenge for en 3-4 åring. For husk at det er barna som har rett på samvær med foreldrene, ikke motsatt. Barna først.

Når det gjelder mors økonomi opp i dette så er dette selvfølgelig ikke en ideell situasjon. Men derfor har far plikt til å bidra for å dekke utgiftene til barna. Og når far tjener såpass mye mer så blir hans bidrag også viktigere.

Du TS skriver tidlig at faren er veldig opptatt av at det skal stå 50/50 på papiret selv om en ikke nødvendigvis praktiserer dette. Har du reflektert noe over hvorfor? Eller utfordret han på hvorfor det er viktig for han? Jeg er overbevist over at det er fordi han da tror han slipper unna barnebidrag helt eller slipper unna med mindre. Og det er jo sjarmerende type, siden dette er penger som skal gå til barnas underholdning og nødvendige ting.

Nei, han vet at han må betale bidrag uansett, pga den store forskjellen i inntekt. Jeg tror han er redd for å bli helgepappa. At det skal gli over i at jeg egentlig har dem mest fordi jeg er en slags hovedomsorgsperson her hjemme nå, og at han tror mor ofte kommer "best" ut. At han vil sikre at jeg er med på at vi begge skal ha dem like mye, selv om det kanskje må bli mest meg i begynnelsen, til vi har funnet en måte å fordele. Han er ikke gniten, og jeg tror ikke han vil prøve å komme best ut selv. Han har alltid betalt det meste av utstyr til dem, og vil nok fortsette med det.

• Liker 2
Skrevet
Hareena skrev (10 minutter siden):

Hva er det i denne situasjonen som tilsier at denne pappaen, som attpåtil har lange friperioder - ei uke lenger enn vanlig folks sommerferier, ikke skal være i stand til å ha omsorg for egne barn?

Jeg har aldri uttalt meg at han ikke kan ha omsorg for egne barn.

Men det jeg har poengtert er at barnas beste må komme først, og hvordan skal man klare å få til en 50/50 ordning når han har slik turnus, uten at det bli uforutsigbart for barna eller at barna må være lenge borte fra annenhver foreldre 3 uker i strekk?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ha 2+1 uker hver, da, ts, eller 3 uker i strekk?

Anonymkode: 2d1dc...9ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal dere ha 2+1 uker hver, da, ts, eller 3 uker i strekk?

Nei, det er jo dette jeg lurer på. Jeg vil ikke at noen av oss skal ha barna i 2-3 uker hver om gangen. Jeg vil at de skal se oss oftere. Så jeg vil gjerne ha tips til hvordan andre har løst dette! Gjerne en litt fast metode, og ikke helt tilfeldig hver måned. Hadde vært fint med noe forutsigbarhet.

Skrevet

Er dere gift Ts?

Jeg kjenner til en lignende sak som din - hvor mannen jobbet offshore, og konen er ufør. Han ønsket skilsmisse. 

Han må betale bidrag (50/50 ordning), i tillegg til at han har forsørgerplikt overfor konen fordi han tjener betydelig mer enn henne - noe som medfører at han nå må betale et bidrag også til henne. 

Når du er ufør, får du også barnetillegg for barna når du blir aleneforsørger om jeg har forstått det riktig. 

Jeg er ikke særlig dreven på disse reglene - men sjekk opp hva du har krav på, både av han, og Nav. Og - skaff deg en advokat. For all del ikke gå med på 50/50 om han ikke bytter jobb. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det er jo dette jeg lurer på. Jeg vil ikke at noen av oss skal ha barna i 2-3 uker hver om gangen. Jeg vil at de skal se oss oftere. Så jeg vil gjerne ha tips til hvordan andre har løst dette! Gjerne en litt fast metode, og ikke helt tilfeldig hver måned. Hadde vært fint med noe forutsigbarhet.

Da er jo saka grei. Du har dem når han er vekkreist 2 uker, mens de 4 ukene han er hjemme bytter dere etter 1 uke. Så lager dere avtale på 60-40.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (10 minutter siden):

Er dere gift Ts?

Jeg kjenner til en lignende sak som din - hvor mannen jobbet offshore, og konen er ufør. Han ønsket skilsmisse. 

Han må betale bidrag (50/50 ordning), i tillegg til at han har forsørgerplikt overfor konen fordi han tjener betydelig mer enn henne - noe som medfører at han nå må betale et bidrag også til henne. 

Når du er ufør, får du også barnetillegg for barna når du blir aleneforsørger om jeg har forstått det riktig. 

Jeg er ikke særlig dreven på disse reglene - men sjekk opp hva du har krav på, både av han, og Nav. Og - skaff deg en advokat. For all del ikke gå med på 50/50 om han ikke bytter jobb. 

