AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #61 Skrevet 2. mars 2023 Jeg hadde ikke gått med en 50/50-ordning her. Det er ikke til barnas beste og virker bare rotete og uforutsigbart. Jeg ville insistert på en 70/30-fordeling i starten, i alle fall det første året. Anonymkode: 0747b...153 9
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #62 Skrevet 2. mars 2023 7v8 skrev (17 timer siden): Hvor gamle er barna? Det er ikke sikkert det er til barnas beste å ha 50-50 og bli «kastet» frem og tilbake ut i fra farens arbeidstider. Et brudd kan være vanskelig for barna, og kanskje kan det være lurt at de får «lande» i den nye hverdagen med to hjem før det avklares at «sånn skal det være», over hodene deres. Ja, dette tenker jeg også. Vi må ha en rolig overgang her. Og så se hvilken prosent som fungerer i praksis og er mest skånsom for barna. Anonymkode: c511b...aef 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #63 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde ikke gått med en 50/50-ordning her. Det er ikke til barnas beste og virker bare rotete og uforutsigbart. Jeg ville insistert på en 70/30-fordeling i starten, i alle fall det første året. Anonymkode: 0747b...153 Noen som har erfaring med dette? Samvær og turnus? Hvilken prosent, og hvordan fordele ukene i praksis. Anonymkode: c511b...aef
7v8 Skrevet 2. mars 2023 #64 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Noen som har erfaring med dette? Samvær og turnus? Hvilken prosent, og hvordan fordele ukene i praksis. Anonymkode: c511b...aef Hvilken turnus har faren? Hvor mange uker hhv hjemme og borte? Jobber han noe i de periodene han er hjemme eller har han helt fri?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #65 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 14.13): Går det an å sette opp en plan for 50/50, og så regne tilbake hvordan det reelt har vært etter f.eks 6 mnd, og så få eventuelle støtteordninger og bidrag etterbetalt? Sånn at vi får prøvd ut hva som blir den faktiske prosenten i snitt? Jeg tenker da at vi setter opp 50%, annerhver uke sånn som er vanlig, og så ser i etterkant hvor mange av hans uker som blir mine? Turnusen hans er ikke fast 2/4, da han jobber prosjektbasert. Så det vil være noe uforutsigbart. Anonymkode: c511b...aef Ikke slik systemet fungerer, du kan glemme etterbetaling. Pass på, om du skriver under 50/50 og han reeelt kun har 30/70 eller 40/60 så kan han nekte skrive under ny avtale. Så da sitter du der med mye mer utgifter som han egentlig skal ta del i men pga skriftlig avtale slipper han unna. Man tror man kjenner noen 100%, men etter brudd kan denne personen bli til en helt fremmed person ! Anonymkode: 57bcb...34d 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #66 Skrevet 2. mars 2023 7v8 skrev (4 timer siden): Hvilken turnus har faren? Hvor mange uker hhv hjemme og borte? Jobber han noe i de periodene han er hjemme eller har han helt fri? Stort sett 2/4. Men med noe reise og kurs i de 4 ukene også. Anonymkode: c511b...aef
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #67 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke slik systemet fungerer, du kan glemme etterbetaling. Pass på, om du skriver under 50/50 og han reeelt kun har 30/70 eller 40/60 så kan han nekte skrive under ny avtale. Så da sitter du der med mye mer utgifter som han egentlig skal ta del i men pga skriftlig avtale slipper han unna. Man tror man kjenner noen 100%, men etter brudd kan denne personen bli til en helt fremmed person ! Anonymkode: 57bcb...34d Kan han nekte å endre avtalen om vi ser klart at de er mer hos meg enn han? Anonymkode: c511b...aef
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #68 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan han nekte å endre avtalen om vi ser klart at de er mer hos meg enn han? Anonymkode: c511b...aef Det kan han. Men om faktisk og avtalt samvær ikke samsvarer har du mulighet til å endre samværsprosent til faktisk samvær via bidragsfastsettelse hos NAV. NAV bruker som utgangspunktet avtaler mellom foreldrene som grunnlag for beregning. Dersom en forelder påstår at samværsavtalen ikke følges, og kan bevise at samværet ikke stemmer med avtalen, så skal det beviste samværet legges til grunn for beregningen. Ut ifra denne dokumentasjonen regner NAV ut faktisk samvær, uavhengig av årsaken til at avtalen ikke følges. Ved fastsettelse av bidrag så er det det faktisk gjennomførte samværet som skal legges til grunn for beregningen, og ikke det avtalte. Anonymkode: 84226...3f7 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #69 Skrevet 2. mars 2023 Å bevise at far faktisk ikke har 50/50 samvær er vanskelig. Så ikke nok å bare si til NAV at slik er det. Anonymkode: 57bcb...34d 2
