Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står nå midt i et samlivsbrudd og er helt rådvill. Hva gjør jeg nå? Hvordan går jeg fram? Hvilke prosesser haster og ikke? Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal klare meg økonomisk. Min inntekt er en 1/3 av hans og livet vårt er lagt opp etter på hans inntekt.  Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne 🥺

Anonymkode: c511b...aef

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selg hytta,huset og bilene

Anonymkode: f9f46...b30

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selg hytta,huset og bilene

Anonymkode: f9f46...b30

Ikke sikkert de har alt det daaaaa

Anonymkode: 476eb...3f9

Skrevet

Har dere barn? 

Anonymkode: c6851...b52

Skrevet

Har ikke noe å selge, bortsett fra huset. Bil må vi ha, da vi bor veldig usentralt. Vi har barn ja. Vanskelig å finne noe i nærheten, da det er få hus her. Så jeg må flytte et stykke unna. Men har jo ikke råd til noe hus eller leilighet med plass til meg og tre barn. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har ikke noe å selge, bortsett fra huset. Bil må vi ha, da vi bor veldig usentralt. Vi har barn ja. Vanskelig å finne noe i nærheten, da det er få hus her. Så jeg må flytte et stykke unna. Men har jo ikke råd til noe hus eller leilighet med plass til meg og tre barn. 

Ro deg ned først og fremst.  Ingen kaster jo deg ut og med barn er det heller ikke lett. Har du mulighet til å overta huset? Jeg hadde nok avtalt et møte med banken og pratet om dette og hva som skal til

Anonymkode: 04daf...083

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg står nå midt i et samlivsbrudd og er helt rådvill. Hva gjør jeg nå? Hvordan går jeg fram? Hvilke prosesser haster og ikke? Jeg klarer ikke å se hvordan jeg skal klare meg økonomisk. Min inntekt er en 1/3 av hans og livet vårt er lagt opp etter på hans inntekt.  Jeg aner ikke hvor jeg skal begynne 🥺

Les nav sine sider og se hva du har krav på av hjelp? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kontakt nav og se hva du har krav på av hjelp. Jobber du? 

Skrevet

Har dere vært på FVK? De kan vel veilede litt også. 
NAV er også en mulighet, og om det skiller så mye på inntekt må vel han betale barnebidrag. 

Er barna nære i alder og kan dele rom? Er det en mulighet å flytte mer sentralt? Hva hvis dere selger huset, er det mulighet for at begge da får seg boliger som rommer barna? 

Masse lykke til. Har stått i dette selv❤️

Anonymkode: 05e67...fcd

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Begynn med å få opp inntekten.

Anonymkode: 76f54...b60

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Det første som må avklares er bosituasjon og økonomi.

Hva trenger du av bolig for å kunne romme deg og barna, og hva har du råd til. Dette bør og da inkludere sondering av terrenget med å sjekke ut finn for det området du ser etter bolig i. Så må du snakke med banken om hvilke muligheter du har.

Dere bør da og ta praten om hvem som ønsker og kan sitte igjen med boligen. Den må da kjøpe den andre ut.

• Liker 2
Skrevet

Dere begynner med meklingstime på familievernkontoret for å lage samværsavtale. Husk at FVK kan ikke bestemme noe som helst for dere så ikke la deg presse til noe om du er uenig i noe rundt samvær. 

Mulighet for husbank lån for å kjøpe han ut kan være noe å undersøke. 

Eller undersøke hvordan du kan samle sammen depositum penger for å kunne leie noe. NAV kan kanskje hjelpe der om du har vanskelig økonomi.

Hvis du har barna mer en far så er det en viss samværsrett prosent som gir deg muligheten for å søke om overgangsstønad, ekstra barnetrygd, bidrag, bostøtte. Men dette er koblet opp mot hvilken samværsavtale dere ender opp med. Avtalen må være skriftlig. Husker ikke hvor mange prosent du må ha for å kunne søke om disse.

Men om dere har barna 50/50 men han tjener mye mer en deg så kan du søke om bidrag siden inntekts forskjellen mellom dere er så stor.

Bidragskalkulatoren inne på nav.no gir deg pekepinn på hva bidrag kan bli.

Ikke flytt ut av felles hjem før skriftlig samværsavtale er på plass og dere er blitt enige om hvor barna skal ha folkeregisteret addresse om dere går for 50/50 løsning. 

Anonymkode: 57bcb...34d

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk beholdt huset etter samlivsbrudd fordi min far gikk inn som medlånetaker med meg. Ikke alle foreldre ville gjort det da selvfølgelig, men det er verdt å sjekke opp muligheten. Ellers sjekke ut mulighet for lån fra kommunen eller husbanken. 

Sjekk på finn.no etter utleieleiligheter eller på utleiesider på Facebook for området du bor i.

Finn ut hva du kan kutte ut av utgifter. Billigere mobilabonnementet feks, kutte ned til kun en streamintjeneste, evt kun bruke nrk sin gratis-app. 

Leilighet med 1-2 soverom og sovesofa på stua går an dersom du har behov for å kutte ned på antall soverom.

Dersom du har barna 50/50 etterhvert ville jeg sett på muligheten for å jobbet mer i de ukene eller helgene du ikke har barna. Det er nesten alltid behov for folk i helsesektoren der man har mulighet for tillegg på kveld og natt.

Familievernkontoret må man innom. Du kan søke om utvidet Barnetrygd som enslig forsørger. Hvis du og far har 50/50 blir barnetrygden delt på to. Og hvis far tjener betydelig mer kan du få bidrag fra han selv ved 50/50. Du kan sjekke hvor mye på bidragskalkulatoren til nav.

Anonymkode: 76152...6c2

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor er din inntekt 1/3 av hans? Det bør du jo gjøre noe med. Ingen grunn til å tjene dårlig

Anonymkode: f7440...6dd

• Liker 2
Skrevet

Artig å se hvor mange som ber ts kontakte NAV for hjelp og å kreve bidrag, men få som foreslår at hun skaffer seg en jobb/ekstrajobb hvor hun tjener mer... Samfunnet skal altså betale for at hun er dårlig økonomisk stilt og ikke klarer seg økonomisk uten en mann...

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (3 timer siden):

Artig å se hvor mange som ber ts kontakte NAV for hjelp og å kreve bidrag, men få som foreslår at hun skaffer seg en jobb/ekstrajobb hvor hun tjener mer... Samfunnet skal altså betale for at hun er dårlig økonomisk stilt og ikke klarer seg økonomisk uten en mann...

Det du skriver om er et mer langsiktig prosjekt, TS trenger råd her og nå.

Med tre barn kan det tenkes at hun har hatt langt flere forpliktelser og innsats der enn mannen hennes har hatt. Han har jobbet og tjent mer mens hun har tatt seg av husholdning og unger. Sånn er det for mange, og ansvar for all logistikken i hverdagen er også en jobb. TS sin mann ville ikke kunnet jobbe like mye om hun ikke hadde tatt seg av dette.

Her bør de få rådgivning, og mannen hennes, som faktisk er far til de tre barna, må trå til for at barn og ekskone skal få levelige kår. Så får TS ta tak i jobbsituasjonen etter hvert.

Anonymkode: 11b7a...17e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Anonym90059005 skrev (4 timer siden):

Ikke uenig når man har tid på seg. Jeg har selv hele tiden vært opptatt av å ivareta egen karriere, og bidra (minst) like mye som min mann, og ville klart meg utmerket godt økonomisk på egne bein.

Det gjør også at jeg veit hva dette krever i innsats/timer, utdannelse/erfaring i bunn, og oppofrelser på bekostning av familielivet. 

Derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan du mener at en trebarnsmor i et lavtlønnsyrke som står midt i et samlivsbrudd med alt det medfører skal klare å legge inn denne innsatsen på dagen? 

Anonymkode: 63141...102

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis dere er gift så bør dere først sende inn søknad om separasjon. Deretter begynnte å sette opp foreldresamarbedisavtale for barna. Denne finner dere på Fvk sine sider, bestill samtidig mekling, da dere ikke får invilget separasjon uten at dere har vært på 1 time med obligatorisk mekling. Ha med foreldresamarbeidsavtalen på første mekling, er dere ikke blitt enige om alt så hjelper dem dere med å få satt opp en "god" avtale.

Få oversikt over deres umiddelbare økonomi, del og rene pengeverdier hvis dere har hatt sammenfiltrert økonomi. Huset er det ikke hast med, dere trenger ikke å fordele huset over verdier før dere søker skillsmisse et år etter separasjonen er innvilget. Det er rikelig tid på å fordele og det bør ikke være hovedfokus. Hovedfokuset deres må være barna og få til en tilfredstillende bosituasjon for dem. En av dere må innen "rimelig" tid finne en ny adresse, ellers så blir separasjonen ugyldig. Å få innvilget separasjonen tar litt tid avhengig av når dere får første mekling og når meklingsattest blir registrert.

Forskjellige stønader fra Nav og eventuelt bostøtte blir vanskelig å få innvilget umiddelbart. da flyttemeldinger og separasjonspapirer må sendes inn og behandles. 

Hold tungen rett i munnen og sjekke ut denne linken, der er nesten alt du trenger å vite:

Skilsmisse.net | Alt du trenger å vite | Skilsmisseguide

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan ha rett på kommunalt lån og bostøtte?

Anonymkode: 7b084...2dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange fine og nyttige svar!

For å svare på litt av det dere lurer på:

Jeg er ufør, derfor denne store forskjellen i inntekt. Så jeg har dessverre ingen umiddelbar mulighet til å øke inntekten min. Jeg er i behandling som i teorien kan gjøre meg arbeidsfør, men det er i så fall et langsiktig prosjekt. 

Det stemmer at jeg har hatt hovedansvar for hjem og barn, da mannen jobber i olja. Har jeg noen rettigheter her, siden han har kunnet jobbe med siden jeg alltid er her med barna? Hans turnusarbeid har jo også direkte innvirket på min arbeidsførhet. Det er jo snakk om en totalbelastning av familie, jobb og sykdom, og jeg hadde nok kunnet jobbe litt om jeg ikke var alene med barn i 2 uker om gangen. 

Vi er ikke gift.

Det blir 50/50, så da tror jeg ikke jeg har rett på noen av de ordningene som nevnes her? Det vil jo kanskje ikke bli en standard 50/50 pga hans turnus, men at han har dem mer når han kan. Det var veldig viktig for han at det står 50/50 på papiret og at vi begge har hovedomsorg. 

Jeg ser ingen mulighet for å kjøpe ham ut av huset. Med dagens renter kan jeg ikke skjønne at jeg får stort i lån alene heller. Ikke mye å hente på hussalg, da det er kraftig belånt og prisene ikke har steget nevneverdig het vi bor.

Jeg har heller ikke håp om å få noe økonomisk hjelp fra foreldre/besteforeldre. 

Jeg har en del å gå på når det gjelder å redusere utgifter, siden levestandarden vår er basert på hans lønn. Kutte abonnement, handle mer på tilbud, ingen ferier osv. Men jeg har ingen spesielt dyre luksusvaner og lever ganske nøkternt. 

Jeg skal sjekke lenkene dere har delt, og prøve å sette meg inn i alle ordningene som finnes. Tusen takk. 

• Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...