Ikke gift nei. Jeg får barnetillegg nå også, men det er snakk om kroner.. ingen betydelig sum. Men mulig denne øker når jeg blir alene? Ser at jeg også vil kunne få overgangsstønad, også ved 50/50 om jeg har tolket det riktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Selge huset? Hvem kjøper ut? Søk lån i husbanken. Finn ut samvær og hvor mye barnebidrag du får. Du får lån i husbanken uansett, bare du har fast jobb. Men de må ha full oversikt på alt.

Anonymkode: 22d94...2a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 10.52):

Dere som har vært gjennom dette. Blir det bra igjen? Jeg er ikke den som har valgt dette, og det føles helt grusomt. Jeg er helt knust, først og fremst pga barna. Jeg har et så sterkt ønske om å gi dem en trygg barndom i ett hjem og med familien samlet. Særlig han mellomste er et veldig følsomt barn. Trenger mye trygghet. Hjertet mitt knuses av tanken på at de aldri skal føle på det å være samlet igjen. Alle oss 5. At det alltid vil mangle én. Og at de alltid skal være på farten mellom to hjem. Og ikke minst måtte forholde seg til fars kjærester etterhvert. Han kommer garantert til å være i et nytt forhold raskt, da han ikke klarer å være alene.

Du får sørge for at du blir det stabile hjemmet, uten nye kjærester.

Anonymkode: a14f9...6ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke gift nei. Jeg får barnetillegg nå også, men det er snakk om kroner.. ingen betydelig sum. Men mulig denne øker når jeg blir alene? Ser at jeg også vil kunne få overgangsstønad, også ved 50/50 om jeg har tolket det riktig. 

Du får ikke overgangsstønad om du ikke er i enten 50 % jobb eller 50 % utdanning (såkalt aktivitetsplikt). 

Du kan få bostøtte fra Husbanken. 

Fra nav om barnetillegg for ufør: 

Familiens samlede inntekt påvirker barnetillegget. Barnetillegget er behovsprøvd. Hvis barnet bor hos begge foreldrene, skal begges inntekter regnes med. Hvis den samlede inntekten til foreldrene overstiger et visst beløp, blir størrelsen på barnetillegget redusert eller faller helt bort. I hovedsak vil dette være arbeidsinntekt, næringsinntekt, inntekt fra utlandet, pensjoner fra andre enn folketrygden og utlandet.

Når du blir separert, vil kun din inntekt regnes med, så du vil få litt økt barnetillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (På 1.3.2023 den 10.52):

Nei, det blir ikke 50/50. Mer realistisk blir 70/30 eller 60/40.

Hvorfor skal du gå med på å avtale 50/50 når det reelt sett ikke er det, og det hindrer deg i å motta stønader du ellers ville hatt krav på?

Eneste grunnen til at han vil ha 50/50 på papiret (og ikke i praksis) er å unngå barnebidrag. Er ikke det et fint utgangspunkt å kjenne på? En far som ikke vil bidra med det han er pålagt til i følge loven for å sørge for at barna har det de trenger når de er hos mor, som tjener vesentlig mindre?

Eller kanskje han vil se barna sine halvparten av tiden? For et usmakelig og tåpelig innlegg. Intelligens er en mangelvare.

Anonymkode: aad8d...83f

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 timer siden):

Kan noen sette opp et forslag til en samværsplan hvor ene foreldren har turnus på 2 uker på og 4 uker av med 50/50 fordeling?

Resultatet blir enten uforutsigbart eller så blir det lenge på hver plass. Og nettopp de to tingene er de fleste enige om at er viktig i fordelingssaker. Tre uker er lenge for en 3-4 åring. For husk at det er barna som har rett på samvær med foreldrene, ikke motsatt. Barna først.

Når det gjelder mors økonomi opp i dette så er dette selvfølgelig ikke en ideell situasjon. Men derfor har far plikt til å bidra for å dekke utgiftene til barna. Og når far tjener såpass mye mer så blir hans bidrag også viktigere.

Du TS skriver tidlig at faren er veldig opptatt av at det skal stå 50/50 på papiret selv om en ikke nødvendigvis praktiserer dette. Har du reflektert noe over hvorfor? Eller utfordret han på hvorfor det er viktig for han? Jeg er overbevist over at det er fordi han da tror han slipper unna barnebidrag helt eller slipper unna med mindre. Og det er jo sjarmerende type, siden dette er penger som skal gå til barnas underholdning og nødvendige ting.

2 uker hos mor, 1,5 uke hos far, 1 uke hos mor, 1,5 uke hos far. Dettexsom enn6 ukers fordeling om far jobber 2-4. 