NiceOrNothing Skrevet 2. mars 2023 #70 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å bevise at far faktisk ikke har 50/50 samvær er vanskelig. Så ikke nok å bare si til NAV at slik er det. Anonymkode: 57bcb...34d I dette tilfellet virker det relativt enkelt å bevise hvor mye han har de. Regne ut ved hjelp av turnus . Legge ved turnus som bevis til utregning . Tipper han vil ha 50/50 for å slippe bidrag. Sjekk ut med nav hva som er den beste ordningen for DEG ❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #71 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men da har man vel en jobb først slik at man har spart opp en god buffer og en uføreforsikring? Anonymkode: 42685...9c6 Det kommer vel an på når i forløpet det skjedde. Jeg hadde feks bra jobb da jeg ble syk, og hadde tegnet uføreforsikring år, men hadde ikke rukket å spare opp særlig buffer og jeg fikk heller ikke faktisk uttelling for uføre fordi det ikke hadde gått mange nok år. Så det ble noen magre år kan man si. Nå ble ikke jeg ufør, da, for jeg klarte å komme i jobb etter noen års rehabilitering, men det er ca sånn det var med kjente som fikk barn. Noen tilstander utløses av fødsler, også. Anonymkode: 2d1dc...9ad 3
Hjelpsom Skrevet 2. mars 2023 #72 Skrevet 2. mars 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Å bevise at far faktisk ikke har 50/50 samvær er vanskelig. Så ikke nok å bare si til NAV at slik er det. Anonymkode: 57bcb...34d Først og fremst fører man dagbok, men datoer og klokkeslett eventuelt hvor man har vært osv. Deretter noterer man ned navnene på eventuelle vinter som kan bekrefte - hvis du har han på hannes dager så er det jo enkelt å stikke innom noen man kjenner eller få noen til å stikke innom. Turnusplanen og kursene er jo også relativt enkle å vise fram. Så nei, det er ikke vanskelig om det kommer til det. Men vil anbefale at Ts finner en god løsning sammen med faren til barna hos mekler først og fremst og ser hva som kan avtales frem. Mekler vil nok fortelle far hva som er tilrådelig og hva som ikke går i forhold til hans turnus og kursplan.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #73 Skrevet 2. mars 2023 Hvorfor er det usannsynlig at far kommer til å ha barna mindre enn 50 % når han har fire ukers sammenhengende arbeidsfri mellom hver fjortendagers arbeidsperiode? Han har jo dobbelt så lang friperiode som arbeidsperiode. I teorien kunne han ha hatt dem 67 %. Anonymkode: 0f318...c13
Snublefot62 Skrevet 2. mars 2023 #74 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor er det usannsynlig at far kommer til å ha barna mindre enn 50 % når han har fire ukers sammenhengende arbeidsfri mellom hver fjortendagers arbeidsperiode? Han har jo dobbelt så lang friperiode som arbeidsperiode. I teorien kunne han ha hatt dem 67 %. Anonymkode: 0f318...c13 Så ungene skal være to uker sammenhengende hos mor og så fire uker sammenhengende hos far? 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #75 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er det usannsynlig at far kommer til å ha barna mindre enn 50 % når han har fire ukers sammenhengende arbeidsfri mellom hver fjortendagers arbeidsperiode? Han har jo dobbelt så lang friperiode som arbeidsperiode. I teorien kunne han ha hatt dem 67 %. Anonymkode: 0f318...c13 Teori og praksis er to forskjellige ting. Det minste barnet er 3 år og har så langt vært mest med mor. Neppe til barnets beste å være 2-4 uker med far når han er hjemme.... Han prøver rett og slett og lure deg hi. HVORFOR skal du være "snill" og skrive 50-50 når det ikke går an å ha det i praksis? Man kan få hjelp til å fylle ut samværsavtale på familievernkontoret. Da har de barnets beste i fokus. Anbefales. Det høres ikke ut som du tenker klart nå og det vil du angre mye på senere.... Anonymkode: 41929...d0c 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #76 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Teori og praksis er to forskjellige ting. Det minste barnet er 3 år og har så langt vært mest med mor. Neppe til barnets beste å være 2-4 uker med far når han er hjemme.... Han prøver rett og slett og lure deg hi. HVORFOR skal du være "snill" og skrive 50-50 når det ikke går an å ha det i praksis? Man kan få hjelp til å fylle ut samværsavtale på familievernkontoret. Da har de barnets beste i fokus. Anbefales. Det høres ikke ut som du tenker klart nå og det vil du angre mye på senere.... Anonymkode: 41929...d0c Jeg skal være veldig obs på dette! Men det er ikke sånn at han prøver å lure meg altså. Han er veldig opptatt av å gjøre det best for barna. Han ønsker selvsagt, akkurat som meg, å ha dem så mye han kan. Han er ikke opptatt av at det skal stå 50/50 viss det ikke lar seg gjøre i praksis. Men han vil nok gjerne at han skal få ha dem 50 i praksis også. Så må vi se om det går, uten at det blir for lange perioder om gangen. Anonymkode: c511b...aef
