Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man sende inn fødebrev noe sted eller ta det med seg?

Jeg har INGEN forestillinger om at jeg kan planlegge fødselen, så fødebrevet mitt skal bare inneholde ting jeg tenker er greit for dem å vite. At jeg har opplevd overgrep, usikker på om jeg vil/gruer meg mtp amming, skal/vil ha epidural og alt annet av smertestillende 😅. Hva skrev dere?

Anonymkode: ba50c...f4e

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev ingenting fordi jeg var fullt i stand til å fortelle det selv. Men jeg skulle virkelig ønske at jeg skrev et barselbrev i stedet. 

I ditt tilfelle ville jeg nok skrevet opp noen kulepunkter med fokus på hvordan overgrepet preger deg, hva du trenger fra dem etc. 

Anonymkode: f96ee...24b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev ingenting fordi jeg var fullt i stand til å fortelle det selv. Men jeg skulle virkelig ønske at jeg skrev et barselbrev i stedet. 

I ditt tilfelle ville jeg nok skrevet opp noen kulepunkter med fokus på hvordan overgrepet preger deg, hva du trenger fra dem etc. 

Hva er et barselbrev ? 😅

Skrevet

Vi hadde en sånn «omvisning på føden» samtale digitalt pga pandemien, og da spurte hun om mine ønsker og hva jeg så for meg og noterte ned det. Sa ikke noe etter det.

Har ikke hatt en sånn samtale i dette svangerskapet, men har hatt mange kontroller på sykehuset denne gangen, og snakket mye om forrige fødsel og hva jeg tenker nå. Vet ikke om de noterer det eller ikke.

Anonymkode: a9929...830

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er et barselbrev ? 😅

Et hjemmesnekret ord for et brev om hva jeg trenger når jeg er på barselavdelingen 🙈 for eksempel at jeg hadde store søvnproblemer og ikke måtte vekkes i tide og utide. Ingen av de som jobbet der snakket med hverandre, virket det som. 

Skrevet

Man tar det med seg:) Ha det i mappen med de andre papirene du skal levere ved fødsel.

Du kan få hjelp av jordmor å skrive hvis du går til kontroll på HS. Fint med input fra en som vet hva som er nyttig å ha med osv.

Anonymkode: 5aef0...1d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal man sende inn fødebrev noe sted eller ta det med seg?

Jeg har INGEN forestillinger om at jeg kan planlegge fødselen, så fødebrevet mitt skal bare inneholde ting jeg tenker er greit for dem å vite. At jeg har opplevd overgrep, usikker på om jeg vil/gruer meg mtp amming, skal/vil ha epidural og alt annet av smertestillende 😅. Hva skrev dere?

Jeg skrev ingenting: mannen min ramset opp det som var viktig for meg når vi ankom. Noen var praktiske, og en av de var at studenter kunne være med på fødsel. Syns det var mye bedre enn at de skulle stå og lese noe. Han sa det som trengte på et halvt minutt. 

Anonymkode: a54ae...2b1

Skrevet

Jeg la det i mappen med helsekortet, slle jordmødrene som var på mitt rom (hadde tre vaktskifte) leste det foran meg og viste de forstod hva jeg mente og syntes det var fint med de detaljene jeg skrev. Litt lignende greier som deg. De var super hensynsfulle til det jeg skrev i brevet🤗

Anonymkode: 6763f...847

Skrevet

Jeg ga det til jordmor da jeg ankom sykehuset (men pga noe behov for tilrettelegging så sendte også jm det til sykehuset i forkant). Tok over et døgn før babyen var ute, og avtroppende fortalte alltid påtroppende om brevet. Fikk mange kommentarer på at det var så fint skrevet, og alle tok hensyn til det som stod der. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt i alle fall, og er glad jeg valgte å skrive fødebrev. Jeg skrev forresten om bekymringer og ønsker for både fødsel og barselopphold i det brevet, og det ble formidlet videre til de på barsel da jeg flyttet.

Skal sies at jeg fødte alene, så det var heller ingen andre som kunne fortalt om mine ønsker for meg.

Anonymkode: 8615f...754

Skrevet

De på føden likte at jeg hadde skrevet ønsker hvert fall. Dempet lys, ønsket student og måtte ha barnefar nært hele tiden, samt ønske om epidural. Og at jeg skulle føde i knestående 

AnonymBruker
Skrevet

La det bare sammen med helsekortet og andre papirer i mappa, fikk ikke med meg at jordmor leste det men hun hadde fått med seg ønskene mine så det var jo kjekt :) 

Anonymkode: 3c084...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Som andre her sier, ligger sammen med de andre papirene som skal tas med til fødsel. 

Jeg skrev litt om at jeg var åpen for alle typer smertestillende, hvordan jeg typisk reagerer på smerte, at jeg stolte på at personellet rundt meg kunne jobben sin og slike ting. 

Anonymkode: e9e9d...979

AnonymBruker
Skrevet

Med din historikk kan det feks hende du bør skrive at du ikke ønsker studenter, hvis du skal føde på et sykehus med studenter. Det gjorde jeg i samråd med jordmor på HS pga noe litt liknende utfordring. 

Anonymkode: 5aef0...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev at jeg ønsket sen avnavling og finskegrep samt andre praktiske ting som jeg følte var viktig

Anonymkode: 6c478...799

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 23.19):

Jeg skrev at jeg ønsket sen avnavling og finskegrep samt andre praktiske ting som jeg følte var viktig

Anonymkode: 6c478...799

Normale, standardiserte prosedyrer på alle norske sykehus med andre ord 😅 

Anonymkode: dfd0d...096

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Epidural kan ikke garanteres. Snakk med avdelinger før. Jeg tipper du er høyt prioritert pga overgrep. Da kan de ringe anestesi med en gang du ankommer. Så kan du få epidural, men de trenger ikke starte den før de må.

Jeg leverte brevet da vi kom, til jordmor. Men lurt å la mannen ha den oppgaven. Legg brevet i fødebaggen. 

Anonymkode: 70f55...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...