Jeg ville nok heller gått for at far har langhelger første og siste helgen han er hjemme. Og så kan han se/være sammen med barna på avtalte dager/ettermiddager resten av tiden. Da har de en fast base, men kan likevel få mye tid med han uten å flytte mye frem og tilbake😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da er jo saka grei. Du har dem når han er vekkreist 2 uker, mens de 4 ukene han er hjemme bytter dere etter 1 uke. Så lager dere avtale på 60-40.

Dersom hun skal kreve 60/40 i stedet for 50/50 er det også naturlig at hun fraskriver seg retten til barnebidrag, om hun skal kreve og diktere samværet faren har med barna. Å kreve den fordelingen kun for å få barnebidrag er selvsagt noe som burde være totalt uaktuelt - man tenker på barna, ikke bidrag. Det gjelder begge parter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dersom hun skal kreve 60/40 i stedet for 50/50 er det også naturlig at hun fraskriver seg retten til barnebidrag, om hun skal kreve og diktere samværet faren har med barna. Å kreve den fordelingen kun for å få barnebidrag er selvsagt noe som burde være totalt uaktuelt - man tenker på barna, ikke bidrag. Det gjelder begge parter.

Helt enig med deg, man tenker på barna. 
Derfor bør far få seg ny jobb - slik at han tilrettelegger for samvær med barna sine..enig? 
Eller er det bare til det beste for barna så lenge far slipper å betale det barna har krav på?

Klarer ikke far å ha barna 50/50 skal han selvsagt betale bidrag deretter. 
Når ståa er slik at mor er ufør - må han betale bidrag til barna uavhengig av samværsavtale, fordi bidraget beregnes ut fra inntekt. Mor har betydelig mindre inntekt, og far vil derfor ha høyere prosentandel forsørgerplikt. 

Og du - hva mener du med at mor skal fraskrive seg retten til bidrag? Det er ikke mor som har rett til bidrag, det er barna som har rett til bidrag. 

Mor har forøvrig muliggjort fars jobb - og jeg håper han er anstendig nok til å gi henne et ok oppgjør ved samlivsbruddet. 
Hun bør som sagt hyre en advokat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke mye tillit til fedres omsorgsevne på dette forumet når man mener at det ikke kan være til barnets beste å være hos pappaen sin i 2-4 uker. 
Det er veldig enkelt å sette opp en 50/50 plan med ei mor som ikke jobber overhodet og en far som har fire ukers friperioder mellom hver fjortendagers arbeidsøkt. 
De fleste barn har foreldre som ikke er hjemme hele dagen annet enn lørdag og søndag uten at det ikke blir betegnet som barnets beste.

Her mener noen at minste barnet selvsagt må være mest mulig med mor som knapt har inntekt til å forsørge seg selv.

Største problemet her er lavinntektsmor, som i tillegg er knust av bruddet, det minste problemet er far,  han har både forsørgerevne, tid og lyst til å være far.

Til mor: Det går seg til, far vil nok kjøpe både ski, sykler og nettbrett. Andre mødre som har fått barn med slasker vil føle mer på relativ fattigdom. 

Anonymkode: 0f318...c13

at folk har mye penger gjør dem ikke nødvendigvis til noe bedre forelder . Jeg tror barna bør bo hos sin mor på fulltid , og være hos far på helg. Han er jo aldri hjemme uansett.

Anonymkode: 9b6b1...a1c

AnonymBruker
Skrevet

fyren reiser jo på kurs i friperiodene sine. Han kan jo ikke ha dem på 50 / 50 fordi han bare tenker på jobben og mor skal rette seg etter han hele tiden. 

Anonymkode: 9b6b1...a1c

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med FVK snarest og få hjelp til samværsavtale der. Så kontakter du NAV og hører hvilken hjelp du evt kan få når du bor for deg selv.

Ikke gå med på 50/50 på papiret for så å teste ut om det vil gå etterpå. Legg realiteten frem for FVK - turnus, reising, kurs etc og få hjelp til et realistisk forslag derfra.

Anonymkode: 32544...cef

• Hjerte 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta kontakt med FVK snarest og få hjelp til samværsavtale der. Så kontakter du NAV og hører hvilken hjelp du evt kan få når du bor for deg selv.

Ikke gå med på 50/50 på papiret for så å teste ut om det vil gå etterpå. Legg realiteten frem for FVK - turnus, reising, kurs etc og få hjelp til et realistisk forslag derfra.

Anonymkode: 32544...cef

De må begge møte på første mekling (hvis ikke ene parten unnlater å møte da). Og begge må skrive under på avtale for at den skal være gyldig! Hun kan ikke komme med sin egen avtale og si at sånn skal det bli. Blir så oppgitt over mange her som tror at det bare er å gå på Fvk og kreve når man er mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...