Hjelpsom Skrevet 3. mars 2023 #77 Skrevet 3. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skal være veldig obs på dette! Men det er ikke sånn at han prøver å lure meg altså. Han er veldig opptatt av å gjøre det best for barna. Han ønsker selvsagt, akkurat som meg, å ha dem så mye han kan. Han er ikke opptatt av at det skal stå 50/50 viss det ikke lar seg gjøre i praksis. Men han vil nok gjerne at han skal få ha dem 50 i praksis også. Så må vi se om det går, uten at det blir for lange perioder om gangen. Ser mange her har postet at du nærmest skal "ta" fra han barna og "grabbe" til deg mest mulig. Det er en forkastelig holdning av mange kvinner. Det er to foreldre og de fleste menn er oppriktig glad i sine barn. For min egen del så var det ikke tvil jeg ville ha 50/50, ikke for min del, men for barnets skyld. Og jeg er villig til å sette av tid til dette, det skulle bare mangle. Som du skriver så vil han jo få det til i praksis, da tror jeg dere finner en løsning sammen uten at du skal ta med deg den negative holdningen som mange har her inne, det kan jeg love deg ikke er et godt utgangspunkt på meklingen, og det tror jeg da kan føre til at han blir sta og ikke blir løsningsorientert. Lykke til, jeg er overbevist om at dere finner en løsning 💓 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2023 #78 Skrevet 3. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): eori og praksis er to forskjellige ting. Det minste barnet er 3 år og har så langt vært mest med mor. Neppe til barnets beste å være 2-4 uker med far når han er hjemme.... Det er ikke mye tillit til fedres omsorgsevne på dette forumet når man mener at det ikke kan være til barnets beste å være hos pappaen sin i 2-4 uker. Det er veldig enkelt å sette opp en 50/50 plan med ei mor som ikke jobber overhodet og en far som har fire ukers friperioder mellom hver fjortendagers arbeidsøkt. De fleste barn har foreldre som ikke er hjemme hele dagen annet enn lørdag og søndag uten at det ikke blir betegnet som barnets beste. Her mener noen at minste barnet selvsagt må være mest mulig med mor som knapt har inntekt til å forsørge seg selv. Største problemet her er lavinntektsmor, som i tillegg er knust av bruddet, det minste problemet er far, han har både forsørgerevne, tid og lyst til å være far. Til mor: Det går seg til, far vil nok kjøpe både ski, sykler og nettbrett. Andre mødre som har fått barn med slasker vil føle mer på relativ fattigdom. Anonymkode: 0f318...c13 3
Snublefot62 Skrevet 3. mars 2023 #79 Skrevet 3. mars 2023 Kan noen sette opp et forslag til en samværsplan hvor ene foreldren har turnus på 2 uker på og 4 uker av med 50/50 fordeling? Resultatet blir enten uforutsigbart eller så blir det lenge på hver plass. Og nettopp de to tingene er de fleste enige om at er viktig i fordelingssaker. Tre uker er lenge for en 3-4 åring. For husk at det er barna som har rett på samvær med foreldrene, ikke motsatt. Barna først. Når det gjelder mors økonomi opp i dette så er dette selvfølgelig ikke en ideell situasjon. Men derfor har far plikt til å bidra for å dekke utgiftene til barna. Og når far tjener såpass mye mer så blir hans bidrag også viktigere. Du TS skriver tidlig at faren er veldig opptatt av at det skal stå 50/50 på papiret selv om en ikke nødvendigvis praktiserer dette. Har du reflektert noe over hvorfor? Eller utfordret han på hvorfor det er viktig for han? Jeg er overbevist over at det er fordi han da tror han slipper unna barnebidrag helt eller slipper unna med mindre. Og det er jo sjarmerende type, siden dette er penger som skal gå til barnas underholdning og nødvendige ting. 2
Hareena Skrevet 3. mars 2023 #80 Skrevet 3. mars 2023 Snublefot62 skrev (1 time siden): Du TS skriver tidlig at faren er veldig opptatt av at det skal stå 50/50 på papiret selv om en ikke nødvendigvis praktiserer dette. Det er ikke det ts skriver, @Snublefot62, det er det motsatte:"Han er opptatt av å ha dem 50% også altså, ikke bare på papiret"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå