Gå til innhold

Mister kanskje lappen. Føler meg straffet for å ha innrømmet høyt alkoholforbruk hos fastlegen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen helserelaterte problemet som fikk fastlegen til å spørre meg om mitt alkoholforbruk. Jeg har et høyt alkoholforbruk i helger, det er ingen tvil om det. 

Så begynte fastlegen å spørre om jeg hadde lappen og om bilkjøring. Jeg kjører ikke på jobben, men jeg er avhengig av bil for å få gjort ærend, handle o.l. Jeg eier ikke bil men bruker bildeling etter behov. 

Fastlegen sa at vi burde vurdere om det var forsvarlig for meg å kjøre bil når jeg har såpass høyt alkoholkonsum. Jeg føler meg derimot som en trygg sjåfør og har aldri kjørt i påvirket tilstand eller dagen derpå.

Jeg angrer på at jeg var ærlig om dette med alkohol. Jeg trodde at fastlegen hadde taushetsplikt og visste ikke at ærlighet kunne straffe seg.

Kan fastlegen ta fra meg lappen? Jeg har jo ikke brutt vegtrafikkloven eller noen annen lov. Kan jeg virkelig bli straffet på denne måten pga alkoholkonsumet alene? 

Anonymkode: 5b101...6ed

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge forskrift om førerkort har legen en varslingsplikt. Hvis legen får vite at pasienten er avhengig av alkohol, plikter legen å rapportere dette og pasienten risikerer å miste førerkortet i mist seks måneder. Det gjelder også selv om pasienten aldri har kjørt bil i alkoholpåvirket tilstand.

Anonymkode: 984f8...b3d

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Legen har meldeplikt om dette og da opphører taushetsplikten.. De skal melde fra om høyt misbruk av rusmidler og siden du har det, så plikter legen å melde det inn til statsforvalteren.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ifølge forskrift om førerkort har legen en varslingsplikt. Hvis legen får vite at pasienten er avhengig av alkohol, plikter legen å rapportere dette og pasienten risikerer å miste førerkortet i mist seks måneder. Det gjelder også selv om pasienten aldri har kjørt bil i alkoholpåvirket tilstand.

Anonymkode: 984f8...b3d

Så da er jeg fucked da.

Først helseproblemer og nå skal livet mitt gjøres enda litt vanskeligere bare fordi…

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Når alt kommer til alt, så skal du sette pris at fastlegen tar utfordringene dine på alvor. Om man har et problematisk forhold til alkohol/rusmidler, er det :

1. vanskelig å se at dette kanskje berører mer enn bare «helgen»

2. bedre at det blir tatt på alvor med én gang. Jeg kjenner til tilfeller der legen IKKE har fulgt varslingsplikten sin, og skulle se an fordi pasienten og legen hadde åpen tone om utfordringene. Dessverre endte det med fyllekjøring for pasienten. 

3. av erfaring er utfordringene man velger å være åpen om ofte større enn det som blir presentert i en samtale ( trenger ikke nødvendigvis å gjelde deg, men det gjelder mange. Og det må legen ta høyde for). 

I tillegg er det jo dessverre sånn at selv om du i edru tilstand ikke tror du er kapabel til å kjøre i påvirket tilstand , kan bli veldig overrasket over valgene du kan ta når du har drukket mye over tid. 
kanskje bruker du også medikamenter som kan ha negativ innvirkning de dagene du ikke drikker alkohol (siden du skriver helseutfordringer). 

etter en vurdering hos høyere opp, kan det jo hende du får førerkortet tilbake om de ikke anser det som en frem fare for at du vil kjøre påvirket.  

til slutt: så flott at du er åpen og ærlig til fastlegen din. Det er så vanskelig, men veldig viktig. Håper du får god hjelp og støtte (selv om du følte dette første «møtet» som veldig dumt). Utrolig viktig å ha noen og lene seg på. Håper du fortsetter<3

Anonymkode: 1383a...397

• Liker 10
Skrevet
Eva-Lena skrev (14 minutter siden):

Legen har meldeplikt om dette og da opphører taushetsplikten.. De skal melde fra om høyt misbruk av rusmidler og siden du har det, så plikter legen å melde det inn til statsforvalteren.

Får dette andre konsekvenser, f.eks for muligheten til å få tillitsroller eller politiærklæring i arbeidsøyemed? Hvem kan finne det ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da er jeg fucked da.

Først helseproblemer og nå skal livet mitt gjøres enda litt vanskeligere bare fordi…

Livet ditt blir mye vanskeligere om du drikker for mye. 
Helseproblemene du allerede har  blir også enda verre. 

Kanskje dette er wake up'n du trengte?

Anonymkode: d17a5...b58

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette handler ikke om å bli straffet for å være ærlig. Det handler om at du har en livsstil som kan få konsekvenser slik at du ikke setter deg og andre i fare. 

Anonymkode: abced...fd7

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når alt kommer til alt, så skal du sette pris at fastlegen tar utfordringene dine på alvor. Om man har et problematisk forhold til alkohol/rusmidler, er det :

1. vanskelig å se at dette kanskje berører mer enn bare «helgen»

2. bedre at det blir tatt på alvor med én gang. Jeg kjenner til tilfeller der legen IKKE har fulgt varslingsplikten sin, og skulle se an fordi pasienten og legen hadde åpen tone om utfordringene. Dessverre endte det med fyllekjøring for pasienten. 

3. av erfaring er utfordringene man velger å være åpen om ofte større enn det som blir presentert i en samtale ( trenger ikke nødvendigvis å gjelde deg, men det gjelder mange. Og det må legen ta høyde for). 

I tillegg er det jo dessverre sånn at selv om du i edru tilstand ikke tror du er kapabel til å kjøre i påvirket tilstand , kan bli veldig overrasket over valgene du kan ta når du har drukket mye over tid. 
kanskje bruker du også medikamenter som kan ha negativ innvirkning de dagene du ikke drikker alkohol (siden du skriver helseutfordringer). 

etter en vurdering hos høyere opp, kan det jo hende du får førerkortet tilbake om de ikke anser det som en frem fare for at du vil kjøre påvirket.  

til slutt: så flott at du er åpen og ærlig til fastlegen din. Det er så vanskelig, men veldig viktig. Håper du får god hjelp og støtte (selv om du følte dette første «møtet» som veldig dumt). Utrolig viktig å ha noen og lene seg på. Håper du fortsetter<3

Anonymkode: 1383a...397

Jeg har ikke lyst til å gå tilbake dit etter dette. Jeg angrer som sagt på at jeg var ærlig om det. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet

Dette må jo være et av de tiltakene for tryggere trafikk, som fører til at trafikken blir et mye mer utrygt sted å være.

Husker dere tråden her for en stund tilbake der hvor flere tiltalls innrømmet høyt konsum? Ønsket å gjøre noe med det? Men ingen kunne be om profesjonell hjelp, da de visste at førerkortet mulig ville ryke? 

For mange betyr det karrieren, barnas aktiviteter, mulighet for å være sosial, og ikke minst sosialt stigma. 

Så de som i utgangspunktet bare ser de har et lite problem, og har full kontroll på inntak/bilkjøring, unngår å søke hjelp, og problemet eskalerer mulig til det punkt der de gjør noe veldig dumt i trafikken en dag. 

Anonymkode: 962eb...cf9

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, det lønner seg ikke alltid å være ærlig. 

Anonymkode: 8c21d...c18

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette handler ikke om å bli straffet for å være ærlig. Det handler om at du har en livsstil som kan få konsekvenser slik at du ikke setter deg og andre i fare. 

Anonymkode: abced...fd7

Hvis alle som drikker like mye som meg hadde mistet lappen, så hadde det omtrent ikke vært en student igjen i Norge med førerkort. Og ingen av de som er ute etter kl 12 på en lørdagskveld ville hatt lappen.

Jeg har aldri satt noen i fare. Å straffe noen preventivt virker helt sykt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme skjedde meg. Tok opp at jeg var bekymret for eget forbruk ifbm skilsmisse, drakk mer på kveldene enn vanlig. Fikk beholde lappen mot at jeg tok en Peth-test hos fastlegen hver måned i 6 måneder.

Anonymkode: d04cc...b32

• Liker 3
Skrevet

Jeg har misbrukt piller og ble sendt på sykehus for avrusning. Derfra endte jeg på ett annet sted for videre avrusning. Første og siste gang jeg opplevde dette.

Jeg hadde førerkort og til tross for at behandlingsstedet visste om mitt overforbruk så beholdt jeg førerkortet.

Nå skal se sies at de pillene jeg misbrukte ikke kunne brukes for selve rusen. Jeg misbrukte sovepiller og sovnet. Mulig det er derfor jeg fikk beholde førerkortet. Jeg misbrukte ikke noe annet og den tiden var jeg langtidssykmeldt også.

Jeg hadde ikke klart å gjøre noe som helst etter inntak av de pillene. Jeg forsøkte å fungere hjemme, men jeg sovnet på de mest merkelige stedene.

Anonymkode: cbbb3...58d

Skrevet

Meg over: angret øyeblikkelig på at jeg sa det og følte meg veldig straffet, men det førte faktisk til at jeg roet ned forbruket fordi jeg visste jeg skulle testes.

Anonymkode: d04cc...b32

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har noen helserelaterte problemet som fikk fastlegen til å spørre meg om mitt alkoholforbruk. Jeg har et høyt alkoholforbruk i helger, det er ingen tvil om det. 

Så begynte fastlegen å spørre om jeg hadde lappen og om bilkjøring. Jeg kjører ikke på jobben, men jeg er avhengig av bil for å få gjort ærend, handle o.l. Jeg eier ikke bil men bruker bildeling etter behov. 

Fastlegen sa at vi burde vurdere om det var forsvarlig for meg å kjøre bil når jeg har såpass høyt alkoholkonsum. Jeg føler meg derimot som en trygg sjåfør og har aldri kjørt i påvirket tilstand eller dagen derpå.

Jeg angrer på at jeg var ærlig om dette med alkohol. Jeg trodde at fastlegen hadde taushetsplikt og visste ikke at ærlighet kunne straffe seg.

Kan fastlegen ta fra meg lappen? Jeg har jo ikke brutt vegtrafikkloven eller noen annen lov. Kan jeg virkelig bli straffet på denne måten pga alkoholkonsumet alene? 

Ble det gjort noe annet hos legen enn å snakke?

Det kan tas blodprøver, som viser hvordan kroppen din har det med tanke på alkoholforbruk. Dette går på langtidsvirkningen av alkoholen, ikke akkurat den dagen du tok dem. Viser prøvene at alkoholforbruket ditt er for høyt, KAN legen «ta fra» deg sertifikatet. Det vil si, legen vil forklare at du ikke kan kjøre bil i 6 mnd fremover, og følge opp med blodprøver en gang i mnd. Om prøvene går ned til akseptabelt nivå, over den perioden, så kan du kjøre igjen. Hvis ikke, vil legen varsle videre og du vil få brev i posten om at sertifikatet er inndratt. 

Skrevet

Om helseproblemene er relatert til alkohol eller behandlingen passer dårlig med alkoholforbruk er det kanskje like greit å slutte? 

Anonymkode: d723f...079

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler meg derimot som en trygg sjåfør og har aldri kjørt i påvirket tilstand eller dagen derpå.

100% av de som mister lappen mener selv de er en trygg sjåfør.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

...fordi du velger å drikke i større mengder som både gir deg ekstra utfordringer i hverdagen og potensielt gjør helseproblemene verre enn de hadde trengt å vare. Dette er noe du selv velger. Sånn bare for å fullføre setningen din.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ikke lyst til å gå tilbake dit etter dette. Jeg angrer som sagt på at jeg var ærlig om det. 

Uavhengig av om du hadde vært ærlig så fremstår det jo som om at fastlegen var bekymret i utgangspunktet. Og det i seg selv er nok til å gå videre med mistanken uavhengig av om du hadde vært ærlig eller ikke. Men siden du har vært ærlig kan det gi deg større troverdighet og gjør det enklere å ha en åpen og konstruktiv dialog fremover.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Om helseproblemene er relatert til alkohol eller behandlingen passer dårlig med alkoholforbruk er det kanskje like greit å slutte? 

Anonymkode: d723f...079

Man må ikke slutte med bilkjøring for å slutte med alkohol. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt meningsløst å informere leger om alkoholkonsum. Det eneste man kan oppnå er tap av førerkort, trøbbel med barnevern og å bli nektet framtidig forsikring. 

Anonymkode: 75377...448

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...