AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #1 Skrevet 28. februar 2023 Jeg har vært vegetarianer i mange år, og ønsker å fortsette med det. Men jeg har fått en sykdom og legen har anbefalt at jeg tester lavkarbo. Når jeg googler lavkarbo ser det ut til at det går i mye kjøtt, fisk, egg og meieri. Og at matvarer som jeg spiser mye av som bl.a. havregryn og belgvekster, ikke er tillatt. Jeg håper det bare er jeg som er dårlig til å google, og at det faktisk er mulig å kombinere lavkarbo med vegetar? Er det noen her som har tips til "kodeord" jeg kan google, eller til oppskriftsbøker eller -blogger? Anonymkode: ac27a...995
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #2 Skrevet 28. februar 2023 Da burde du informere legen om at du er vegetarianer og trenger hjelp fra klinisk ernæringsfysiolog for å klare dette på en trygg måte. Dette er for komplisert til at du kan Google deg fram eller spørre på et forum. Dette er et nytt kosthold du må gå på for helsas skyld, så du bør ikke få noen mangler her nå. Å få i seg alt man trenger som vegetarianer er vanskelig nok i utgangspunktet. Anonymkode: 458ac...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #3 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært vegetarianer i mange år, og ønsker å fortsette med det. Men jeg har fått en sykdom og legen har anbefalt at jeg tester lavkarbo. Når jeg googler lavkarbo ser det ut til at det går i mye kjøtt, fisk, egg og meieri. Og at matvarer som jeg spiser mye av som bl.a. havregryn og belgvekster, ikke er tillatt. Jeg håper det bare er jeg som er dårlig til å google, og at det faktisk er mulig å kombinere lavkarbo med vegetar? Er det noen her som har tips til "kodeord" jeg kan google, eller til oppskriftsbøker eller -blogger? Anonymkode: ac27a...995 Google: Low carb vegetarian Lavkarbo vegetar Flere millioner treff, masse gratis oppskrifter Anonymkode: ff799...c35 2
Viktualia Skrevet 28. februar 2023 #4 Skrevet 28. februar 2023 Egg, fete meieriprodukter, tofu. Litt nøtter. Det meste av grønnsaker som gror over jorda. Litt bær. Oljer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #5 Skrevet 28. februar 2023 Takk for svar! Jeg burde kanskje skrevet det i hovedinnlegget, men legens anbefaling om å teste lavkarbo er ikke fordi jeg har noen vitaminmangler eller noe slikt. Jeg har god vitaminstatus. Men har fått en autoimmun sykdom, og legen mente at et lavkarbokosthold kanskje kan bedre den. Viktualia skrev (11 minutter siden): Egg, fete meieriprodukter, tofu. Litt nøtter. Det meste av grønnsaker som gror over jorda. Litt bær. Oljer. Jeg spiser ikke egg eller meieriprodukter. Pleier heller ikke spise soya. Er ikke dette litt lite mat, særlig over tid? Eller er det bare fordi jeg er vant til å spise belgvekster, at jeg synes det virker rart å ikke spise det? Belgvekster er liksom "kjøttet" for meg, når andre planlegger sin middag rundt et kjøttstykke så planlegger jeg rundt belgvekster. Blir veldig uvant for meg å ikke skulle spise det. Anonymkode: ac27a...995
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg spiser ikke egg eller meieriprodukter. Pleier heller ikke spise soya. Er ikke dette litt lite mat, særlig over tid? Eller er det bare fordi jeg er vant til å spise belgvekster, at jeg synes det virker rart å ikke spise det? Belgvekster er liksom "kjøttet" for meg, når andre planlegger sin middag rundt et kjøttstykke så planlegger jeg rundt belgvekster. Blir veldig uvant for meg å ikke skulle spise det. Anonymkode: ac27a...995 Men hvis du spiser hverken egg eller meieriprodukter, er du da ikke egentlig vegansk? Eller spiser du noe annet som jeg ikke kommer på nå som gjør at du ikke er veganer? Jeg tror det blir ekstremt vanskelig å få til uten å spise egg og meieriprodukter. Uten kjøtt, er det egg og meieriproduktene som blir de største kildene til fett/protein. Karbohydratene kommer fra grønnsakene, og eventuelt det du kan spise av frukt og bær. Og mer fett kan du få fra andre kilder (nøtter, f.eks.) Litt protein kan du også få fra andre ting. Men hovedkilden din blir mest sannsynlig egg og meieriproduktene. Men å ikke skulle spise noe egg eller meieriprodukter høres så vanskelig ut at jeg hadde heller prøvd å finne en annen løsning enn lavkarbo. Kanskje kan du bare kutte litt ned på karbohydratene dine (bytt ut potet med andre grønnsaker, ris med blomkålris) og se om du får bedring bare av det. Jeg er litt usikker på hva du mener med "lite mat, særlig over tid", fordi man må jo spise de rette mengdene mat uansett. Lass på med grønnsaker, egg, ost, rømme. Spis bær og nøtter som mellommåltid. Om du mener at det blir lite mat å velge mellom, så jo, det blir jo mindre mat når man ikke spiser kjøtt. Spiser man kjøtt blir utvalget så mye større, og matrettene man kan lage blir så mye flere. Men kanskje er du flink til å bruke fantasien til å bytte ut kjøtt med kjøttfrie erstatninger? Kanskje klarer du å bruke det i et lavkarbokosthold også? Anonymkode: e889a...093 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #7 Skrevet 28. februar 2023 Jeg ville sett mer på Fedon lavkarbo, da kan du spise litt mer karbo, og du skal få i deg mer sunt fett. Jeg har selv prøvd ketose lavkarbo, og ble veldig dårlig. Min kropp har det beste med Fedon kosthold. Vet ikke hvor mye karbohydrater det er i linser og bønner. Men det er veldig lite karbo i blomkål og brokkoli. Kan jo hende du bør supplere med protein shake, de er det gjerne veldig lite karbohydrater i. På Fedon kan du få spise opptil 100 gr karbohydrater om dagen. Anonymkode: 44563...a9f
Ænema Skrevet 28. februar 2023 #8 Skrevet 28. februar 2023 er ganske vanskelig å få til i praksis dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #9 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for svar! Jeg burde kanskje skrevet det i hovedinnlegget, men legens anbefaling om å teste lavkarbo er ikke fordi jeg har noen vitaminmangler eller noe slikt. Jeg har god vitaminstatus. Men har fått en autoimmun sykdom, og legen mente at et lavkarbokosthold kanskje kan bedre den. Jeg spiser ikke egg eller meieriprodukter. Pleier heller ikke spise soya. Er ikke dette litt lite mat, særlig over tid? Eller er det bare fordi jeg er vant til å spise belgvekster, at jeg synes det virker rart å ikke spise det? Belgvekster er liksom "kjøttet" for meg, når andre planlegger sin middag rundt et kjøttstykke så planlegger jeg rundt belgvekster. Blir veldig uvant for meg å ikke skulle spise det. Anonymkode: ac27a...995 Skal du prøve på lavkarbo må du nok spise soya produkter. Jeg bruker mye tvp,tofu,tempeh og seitan i stedet for kjøtt. Til frokost bruker jeg disse med usøtet soya. Usøtet nøttemelk eller kokosmelk kan også brukes https://www.kinsarvik.no/produkt/diet-food-keto-bowl-coconut-force-200-g/ https://www.kinsarvik.no/produkt/diet-food-keto-bowl-peanut-protein-200-g/ https://www.kinsarvik.no/produkt/diet-food-keto-bowl-tiger-attack-200-g/ Anonymkode: f8b85...952
Grüner Skrevet 28. februar 2023 #10 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Jeg burde kanskje skrevet det i hovedinnlegget, men legens anbefaling om å teste lavkarbo er ikke fordi jeg har noen vitaminmangler eller noe slikt. Jeg har god vitaminstatus. Men har fått en autoimmun sykdom, og legen mente at et lavkarbokosthold kanskje kan bedre den. Jeg spiser ikke egg eller meieriprodukter. Pleier heller ikke spise soya. Er ikke dette litt lite mat, særlig over tid? Eller er det bare fordi jeg er vant til å spise belgvekster, at jeg synes det virker rart å ikke spise det? Belgvekster er liksom "kjøttet" for meg, når andre planlegger sin middag rundt et kjøttstykke så planlegger jeg rundt belgvekster. Blir veldig uvant for meg å ikke skulle spise det. Anonymkode: ac27a...995 Med vegansk kosthold + lavkarbo er det lett å bli både underernært og feilernært, så dette bør du konsultere en ernæringsfysiolog om. 4
Slitenmamma Skrevet 1. mars 2023 #11 Skrevet 1. mars 2023 Jeg prøvde men gav opp, ble alt for komplisert for min del. Selv om det er masse oppskrifter på nett så er det en skikkelig omstendig prosess for å sette opp matplan og forsikre at jeg fikk nok protein.
