Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er nå gravid i uke 16+6 og på ultralyd uke 14+6 så baby normal og frisk ut, med alt som normalt i følge jordmor. 

Dessverre fant jeg ikke ut at jeg var gravid før jeg var kommet til 14+4 og jeg har dessverre snust frem til det…. Slutta tvert når jeg fant ut at jeg er gravid, og har siden ikke tatt en eneste snus. Nå sitter jeg dag inn og dag ut og bekymrer meg for at noe skal gå galt med babyen min…. Selvom alt ser fint ut er jeg livredd for at den er syk eller blir dødfødt eller dør etter fødsel, eller andre ting. Har jo heldigvis over halve svangerskapet igjen der jeg IKKE snuser og ellers tar gode valg for meg og babyen, og kan bare håpe det er nok. Dette er absolutt alt jeg tenker på om dagen og jeg er livredd… 

Er det noen ærlige mennesker her som har opplevd eller vært borti liknende som kan dele erfaring? Tror dere det er stor sannsynlighet for at baby er syk eller skada av snusingen min? Eller kan det her faktisk gå helt fint siden jeg rakk å slutte før det var gått alt for lang tid? 

Hilsen kvinne 21

Anonymkode: 021dc...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, det går helt fint! Gratulerer med graviditet!

Anonymkode: 0d41e...148

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slapp av, det går helt fint! Gratulerer med graviditet!

Håper du har rett.. Ønsker å slappe av, og bør vel gjøre det. Ser jo på nett at det finnes mange verre tilfeller (hele svangerskapet) der alt har gått bra. Slutter kanskje i tide får jeg håpe. 

Tusen takk ❤️ 

- TS

Anonymkode: 021dc...3d6

Skrevet

Det går nok helt fint, viktigste er at du har sluttet nå :) lykke til med graviditeten!

Anonymkode: 5c767...acb

Skrevet

Før i "gamle dager" røyka jo folk som bare f mens de var gravide, og det gikk jo stort sett bra. Bra at du har slutta nå, og siden du har vært på ultralyd og vet at alt er bra så tror jeg du kan slappe helt av, ikke ha dårlig samvittighet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk sier «det går bra» for å trøste. Du har snust i første trimester, det gir økt risiko for misdannelser uansett hvordan man vrir og vender på det. Du visste ikke du var gravid, så skyldfølelse trenger du ikke ha. Nå har du gjort en kjempejobb og sluttet, og det må du være stolt av! Hold ut, og husk at nikotininnholdet er tre ganger så høyt i morsmelk, så hold deg unna snusen til du er ferdig med amming også. Det er helt normalt å være redd for babyen, og nå gjør du jo alt du kan for å gi den gode forutsetninger. Mer kan ingen forvente av deg :)

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg røyket frem til samme uke, alt gikk fint i svangerskapet og alt er fint nå med baby. Pust ut, dette går bra 😊

Anonymkode: 173ad...af8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snuste fra uke 10 til 30, fikk svangerskapsforgiftning og samme fikk ei jeg kjenner som vapet. Babyen er perfekt, frisk og fin men jeg ble derimot veldig syk. Helt idiotisk av meg å ikke klare å slutte før

Anonymkode: fcbbc...a81

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med baby i magen ♥️ Det samme skjedde med meg da jeg ventet nr. 1. Fant det ikke ut før i uke 14 og hadde snust hele svangerskapet frem til da. Sluttet selvfølgelig med engang da jeg fant ut at jeg var gravid. Fikk en helt fin og frisk baby ♥️

Anonymkode: 9f810...f71

Skrevet

Gratulerer TS ❤️  Omtrent det samme skjedde meg, bortsett fra at her var det vin , og andre polvarer frem til uke 14 da jeg oppdaget at eg var gravid med nummer to, heldigvis tok ikke datteren min skade av det og er en frisk tenåring på snart 15!

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok litt ann på mengdene og hvilken type snus også. Vil tro det er større sjanse for skader om du snuser en boks av sterkeste type kontra 5-6 daglig med svak nikotin.

Jeg skal være så ærlig at jeg sleit med å slutte med snus i første graviditet.  Snuste en boks daglig med mye nikotin frem til jeg fant ut av graviditeten i uke 5/6. Sluttet noen uker før jeg sprakk og tok noen, før jeg kutta det ut igjen. Så snuste litt i første trimester, men ikke daglig. Og jeg VISSTE jeg var gravid så det var med dårlig samvittighet. Barnet ble iallefall født frisk og rask til termin😊

Ikke tenk på det er mitt råd, du visste ikke du var gravid og har vært KJEMPE flink som klarte å slutte tvert, i sikkert noe som har vært en stressende periode. Du kan ikke gjøre det om uansett😊

Anonymkode: 52cf6...b5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (5 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor folk sier «det går bra» for å trøste. Du har snust i første trimester, det gir økt risiko for misdannelser uansett hvordan man vrir og vender på det. Du visste ikke du var gravid, så skyldfølelse trenger du ikke ha. Nå har du gjort en kjempejobb og sluttet, og det må du være stolt av! Hold ut, og husk at nikotininnholdet er tre ganger så høyt i morsmelk, så hold deg unna snusen til du er ferdig med amming også. Det er helt normalt å være redd for babyen, og nå gjør du jo alt du kan for å gi den gode forutsetninger. Mer kan ingen forvente av deg :)

Misdannelser? Kilde takk! Lav fødselsvekt, for tidlig fødsel, krybbedød KAN forekomme. Men i dette tilfelle er det snakk om snus tidlig i svangerskapet, ikke en storrøyker i 40 graviditetsuker. Hvorfor krisemaksimere uten grunn? Stress og uro er farlig i en graviditet.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Misdannelser? Kilde takk! Lav fødselsvekt, for tidlig fødsel, krybbedød KAN forekomme. Men i dette tilfelle er det snakk om snus tidlig i svangerskapet, ikke en storrøyker i 40 graviditetsuker. Hvorfor krisemaksimere uten grunn? Stress og uro er farlig i en graviditet.

Her kan du lese folkehelseinstituttets rapport om snusbruk, hopp til kapittelet om graviditet: https://www.fhi.no/publ/2019/helserisiko-ved-snusbruk2/

Stress og uro er ikke farlig for graviditeten, forøvrig. Det er en myte. Her har du en god norsk studie om du ikke tror på det heller: https://academic.oup.com/ije/article/47/1/156/4107894?login=false

Endret av Marimma
AnonymBruker
Skrevet
Marimma skrev (2 timer siden):

Her kan du lese folkehelseinstituttets rapport om snusbruk, hopp til kapittelet om graviditet: https://www.fhi.no/publ/2019/helserisiko-ved-snusbruk2/

Stress og uro er ikke farlig for graviditeten, forøvrig. Det er en myte. Her har du en god norsk studie om du ikke tror på det heller: https://academic.oup.com/ije/article/47/1/156/4107894?login=false

Gane/spalte du mener? Den sjansen er jo minimal i utgangspunktet. (Og til og med snusbokser er kun merket med KAN være helseskadelig.)

At stress og uro ikke er farlig tror jeg ingenting på, uansett studie. Det som følger med er økt blodtrykk, lite søvn, mindre matlyst osv osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...