solsolsol Skrevet 1. mars 2023 #12 Skrevet 1. mars 2023 Fedon Lindberg er kanskje noe å se på, han fronter et mer balansert lavkarbokosthold der både linser/bønner og havregryn er anbefalt. Men jeg har prøvd, og synes det var vanskelig og ble for ensformig. Selv har jeg (uten å tenke på lavkarbo) gått bort fra å være vegetarianer, men spiser nå litt gressfora kjøtt (har blant annet lest mye om regenerativt landbruk og hvor viktig beitedyr faktisk er), egg fra egne høner, og lokalt fisket fisk. Prøver nå lavkarbo igjen, og synes bare det med eggene gjør det veldig mye lettere enn sist jeg prøvde. Ikke at det er noe galt med å være vegetarianer, men om det handler om helse er det verdt å tenke gjennom hvorfor du vil være det, og om du kan endre på noe uten at det ødelegger for deg. Jeg har feks aldri sett problemet med egg. Er mange som har høns som kjæledyr og som gjerne selger unna egg. (Jeg har ekstremt mye større etiske kvaler med hesten jeg hadde enn hønene)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #13 Skrevet 1. mars 2023 Takk for svar! Ser noen spør om jeg er veganer. Jeg vet egentlig ikke hva det er, har ikke fulgt med på "motene" de siste årene. Jeg ble vegetarianer da jeg flyttet til et land der det er vanlig, og da jeg flyttet tilbake til Norge og prøvde å spise kjøtt osv. igjen så ble jeg så slapp og følte meg syk. Jeg føler meg rett og slett mye bedre når jeg holder meg unna kjøtt, melk og egg. Jeg har noen ganger spist fisk når jeg har vært med på fisketur, og det har gått greit, så kanskje jeg burde begynne å spise det i hverdagen. Melk og egg gjør meg alltid kvalm og gir magevondt, så det holder jeg meg helt unna. Så det at jeg er vegetarianer handler mest om at jeg føler meg bra på det kostholdet. Skal sjekke ut Fedonn. Det høres kanskje ut som det beste for meg, når man kan spise korn og belgvekster. Anonymkode: ac27a...995
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #14 Skrevet 1. mars 2023 Å inkludere fisk gjør jo alt dette mye enklere da😊 Anonymkode: 458ac...d8c 4
Perelandra Skrevet 1. mars 2023 #15 Skrevet 1. mars 2023 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #16 Skrevet 1. mars 2023 Vegansk eller vegetariansk lavkarbo er vanskelig, men ikke umulig. Anbefaler deg å snakke med en ernæringsfysiolog og ha tett oppfølging av lege samtidig som du gjør dette. Risikoen er å få for lite næring/feilnæring. Lavkarbo er jo hovedsakelig å spise mest mulig proteiner/fett med så lavt karbohydrat innhold som mulig. Matvarer som inneholder mye protein er som oftest meieriprodukter, kjøtt, og soya. Du sier at du ikke spiser noe av det. Da er det nøtter, tofu, masse grønnsaker som gjelder. Anonymkode: c6f83...9a4 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #17 Skrevet 2. mars 2023 Det er umulig å spise lavkarbo uten kjøtt, fisk, sjømat, innmat, egg, meieriprodukter og soya. Det er bra for helsa di at du ikke spiser soya, men spørs om denne kombinasjonen er liv laga... Du har allerede kuttet ut protein (planteprotein er en elendig kilde til protein) og nå skal du kutte ut karbohydrater også? Lavkarbo, lavprotein og høyfett plantebasert kosthold vil ikke gi deg særlig god helse. Hør heller på legen og spis sunt, du. Anonymkode: 9d014...48b 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #18 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 10.02): Ser noen spør om jeg er veganer. Jeg vet egentlig ikke hva det er, har ikke fulgt med på "motene" de siste årene. Jeg ble vegetarianer da jeg flyttet til et land der det er vanlig, og da jeg flyttet tilbake til Norge og prøvde å spise kjøtt osv. igjen så ble jeg så slapp og følte meg syk. Jeg føler meg rett og slett mye bedre når jeg holder meg unna kjøtt, melk og egg. Jeg har noen ganger spist fisk når jeg har vært med på fisketur, og det har gått greit, så kanskje jeg burde begynne å spise det i hverdagen. Melk og egg gjør meg alltid kvalm og gir magevondt, så det holder jeg meg helt unna. Så det at jeg er vegetarianer handler mest om at jeg føler meg bra på det kostholdet. Skal sjekke ut Fedonn. Det høres kanskje ut som det beste for meg, når man kan spise korn og belgvekster. Anonymkode: ac27a...995 Vil du bli frisk eller vil du gjøre minst mulig endringer? Fedon er sannsynligvis ikke den typen lavkarbo som legen anbefaler. Korn og belgvekster er det mye av de stoffene som lager trøbbel i kroppen. Det er mange indikasjoner på at det ser ut til å være årsaken til de fleste autoimmune sykdommer. For eksempel korn, belgfrukter og søtvierfamilien er høye på lektiner. Et keto-kosthold (som nok er det legen din anbefaler) er lavt på lektiner. Det som nok er mer i din gate er Dr. Gundry. Han har forstått noe, men misforstått annet. Han mener at man skal kutte ut lektiner (riktig), men han mener også at man skal kutte ned på kjøtt (feil). https://www.webmd.com/diet/what-to-know-plant-paradox-diet https://drgundry.com/ Anonymkode: 9d014...48b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå